Hoofdsponsor

1/16 1/16 Xion Sd.Kfz.223

BUZZY10719

Well-known member
Registered
Lid geworden
26 aug 2012
Berichten
2.331
Hey de mannen,
Ik ben begonnen om de 223 in elkaar te stoppen.
Dit is echter vlugger gezegd dan gedaan.
De verhalen die je op het net vind over de bouwkits van Xion kloppen.
Dit is niet voor beginnende modelbouwers en daarbij heb je ook nog de nodige machinerie en werkgereedschap nodig om dit in elkaar te steken.
Ik ben begonnen aan de transmissie en de motormount.
Bij deze heb ik alle gaten die in de kovers zaten moeten na boren zodat ze echt open zouden zijn, ook heb ik alle schroefdraad nog eens deftig moeten snijden want deze trok ook op niet veel.
Gelukkig heb ik tappen liggen van M2 en M3.
Ook heb ik ondervonden dat de bijgeleverde vijzen van chocolade zijn ipv van metaal.
Heb vandaag een vijsje afgedraait en moet nu zoeken hoe ik dit stuk uit het shassis ga krijgen. :s :s :s
Ik moet de kit ook in elkaar steken als Inge niet thuis is want het is als verrassing bedoeld voor haar, ze weet zelfs niet dat ik de kit heb. Deze is gelukkig met de metalen upgrade en de sterkere motor.
Dit laatste zorgt onmiddellijk ook voor een bijkomend probleem. Ik moet de rollagers van de assen met de plastic tandwielen recupereren hiervoor ga ik me zelf moeten een pollietrekker maken zodat ik de rollagers van de as kan trekken.
Hier zijn al enkele foto's.

De kit:

20150112_142405_zps0qu10cb4.jpg

Transmissie in elkaar gestopt en op haar plaats bevestigd.

20150119_123216_zpsl2txofki.jpg

De assen gemaakt (dit is maal 2):

20150119_135950_zpsmvi0oxvr.jpg

bij deze ga ik wel denk ik M2 moeren en boutjes gebruiken ipv de manier waarop ze nu in elkaar gehouden worden.
De vijsjes die gebruikt moeten worden om de 2 helften tegen elkaar te houden zijn zelftappende vijzen die zo kort zijn dat ze maar enkele toertjes in het lichaam kunnen gevezen worden.
We zien wel wat het word.

De assen zijn al onder het shassis bevestigd en toen ik de sturing wou bevestigen is er een zelftappende vijs afgebroken in het shassis. Even het hoofd breken hoe ik dit ga oplossen.
 
Mooie start van een even mooi voertuig :)

.....
De assen zijn al onder het shassis bevestigd en toen ik de sturing wou bevestigen is er een zelftappende vijs afgebroken in het shassis. Even het hoofd breken hoe ik dit ga oplossen.

Kan je hier geen gleuf in maken dat je dan kan gebruiken om een schroevendraaier in te zetten en zo los draaien? (Ik denk maar wat luidop hoor ;) )
 
Bedankt om te helpen denken maatje maar het stukje dat afgebroken is zit verzonken en is van een zelftappende vijs van ongeveer 2,5 mm diameter.
Dit is dus geen oplossing.
 
De sturing zit er op.
Dit is wel nog een voorlopige montage.
De bedoeling is dat al de kleine zelftappende vijzen vervangen worden door boutjes van M3.
Ik heb deze opstelling al gedaan om ze te kunnen testen.
Ook de electonica is al voorlopig aangesloten en de wielen voorlopig gemonteerd.
Er is ook al een testrit gedaan.
Hier een foto van de stuurinrichting.

20150120_103020_zpsgabtutyw.jpg
 
Nog wat verder gedaan met het onderstel.
Alles is nu geboord/getapt en met blauwe loctite geborgd.

20150123_122455_zpsr5sojfd6.jpg

Dit was hoe de assen in elkaar zaten met de zelftappende vijzen.

20150123_111313_zpswnxxx1qj.jpg

Dit is nu het resultaat met de boutjes en borgmoeren van M2

20150123_111304_zpsggyvjbwm.jpg

Ook de elektronica zit voor 90% in orde.

20150123_130954_zps1ilvjisk.jpg
 
in verband met de gebroken schroef: voorzichtig doorboren en opnieuw tappen, met redelijk wat snijolie en continu in- en uitdraaien tot je op diepte bent om je tap niet te breken.

Heeft deze ook een interieur?

Hoe ga je deze schilderen? gewoon spuiten, of een basislaag laten leggen met poederlak (voor de stevigheid) en daarop verderwerken?
 
In verband met de afgebroken schroef is het al opgelost.
Heb inderdaad voorzichtig uitgeboord (met proxxon freesmachine om mooi recht te blijven en met frees ipv boor) en schroefdraad getapt van M3.

Deze heeft geen interieur.
De volledige hull zit al vol met de electronica.
Ga misschien wel nog proberen om er nog een mechanisme in te steken om de turret te kunnen draaien.

Ik ga deze gewoon spuiten met de AB.
hij zal normaal gezien toch niet offroad rijden en enkel gebruikt worden op demo's op beurzen met BTB.
Als afwerking zal ik er wel bootvernis over spuiten voor de stevigheid.
 
komt goed zie ik werner , tja Xion je kan er boeken over schrijven ...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan