Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Bf109 g-6 [DONE]

Camaro69

Administrator/V.I.P.
Forumleiding
Administrator
Lid geworden
31 dec 2010
Berichten
5.765
Met deze ga ik meedoen aan de weekend build off.

attachment.jpg

De Messerschmitt Bf 109 was een Duits jachtvliegtuig. Het werd voor het eerst ingezet tijdens de Spaanse Burgeroorlog, en was tijdens de Tweede Wereldoorlog in gebruik bij de Duitse Luftwaffe en haar bondgenoten. Bf is een afkorting van Bayerische Flugzeugwerke waar de door Willy Messerschmitt ontworpen toestellen werden gebouwd.

De kwaliteiten van dit toestel waren te vergelijken met de Spitfire van de RAF, zijn tegenstander in onder meer de Slag om Engeland. De Bf 109 vereiste hard werken bij een duikaanval, er was flink wat spierkracht nodig om het doel in het vizier te krijgen.

De vleugels vormden een zwak onderdeel en de staart was nog zwakker. Messerschmitt was wel verplicht zijn toestellen licht, aerodynamisch efficiënt en klein te bouwen, omdat hij de beperkingen van de Duitse motoren kende. In 1936 leverde de Engelse Merlin-motor 900 pk terwijl de Duitse Jumo amper 670 pk kon leveren. Het smalle landingsgestel van de Messerschmitt maakte het opstijgen en landen tot een lastige klus, vooral voor onervaren piloten. De cockpit was bovendien nogal krap bemeten.

Het toestel had een draaicirkel van amper 225 meter (de Spitfire 265 en de Hurricane 240 meter). Dit kon tijdens luchtgevechten van vitaal belang zijn.

De specificatie van het Duits Ministerie van Luchtvaart voorzag in een bewapening van twee mitrailleurs, die Messerschmitt boven in de motorkap plaatste.

Het was een slag voor diegenen die ervoor gezorgd hadden dat de Bf 109 door de tests kwam toen ze vernamen dat de RAF zijn jagers met acht mitrailleurs uitrustte. De vleugel van de 109 was zo dun dat er eenvoudigweg geen ruimte was om de standaardmitrailleurs te plaatsen. Er werd een nieuwe mitrailleur ontwikkeld gebaseerd op een lichte mitrailleur van de infanterie. Er was echter nog steeds geen plaats voor een gewoon munitie-aanvoersysteem met ruimte voor patroonhouders. Dit werd opgelost door de patroonband helemaal naar de vleugeltip te leiden over een roller, weer helemaal terug naar de vleugelwortel over een andere roller en dan naar de mitrailleur.

Tijdens de Slag om Engeland waren de mitrailleurs vervangen door kanonnen in een nieuw ontworpen vleugel. Na de Bf 109E (voorzien van een motor die 400pk extra stuwkracht leverde) vielen de ontwerpers voor alle andere varianten terug op de vleugel zonder bewapening.

Het grootste voordeel van de Messerschmitt was de brandstofinjectie van de motor. Hierdoor kon de Messerschmitt makkelijker op de kop vliegen en duikvluchten maken omdat de motor, in tegenstelling tot de Hurricane, geen vlotterkamer bevatte.

Het toestel bleef tot het einde van de Tweede Wereldoorlog in productie en rolde in grotere aantallen uit de fabrieken dan welk ander gevechtsvliegtuig ooit. Duitsland leverde het toestel ook aan haar bondgenoten. Na de oorlog werd het type nog enige tijd door Finland gebruikt. In Tsjechoslowakije werd nog een serie gebouwd bij Avia als S-99 en CS-99, waarvan een aantal aan Israël werd geleverd. Ook in Spanje werd het toestel gebouwd. Voorzien van een andere motor bleef de Bf 109 tot 1967 in gebruik bij de Spaanse luchtmacht.

Heb de bouwbeschrijving als eens bekeken en heb meteen al een probleem gevonden.
Airfix werkt met de humbrol kleuren.
En humbrol heb ik niet liggen.
Heb al een gekeken in de vergelijkingen met revell en heb de meeste kleuren al gevonden.
Maar een paar nog niet.
Waarvan 1 hoofdkleur die op het vliegtuig zelf moet komen.

attachment.jpg

De kleur is nr 116 van humbrol (US dark green)

Heb het toestel ook op het web gevonden met een afwijkende kleur.(grijs in plaats van groen, maar weet niet of deze klopt)

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Succes en plezier met dit modelletje tijdens de weekend build off.
 
Suk6 met deze jager ;)
Hopelijk vliegt de bouwdip zo de ether in :ph34r:
 
Prachtig toestel. Ik heb deze ook gebouwd maar dan in 1/32. Belangrijkste tip: zorg dat het landingsgestel in de juiste schuinte komt te staan (niet te schuin, niet te recht) en maak het zo stevig mogelijk (als je tenminste het toestel niet in vliegende toestand wilt weergeven).

Als je van een bepaald onderdeel een referentiefoto wilt hebben en je vindt die niet online, laat maar weten dan kijk ik in mijn Walkaround-boek.

Wat betreft de kleur, is het te verklaren dat Airfix Humbrol aanbeveelt omdat Humbrol vroeger eigenaar was van Airfix. Voor het faillissement van Humbrol was het een behoorlijk groot bedrijf. Ik geloof dat Airfix en Humbrol inmiddels zustermerken zijn.

Hier al een discussie over de kleuren. Omdat het een Fins vliegtuig is, zijn het geen RLM-kleuren en dat maakt de kleurstelling wat lastig. Maar ik vond hier dit plaatje:

BF109G6_FIN017.jpg

Ik denk dat Humbrol 116 op die kaart 'Olive Green' wordt genoemd. Het is natuurlijk een matte kleur. Revell heeft in enamel ook een kleur genaamd 'Olive Green' en dat is 32361 maar die heeft een satijnen glans. Als je die gebruikt (daar kun je eventueel acryl camouflage overheen spuiten, jammer alleen van de langere droogtijd maar dat kun je met de haardroger deels opvangen) kun je daarna de matheid terugbrengen door er een laagje vernis overheen te spuiten. En misschien dat je de satijnen laag toch al nodig hebt als je washes wilt toevoegen.

Als de twee kleuren 'olijfgroen' niet helemaal overeenstemmen, zou dat niet per se veel uit moeten maken want naarmate de oorlog vorderde werden er diverse tinten gebruikt. We zullen nooit 100% zeker weten hoe de kleuren er toen uitzagen en dan nog zagen ze er van toestel tot toestel anders uit schijnbaar.

Hoe dan ook, ik ga deze met plezier volgen.
 
Bedankt voor de info Roy.
Extra detail ga ik niet echt toevoegen aan de kit.
Omdat ik de tijd nodig zal hebben voor de AB werken.
Morgen ga ik eens kijken welke kleuren ik allemaal liggen heb en ga kijken welke in de buurt komen.
Revell heeft deze kleur normaal ook in zijn aqua lijn. (scheelt weer droogtijd.)
En als ik geen gelijkende kleur vind, ga ik misschien voor de grijze variant.
 
En anders kun je ook nog gewoon slokje groen pakken en dan steeds een druppeltje zwart erbij net zolang tot je bij het gewenste donkergroen uitkomt. Je kunt dat dan tevoren mengen en in de juiste vloeibaarheidsgraad maken. Scheelt je ook weer tijd in het bouwweekend zelf want het goedje kan meteen de airbrush in.

Wel niet te weinig verf maken dan ;)
 
Dat kan ik ook doen.
En zal zien dat ik zeker genoeg verf maak.:D
 
Mooi mooi,veel succes met de build!!!

Grtz yves,
 
jelle, succes met de bouw van de Bf109 g-6.
 
Prachtig toestel deze Bf109 g-6 ga je het originele kleurschema hier hanteren...
 
Roy en andere geïnteresseerden oppassen met het veranderen van kleur ,zoals jullie misschien nog weten dat ik heel mijn loopbaan in de garage heb gestaan en bij mijn laatste baas (V.W.) hadden we onze eigen carrosserie en daar heb ik geleerd en onthouden dat je een kleur wil verdonkeren je nooit zwart mag bijvoegen of een kleur verlichten mag je nooit wit bij voegen ; om de eenvoudige reden dat zwart een grijsvariant is en omdat zwart geen echte kleur is , gaat ge uw kleur aan het vergrijzen bent .
Het beste is dat ge uw kleur verdonkerd met het donkerste van die kleur , b.v. groen maak je donkerder met donker groen bij te doen en andersom b.v. bij blauw zal je zeer licht blauw bij doen om deze lichter te maken
Nu speelt dat bij zo een model niet zo veel maar als je met grote oppervlakten werkt kan het behoorlijk nuttig zijn
Ik hoop dat dit weer een nuttige tip kan en mag zijn
Marc
 
Prachtig toestel deze Bf109 g-6 ga je het originele kleurschema hier hanteren...

Hoi Danny,
ga het schema proberen doen van wat ik hier boven getoond heb met het groene.
Weet alleen nog niet of ik de haaientanden samen met de wolk(met vleermuis) ga doen.
Op het net vind ik dat deze nooit gelijktijdig op een toestel aanwezig waren.
 
Roy en andere geïnteresseerden oppassen met het veranderen van kleur ,zoals jullie misschien nog weten dat ik heel mijn loopbaan in de garage heb gestaan en bij mijn laatste baas (V.W.) hadden we onze eigen carrosserie en daar heb ik geleerd en onthouden dat je een kleur wil verdonkeren je nooit zwart mag bijvoegen of een kleur verlichten mag je nooit wit bij voegen ; om de eenvoudige reden dat zwart een grijsvariant is en omdat zwart geen echte kleur is , gaat ge uw kleur aan het vergrijzen bent .
Het beste is dat ge uw kleur verdonkerd met het donkerste van die kleur , b.v. groen maak je donkerder met donker groen bij te doen en andersom b.v. bij blauw zal je zeer licht blauw bij doen om deze lichter te maken
Nu speelt dat bij zo een model niet zo veel maar als je met grote oppervlakten werkt kan het behoorlijk nuttig zijn
Ik hoop dat dit weer een nuttige tip kan en mag zijn
Marc

Bedankt voor de tip.
Zal deze zeker ter harte nemen als ik een kleur moet verlichten of verdonkeren.
 
Camaro kijk uit dat je er niet invlieg :) maar succes en have fun.
 
Mooie kist Jelle, die Bf 109, zal altijd een favoriet blijven, op m'n zolder hangt het 1:32 model van Airfix
die ik laaaaaag geleden eens bouwde... om me er aan te herinneren dat ik deze
nog 'ns wil bouwen met de kennis en vaardigheden van nu...

Leuk dus dat deze meedoet :) veel plezier met deze tolle Jäger super_zps0681fd38.gif

@ Coachke :
Het beste is dat ge uw kleur verdonkerd met het donkerste van die kleur , b.v. groen maak je donkerder met donker groen bij te doen en andersom b.v. bij blauw zal je zeer licht blauw bij doen om deze lichter te maken
Nu speelt dat bij zo een model niet zo veel maar als je met grote oppervlakten werkt kan het behoorlijk nuttig zijn
dit is nu precies ook hoe je met kleuren omgaat tijdens het toepassen van Kleur Modulatie (imiteren van natuurlijke lichtval op een model of schilderij)
 
Ziezo,
alles ligt klaar om te beginnen straks.
De hoofdkleuren al verdunt om morgen door de airbrush te jagen.
Met een mooi resultaat hopelijk.
Heb kleuren genomen die er op lijken, want de juiste heb ik niet liggen.:wub:
Ga proberen om alles uit de vrije pols te spuiten,
omdat ik zo kan doorwerken en ik het niet vertrouw met zo een korte droog tijden om af te plakken.

attachment.jpg
 
Ziet er goed uit, zo op een paar honderd kilometer afstand. Het belangrijkste is natuurlijk het groen en dat lijkt heel aardig op wat ik op de doos zie!
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan