Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Sd.kfz 250/9 Tamiya 1/35 [DONE]

Roy vd M.

Administrator
Administrator
Lid geworden
13 apr 2014
Berichten
9.960
Svidnik_war_museum_02.jpg

sdkfz_250_german_halftrack_sdkfz250.jpg

Het voertuig
Samenvatting van alle info die te verkrijgen is: dit is een verkenningsvoertuig in halfrupsuitvoering. De nazi's gebruikten deze lichte halftrack om naar het (oost)front te rijden, troepen te vervoeren en verkenningsacties uit te voeren. Er is een 20 millimeter AA geweer geïnstalleerd en bovendien ook een MG34. Het ding was betrouwbaar en bood de bemanning bescherming omdat de motor voorin geplaatst was. Nadelen had de halftrack ook, hij accelereerde bijzonder traag en het onderhoud was lastig. Maar de Sd.kfz 250/9 was, samengevat, een groot succes.

Voorbereiding voor de bouw
In de weken voorafgaand aan de bouw, ben ik op zoek gegaan naar referentiefoto's (vooral van het interieur en details van het exterieur). De onderdelen zijn gewassen. Alles is compleet dus er hoeft niets te worden nagemaakt. Ik heb maskertjes voor de wielen gemaakt (stickers). Het bouwschema is gemaakt, de streeftijden zijn erbij gezet en alle verfjes, verweringsmiddelen en dergelijke zijn klaargelegd. Ten slotte heb ik op een tekening ingetekend waar de lasnaden zitten.

Vrijdag 13 februari
De letters vóór elke stap zijn ter eenvoudige referentie tijdens de bouw. Ik denk dat ik niet veel tijd heb om dan uitgebreide teksten te schrijven ;)

A. Olieverfjes op karton doen.

A2. Om 20:00u. gaan we beginnen. Als eerste ga ik de scharniertjes voor de motorkappen en de deur scratchen. De kit laat toe dat je de motorkappen ofwel open ofwel dicht laat, en hetzelfde met de buitendeur. Maar ik vind het zonde om ze dicht te maken, als ik net het blok heb geschilderd.... en ik vind het zonde om de motorkappen open te laten staan, waardoor de mooie vormen van de halftrack verstoord worden. Iets dergelijks geldt ook met de buitendeur: het complete interieur zit erin dus zonde om dat verborgen te laten. Scratchen van de scharniertjes is ook meteen het enige wat ik aan de kit ga toevoegen, voor andere dingen zal ik denk ik geen tijd hebben. De scharnieren zullen simpelweg bestaan uit een "69"-constructie die ik verderop in het topic uitleg. 0,05mm messingplaat.

A3. Streven: 21:30u. Dryfit rompdelen en spatborden. Check waar uitlaat moet komen, gaatje boren voor zover nodig, uitlaat scratchen.

A4. Streven: 22:00u. Plaatjes 10 en 11 alles monteren dat geel moet worden. Voor zover niet montabel nu, klaarleggen voor de volgende stap.

A5. Streven: 22:15u. Uitsparingen voor koplampen vullen en schuren.

B. Streven: 22:30u. Daarna ga ik de hoofdonderdelen (rompdelen), de buitendeur, de twee motorkapjes, de hoofdplaat van de bodem van het interieur, bodemplaat B51, de firewall en de drie onderdelen van de koepel aan de binnenzijde primen. Alclad 2 primer & Mr Color Thinner 110. Als dat klaar is, zal ik ze in kleur zetten, waarschijnlijk wordt dat dezelfde hoofdkleur als het exterieur: dark yellow. Tamiya XF-60 Dark Yellow & XF-57 Buff & X-20A thinner. De motorruimte krijgt als kleur primerrood. Vallejo Model Air 71.105 brown & 71.001 white.

C. Streven: 23:30u. Vervolgens zal ik de de genoemde onderdelen verweren. Ik hou het simpel, met een wash (Vallejo acrylwash 76.514), een paar chips (Vallejo Model Color 70.822), olievlekken (AK084 engine oil & AK White Spirit) en wat olieverf voor rendering. 502 Abteilung 165 Faded UN White & 010 Luftwaffe Yellow & 240 Cream Brown for German Yellow & 215 Fles Shadow & 230 Blue-Green for German grey & 155 German Three-tone fading & 220 Dark Brick Red & 120 Primer Red, Odourless Terpentine. De motorruimte krijgt wat engine grime. AK082. Roest voor de uitlaat: Mig P024 en Mig P025 + Mig Pigment fixer.

D. -vervallen-

E. Streven: 00:30u. Als er vrijdagavond nog tijd over is, ga ik textuur aanbrengen aan de buitenzijde. Dit is redelijk wat werk, als er geen tijd meer is laat ik deze stap gewoon zitten.

Zaterdag 14 februari

F. Streven: 7:30u. De detailonderdelen van het interieur (inclusief motor en mitrailleur bijv.) ga ik van bramen ontdoen en op stokjes bevestigen, vervolgens primen. Het betreft de stappen 7 tot en met 11 en stap 15.

Hier te zien (mijn eigen bouwbeschrijving is alleen in het Japans, er bleek een Engelse versie te zijn... let niet op het watermark. De eigenaar van de in het rood gemarkeerde website heeft geen copyrights op deze Tamiya-bouwinstructies.

16311280762_39b5304457_c.jpg

16126305637_4222c3bb06_c.jpg

G. Streven: 11:00u. Onderdelen schilderen, verweren en bevestigen.

Schilderen: motor en bak, incl. onderdeel C7: Vallejo Air 891 (intermediate green), rubberen handgreep Vallejo Air 048 (Dark Sea Grey), stoelen incl. box Tamiya XF-60 met wat krassen Vallejo air 71.105 en Vallejo 70.822, Leer zetels Vallejo Air 125 (USAF Brown), bovenste deel motor Vallejo Air 048, ook radiateur 048. Plaatje 10: B39 wordt Vallejo Air 084 (fire red), pistool, geweer, mitrailleur en kanon worden Vallejo Air 052 (German Grey), B41, B40 en het stuurwiel B73, plus binnenzijdes luikjes B34, B74, B32, B33: Vallejo Air Vallejo Air 048. B42: Vallejo Air 024 (Khaki brown), idem de stoeltjes van plaatje 15. Doosje B37, plaatje 11: Vallejo Air 049. B36 dashboard: Vallejo 048, 084 en 001.

Streven: 13:00u. Verweren: pinwash Vallejo 76.514. Krasjes Vallejo 70.822. Motor en versnellingsbak: chipping met spons. Streaking grime AK012. Engine grime AK082. Rust streaks AK013. Fuel stains AK025. Engine oil 084.

Vervolgens bevestigen waar dat kan.

Qua bevestigen: alles behalve de mitrailleur dan, want die is veel te fragiel (steekt boven de koepel uit). Wellicht gaat er een laag matvernis over het interieur heen.

H. Streven: 15:00u. Daarna moeten de wielen gemaakt worden, stap 1:

16311330962_8f849f39ba_z.jpg

I. Streven: 15:45u. Dan worden de loopwielen en tandwielen gedryfit en worden de rupsbanden in de juiste vorm gelijmd (op twee lijmpunten na). Lukt het allemaal, dan haal ik ze er voorzichtig weer vanaf. Het betreft de stappen 2 tot en met 4:

16124815710_901b160916_z.jpg

15689782524_a723a9f3ff_z.jpg

J. Streven: 16:15u. Van stap 12 worden dan de onderdelen B55, B24, B52 en B21 bevestigd.

16126067099_2c8dd9c5b4_z.jpg

K. Streven: 16:30u. Dan van stap 13 de regulier gekleurde onderdelen bevestigen (=geel).

16311371822_227ba81d02_z.jpg

L. Streven: 16:45u. Dan worden de spatborden gedryfit en ga ik checken of de rupsbanden wel goed bevestigd kunnen worden ook als de spatborden in positie zijn. Ik hoop maar dat dat gaat lukken, anders heb ik een probleem. Nou ja, positief blijven: als het lukt, dan lijm ik de spatborden vast en maak ik de naadjes strak. Ook de andere delen van stap 14 worden bevestigd. Zie stap 2 (foto hierboven) en stap 14. Natuurlijk worden de motorkapjes aan de scharnieren bevestigd.

15689873994_ac70d32a5f_z.jpg

M. Streven: 17:45u. Van stappen 17 en 18 worden de regulier gekleurde onderdelen bevestigd. De lampen laat ik er af. De achterdeur met scharniertjes.

16126144079_35882d44eb_z.jpg

N. Streven: 18:15u. Daarna wordt het kanon bevestigd. En dan wordt stap 16 gemaakt en het rechter deel van die stap bevestigd (de eigenlijke koepel):

16124926660_b6cb241a9b_z.jpg

O. Streven: 18:45u. Als er tijd voor is, ga ik daarna de lasrandjes maken met wat putty of stretched sprue en liquid poly.

P. Streven: 19:45u. Vervolgens is het tijd om het hele ding af te plakken.

Q. Streven: 20:15u. De romp zal dan worden geprimed (als het nog steeds zaterdag is, that is) plus de onderdelen links op plaatje 16 plus alle wielen plus C2 in stap 18. Daarna wordt de hoofdkleur op deze onderdelen gespoten en zal ik de haardroger moeten gebruiken.

R. Streven: 21:45u. Dan, als ik eraan toe kom, een of twee filters aanbrengen met de airbrush. The Filter HF1 (dark yellow) & HF3 (light yellow).

S. Vervallen.

Klaar? Streven: 22:15u. Als er nog tijd over is (het zal toch niet?) dan stap X alvast beginnen.

Zondag 15 februari
T. Streven: 6:30u. Zondag zal alles enigszins zijn gedroogd en begin ik met het aanbrengen van de decals (Micro Set & Micro Sol). Daar komt dan een glaasje satijnvernis (Tamiya 70.522 Satin Varnish) overheen en wat warme lucht om sneller te drogen.

U. Streven: 7:15u. De andersgekleurde onderdelen (niet-geel) van plaatjes 12, 13 en 18 worden geschilderd en bevestigd. B14 en B8: Vallejo air 129 (light rust) en Vallejo air 052; achterzijde 13 rechts: Vallejo air 065, stukje Buff XF-60, linkerspatscherm idem. Kabel plaatje 18 C24: Vallejo Air 065.

V. Streven: 8:15u. De buitenzijde zal worden verweerd, in drie gedeeltes, nu het eerste:
- wash (0.5u);
- chipping met penseel (1u);

W. Streven: 9:45. Laagje matvernis erover zo nodig (Vallejo 70.520 Matt Varnish).

X. Streven: 10:15. (Pas) dan ga ik stappen 5-6 bouwen, primen, in het antraciet schilderen (Vallejo Air 048), voorverweren (chipping Vallejo 70.822, AK streaking grime, rust streaks, engine grime, engine oil) en bevestigen.

16126354009_75f9bd9ef8_z.jpg

Y. Streven: 12:15u. De rupsbanden en banden worden geschilderd (met gebruikmaking van maskers), er worden pigmenten en andere verweringsmiddelen op aangebracht (primen, staalkleur Vallejo air 71.065, maskeren loopsporen, Vallejo 514 algemene wash, drybrush steel (71.065), pigmenten + fixen (AK085 track rust pigment, Mig pigment fixer, Mr hobby PW02).

Z. Streven: 14:00u. Als dit klaar is, ga ik met pigmentjes modder aanbrengen aan de ruimte onder de spatschermen en op de wielen. Paar washes voor recente modder. Plaster, AK015 dust effects, AK016, AK017, Mig P028 pigment, Mig pigment fixer. Als er tijd is, naast droge modder ook natte modder. O.a. met AK023 (dark mud). Misschien wat olievlekken ertussen proppen: olie AK084, herhalen paar keer. Modder bewaren.

Z1. Streven: 15:30u. Op wielen staalpoeder opbrengen van Uschi van der Rosten (nr. 4009).

AA. Streven: 16:00u. Daarna worden de wielen en rupsbanden bevestigd (stappen 2-4, zie plaatje hierboven).

BB. Streven: 16:30u. Dan wordt plaatje 16 links op de koepel geplaatst (openstaand), wordt plaatje 18 rechts aangebracht en worden de rupsbanden aangebracht en de aansluitingen verweerd.

CC. Streven: 17:30u.Ten slotte de laatste verweringsronde:
- olieverfjes + streaking grime + rust streaks + gecumuleerde roest, wat streaking betreft niet alleen met normale AK012 maar ook met Winter streaking grime (AK014) + dust effects AK015 (2:00u.).
- olie en brandstofvlekken (0.25u);
- stof (0.5u), Tamiya Buff en Tamiya flat earth[/U][/B]
- grafietpotlood, ook geschut (0:15u.). Grafietpotlood.

DD. Streven: 20:50u. laatste beetje modder opbrengen.

Gehoopte eindtijd: 21:05u.

Alles onder voorbehoud van wijzigingen :)

Zoals te zien, houd ik mij verre van de door Tamiya voorgeschreven bouwvolgorde. Dit heeft grotendeels te maken met de snelle bouwtijd, ik denk dat ik het anders zou doen als ik meer tijd ter beschikking had. Maar zo'n korte bouwperiode heeft mij toch wel aangezet om na te denken over bouwvolgorde en dat is alleen al iets wat ik ervan opsteek.
 
Laatst bewerkt:
Roy, succes met de bouw van dit mooie project.
 
Heel veel succes Roy,hou je deze gewoon weg op een sokkel of komt er e en gepaste ondergrond bij....
 
Veel succes Roy. Je zal echter serieus mogen doorwerken om hem in die tijdspanne af te krijgen.

JM
 
Roy een deftig werkje dat je op je hals haalt , het is wel naar mijn menig dat dit een van de knapste leger voertuigen is , dit samen met gmc vrachtwagens .
Ik heb ooit als kind er zo ene bezig gezien in een weide achter waar ik woonde wel indrukwekkend zo een Half Track
Veel moed en heel veel succes ik supporter van op de zijlijn ge weet wel waarom he
Marc
 
Inderdaad een mooie uitdaging Roy ,volg ik zeker met volle aandacht, succes ermee :)
 
tijdens mijn legertijd (in de B.R.D. te Spich 1ste Comp Cyclisten) heb ik er nog met een gereden (die wel bedoeld was voor de jaarlijkse parade ).
een beest van een voertuig en ik kan je zeggen als hij moet stopen dan doet hij dat ook ( als een blok )
ik heb wel geen idee wat ervan geworden is .
zo zag ik in Duitsland ergens in een hoek van een weide een Kettenrad staan maar had jammergenoeg geen tijd om te stoppen.
de volgende keer stop ik wel dacht ik toen (ik heb hem nooit meer terug gevonden )
gr Lode
 
Weer een uiteenzetting "a la Roy"..toppie,veel succes met dit zalig voertuig!!!

Grtz yves,
 
Veel plezier met deze Roy.
 
@Beyond, @Debart, @Danny, @Jeanke, @Marc, @PeiperJ, @Yves, @Camaro: dank voor de aanmoedigingen!

@Danny: ik weet niet of ik goede kwaliteit voor elkaar krijg tijdens deze speedbuild, zo wel dan plaats ik hem misschien in een diorama maar er zijn nog zoveel dingen die ik wil bouwen... eerst eens de Krupp af. Dat project is veel te leuk om on hold te zetten voor een diorama, vind ik. Wat misschien wel op wat kortere termijn zou kunnen, is dat ik de figuur die erbij zit ga schilderen en in de koepel ga plaatsen. De tracks en fenders worden enigszins modderig, dus als het een diorama zou worden zou het er eentje zijn in een Europese herfst of zo.

@Jeanke: het wordt inderdaad bijzonder stevig doorwerken, dat komt vooral doordat het interieur volledig is voorzien. En dan wil ik het ook kunnen tonen, dus er komt nog een uurtje of wat scratchwerk bij ook...

@Marc: het zal zeker imposant zijn geweest om deze kleine maar luidruchtige en zware voertuigjes bezig te hebben gezien.

@TheBombus: wat een ervaring moet dat geweest zijn! Ja ik las al dat hij makkelijker stopt dan aan het rijden komt :D Kettenkrad heb ik ook nog liggen hier van Zoukei-Mura maar die is op schaal 1/32 voor een diorama dat er ooit wel zeker gaat komen.

@Alle lezers: ik wil toch nog even de aandacht vestigen op wat ik hierboven schreef:

M. Van stappen 17 en 18 worden de regulier gekleurde onderdelen bevestigd. De lampen laat ik er waarschijnlijk af. Weet iemand trouwens waarom die op een aantal exemplaren er niet op zitten? Reden deze voertuigen dan niet 's nachts? Ik vind de vorm veel aantrekkelijker zonder koplampen, maar het moet wel te onderbouwen zijn. Dus wie dit weet: ik ben zeer benieuwd!

Heeft iemand enig idee?
 
in Tank Power vol.C 346 vind ik daar niks over terug, behalve dat er technische vereenvoudigingen werden gedaan aan de half-track om hem sneller te kunnen produceren. Op p.85 worden de twee voorlichten en de twee achterlichten genoemd naast het Notek licht. Op p. 87 ontbreken de voorlichten wel in het lijstje met zaken die door de elektrische installatie gevoed werden, in tegenstelling tot de achterlichten en dashbordverlichting. De half-track had ook een verlicht vizier en de 251/20 had een nachtkijker.
 
Op p. 87 ontbreken de voorlichten wel in het lijstje met zaken die door de elektrische installatie gevoed werden, in tegenstelling tot de achterlichten

Dat is voor mij voldoende info om de keuze te maken voor weglating van de lampen, thanks!
 
Er staat wel "the reflectors on the fenders", misschien worden hier de voorlichten mee bedoeld.

"The electrical installation served to light theinstrument panel, power the horn, reflectors on fenders (in de Poolse originele tekst "zasilania reflektorow umieszczonych na blotnikach"), radios, Notek and rear lights."
 
Laatst bewerkt:
Hmm.. ik weet niet wat daarmee bedoeld wordt. Want de koplampen stonden niet op de fenders (=spatborden).

Ik denk eigenlijk dat die lampen vaker werden weggelaten, misschien zelfs al af fabriek. Ook op de referentiefoto's bovenaan zie je dat er helemaal geen openingen zijn om de lampen te plaatsen. De lampen zouden moeten zitten op de diagonale vlakken vooraan.

Het enige wat ik dan niet snap is, hoe deze voertuigjes zich dan 's nachts verplaatsten. Misschien werd er een losse lantaarn bevestigd of zo.
 
Ik denk dat het de richtingaanwijzers zouden kunnen zijn.
 
Hoi Roy,

Duidelijke uitleg nog voor je met de bouw bent begonnen.
Wat betreft de koplampen: voor gloeilampen zijn metalen nodig (o.a. wolfraam) die aan het eind van de oorlog zeer schaars waren in Duitsland, tevens was het koper voor de elektriciteitsleidingen ook schaars (In oa Nederland werden de kerkklokken geroofd voor het brons (legering van koper en tin).
Verder waren dit zoals je zegt verkenningsvoertuigen, dus als ze al verlichting voerden aan het front, was dat niet meer dan het "Notekfietslampje".
En aangezien ze toch regelmatig afbraken, werden die als eerste weggelaten.

Peter
 
Aha, dat is erg interessante informatie ook Makamba, hartelijk dank. Het stelt me gerust, zo kan ik met zekerheid over de authenticiteit aan het project beginnen.
 
Roy zoals we gewoon zijn is deze topic weer zeer intressant:)....prachtig voertuig en ook ik denk dat je daar een hele hap aan zal hebben:)...ik ben al blij dat ik niet alleen ben:8..in ieder geval veel succes met deze..of ik tijdens de bouw veel tijd zal hebben om dit te volgen ...betwijfel ik...maar ik zal hem het daarna zeker nog een paar maal doorlezen...top maatje:)
 
Ter info ivm de koplampen.
Deze stonden op beugels voor de fender zie foto, hier zie je de beugels maar zonder koplampen.

250_zps4f5171f6.jpg

De volgende foto is met lampen.

250a_zps75ee6766.jpg

De info komt hier uit.

250b_zps5c795825.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan