Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Sd.kfz 250/9 Tamiya 1/35 [DONE]

Vandaag heb ik de diverse verfjes, verweermiddelen en dergelijke in het schema erbij gezet. Vertaling van Tamiya naar andere merken, liefst acryl want dat droogt natuurlijk een stuk sneller. Ook de Vallejo-wash in plaats van enamelwashes (bijv. de Mig dark wash) vanwege het sneller drogen. Werkt wel niet zo relaxt maar ja, dat is nu eenmaal een eigenschap van snel moeten werken.

Vandaag zie ik voor het eerst de reële mogelijkheid in dat ik het niet zo mooi zal kunnen afwerken als wat ik voor ogen had. Ik wil, zoals altijd, misschien ook nu wel weer te veel. Maar we zullen wel zien... in elk geval heb ik alle benodigde flesjes en potjes bij elkaar gezet (vast en zeker het een en ander vergeten, maar dat komt dan nog wel).

Op de foto zie je welke spullen ik van plan ben te gaan gebruiken, in het schema op de eerste bladzijde is alles verwerkt. Zoals gezegd, zal ik tijdens de bouw (als er tijd is) updates posten en daarbij slechts verwijzen naar de bouwstappen. Wederom zijn de bouwstappen aangepast en zijn er enkele toegevoegd.

Bovenaan op de foto (vanaf de olieverfjes) zie je de spullen benodigd voor vrijdagavond.

In het midden van de foto (2 middelste rijtjes) de nieuwe spullen voor zaterdag.

Onderaan op de foto (2 onderste rijtjes) de nieuwe spullen voor zondag.

16465880212_a3d8f8e314_b.jpg

Het wordt een heel karwei om dit op aanvaardbare wijze af te maken, maar ik blijf hoop houden :unsure:.
 
Hoop doet leven Roy, ook in onze hobby ;)
Bij mij staat alles waar het normaal staat, ik hoop alleen dat ik de "goesting" vind om mijn bureau wat op te ruimen eer ik moet beginnen, dat zou al een grote verbetering en hulp zijn :laugh:
 
Goede voobereiding is het halve werk, zeggen we hier. Veel plezier met de build!
 
@Beyond: hoop doet leven inderdaad... daar moet ik me maar aan vastklampen :)

@Swa: ja, ik probeer het model zo goed en aantrekkelijk mogelijk te maken. Natuurlijk kun je zo'n project ook zonder voorbereiding ingaan, maar dan zal ik er niet 100% uit kunnen halen. Dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen omdat ik altijd, in elk aspect van m'n leven, alles tot in de puntjes voorbereid. Zo kan ik ook bijv. tientallen uren vakantieplanning doen alvorens te gaan, liever dat werk vooraf en in Nederland doen dan wanneer ik in de VS ben of in welke verre bestemming dan ook en gewoon mijn tijd wil gebruiken om te genieten, niet voor gesloten museumdeuren te staan en geen uren te moeten wachten aan bij trendy restaurantjes omdat ik niet gereserveerd heb... het is een levensstijl, voor mijn vrije tijd, mijn beroep én deze hobby. :)

En zo kan ik bijv. makkelijk stappen weglaten omdat ik tot het besef kom dat er te weinig tijd voor is, bijv. flink wat verweringsstappen moet ik simpelweg overslaan. De buitenkant kan ik niet met olieverf behandelen omdat ik dan geen streaks meer kan aanbrengen, andersom kan ook niet. Bij de binnenkant kan dat wel, want dat heeft nog tijd genoeg om te drogen na afloop van het weekend. Om toch verschillende kleurtinten te krijgen, ga ik aan de buitenkant verschillende soorten streaks aanbrengen. Die beïnvloeden toch ook de hoofdkleur, zeker in combinatie met de chips.

De laatste twee stapjes voorbereiding heb ik net gedaan:

1) het maken van een tijdsplanning. Zoals gedacht, wordt het bijzonder krap. Op zondag heb ik een uitlooptijd van slechts een half uur.

2) het maken van een tekening voor de lasnaden:

15847663523_cbfdceb7c8_b.jpg

Voorbereiding klaar... ik ben super benieuwd naar hoe het gaat lopen.
 
Goe bezig Roy :) ik volg je helemaal over dat gedetailleer en de puntjes op de i zetten,
maar laat zelf nu liever extra detail maar weg ten gunste van de paintjob.

@ Beyond : HOP ! kuisen die tafel maatje..heb je echt profijt van ;)
 
Offtopic en terzijde: als je die bulldozer wilt gaan verweren, kijk dan eens naar wellicht de mooist gebouwde en verweerde bulldozer uit de geschiedenis van de modelbouw, van Mike Rinaldi: http://www.puttyandpaint.com/projects/834

Ik kan geen genoeg krijgen van die foto's*, vandaar dat ik ze even wilde delen ;)

*Voor de geïnteresseerden: er staan bouwverslagen van dit ding in Art of Modelling en Tamiya Magazine. Indien mensen het willen weten, wil ik wel even opzoeken welke edities dat waren.
 
Ik kan geen genoeg krijgen van die foto's*, vandaar dat ik ze even wilde delen

*Voor de geïnteresseerden: er staan bouwverslagen van dit ding in Art of Modelling en Tamiya Magazine. Indien mensen het willen weten, wil ik wel even opzoeken welke edities dat waren.
Terecht ! heb deze in 't echt bewonderd... is een Meesterwerkje...
 
Het bouwplan is voor wat betreft de zondag qua volgorde omgegooid en qua inhoud veranderd. Ik ga al die enamel-effecten bijeen gooien en combineren met mapping (olieverf). Zo sla ik 5 of 6 vliegen in één klap. Het zal iets langer duren, maar het eindresultaat zal denk ik veel mooier zijn.

Bijv. ik ga donkere olieverfstipjes opbrengen waar de donkere tinten moeten komen, witte olieverfstipjes waar de lichte tinten moeten komen, vuilstreepjes waar het vuil moet komen (eventueel erna, misschien ook erdoorheen) en roeststrepen waar roestaflopers moeten komen. Zo kan ik op de horizontale vlakken ook nog wat effecten creëren i.p.v. dat dat saai leeg blijft.

Vanwege het olieverf- c.q. enamelverfgebeuren, doe ik deze handelingen op het laatst zodat de olieverf in alle rust kan drogen. Ik twijfel nog om er een vernis overheen te spuiten, probleem is dan dat de olie nog kan werken onder de vernislaag. Maar als ik het allemaal tot het einde bewaar, heeft de olie -indien geen vernis- ruim de gelegenheid te drogen. Vrijdag dus foto's van een satijnen model ;) Overigens zal dat satijn er uiteindelijk goed af sluiten, omdat ik de olieverf op een karton zal plaatsen waardoor de lijnzaadolie in die verf kan ontsnappen. Dit zorgt voor een mat eindresultaat. De enameleffecten zijn van nature al mat.

De uitlooptijd is teruggebracht tot 10 minuten. Ik denk dat ik anders maar een uurtje vroeger opsta ;)
 
Overigens heb ik nu al, voordat we met überhaupt zijn begonnen, het een en ander geleerd. Zo'n strikt tijdsverloop in combinatie met de wens zoveel mogelijk uit dit kitje te halen, verplicht me om goed na te denken over elke bouwstap en -volgorde. Voor mij was het tevoren bijvoorbeeld logisch dat de tracks als laatste in het bouwproces zouden komen, maar uiteindelijk wordt het dat toch niet dus.

Ik denk dat ik hier ook tijdens mijn normale modelbouwprojecten profijt van zal hebben, vanwege de andere manier van denken en plannen. 'Thinking out of the box'... en als zodanig is het een nuttige oefening.
 
Ik zou dezelfde olieverfjes kunnen gebruiken als aan de binnenkant, maar op sommige plekken (zoals de koepel) liggen de binnenkant en de buitenkant recht naast elkaar en dat geeft een onnatuurlijk effect denk ik. Andere verhoudingen kan ook, maar ik ga gewoon lekker andere kleurtjes gebruiken. Dit is ook nuttig voor het mapping-principe dat ik aan de buitenkant ga uitvoeren in tegenstelling tot het fading-principe aan de binnenkant. Bij mapping maakt het iets meer uit waar bepaalde kleurtjes komen te zitten dan bij fading. Ook ga ik stukjes roestwash en vuil proberen na te bootsen.

De nieuw te gebruiken kleuren:

130 dark mud
160 engine grease
060 light rust brown
001 snow white
150 field grey
092 german ochre
145 sunny flesh tone
093 basic earth
015 shadow brown
245 sand brown for german yellow (hoe heb ik die in eerste instantie kunnen missen??)
090 industrial earth
170 german grey highlight
070 dark rust

15874890244_2cce66d48f_b.jpg
 
Interessant kleuren gebruik Roy,sunny flesh tonen gebruik je deze kleur om op te lichten ..
 
Inderdaad, sunny flesh zal ik naast wit gebruiken om op te lichten. ik heb geprobeerd kleurtjes te zoeken die het geel verzachten of feller maken, roesttinten suggereren of schaduwen. De groen- en blauwtinten heb ik achterwege gelaten omdat ik bang ben dat die afbreuk gaan doen aan de gele ondergrond.

Inmiddels is de behandelvolgorde weer wat aangepast, i.v.m. eventuele modderspetters die helemaal op 't laatst moeten. Dan maar een uurtje eerder opstaan zondag. :)
 
De olie kan alvast in het karton trekken, zodat de verf overblijft en de boel sneller zal drogen en een matter effect krijgt.

Bovenste rij is voor vanavond, onderste twee rijen voor overmorgen.

15897899443_f0ab8da58d_b.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan