Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Sd.kfz 250/9 Tamiya 1/35 [DONE]

Mooi voertuig Roy! en de aanloop naar de bouw in de vorm van jouw uitleg
is alvast lekker leesvoer. Ik heb er al bouwplan-ideetjes van opgestoken ook.

Het plan klinkt mij iets ambitieus, maar gezien jouw vaardigheden geloof ik
dat het je nog gaat lukken ook :yes(1):

veel plezier super_zps0681fd38.gif
 
@Spaander: merci voor de interesse :) Ik weet zelf ook niet in hoeverre ik veel tijd zal hebben om tijdens het weekend alle bouwverslagen te volgen (voor zover die tijdens het weekend al worden bijgehouden), ik zal zelf proberen zo nu en dan een update te posten maar dan simpelweg een foto onder verwijzing van het nummer in mijn stappenplan zoals opgenomen in mijn eerste post.

@Buzzy: nu je het zo zegt! In de instructie van Tamiya staan ze als diagonaal weergegeven, vreemd.. maar dit maakt het wel makkelijker. Ik laat gewoon een stompje staan zoals op de foto in de openingspost.

Mooie referentiefoto trouwens, dank! Het ziet er naar uit dat die niet veel verder ging komen met z'n afgebroken voorwielophanging.

@Peter: leuk om te lezen dat er hier en daar ideetjes van komen (waaronder zeker ook "zo ga ik het NIET doen" :D ). Ik ga het ambitieuze van het plan iets afzwakken door de camouflage te laten zitten.

0. De onderdelen zijn inmiddels gewassen, gedroogd en terug in de doos in stille afwachting van wat er komen gaat.

Ik heb besloten om mijn bouwplan iets aan te passen, vooral door meer aandacht te besteden aan het verweren en de camouflage weg te laten. Camouflage kost toch de nodige extra tijd en hoe meer ik naar voertuigen op het internet kijk, des te meer spreekt mij het 'naturel' exemplaar aan. Het pure, donkergele uiterlijk van dit voertuig vind ik inmiddels aansprekender dan het exemplaar met de camouflage dat ik wilde maken. De elegante vormen van dit voertuig komen zo vol in het zicht en ook de verwering kan naar mijn idee mooier worden weergegeven. De circa drie uur die ik aan het opbrengen van de camouflage uitspaar, kan ik nu mooi gebruiken voor die verwering.

Inmiddels heb ik ook de afstanden opgemeten van de velgdiameters, dus tot het rubber. Dit zijn ze:

A21 (2 voorwielen)
2x 14,94mm (voorkant)
2x 14,65mm (achterkant)

A10 (6 loopwielen voorkant)
6x 14,10mm (voorkant)

A16 (6 loopwielen achterkant)
6x 14,06mm (achterkant)

A15 (4 zijwielen binnenzijde)
4x 13,48 (voorkant)
4x 13,87 (achterkant)

A11 (4 zijwielen buitenzijde)
4x 13,48 (voorkant)
4x 13,87 (achterkant)

Natasja is zo lief geweest deze afstanden in Photoshop te zetten en de benodigde masks te tekenen (in te voeren), tot op de honderdste millimeter nauwkeurig. Eerst de papieren versie geprobeerd, altijd even checken of de printer waarheidsgetrouwe afstanden print. Dat blijkt het geval:

15768535214_a5d9323277_c.jpg

16365012516_6500a3aa24_c.jpg

Daarna uitgeprint op een stickervel en I'm ready to go :)

Als iemand ook deze kit gaat bouwen en interesse heeft in de PDF, hoor ik het graag. Ik stuur hem wel even toe. Je hebt wel stickervel-printpapier nodig.
 
Het bouwstappenplan is aangepast en ik heb wat research gedaan. Er is veel fotomateriaal beschikbaar, een aantal van de interessantste foto's plaats ik hieronder. De copyrights liggen steeds bij de eigenaar, op diens eerste verzoek zullen de foto's worden verwijderd. Plaatsing hier is enkel bedoeld uit educatieve en hobbymatige overwegingen. [edit: foto's weggehaald, zie mijn volgend bericht]

Jammer genoeg vond ik slechts één goede foto van de motor(ruimte). Misschien dat iemand nog iets in z'n archief heeft liggen, ik zou er erg blij mee zijn. In kleur -> helemaal perfect. Ook plaatjes van het 20mm. Flak-Kanone zijn welkom, van de MG34 heb ik er al wel genoeg.
 
Laatst bewerkt:
De regels zijn niet zo moeilijk, Roy, pas ze toe zoals het hoort.

*Photos posted on this site are intended to be freely distributed to svsm.org users with the only caveat being that proper credit must be given for publication.
http://www.svsm.org/links/how-to-submit-images-to-svsm-org/

Ik geef toe dat het lastig kan zijn om voor elke foto apart een bron op te geven, maar dit is toch wel een hele collectie.
 
Ik ben geen svsm.org-lid, dus hoe had je gewild dat de voor jou niet zo moeilijke regels toegepast werden?

Als ik het goed heb zijn slechts twee foto's afkomstig van de door jou gemelde website, de andere foto's zijn van andere websites. Alle sites zijn bijzonder eenvoudig te vinden door gewoon op de foto te klikken. Mijn opmerking "De copyrights liggen steeds bij de eigenaar, op diens eerste verzoek zullen de foto's worden verwijderd. Plaatsing hier is enkel bedoeld uit educatieve en hobbymatige overwegingen." is wat mij betreft altijd voldoende en ik heb er nog nooit problemen mee gehad.

Ik kan hier een heel epistel over schrijven (onder andere, saillant genoeg, in hoedanigheid van advocaat die in het verleden de nodige intellectuele eigendom-zaken heeft behandeld) maar dat ga ik niet doen want ik hoef die discussie niet in dit topic. Om die reden heb ik de foto's ook eenvoudigweg weggehaald, dat was nog wel het eenvoudigst. :dry:
 
Daar zit één foto bij (weliswaar van een gebouwd model) waar ik iets mee kan, maar dat is dan ook een erg goeie foto. Dank je Erwin!
 
Hoi Roy, hier staat een serie mooie kleurenplaatjes van een gerestaureerde
250/1 waaronder ook 7 stuks van de motorruimte.

En ik ben zo vrij geweest om jou zinnetje over die copyrights te copiëren,
of heb je daar copyright op? indien het geval, mag ik daar dan die verklaring voor gebruiken...laughing_zpsbebe62dc.gif
 
Peter... dat is gewoonweg briljant, om op een vergelijkbaar type te zoeken!

Veel dank!!!!! Dit is precies wat ik nog nodig had wat motor betreft. Hier maak je me echt blij mee en dit wordt voor de motor mijn hoofdreferentie.

Mijn zinnetje kun je natuurlijk gebruiken, maar als je daarnaast ook een referentie naar de website geeft is dat nog iets netter. Ikzelf zit op meerdere fora en post op een gemiddelde dag zo vaak referentiefoto's en andere foto's, dat ik niet meer de moeite neem om de websitereferenties er nog apart bij te zetten, omdat men toch al eenvoudig kan klikken en er daarop uitkomt. Het niet te doen, is op eigen risico ;)

Uit de praktijk (alvorens weer ontopic te gaan): als een cliënt mij vroeg om op te treden tegen iemand die inbreuk maakte op copyrights, werd eerst die persoon opgespoord indien nodig, en werd een brief geschreven met het verzoek de inbreuk te stoppen onder dreiging van een civiele procedure. In driekwart van de gevallen was dat voldoende en werd het materiaal of werden de links verwijderd. Een enkele keer moest er daadwerkelijk een deurwaarder en soms zelfs de rechter aan te pas komen. Om de rechthebbende advocaatkosten uit te sparen en mijn bereidwilligheid tot verwijdering te tonen, staat dat in mijn standaardtekst.

Zo, weer terug ontopic dan maar :)
 
Ik geef die tip niet alleen om juridische redenen hoor, het is voor meelezende Sd.Kfz.250-bouwers ook interessant om te weten waar je je informatie gezocht hebt, voor het geval ze zelf op zoek willen gaan naar nog meer beelden. Vaak zijn er websites bij waar over verschillende voertuigtypes veel verzameld is.
 
Met "moeilijk" gaf ik aan dat de regels van die ene website eigenlijk soepeler zijn dan het beleid van sommige andere websites, die aangeven niet te willen dat hun soms erg bruikbare foto's verspreid worden (ondanks dat dit alleen onder hun link "beleid" terug te vinden is). Ik heb zelf foto's niet gebruikt in een verslag alleen omdat dat regeltje daar stond. Je zou kunnen zeggen, waarom nemen ze het risico dan om dat op een openbare website te zetten, een plaatje is zo gecopypasted. Het was niet mijn bedoeling de indruk te geven dat je met deze werkwijze een slechte bedoeling zou hebben en als dat zo overkwam, mijn excuses.
 
De scharnieren voor de deur en motorkappen zullen veel simpeler worden, twee 9's tegenover elkaar. Eigenlijk dit principe: '69' waarbij het steeltje van de 6 op het chassis wordt geplakt, het steeltje van de 9 op de motorkap en een stukje koperdraad door de twee rondjes. De vorm van beide stukjes messing is makkelijk te maken door een dun stripje om een speld heen te drukken, daarna vastlijmen met secondenlijm. Het enige wat ik nog niet weet is hoe ik de koperdraad op z'n plek hou... met de Krupp heb ik iets soortgelijks gedaan en daar kon ik een druppeltje secondenlijm bevestigen, maar dat wordt hier denk ik wat krap. Ga ik nog 's over denken...

Ook heb ik de volgorde aangepast, eerst ga ik de scharniertjes maken en bevestigen, daarna pas ga ik primen, schilderen en verweren.
 
Het zoeken op plaatjes van de motor wordt een stuk makkelijker nu ik het type weet... het gaat om een Maybach-Motor HL 42 TRKM.

Het is maar goed dat dit een snelle bouw wordt.... http://www.militarymodelling.com/si...images_month/2010-02/gwhmaybachengine (2).jpg

Roy, nog even over die motor, weet wel dat de motor in de afbeelding voor de SdKfz 251 is.
Mocht je ooit een motor willen voor de 250, is dit kitje van SKP de juiste.
Great Wall Hobby geeft ook een motor uit voor de 250, maar deze is volgens de review van
Terry Ashley (PMMS) niet correct, maar meer geschikt voor de SdKfz 11 3Ton. (zie hier de bouw-review op PMMS)

Misschien heb je er niets aan, maar toch leuk plaatjes kijken ;)
 
Hartelijk bedankt voor die link, waar ik veel aan heb. Ik heb nu (door de plaatjes op die site) een vollediger overzicht van de motor en, nog belangrijker, kan nu beter nagaan waar de uitlaat zit. Tamiya heeft die eenvoudigweg weggelaten, dus grote kans dat ik daar toch een stukje Evergreen Rod voor ga opofferen. Ook goed om te weten dat daarvoor dus een gaatje moet worden voorgeboord.

Echt mooie informatie geef je, super!

Ik zal meteen even mijn stappenplan hierop aanpassen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan