Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Spad XIII 1/72 revell [DONE]

doomwad

Well-known member
Registered
Lid geworden
10 aug 2009
Berichten
3.600
Zo mensen om te beginnen eerst de boxart foto.
attachment.jpg

Een beetje info omtrent dit toestel.
----------------------------------------

Het toestel hier op de boxart werd gevlogen door Edward Rickenbacker,een Amerikaans piloot en auto coureur.
attachment.jpg

Edward Rickenbacker (Columbus (Ohio), 8 oktober 1890 – Zürich, 27 juli 1973) was een Amerikaans gevechtspiloot tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Rickenbacker was voor de Eerste Wereldoorlog een succesvol autocoureur. In 1917 was hij in Frankrijk de privé-chauffeur van generaal Pershing. Omdat hij actie wilde, vroeg hij overplaatsing naar de US Army Aviation Section, aanvankelijk als technisch officier. Hij leerde er vliegen en ging in maart 1918 over naar het 94th Aero Squadron.

Hij vloog in Nieuport 28's en vervolgens Spad XIII's. Aan het einde van de oorlog had hij in totaal 26 luchtoverwinningen tegen de Duitsers behaald. In september 1918 kreeg Rickenbacker het commando over het 94th. Als 28-jarige was hij, vergeleken met veel piloten onder zijn bevel, een oud man. Anders dan veel befaamde WO I-jagerpiloten overleefde hij de oorlog en bij zijn terugkomst in de VS wachtte hem een heldenwelkom als Amerika's grootste 'ace'. Rickenbacker werd beloond met de Medal of Honor.

In 1942 stortte hij neer met zijn Boeing B-17 boven de Stille Oceaan. Rickenbacker en zes van zijn metgezellen werden gered na 24 dagen verblijf in een reddingsvlot.



SPAD XIII

------------

De Spad is een jachtvliegtuig dat tijdens de Eerste Wereldoorlog door alle geallieerde strijdkrachten werd ingezet. Het toestel had een houten romp.

Louis Blériot, een Frans luchtvaartpionier, werd in 1914 president van de firma Société pour les Appareils Deperdussin die hij omdoopte tot Société Pour L'Aviation et ses Dérivés. S.P.A.D. ontwikkelde verschillende versies. Aerodynamische verbeteringen, de krachtigere 8 BE motor van Hispano Suiza, grotere vleugels en roer maakten de XIII succesvoller dan zijn voorgangers.

Deze voor zijn tijd snelle en robuuste Spad XIII was een efficiënte machine in de handen van luchthelden zoals Georges Guynemer, Charles Nungesser, René Fonck en Edward Rickenbacker. Er werden meer dan 8000 exemplaren gebouwd. De wapenstilstand in 1918 zorgde voor de annulering van 10.000 bestelde toestellen.

Het toestel bleef tot 1922 in dienst van de Belgische Luchtmacht.

En hieronder de link naar een renovatie project van een 1/1 versie.
----------------------------------------------------------------------------
Restoration SPAD XIII

Het model word rudd gebouwd .


Deze versie word het zoals afgebeeld.
Bron= http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ed/SPADXIIIrickenbackerweb.jpg
attachment.jpg
Ik mag enkel hopen dat de decals na 37 jaar nog goed zijn,anders word dit een flop.
Indien niet dan doe ik een andere versie.

attachment.jpg
Dan kies ik er voor om deze zo te gaan verven,dus we zien wel wat het word.Ik zie er al vast naar uit en het word fun dat is zeker.
Dus ik wacht vol ongeduld op ons weekend mensen ;)
 
Laatst bewerkt:
Alvast succes met de bouw van u project Patje.
 
Ontzettend veel succes nu alvast... schat je in dat je toekomt aan de rigging?
 
Veel succes Patje..........met dit mooi spadje.........:):):)
 
Mooie intro van een mooi vliegtuig ;)
I.v.m. de rigging, zelf heb ik er ook gemaakt op mijn "Camel" tijdens de dagbuild, en in eerste instantie heb ik wat gesukkeld omdat ik de (koper) draden per stuk wou aanbrengen (wat mij maar niet lukte), en dan ben ik overgeschakeld naar langere stukken draad dat ik rond de vleugel-verstevigingen heb gevouwen. Op die manier kreeg ik de kans om deze iets aangespannen te houden wijl de lijm aan het drogen was... In een klein uurtje was de rigging een feit :) Je ziet maar ;)
 
Succes straks ,in de Groepsbouw Valentijn weekend 50u build off
 
Veel succes met den bouw van dit zeer mooi vliegtuig Pat..!!!

Grtz yves,
 
Veel plezier met deze Patje.
 
Patje have fun met dit vliegerke :)
 
Mooie Warbirds zijn het die tweedekkers !
Leuk om ook een "echt" vliegtuig gebouwd zien worden ;)

Nu men het heeft over de rigging ben ik nieuwsgierig geworden hoe
je dat gaat doen (áls je dat gaat doen..)

We zullen het gaan zien, veel plezier Patje super_zps0681fd38.gif
 
Knap model, Patje. Have fun!
 
Zo; iederen een goede avond ,veel sucess aan elke deelnemer.
Hier de eerste foto's van de start.
attachment.jpg
Zojuist de spreus terug in de doos gelegd na het drogen,staart richtingsvlak kwam los zo te zien.
attachment.jpg
En zie hier de klok als bewijs lol
Goed we gaan nu beginnen en tot later met foto's terug :D
 
Klok voorruit gezet dan? LOL, grapje niet schieten.
 
Goede nacht luitjes.
Ik heb stevig doorgebouwd met uiteraard een pauze tussen om de maaltijd te genieten.
Maar dat terzijde natuurlijk.Hier reeds enkele beelden.

attachment.jpg
Zoals het toen was en soms nog is bij revell 1/72 vliegtuigjes,een erg simpel plannetje
attachment.jpg
Kort en krachtig zeg ik maar ;) en we hebben er lol in.
attachment.jpg
Begonnen aan de romp en ondervleugel,het past perfect als het ware.
attachment.jpg
Staart vlak en richtingsroer bevestigt.
attachment.jpg
Boven vleugel voorbereid en ontdaan van braampjes.De steuntjes geplaatst en op de onderzijde de naden
reeds geschuurd.
attachment.jpg
Ook De wielbasis werd er al op gezet.
attachment.jpg
Bovenvleugel gemonteerd en dan een beetje laten sneldrogen op de schoorsteenmantel.Gaat degelijk snel gezien wij nog met steenkool verwarmen;)
attachment.jpg

attachment.jpg
Wielen bevestigt na het drogen.
het is nu omstreeks vier uur in de ochtend en ga door tot het model qua onderdelen helemaal in elkaar steekt.
Dan word het in de primer gezet om dan na een uur drogen geverfd te worden.
attachment.jpg
De uitlaten werden zojuist geplaatst,vergeef mij mijn onkunde in technische namen.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
En dan op de wieltjes gezet,nu nog de dekplaatjes of wheel hubs zoals het heet erop zetten en het vliegtuig kan in de primer.
Goed en dan gaan we nu verder met de bouw,tot later weer :D
 
Deze wordt sneller gebouwd dan dat hij ooit gevlogen heeft ;)
Mooi werk hoor Patje.
 
Schol da gaat hier idd met een snelheid vooruit...nice work Pat..
Blijven gaan..!!

Grtz yves,
 
Dat gaat hier nogal vooruit. :)
Veel succes nog, ben benieuwd naar het resultaat ;)
 
Goede middag medebouwers.
Ja het gaat goed zo,enkel verloor ik een onderdeeltje en kon het gelukkig vervangen van een andere spad kit.
Deze middag gaat het toestel in de primer en na een uur kan ik al beginnen aan de kleurlaagjes erop te zetten,dan weer sneldrogen op de schoorsteenmantel.
 
Mooi vliegtuig al, gaat goed man !

veel verfplezier :D en laat 'm nie op de kachel vallen...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan