Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Renault AG1 - 1/72 [ wip ]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.341
Sommigen hebben reeds gezien dat ik een topic geopend heb over de "Taxi de la Marne"; een Renault AG1. In dat topic maak ik gewag van een andere bestaande kit van dit model maar dan op schaal 1/72.

En hier is ie dan.
Het betreft hier een model in resin op schaal 1/72 van het nu verdwenen merk Retrokit. Dit model werd later tijdelijk heruitgebracht door Solfig maar is bij mijn weten nu ook niet meer verkrijgbaar. Via contacten met enkele Franse modelbouwers ben ik er enkele jaren geleden toch in geslaagd om dergelijk model aan te schaffen.

Ik gebruik de titel "Taxi de la Marne" opzettelijk niet in de titel van deze topic omdat ik weet dat er verwarring zou kunnen ontstaan tussen twee kits van hetzelfde voertuig.
Het grote verschil is natuurlijk de schaal (1/72 ipv 1/35), het gebruikte materiaal (resin ipv plastiek) maar ook dat deze kleine kit kan gebouwd worden met een geopend dak, type Landaulette, in het Duits Landauer genaamd.

Er is geen box-art, de resin onderdelen steken in een plastiek zakje en de instructies steken er bij. Er zijn geen decals of ruitjes voorzien.

attachment.jpg

De instructies zijn niet duidelijk. Je krijgt een tekening van het voertuig en verwijzing met pijltjes en nummers naar de onderdelen.
De hoofdreden waarom ik dit model nu wil bouwen is omdat ik de kleine onderdelen kan vergelijken met deze van de grote kit en in vergelijk daarmee kan bouwen.

attachment.jpg

De onderdelen zijn geen ramp maar er zal enorm veel opkuis aan te pas komen om van het paswerk maar te zwijgen.

Verder zal dit voertuig, als het ooit tot een goed einde komt, geverfd worden in dezelfde kleuren als zijn grote broer. Later zal dit een plaatsje vinden op mijn museum vliegveld.

@Moderators: als jullie vinden dat dit topic te verwarrend zou zijn met deze van de Taxi de la Marne kan deze gerust verplaatst worden naar de afdeling burger voertuigen. Het is tenslotte een taxi of een gewone Renault.

Erwin
 
[Mod]Van mij mag deze hier gerust blijven staan, het is tenslotte één van de taxi's die het vervoer hebben geregeld om de soldaten naar het front te voeren...[/]
Veel suk6 met deze bouw ;)
 
Waauw das een specialeke Erwin echt iets voor u..toch wel een klein maar stevig boterhammeke om er aan uit te kunnen denk ik?!

Grtz yves,
 
OOOOO resin, nice looking forward to seeing this one
 
Voor zij die van modelbouw SM houden, ziehier een foto van wat ik ontdekt heb bij een poging tot opkuis van de carrosserie van deze kleine taxi.

attachment.jpg

2 resin blobs die moeten verwijderd worden op één of andere manier en een te herstellen stuk achteraan links.

Zal nog plezant worden.........
 
En een afgebroken stukje bumper, warping op het spatbord, warping op structurele onderdelen, dik resin, een hapje uit het linker kozijn... jij liever dan ik. Knap als je hier iets toonbaars van weet te maken maar ik hoop dat je je iets meer gaat concentreren op de 1/35 versie.
 
Oh boy you have your work cut out for yourself on this one
 
Oh boy you have your work cut out for yourself on this one

Lol, so true :laugh:

Waarschijnlijk dat dit er voor zal zorgen dat je aan beide kits evenveel opkuiswerk zal hebben, ongeacht de schaal :D
 
Hey,

Ik vermoed wel dat onzen Erwin dit wel zal goed krijgen, goed wat boterhammen eten - met worstjes - en dat komt goed.
Het ziet er indd wel vreselijk uit, maar eigenlijk niets die niet zal gaan.
Go... :)
 
Ook aan kleine broer is verder gewerkt en ik ben heel blij dat ik beide kits tezelfdertijd bouw want het zou anders nog moeilijker geweest zijn.

De resin blobs en alle ander overtollig materiaal werd weggehaald en er werd een poging ondernomen om de vering te plaatsen. Eerste poging mislukte want de in de kit voorziene voorste veren bleken niet overeen te komen met deze van grote broer op 1/35. Veren dus verplaatst en bijgewerkt met wat restjes PE. Ook de achterste veren, die zo vriendelijk waren toch maar te breken, werden aangepast en nu staat onze kleine eindelijk recht.

Ander probleem zijn de treeplanken die in deze kit bestaan uit 3 delen zijnde een bol voorstuk, een rechte treeplank en een achterstuk dat aan de carrosserie gegoten is. En laat nu natuurlijk het linkerdeel hiervan mislukt zijn waardoor dit moet nagebouwd worden.

Eerst eens een vergelijk tussen beide modellen:

attachment.jpg

attachment.jpg

Zoals je kan zien ben ik een truuk-met-de-duif aan het toepassen.

Ik heb een reep flessenlood verlijmd op de onderzijde van de drie onderdelen en ga de ontbrekende stukken trachten na te maken met plastiek kaart en/of putty.
Als het lukt hoef ik dan maar de overschot weg te knippen en de rest wat bij te schuren tot de gewenste vorm is bereikt.
Vrees er voor dat het niet over één nachtje ijs zal gaan.

attachment.jpg

Wordt hopelijk ook vervolgd.
 
Neen, hij is niet dood of vernietigd, hij leeft nog, de 1/72 versie van de Taxi de la Marne.....

Er is ondertussen al het één en ander aan veranderd gepaard gaande meer met gevloek dan met vorderingen.

Het linker spatbord (en later ook het rechter) werd aangepast tot wat het diende te wezen. De open kap type Landaulette werd aangepast en bevestigd net als de open kap van de chauffeur.
Aanvankelijk had ik de te dikke resin achteras vervangen door een metalen staafje maar vooraan had ik de voorziene as uit de kit geplaatst.
Bij het passen van de wielen bleek echter dat er slechts 3 van de 4 wielen goed zaten en dit niettegenstaande alles symmetrisch geplaatst was; begrijpe wie kan.
Om die reden de gehele voorste ophanging opnieuw afgebroken en een beetje naar voor verplaatst. Tevens de voorste resin as ook vervangen door metaal met dit als resultaat:

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze middag heeft ie zijn eerste laag witte primer ontvangen zodat we morgen kunnen zien wat er nog allemaal moet aangepast worden.

Wordt vervolgd.
 
Hey,

Haha, we gaan verder met de SM-sessie :)
Mooi, ik weet dat je hier een mooi model kan van maken, uiteraard de noodzakelijke Vlaamse vloekspreuken horen er zeker bij, wat zouden we zijn zonder...... :) ;)
Hopelijk komt het nu goed met die wielen :)
 
Na een mislukte verfsessie het kleine monster maar weer afgegeten en voor de tweede maal in zijn carrière als plaaggeest een nieuwe laag primer aangebracht.

attachment.jpg

Hij gaat nu voor 2 weken aan de kant tot na mijn terugkeer uit Normandië.
Doei.
 
Ik ben hem beu, ik ben hem zat, het werd hoog tijd dat ie afgewerkt geraakte.

Zeker geen toonbeeld van modelbouwkunnen en zeker niet in aanmerking komend als model van de maand.
De enige prijs dat deze misschien ooit in de wacht zal kunnen slepen is die van "slechtste kit ooit op 1/72"

Maar hij is af en komt op het vliegveld naast de Bleriot want per slot van rekening werd die ook gebruikt in 1914.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Voilà, dat was dat.
Niet op rekenen dat je die ooit op beurzen zal zien, daar durf ik niet met uitpakken.

Deze bouw beschouw ik als afgewerkt en mag dus DONE.
Erwin
 
De aanhouder wint Erwin! juist daarmee zou ik m altijd in t zicht zetten. Het zou voor mij een geheugensteuntje zijn voor als het bij een andere kit wat minder goed gaat. Heb hier ook zo'n exemplaartje staan dat me eraan herinnert dat niet alles van een leien dakje loopt.
Vind het resultaat nog best meevallen hoor.
 
Bedankt Tim,
Moet wel zeggen dat de foto's hem nog minder eer aan doen dan hij verdient maar het was deze avond niet echt zo goed om een fototje te nemen buiten.
Misschien morgen nog eens proberen.
 
Inderdaad niet moeders mooiste, maar dat ligt niet aan jou. De kit was maximaal verwrongen en ik vraag me nog steeds af waar je de ambitie vandaan hebt gehaald het überhaupt te proberen en hoe je het nog zo goed er vanaf gebracht hebt. Onbegonnen werk, noemt men dat...
 
Hey,

Afgewerkt, goed dat hij van het 'erf' is.... 😉
Zo te zien valt hij toch wel mee op foto, breng hem toch maar eens mee naar de volgende vergadering, kwestie van hem 'live' te zien...😉
Mooie prestatie toch, ook omdat het een draak was.....😁
 
Chapeau Ewin ,als je de stukken zag toen je begon en nu het eindresultaat mag je zeker best tevreden zijn hoor.
Ik zelf had er het werk niet kunnen opbrengen die jij realiseerde , magere kwaliteit van de resin, gebroken stukje enz....en toch zette je door en maakte je er zeker iets toonbaars van! Mede ook op zo'n kleine schaal , ik zou zeggen ...Well Done :)
 
je hebt er weer wat van geleerd erwin, dat je er volgende keer beter niet aan begint :)

toch ziet het er niet slecht uit als ik hoor met wat je begonnen bent
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan