Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Taxi de la Marne - Renault AG1 [DONE]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.340
Deze groepsbouw over WO1 heeft mij goed te pakken, ik vind het leuk om eens die rare kits open te trekken over een onderwerp dat toch jaren lang wat minder behandeld werd in de modelbouw. Tot natuurlijk enkele jaren geleden er goed schot in de zaak kwam.

Een beetje geschiedenis:
Na het uitbreken van WO1 braken de Duitse troepen snel door in zoverre dat zij begin september 1914 op zo een 50Km van Parijs stonden.
Het 1ste Duitse Leger bereikte de Marne op 4 september en de Franse legerleiding maakte zich klaar om een Duits offensief tegen Parijs op te vangen. Jammer genoeg waren de enige troepen die beschikbaar waren slechts Engelse en Franse soldaten die een terugtocht van 200Km achter de rug hadden en hierbij het merendeel van hun uitrusting verloren waren.

De Franse generaal Galliéni welke benoemd was als bevelhebber over Parijs gaf het bevel om alle beschikbare reserve troepen te concentreren rond het stadje Meaux in het departement Seine et Marne.
In samenspraak met André Walewski, de oprichter van het Parijse taxibedrijf G7, werden de Parijse taxi's opgevorderd ten einde de beschikbare troepen zo snel als mogelijk naar Meaux over te brengen. In totaal zouden 600 taxi's ingezet worden waarbij telkens 5 soldaten en de taxichauffeur de rit maakten.

Dat de taxi's Frankrijk gered hebben is veel gezegd maar zij deden hun job en brachten de troepen waar ze moesten zijn ten einde de inname van Parijs te verijdelen. Het toonde ook aan dat het gebruik van gemotoriseerd transport van groot belang werd bij de oorlogsvoering.
De bekende rit van de Taxi's de la Marne gebeurde tussen 6 en 7 september 1914.
Verleden jaar (2014) werd de rit herdaan met originele voertuigen uitgerekend op mijn verjaardag 7 september en dus ben ik hier een beetje extra aan verbonden.

De bouwdoos:
Tot voor kort bestond er bij mijn weten geen model van de Renault AG1 op schaal 1/35. Retrokit had er ooit eens één uitgebracht in 1/72 maar deze was reeds lang niet meer te vinden tot ...... ik via via er één kon bekomen die in een ander topic zal behandeld worden.

Een klein jaar geleden zag ik opeens dat Mach 2 een model van deze Renault uitgebracht had onder de titel "Taxi de la Marne". Mach 2 een beetje kennende had ik er mijn bedenkingen bij maar kon het initiatief wel appreciëren.
Op de Nationals ingericht door IPMS België in Affligem kwam ik deze kit voor de eerste maal tegen en kon ik deze eens bekijken en uiteindelijk kon ik hem nog met een kleine korting kopen ook.

attachment.jpg

Het is dus een burger voertuig dat werkelijk gebruikt werd in WO1 en hierbij geschiedenis geschreven heeft.
Het zal waarschijnlijk de kleurrijkste bijdrage worden in heel de groepsbouw.

De onderdelen met uitzondering van de wielen zitten op 1 grote sprue en zijn redelijk goed te noemen niettegenstaande ze natuurlijk moeten opgekuist en nagezien worden.

attachment.jpg

Er steken ook decals in de kit ten einde een volledige taxi te bouwen zoals die er toen uitzag, een vel voor de ruiten en als toemaat zelfs een "borne", een mijlsteen/kilometerpaal.

attachment.jpg

De instructies komen op een blad A3 formaat en zijn heel overzichtelijik. Het kleurenschema van het voertuig is weergegeven op een tekening van de taxi en zal bestaan uit geel voor het onderstel, zwart voor de treeplanken en dakbedekking en rood voor de carrosserie. verder moeten er koperen versieringen aangebracht worden zoals toen gebruikelijk was.

attachment.jpg

Het zal dus nog een hele klus worden maar ik popel toch om er aan te beginnen, zeker nu de Steyr en de beide Moranes in de verf fase beland zijn.

"Allons enfants de la Patrie....ie...e, le jour de Gloire est arrivé......"

Erwin
 
Leuk karretje met een mooi stukje geschiedenis, laat je maar weer goed gaan Erwin!
Ik neem er alvast een stoeltje bij.
 
Erwin je weet ze uit te kiezen. .kom je niet veel tegen. .maar een pracht van een kit. .
En weer al wat bij geleerd. .top man...en sukses:)
 
Dat verhaal heb ik onlangs gehoord in een docu. Lijkt me super om dit te volgen, is er nog plaats voor mijn stoeltje?
 
Prachtig en origineel initiatief Erwin.
Ik had reeds eens gelezen over deze fase in de oorlog met de taxi's, ik ben blij dat deze nu ook in de groepsbouw beland is.
Veel suk6 met de bouw.
 
Dit onderwerp en het model spreken mij ook aan, dus ik ga de bouw met interesse volgen.
 
Bedankt iedereen voor de interesse.
Zal proberen om de bouw zo duidelijk mogelijk weer te geven.
Ik zal voornamelijk moeten afgaan op internet foto's en gegevens want voor één keer heb ik geen boek over het betrokken voertuig.
 
Hey,

Allez hup, twee voor de prijs van een, laat u gaan E.
Ik vermoed dat ik erbij was toen je deze gekocht hebt....:)
Ik volg, maar dat wist je al wel zekers....
 
ook een mijlsteen,taxi in dio erwin
 
Het kriebelt en dus moeten we "scharten" (krabben) zoals ze in het Gents zeggen:

De eerste stappen zijn er met gemengde gevoelens.
Het eerste stuk dat moet gebouwd worden is de achteras en de bijhorende "pont" maar blijkt dat één deel ervan totaal ontbreekt in de kit.
Dus maar op zoek gegaan naar wat er ons kan dienen en je, een Duitse Tellermine uit de spares box voldeed grotendeels aan de diameter en de dikte. Verder afwerken met een band Evergreen strip en strak nog wat details toevoegen en we zullen er waarschijnlijk wel geraken.

attachment.jpg

Links de "pont", het grijze deel is de kit, het groene de Tellermine en de witte band is Evergreen strip.

Aan de rechterzijde zie je de beide achterveren; de bovenste opgekuist en hersteld en de onderste nog op een deel van het gietraam of sprue.

De plastiek is zacht en de onderdelen zitten zo vast op de gietramen dat je er al vlug een kniptang bijhaalt maar o wee, dan buigen ze door of breken ze. Alle onderdelen zullen dus in het vervolg met een zaagje losgemaakt worden. opkuisen is meer dan nodig want anders kom je er niet met deze kit.

attachment.jpg

Ook de panelen van de carrosserie moeten opgekuist worden want, hebben we voor één maal geen last van sink marks, hebben we nu opstaande uitwerp punten.
Wegsnijden die handel en opschuren.

Positief: ik vind het zo een leuke kit dat ik er moet op letten dat hier nog andere zaken op afwerking liggen te wachten.

Wordt vervolgd.
 
Dat begint al goed.

Ik heb het nooit meegemaakt dat ik onderdelen met een zaagje (of mesje) van de sprues moest halen maar kan me je lichte verbazing wel voorstellen.

Leuke hyperouderwets gevormde bladveren :)
 
Nu de beide Moranes afgewerkt zijn hebben we wat meer tijd om deze verder af te werken.

Langzaam maar zeker werd het chassis in elkaar gestoken, er zorg voor dragend het zachte plastiek niet te veel te belasten. De "pont" werd verder afgewerkt maar de plastieken achteras leek mij totaal onbetrouwbaar en om die reden werd die vervangen door een metalen as.

attachment.jpg

De stuurinrichting vooraan lijkt heel onzeker maar is na het verlijmen redelijk sterk te noemen. Ik weet niet wat voor chemische reactie de door Mach2 gebruikte plastiek heeft met Revell Contacta lijm maar het is in ieder geval veel steviger na droging dan bij een ander merk. Daarom niet gezeurd en lekker verder doen, wetende dat we de stangen niet zullen moeten vervangen door metalen onderdelen. Ik weet het, het klinkt raar, maar het is nu éénmaal zo.

De verschillende reeds opgekuiste en geassembleerde stukken werden eens samengebracht en het begint aardig op een oude wagen te gelijken.

attachment.jpg

Groot nog op te lossen probleem is dat de grote spatborden in de bouwbeschrijving moeten vastgemaakt worden door middel van stangen aan de onderzijde van het chassis. Foto's van de originele voertuigen tonen echter aan dat deze stangen niet onder het chassis bevestigd waren maar aan de zijkanten ervan en dat zal dus voor nog wat aanpassingswerk zorgen.

Wordt vervolgd.
 
Mooie vooruitgang Erwin, ik ben benieuwd naar het vervolg.
 
Voordat het weekend bouw geweld hier losbarst op dit forum er toch effe van profiteren om zelf nog wat te posten.

Onze grote jongen heeft zijn eerste kleurtjes gekregen en nu ziet ie er een beetje uit als die papegaaiachtige die reeds enkele dagen in mijn tuin neergestreken is (voor de liefhebbers: rode kop en buik, witte keel, blauwe vleugeleinden, ong. 20-25 cm groot)

attachment.jpg

attachment.jpg

De onderzijde is mat zwart Vallejo, het geel is mat lemon yellow H99 van Humbrol. De zwarte spatborden werden gespoten middels een bus Tamiya gloss Black en de rode carrosserie is eveneens een Tamiya spuitbus.

Het is nog maar een eerste try-out en de kas en motorkap staan maar in dry-fit. Wou eerst eens zien wat het zou kunnen worden want het volgende grote werk zal het bevestigen zijn van de grote treeplanken.

Wordt vervolgd.
 
Even een testfit met de wielen. Dak, radiator + paneel, wielen en motorkap staan nog allemaal los en moeten nog individueel bijgewerkt worden.
Enkel de passagiersruimte en de zetels zijn verlijmd.

attachment.jpg

attachment.jpg

Morgen zouden normaal gezien de ramen moeten geplaatst worden en eens dat gedaan is kan het dak er op.

Wordt vervolgd.
 
Hey,

Waouw, dat ziet er toch redelijk goed uit. Mooie kleurencombi, wel opzichtig om ten oorlog te trekken.... :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan