Hoofdsponsor

Anders / onbekend elf (hoofd ) [ wip ]

marc w

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
20 jun 2011
Berichten
3.219
Hoi Jongens,
Ik ben stilletjes begonnen met voorbereidingen voor een volgend (zeil) scheepsbouw project waarvan nu reeds vaststaat dat het boegbeeld en andere beelden zelf zullen gemaakt moeten worden.
Vandaar dat me ik me nu reeds vol overgave ga storten op het boetseren van een fantasie figuur.
Hopelijk,kan ik voldoende ervaring opdoen om volgend jaar toch iets of wat aanvaardbare beelden tevoorschijn te toveren.
Ondertussen heb ik al ettelijke uren ( eigenlijk avonden) zitten lezen en how-to's zitten te bekijken om te kunnen starten.
tijd dus om de klei boven te halen.

Mogelijk( hopelijk niet dus) loopt dit ganse project af met een sisser maar als ik het niet probeer.......

Vermits foto's meer zeggen dan woorden in dit forum stukje.
wat ik ongeveer zou willen benaderen ( ben al tevreden als het er op lijkt maar je moet ergens beginnen.)

attachment.jpg

mijn start

attachment.jpg
attachment.jpg

en waar het mis begint te gaan bij het plaatsen van de neus en kin.

attachment.jpg
attachment.jpg

Helaas gebruik ik lucht drogen klei , waardoor ik alles nu eerst moet laten drogen.
Daarna gaat de neus en kin er terug af en gaan we opnieuw een poging ondernemen.

Ik vermoed dat het voorhoofd groter moet worden en de neus en kin korter en minder lang.

je hoeft je niet in te houden bij wat je neerpent , ik kan er enkel wat van opsteken.
(op de laatste 2 foto's is het hoofdje iets meer dan 4 cm hoog.)
vgr Marc
 
Als je de figuur wil benaderen die je daar toont, dan heb je wel wat te weinig klei gebruikt. Ik schat dat je toch nog 50 procent meer nodig hebt om te zorgen dat de pupillen van die ogen een realistische diameter gaan opleveren in het resulterende hoofd. Bij deze figuur heb je de neus te zwaar opgebouwd, hij zal ongeveer de helft smaller moeten worden aan de neusvleugels en iets minder hoog, waardoor je meer plek hebt voor de mond, die nu te ver onderaan is komen te zitten. Je figuur heeft geen volume waar je de jukbeenderen verwacht, terwijl er onderaan dan weer teveel in de wangen gestoken is, wat een ingevallen gezicht oplevert. Haal dat dus naar boven. Ik vermoed wel dat het kan helpen als je deze figuur eerst eens probeert te schetsen om de verhoudingen goed te leren; probeer in die schetsen ook de anatomie onder de huid te reconstrueren, zoals kaaksbeen en jukbeenderen, want realistisch boetseren veronderstelt dat je een beetje weet hoe het skelet en de spieren ineenzitten.
 
hallo Marc ,
Het eerste begin was ok maar dan ben je zoals je zelf al aanhaalde de mist ingegaan.
Ik kan je aanraden een boek van Wil van der spiegel te lezen .
http://www.bol.com/nl/p/poppen-droomfiguren/666817362/ is bv een heel goed boek om de techniek meester te worden .
ook zou ik overschakelen naar de houtpasta van Taelens (als je hem nog vinden kan ).
dit gewoon omwille van het gewicht , tijdens het verwerken zijn de figuren heel zwaar omdat ze nog vol water zitten
maar eens opgedroogd zijn ze vederlicht makkelijk teschuren , primeren , vernissen , alles wat je met hout kan kan je met dit materiaal ook .
ik heb het al meermaals gebruikt en ben er zeer tevreden over .
ik heb een Bleriot tweezitter op schaal 1/4 en voor de handen en hoofden heb ik dit materiaal gebruikt .
sterk en licht en super te bewerken .
Wil je de volgende dag verder werken stop je het in een plastic zakje in de koelkast en klaar is de spreekwoordelijke kees
voor een zuperfijne afwerking kan je er na het modelleren overgaan mat een heel fijn kwastplamuur.
ik hoop dat je hier wat mee aan kan .
gr van The Bombus
 
bedankt alvast voor jullie tips.
Opnieuw van start , ditmaal met een schets bij de hand op ware grootte van voor zij en perspectief zicht van het te boetseren hoofd.
Op de het scherm te switchen tussen de verschillende how-to voor het maken van een hoofd.
Ik laat nu ook na elke stap het hoofdje drogen, op deze manier kan ik mijn eerder werk niet opnieuw teniet doen.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

alvast met duidelijk verschil tegenover de eerste poging.
vgr
Marc
 
Marc, de ogen van een menselijk (of elflijk) gezicht behoren verticaal precies in het midden van het hoofd.
 
Roy,
alvast bedankt voor het mee denken.
ik denk te weten wat je bedoeld, tot op heden heb ik echter zeer sterke gelijkenis met de te doorlopen stappen, hou in gedachten dat aan alle kanten nog materiaal dient bijgevoegd te worden. vooral het voorhoofd moet nog volledig gevormd worden.De onderkant van de kin dient enkel nog wat naar voor gebracht te worden en in de juiste vorm gebracht.
vgr Marc
 
het werkt toch een beetje verslavend iets boetseren.
Na het eten meteen weer verder gedaan, het voorhoofd en de oog kasten krijgen stilaan vorm.
de fijn afwerking zal volgende x moeten gebeuren. na een 1/2 uurtje begint de klei reeds uit te harden waardoor je meer vernield dan verbeterd.
Achteraf nog kleine stukjes of dunne laagjes toevoegen is echter geen probleem. ( en afschuren met de dremel is ook nog steeds een laatste hulp middel)

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
het vershil met mijn eerste poging word nu wel heel duidelijk.
vgr
Marc
 
Zeer boeiend topic,raad kan ik je hier niet geven vermits ik zelf nog maar amper een broek op 1/35 kan maken
 
Danny,en alle andere lezers die misschien niets durven posten.
tot op heden heb ik ook enkel maar wat figuren aangepast en volgens mij aan een mindere kwaliteit dan uw figuren.
Of het daadwerkelijk straks op een elf gaat lijken of een ander gedrocht weet ik ook nog niet .
Het gezegde niet geschoten is altijd mis draag ik momenteel hoog in het vaandel.
In deze optiek zijn dan ook alle reacties welkom. Zolang er mensen zijn die het interessant genoeg vinden om te volgen zal ik mijn vorderingen blijven posten.
Mocht het mij inderdaad lukken iets toonbaars te maken is meteen het bewijs geleverd dat iedereen zelf een figuur kan boetseren als je maar hard genoeg wil.
We zien wel waar we eindigen.
vgr Marc
 
Ik vind je topic zeer boeiend, maar kan ook geen tips geven. Zelf heb ik nog geen ervaring met het boetseren van figuren. Als ik al eens iets gemaakt heb van gezicht, dan zijn het wat haren en een baard :8
Maar ik blijf je volgen, ik laat het wel horen als ik toch ergens zou op kunnen reageren ;)
Doe (ge-)rust(-ig) verder ;)
 
Boeiend is het zeker, kan ook geen tips geven .... maar bewonder wel je volharding want het lijkt me echt niet makkelijk waaraan je bezig bent!
Soms bekom je niet het resultaat ,maar je maakt toch vooruit gang ,blijf zeker ik volgen.
Het is en blijft een uitdaging ,zo'n werkje :)
 
Marc, ik kan je ook geen raad geven, blijf je volgen, succes.
 
Het gezegde niet geschoten is altijd mis draag ik momenteel hoog in het vaandel.
In deze optiek zijn dan ook alle reacties welkom. Zolang er mensen zijn die het interessant genoeg vinden om te volgen zal ik mijn vorderingen blijven posten.
Mocht het mij inderdaad lukken iets toonbaars te maken is meteen het bewijs geleverd dat iedereen zelf een figuur kan boetseren als je maar hard genoeg wil.
We zien wel waar we eindigen.
vgr Marc

Marc ten eerste ben je met een moeielijke materie bezig,ik zou je het niet na doen,:O
Maar het zal altijd de moeite blijven om te blijven posten ...hier zijn prachtige topics op dit forum met prachtige foto"s over hoe het allemaal leuk in elkaar gestoken en geschilderd wordt en waar we van genieten en leren...maar ik zie weinig foto's waarop je de mislukkingen ziet en waarop het niet zo goed gaat...naar mijn mening zijn dat de foto's waar je het meeste van kan leren ..en respekt voor de durvers die dergelije foto"s er op durven zetten en het is zeker heeeeel intressant om dit te blijven volgen en vergeet nooit niet de AANHOUDER WINT ALTIJD......sukses.....;);););)
 
Merci jongens,
zal dan maar meteen de foute voortgang van gisteren even uit de doeken doen.
Plots stond er voor mijn neus iets dat meer weg had van een vogelbekdier dan van een elf.
na inkorten van de kin zag ik het nog steeds niet zitten, en dan plots bij het opnieuw bekijken en vergelijken zag ik plots de fout.
de Kin hoort wel onderaan te zitten en niet bovenaan + er hoort een hoek naar beneden in te zitten bij het neus puntje ipv zoals bij janneke maan een doorlopende kin. Dan maar het grote mes er in en ons toegelegd op neus en wangen. voor aanzicht werd redelijk bevredigend maar toen ik alles even draaide had ik net de balonekens kop van Lambiek gefabriceerd.
Alles eerst dus maar goed laten uitharden en dan de dremel er in voor we opnieuw verder gaan.
attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Na enkele bezinnings-dagen en veel afbeeldingen bekijken en vergelijken.
Een schuurstokje en mes genomen en me eens duchtig laten gaan tot Lambik weer verdwenen was.

attachment.jpg attachment.jpg

hierna zijn we terug beginnen opbouwen in grote lijnen , afwerking is opnieuw voor een van de volgende dagen.
Een nieuwe Neus, kin en voorlopig aangezette mond.

attachment.php
attachment.jpg

als laatste de oog kasten wat lager gebracht en eens een oortje aan gedraaid om het effect te zien.

attachment.jpg attachment.jpg

tot slot enkele pogingen om Oortjes je maken

attachment.jpg

voila, ik sluit deze avond af met een glimlach op de mond , van de week gaan we weer verder.
vgr
Marc
 
Nu begint het toch wel ergens op te lijken Marc. Niet slecht!
 
Lambik is serieus veranderd hoor, het begint inderdaad meer op een elf te gelijken nu ;)
 
erg interessant hier , ga dit zeker volgen .

grt Nicolas
 
Ik zie dat dit wel goed gaat komen! Maar je had nog wat weinig ruimte voor de mond, dat zal toch makkelijker gaan met een iets kortere neus.
 
ziet er niet slecht uit marc. als de nek er nog eens aan komt zal het al direkt een ander zicht geven.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan