Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Meng FT-17 OOB [DONE]

Burglar

Sponsor
Registered
Lid geworden
18 jan 2011
Berichten
1.273
Dag iedereen,

ondertussen heb ik een nieuwe doos opengetrokken en begin ik aan een nieuw avontuur. Dit keer is de FT-17 mijn onderwerp geworden, een mooie doos van Meng. Ik was zelf verbaasd over deze kit in vele aspecten; vooreerst is de prijs heel schappelijk (ik heb hem aan een kleine 22 euro gekocht); er zit een ondergrondje bij en de tracks zijn in-elkaar-te-klikken en werkbaar, iets wat ik heel graag in andere kits zou willen zien in de toekomst. Ik merk ook dat er een eenvoudig interieur aanwezig is vooraan in de tank en in de turret, wat de kit des te interessant maakt.

Daarnaast is de handleiding waarschijnlijk de meest professionele en volledige die ik al in mijn handen heb gehad. Een korte historiek over het voertuig en de uitvinder ervan staan in de handleiding, alsook kleur afdrukken van de camouflage opties die je hebt.

Ik zal deze out of the box maken, ik maak deze eerder als een eerbetoon aan de strijders van WOI en als eerste kennismaking met dit merk Meng dat steeds vaker op de voorgrond treedt.

Even wat foto's van de sprues en het boekje (hoge resoluties):

2l8QhhR.jpg

G62Tt5z.jpg

rAMyzjt.jpg

NdTb9Q3.jpg

Qg2zpHS.jpg

36JK1nE.jpg

DkDN2oJ.jpg

d2pOZcQ.jpg

MOhE8KF.jpg

og4RYCK.jpg

VKuhfXA.jpg

UpddyS9.jpg

O5Dckjq.jpg

qNpr0pP.jpg

oI8H7hy.jpg

8N63EL0.jpg

wByrKIu.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoi Burglar,het ziet er idd zeer mooi uit,vergis ik me of zie ik nergens de tracks hier?
Veel bouwgenot alvast;)
 
Klopt, heb ze er bij gezet. Ze zaten zo in het zakje, heel mooi en erg weinig werk aan.
 
Meng wordt meer en meer vernoemd als de nieuwe revelatie op modelbouwgebied.
In revieuws wordt deze toch vaak geprezen.
Ben eens benieuwd naar je ervaringen met deze kit.

@Doomwad, die zwarte stukjes op de laatste foto zijn de tracks die nog moeten geklikt worden ;)

@Burglar, mag ik voorstellen om dit bouwverslag in de groepsbouw "Eerste Wereldoorlog" te plaatsen? Hij zou daar zeker niet misstaan...
Laat maar horen, ik verplaats hem anders met plezier ;)
 
Mooie onderdeeltjes en ja lijkt me niet moeilijk samen te zetten
Byeond mijn excuus ,zoeven stonden ze er nog niet :)
 
Hey Beyond, mag je zeker doen, was ook de bedoeling ;)
heb de foto van de tracks er inderdaad na de opmerking van doomwad bijgezwierd, was ze vergeten!
 
Bij deze verplaatst naar de groepsbouw :)
@Doomwad en Burglar: Geen probleem, had gezien dat we juist (6 sec.) na elkaar gepost hadden ;)
 
ziet er mooi model uit. en welke camo schema ga je gebruiken?
 
Is inderdaad een mooi model en de sprue's zien er ook goed uit met weinig werk aan.
 
Great subject and what looks like a good quality kit, parts look crisp and detail looks good. I will watch this closely.
 
@ParaDragon ik zal gaan voor de drie toon camouflage. Is de eerste keer dat ik zoiets probeer en ik heb nog een onafgewerkte panzer IV L70/a die op mijn werkbank staat waarmee ik dit ook wil doen..
 
Da belooft...ziet er een zalige kit uit qua info,bouwverslag en mogelijkheden.
Het is zoals hiervoor vermeldt dat je MENG herhaaldelijk terugvindt in de recente modelbouwmagazines..!
Veel succes met de build en ga deze zeker volgen vanop de eerste (of de tweede) rij,naargelang er nog plaatst is..

Grtz yves,
 
Hoi iedereen, bedankt voor de reacties. Tussen de dagen in heb ik wat tijd gevonden om te bouwen, en dit is het resultaat. Bouwen zelf kan ik momenteel niet verder doen gezien ik het interieur moet verven vooraleer ik de hull aan elkaar kan lijmen.

Ik kan zeggen dat de kit voor en nadelen heeft; erg weinig gietresten of randjes die ik moet corrigeren, maar ik merk dat de dunnere stukken soms al eens krom zijn. Dit kan ik waarschijnlijk wel corrigeren bij het construeren.

Ik had echter wel een probleem moeten voorzien dat ik tegenkwam bij het monteren van de hamer op de hull bovenaan, ik had eerst het element gemonteerd waar de hamer doorheen moest, maar door de gegoten riempjes er rond kreeg ik deze niet gemonteerd. Een riempje minder dus, maar niet getreurd, ook iets wat ik later nog kan aanpassen.

(grote) foto's:

KQwLDR3.jpg
BLiLhsF.jpg
blKe8k6.jpg
BdErmzl.jpg
EgyeWKo.jpg
bXTvidP.jpg
mfYqA0y.jpg
 
Bon, een hele bewogen periode voor de shop en op het werk is achter de rug en stilaan kan ik weer wat tijd vinden om eens verder te bouwen aan deze.

De eerste stap was het schilderen. Niets speciaals hier, gewoon basis in wit, een filter met buff kleur ertegenaan (met een beetje een streaking effect door het gebruik van een neerwaartse beweging en een plat penseel). Daarna heb ik met een grijze olieverf een beetje shadows aangebracht hier en daar (eigenlik was dit beter met preshading gedaan maar soit.. ik was niet slim genoeg om dit te voorzien).

8I6bJyZ.jpg
M6Y2uDl.jpg

Ik had gemerkt dat de zijkanten niet perfect recht waren dus heb ik die in twee stappen moeten vastmaken aan de onderkant van de hull. Hier en daar bij de verdere bouw heb ik wel gemerkt dat er nog zo'n situaties waren, dus helemaal perfect is de kit toch niet - het kan wel zijn dat dit een alleenstaand geval is natuurlijk, je weet nooit wat er met je kit gebeurde tijdens transport..

Een beetje pigmenten, wat karsjes hier en daar, en de binnenkant is klaar!
E4AH6fa.jpg

Ondertussen ben ik al wat verder aan het bouwen maar daar heb ik nog geen foto's van, dat is puur de constructie van de rest van de tank, komt er zeker nog aan.
 
Het resultaat is niet minder mooi ondaks de kleine foutjes in de kit ;)
 
(eigenlik was dit beter met preshading gedaan maar soit.. ik was niet slim genoeg om dit te voorzien).

Het resultaat dat je tot nu toe hebt bereikt, vind ik erg mooi. De verdere voortgang zal ik met interesse volgen!

Ik ben blij dat je het niet met preshading hebt gedaan. Persoonlijk vind ik het een achterhaalde techniek, er zijn realistischere methoden (zoals met gebruikmaking van de door jou ook aangewende olieverf). Het kost wat meer moeite, tijd en energie, maar je krijgt een uitgebalanceerder en geloofwaardiger effect.

(Aan de preshading-gebruikers: lees het volgende stukje tekst niet, of neem het met een korreltje zout; iedereen is vanzelfsprekend ten volste vrij om de door hem gewenste technieken te gebruiken en het gaat daarbij alleen om het plezier in modelbouw en of je het resultaat zelf goed vindt)

Ik vind het zelfs meer dan zonde als een mooi gebouwde en geschilderde kit zo'n uniforme laag preshading (of postshading) krijgt, in mijn ogen ziet het eruit als een min of meer goedkoop modelbouwtrucje. Als je foto's gaat bekijken van het origineel en die eerlijk vergelijkt met de preshading, zie je ook dat het verkregen effect niet klopt met de werkelijkheid. Zelfs voor de meest genuanceerd aangebrachte preshading geldt hetzelfde.
 
Bedankt voor de leuke reacties iedereen. Ondertussen weer wat tijd gehad om verder te bouwen, en hoewel de tank vrij klein is, er zijn veel kleine onderdelen die elk de nodige aandacht vergen (vooral restjes van het gieten verwijderen). Ik heb een deel van de hull afgewerkt en de ophanging van de rupsbanden klaargekregen vandaag. Ik heb hierbij ook gemerkt dat ik de ophanging (die reeds op de hull bevestigd was) verkeerd gemonteerd had, dus voorzichtig losmaken, fixen en er terug tegenaan geplakt, operatie geslaagd. Ik ben van plan de ophangings elementen niet te monteren tot op het laatste zodat ik de tank en rupsbanden makkelijker kan schilderen. Op de laatste foto is goed te merken dat de hull niet mooi aansluit, maar dit zal ik later verhelpen.

ipiA7Y5.jpg
mG7Eduz.jpg
rO94DgY.jpg
cQxbUAD.jpg
 
O deze zag ik gisteren toevallig in het Nationaal Militair Museum en ik heb ook nog twee foto's gemaakt. Misschien heb je er iets aan...

16957106152_c103bef487_b.jpg

16958451355_8f5d962e87_b.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan