Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Meng FT-17 OOB [DONE]

Ik vermoed dat het komt doordat het niet helemaal hetzelfde kleur is als de camo op de tank?
Mocht je hetzelfde kleur kunnen gebruiken zou het misschien wel beter passen?
 
Ik denk dat het groen er al beter uit ziet na een laag matte vernis. Nu blinkt het wat onnatuurlijk.

Maar hè, wat een prachtige verwering en wat een geweldige absentie van panel line pre- / postshading. Tot nu toe dan, ik juich nog niet te hard...

Wet mij betreft gaat dit project erg de goeie kant op!

Ps nu pas vallen mij de krassen in de verf bij het loopwerk op, ik moest hier even over nadenken maar kwam toen uit bij meegesleurde takken e.d., leuk bedacht; ik kan me niet herinneren dat detail al eens te hebben gezien bij een tank. Kudos!
 
Xavier ik denk het ook. Daarnaast leent licht-gelige kleur zich beter voor zo'n effect. les geleerd :)

Hey Roy, ik denk dat je gelijk hebt. ondertussen heb ik echter de gehele uitlaat herwerkt met dezelfde pigmenten en acrylkleuren.
Wat je zegt van de krassen klopt; ik had het idee dat ik dus een tank had die over het slagveld reed waar hopen van die opgekrulde ijzerstaven, prikkeldraad etc. aanwezig was, en er dus heel wat ijzer opgeraapt werd tussen de tank tracks en langs de zijkant schraapt. Daarom heb ik wat extra krassen aangebracht op de hul. Hier en daar ook krassen van kogels die afgekaatst zijn op de hull en algemene krassen van gebruik.

nieuwe uitlaat:

3XATUy7.jpg

volgende stap is shading van de panel lines.. nee grapje :D ik ga nu het stof aanbrengen met de airbrush wat een basis zal vormen voor de modder.
 
Mooi werk. Dat groen was inderdaad storend, misschien te veel, te glanzend... Ziet er zeker beter uit zonder.

grtn Eric
 
volgende stap is klaar, een eerste laag stofkleur met de acrylkleur "Dust" van Ammo. Deze zal als basis dienen voor de verdere modder en stof verwering.

X9MPz3n.jpg
U5v48WY.jpg
C9IUk1L.jpg

let op het contrast van bv de bovenplaat en de hull, waar ik de hull van stof voorzien heb maar de bovenplaat niet. Dit helpt om uitstekende delen extra in reliëf te brengen
 
En meteen nog een stapje verder. De onderste delen van de hull en de rupsband roulementen hebben een tweede stofkleur "Earth" gekregen. Dit geeft meteen een extra contrast met de bovenkant.

PU7SZT5.jpg
4smpd16.jpg
wPsP0If.jpg
 
Realistische stofweergave, sterk bezig :)
 
Nu ik eindelijk weer eens tijd heb gevonden om zelf modelbouw te doen is het tijd geweest om de eerste laag modder aan te brengen. Voor ik hiermee start heb ik echter met de acrylische kleuren Earth (Ammo 073) en Dust (Ammo 072) aflopend vuil op de tank aangebracht. Dit simuleert gedroogde aflopers door regen. Later komen hier nog wat wet effects bij maar dat doe ik pas nadat de modder aangebracht is zodat alles een geheel vormt. Ik heb ook roest aflopers aangebracht met het enamel product 'Streaking Rust Effects' (Ammo 1204).

Het is aangeraden om de modder in verschillende laagjes te doen omdat je dan kleurschakeringen kan aanbrengen die het geheel realistisch maken. ik heb ook voor het eerst de spat techniek toegepast die ik in het boek van Adam Wilder heb zien staan en ben aangenaam verrast door het effect.

Eerst heb ik een mengeling gemaakt van fijne steentjes, gedroogde aarde uit de tuin en gips. De steentjes komen uit een pakje van het type dat ik zelf te koop aan bied, deze kleuren gemakkelijk omdat ze de verf opzuigen en vasthouden. Met een fijn zeefje zorg ik er voor dat de kleinste steen stukjes overblijven. Het zand en de steentjes zorgen voor structuur in de eerste laag modder. Voor het kleur meg ik gewoon dezelfde kleur die ik in de laatste stap van mijn voorgaande post heb gespoten, door het gips zal dit toch opgelicht worden zodat ik in de volgende stappen kan verdonkeren om bv natte modder en olie na te bootsen. Als de eerste laag te donker is zou dit moeilijker gaan. Ik let nog niet op de sterke rand die hier en daar verschijnt, deze werk ik later weg met Ammo's nature effects en pigmenten.

de stof aflopers
ByKWo1f.jpg
AaLcDWd.jpg
zl3GyLB.jpg

de mengeling
VpC0qSy.jpg
sVrqE3L.jpg
dr67A82.jpg
x3E2ZGW.jpg

Het natte kleur is donkerder dan het droge, je kan dit goed zien in de onderstaande foto. De hull is nog nat maar de roulementen zijn al droog en lichter van kleur.
2f2Tpcc.jpg

Spatten aanbrengen met dezelfde mengeling en airbrush. Gewoon nu en dan korte salvo's lucht door je airbrush laten gaan door de top van het penseel en de spetters vliegen tegen je tank aan, vaak met zand en steentjes mee wat voor en realistisch effect zorgt. Ik zal dit ook met andere kleuren doen.
8EYxuj1.jpg

Het resultaat, let op de scherpe rand tussen modder en hull, deze wordt dus nog weggewerkt later
e5vQhcI.jpg
pQvkRAv.jpg
iVEEL9F.jpg
 
Knappe verwering, de krassen, het stof, de modder... ik volg met open mond ;)
 
Dat is een mooi resultaat! Inderdaad nog even de rechte lijn werken, en dan is het zeer realistisch.
 
Zeker netjes hoor.

Zelf gebruik ik nooit gips omdat dan de kleuren iets lichter worden dan de bedoeling is.
Ik gebruik meestal Talens medium gel, dat is hetzelfde spul wat MIG heb dat witte dikke goedje (weet even de naam niet) alleen stukken goedkoper ;)
 
Hey Ron, klopt, ik heb een matte gel staan van Winsor & Newton hiervoor. In dit geval wilde ik echter wel een lichtere kleur net omdat ik later donkere schaduwen wil aanbrengen dus ben ik voor gips gegaan ;)

Het is echter een eerste stap in een resem stappen, eens die afgelopen zijn zal je wel zien wat ik bedoel :)

Bedankt alvast voor de reacties iedereen, het is altijd wat angstaanjagend als je een vrij geslaagd project hebt om daar dan modder tegen aan te gaan zwieren gezien het veel afdekt van je voorhene werk.
 
Zeer mooi resultaat,persoonlijk geef ik ook de voorkeur om te werken met gips achteraf kan je de modder nog altijd wat verdonkeren 😉
 
klopt Danny, en dit is nu waar ik mee verder ga. Voordat ik de aangebrachte modder inkleur breng ik eerst nog een laagje donker gekleurde modder aan, die een basis vormt voor vochtige aarde. opnieuw met spetters voor een realistisch resultaat

yFohbOF.jpg
ZLqxphd.jpg
HKIX7qE.jpg
LyJVNCJ.jpg
MAxhjrl.jpg

nu eerst wat pigmenten smeren om extra tinten aan te brengen in de modder en dan wet effects en olie
 
bedankt voor de reacties iedereen. Ondertussen ben ik klaar met de pigmenten en ben best tevreden met het resultaat. het doel van de pigmenten is om meer schakeringen en schaduwen in het geheel te steken en ook alles samen te laten komen, hier en daar een scherpe rand weg te werken.. Ik heb ze droog aangebracht en achteraf gewoon aangestipt met een penseel dat doordrenkt is met odorless white spirit, wat uiteindelijk hetzelfde product is als de fameuze "thinner for washes".

Volgende stap is wet effects en olie met enamel producten, maar dat zal voor een volgende keer zijn

AUV2FJF.jpg
WGtu2hF.jpg
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan