Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Meng FT-17 OOB [DONE]

daar is Beyond met het verlossende antwoord :D

vandaag heb ik nog wat extra bijgedaan, het dekentje op het achterdek moest nog een kleur krijgen, en de krassen op de voorste wielen en het geriefkastje op de zijkant moesten nog aangebracht worden gezien deze uit hout gemaakt werden.

O3KXUe0.jpg
 
Dank u wel voor dit verrijkend antwoord , zo zie je , je leert alle dagen bij als je op dit forum zit !!! ;)
Blijf dit zeker volgen , vindt het een mooi initiatief .


grt Nicolas
 
Daarom zijn we inderdaad hier op het forum he Nicolas ^_^

de volgende stap is klaar, namelijk de filter. Ik heb een kant en klare filter van Ammo gebruikt, de Tan for 3 tone camo filter. Deze zorgt voor een diepere kleur en brengt de camouflage ook meer samen en geeft het een meer realistisch ogend resultaat. Ik laat deze enkele dagen drogen voordat ik de volgende stap doe, namelijk de zogenaamde "oil dot" techniek, omdat deze ook met oderless thinner bewerkt wordt.

qfhuNbw.jpg
 
Hey,

Steven, mooi werk, als je zo verder werkt komt er een prachtmachien uit, die, naar ik vermoed, wel eens wat prijzen zou kunnen pakken.
Wij volgen en zijn benieuwd naar je 'dot' techniek. Schrijf je ook de gebruikte kleuren eens op, zo kunnen we je goed volgen.... :)
 
Het hartje is volgens mij afkomstig van de symbolen op een kaartspel, ik denk dat Maerlandts vraag was waarom dat symbool nu gebruikt werd. Je hebt er dus ook met ruiten of schoppen.
 
.... Ik laat deze enkele dagen drogen voordat ik de volgende stap doe, namelijk de zogenaamde "oil dot" techniek, omdat deze ook met oderless thinner bewerkt wordt.

Leg je tussen deze twee lagen geen beschermlaagje met acryl vernis of parketpolish?
Ik zou schrik hebben dat de thinner terug de wash zou opensmeren...
 
Hey Xavier, nee er komt geen vernislaag tussen de lagen verf. omdat die filters op enamel basis zijn zouden die moeten bestand zijn tegen de thinner als je ze lang genoeg laat uitharden. Je kan natuurlijk een satijnlaagje spuiten als je dat zou willen, zo ben je zeker.

Van de olie stippen techniek zal ik uitvoerig foto's maken en posten met uitleg, geen probleem.
 
Laatst bewerkt:
filter, is dat een soort vernislaag?
 
Hey Bart,

de filter is eigenlijk een verdunde laag verf die je aanbrengt. Je kan dit met olieverf doen of in dit geval een kant en klaar product van Ammo op enamel basis. Het idee is dat je het kleur uniform (of per paneel, als je dat zou wensen) aanbrengt over de maquette en zo de basiskleuren een extra tint geeft. Beschouw het als een gekleurde bril waardoor je het model geeft.
In het geval van 3 toons camouflage zoals in mijn tank kan dit de verschillende kleuren samenbrengen en een meer realistisch resultaat geven. Het kan ook dienen om de basiskleuren aan te passen aan mogelijke "fouten". Stel dat je dunkelgelb hebt gespoten op een duitse tank, maar je vind dat het kleur te "koel" eruit ziet, kan je een warme kleur, zoals rood, gebruiken als filter om het geel een warmere tint te geven.

Zoals gezegd is dit een kant en klaar product van Ammo, waarvan ik het handig vind dat de maker (Mig Jimenez) de kleur uitgekozen heeft en getest heeft om op een bepaalde soort onderlaag aan te brengen.

let wel dat je dit op een matte of halfglans ondergrond aanbrengt, anders zal het effect niet goed lukken.
 
Laatst bewerkt:
hoi burglar,

bedankt voor de uitleg, top van je.
 
Hoi vrienden, vandaag een nieuwe update. Ik zou de stippentechniek even vastleggen, dus bij deze. Het idee is de tint van de kleur op je voertuig te "verbreken" en zo interessanter te maken. Hierbij houd ik rekening met de complementaire kleuren van de ondergrond, licht en schaduw etc.

Foto's zeggen meer dan wat woorden dus:

XQLTNAf.jpg

De tank met de uitgekozen kleuren. Ik heb ze wat per kleur gelegd, voor de gele, bruine en groene camouflage stukken. Sommige kleuren kunnen ook op andere vlakken gebruikt worden, ik denk bv aan gelige kleuren op een groen oppervlak, of blauwe kleuren op een geel oppervlak.

Detail van de kleuren:

snXTTwk.jpg
iF5mPxY.jpg
haHyyI1.jpg
X22jdVN.jpg

De techniek
eerst breng ik een lichte laag van white spirit aan. Dit zorgt dat de olie makkelijker uitsmeert.

atrXYJY.jpg

Daarna ga ik op willekeurige plaatsen kleuren aanbrengen in kleine stipjes olieverf. Deze smeer ik dan open met een platte borstel die ik lichtjes in verdunner heb gedrenkt en weer afgeveegt. Je kan kiezen om ronde bewegingen te maken om gewoon een algemeen kleurverschil aan te brengen, of van boven naar beneden bewegen zodat je meer een afgelopen stof effect krijgt. Veeg nu en dan je platte borstel af zodat je niet teveel verf aanbrengt. Je kan de kleuren schikken zoals je wil en eventueel wegvegen met een borstel en verdunner als je dat wenst.

Eerst de gele vlakken:

yGmvgfV.jpg
ivKuLEf.jpg

het eindresultaat. merk het verschil op van het bewerkte stuk (rechts) met het onbewerkte stuk (links);

todnStY.jpg

Vervolgens doe ik verder met de bruine tinten. Ik let hierbij op dat ik de donkere tinten meer naar de zijkanten van het oppervlak aanbreng.

ub5q3ZP.jpg

Het resultaat, en de kleuren reeds aangebracht op het groene stuk. Let op de blauwe stippen die ik aanbracht voor shaduwen.

rZjYEz9.jpg

Wit breng ik aan op plaatsen die ik lichter wil maken.

MhVG8GJ.jpg

En het eindresultaat, vergeleken met het niet-bewerkte stuk.

xfjMMCT.jpg

Een opmerking die ik hierbij wil geven is dat ik van plan ben om hierop een stevige stof en modder laag aan te brengen. Veel van deze tinten zal je niet meer zien, maar het is interessant om als basislaag mee te beginnen. Je weet nooit waar je uiteindelijk terechtkomt met de technieken die je gebruikt, en wie weet verander ik van idee tijdens het uitvoeren. Hoe dan ook zal de onderliggende kleur bepalend zijn voor het eindresultaat.
 
Zeer mooi gedaan burglar,heb je de gebruikte filter nog verdund of gewoon uit het potje gebruikt...
 
De filter heb ik gewoon zo aangebracht, voor het effect dat ik wilde was het donker genoeg. Uiteindelijk kan je er nog wat oderless white spirit aan toevoegen als je in laagjes wil werken natuurlijk.
 
Interessant, ga ik ook eens proberen deze techniek ;)
 
Steven, bedankt om je " stippentechniek " eens uit de doeken te doen, leerrijk is het zeker en het resultaat mag er zeker zijn !
 
nog even er bij melden dat ik deze techniek uit het eerste FAQ boek heb geleerd van Mig Jimenez. Om maar te zeggen hoe goed dat boek eigenlijk is/was..

Net even nagekeken en ook in het tweede boek (pagina 78 ) staat die techniek uiteengedaan.

Ondertussen verdergewerkt. Dit keer heb ik de hull en de koepel behandeld. Hier heb ik meer met een "van boven naar beneden" beweging gewerkt.

voor:

tbqDfZ8.jpg

stippen:

1HOKIWm.jpg

na:

PwfCG3D.jpg

ik heb bewust voor lichtere kleuren gekozen bovenaan dan onderaan. zo krijg ik nog iets extra volume in het model. Ook het gereedschapskistje heb ik gerustgelaten.
 
Laatst bewerkt:
volgende stappen; hier en daar lichte rust streaks aangebracht met 502 abteilung "dark rust" olieverf. gewoon een stipje aanbrengen en met een plat penseel neerwaarts smeren, niets speciaal.

De volgende stap heb ik wel in detail gefotografeerd omdat hier in mijn vorig project ook belangstelling voor was, namelijk de uitlaat.

stap 1 : volledig inkleuren met dark tracks. dit is een donkere roestige kleur en pastte ook bij de kleuren van de tank.
7X2iueb.jpg

volgende stappen: met een stukje spons en de drie lichtste kleuren uit de acrylset "rust effects colors" heb ik onregelmatige roestkleuren in de verschillende tinten aangebracht, van donker naar licht. Hierbij heb ik gelet dat ik de lichtere kleuren niet te hard in de hoeken duwde, en de allerlichtste vooral op uitstekende delen aanbreng.
6zwpkla.jpg
uhdbPSK.jpg
a5XZZjR.jpg

volgende stap is het inkleuren van de schaduwen met "Streaking grime for panzer grey", deze heeft een rood-achtige kleur. Daarna smeer ik een "brown wash for German dark yellow" over het geheel om de kleuren samen te brengen.
TcDlcgu.jpg

Met het basis acrykleur van de camouflage breng ik "omgekeerde chipping" aan. Hierbij simuleer ik enkele stukjes verf die hardnekkig aan de uitlaat blijven hangen.
TY6XGbq.jpg

De laatste stap zijn de pigmenten. Deze brengen een dof kleur naar de uitlaat waardoor deze mooi realistisch op roest gaat lijken. De kleur "Black" gebruik ik voor de rook effecten van de uitlaat zelf.
sm82qay.jpg

Het eindresultaat nog es in detail
TTaBZOD.jpg
Qx2eGxs.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zeer mooie uitlaat, en deftig uitgelegd :)

Maar ik wil toch even meegeven dat ik het groen op de uitlaat minder geslaagd vind... ;)
 
Bedankt voor de feedback Xavier, had er eigenlijk ook al naar zitten kijken. Ik denk dat ik dat nog zal bijwerken.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan