Hoofdsponsor

1/400 100 jaar R.M.S titanic: Revell 1/400 [wip]

doomwad

Well-known member
Registered
Lid geworden
10 aug 2009
Berichten
3.600
Hallo mensen;
Ter nagedachtenis aan alle slacht offers van 100 jaar geleden,bouw ik deze mooie white star liner.
Als kind droomde ik ooit mee te kunnen met dit machtig mooie schip,tja ik wist ook niet beter dan dat ze nog bestond.
Mijn vader legde me toen uit dat deze prachtige dame reeds lang was vergaan.

Historie:
Werf:Harland and Wolff
Kiellegging:31 maart 1909
Tewaterlating: 31 mei 1911
In de vaart genomen: 10 april 1912
In dienst: 10 april 1912
Uit dienst: 15 april 1912
Status: gezonken
Thuishaven: Liverpool

Algemene kenmerken:
Deplacement: 52.310 longton.
Tonnage: 46.328 brt
Passagiers: 1912: totaal 2223
eerste klasse:329
tweede klasse:285
Derde klasse:710
Vlag: Verenigd Koninkrijk
Lengte: 269 meter
Breedte: 28 meter
Diepgang: 10.5 meter
Voortstuwing en vermogend 24 double ended en 5 single ended scotch ketels op 215 psi
Twee vier cillinder stoommachine-zuigermotoren van elk 16.000 pk (12 MW) voor de twee buitenste schroeven
en 1 lagedrukturbine voor de midelste schroef (ongeveer 7psi absoluut) met 18.000 pk (13.5 MW)
Totaal 50.000 pk (37MW)

Snelheid:21 knopen(38.5 kmh)
Eigenaar: white star line
Type: passagiersschip
Bemanning:899
Bewapening:geen
Motto: Unsinkable(onzinkbaar)
Opmerkingen: Royal mail ship.

Om te starten enkele beelden de titanic .
attachment.jpg
Dit is het gebouw waar alles begon in 1911,hier werd Titanic werkelijk getekend en tot leven gewekt.
attachment.jpg
Hier dus de werf van desbetreffend bedrijf die de werken uitvoerde.
Als je je inbeeld bovenaan de boeg dat een mangat wellicht 40 cm doorsnee was en je ziet de imposante hull......
attachment.jpg
De reusachtige schroeven dertijd,kijk naar de mensen die er stonden.Het zegt genoeg he
attachment.jpg
En dan hier de lifting van het roer,wat een machtig stukje werk was het toen al.
attachment.jpg
Een van de korte passagiers lijsten.
attachment.jpg
Deze mensen verzorgden de sfeer op het schip,zij zijn de orkest mensen,of liever waren het toch.
attachment.jpg
Dit was de Kapitein,Edward J Smith RD RNR,sommigen beweren dat men hem levend terug vond in een sloep in het jaar 2011.
Dit nemen we uiteraard met een korreltje zout he.
attachment.jpg
Want...hier dan een herdenkingsplaat aan het standbeeld van de Kapitein van de titanic.Dus mocht dit waar geweest zijn was de man op het moment dat men hem
zogenaamd levend terug vond respectievelijk 164 jaar oud.
Maar goed..Nu nog even de boxart en dan de inhoud tonen.

attachment.jpg
Dat is dus de kit die ik als kado kreeg van mijn echtgenote.

attachment.jpg
Verfjes lijm en rigging garen
attachment.jpg
Wat informatieve boekjes
attachment.jpg
De afbeelding van de eerste klasse receptie ruimte
attachment.jpg
Eerste klasse veranda café
attachment.jpg
En dan de foto van de R.M.S Olympic,een zusterschip van de titanic.
attachment.jpg
Originele herdrukken van drie postkaartjes uit 1912
attachment.jpg
De decals van de kit.
attachment.jpg
Het menu dat werd verzorgt die dag.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
Mooie details moet ik zeggen.
attachment.jpg

attachment.jpg
Hier en daar wat te verbeteren zie ik.
attachment.jpg
Heerlijk veel te doen dus.
attachment.jpg

attachment.jpg
De davits en sloepen :p
attachment.jpg

attachment.jpg
Ja hoor ik ga hier echt van genieten.
attachment.jpg

attachment.jpg
Nog wat boeg dek stukken
attachment.jpg
Om murings delen van kajuiten
attachment.jpg
Het roer en standaard voor de hul.
attachment.jpg
afstandshouders die ervoor zorgen dat de hull netjes overal open blijft staan .
attachment.jpg
Deze moeten in deze gaatjes worden verlijmd.
attachment.jpg
Wat een hoeveelheid mangaten zeg lol
attachment.jpg
De boeg met de plaats waar het anker komt te zitten.
attachment.jpg
De achtersteven,de opening voor de middelste schroef.
attachment.jpg
67 cm lengte aan hul :p
attachment.jpg
En tot slot even van de zijde genomen,goed dat is het voor vandaag,morgen worden de sprues gewassen om te ontvetten.
Ik zou zeggen tot dan. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik volg ook, alleen al vanwege de herkenning. Als student heb ik deze als enorm papieren model gebouwd. Ik ben benieuwd wat je er van maakt. Over de verwering hoef je je al niet teveel zorgen te maken.
 
Als ik het zo zie, raad ik je aan om ten minste photo etch railings en uitkijkposten te bestellen. Ik ben in het buitenland met nauwelijks WiFi dus kan het allemaal niet opzoeken maar ik denk dat die dingen er wel aftermarket zijn; en anders kun je railing in 1/350 kopen. Dat is standaard verkrijgbaar... 1/400 weet ik niet.

Edit: zie hier http://titanic-model.com/articles/pe_brass_sheets_400.pdf
 
Nou Roy ik waarder het echt wel hoor ,maar deze word rudd gebouwd.Uiteraard zal ik mijn beste beentje voorzetten om dit project met glans te doen slagen.


Vandaag start ik met de hull.Maar eerst nog even dit.

Pictures of the R.M.S Titanic in 1912.

Je ziet originele foto's maar ook wat aangepaste.
 
Laatst bewerkt:
Veel plezier met deze Patje.
 
Mooie kit.
Dit is wel een echte gigant hé..
Mocht je tijdens de bouw kleine onderdelen tekort komt of kwijtgeraakt zijn, laat het dan even weten, ik heb hier een aantal onderdelen liggen van het zusterschip, wie weet kan ik je dan wel helpen ;)
 
@ Beyond,idd man het is werkelijk een heel mooie kit,bij deze dank voor de mogelijkheid qua onderdeeltjes;)

Ik heb mijn grote dame een badje gegeven en we kunnen zo van start gaan.Gezien de grootte van de sprues was het verstandig om ze werkelijk in mijn ligbad te wassen als het ware.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
Op deze manier ben ik in staat alles in één keer te behandelen,goed dat gedaan te hebben zal ik dan aan het werk gaan.
Beginnende met het samenstellen van de imposante hull,deze meet 67 cm.Niet onaardig zeg ik zelf.
Afijn genoeg gepraat dus aan de slag nu:)
 
Haha, Doomwad, je kan deze kit gewoon in je bad laten liggen, en de mensen wijsmaken dat het een dio is van de gezonken Titanic :D


Veel suk6 en plezier met de bouw ervan ;)
 
Belangrijkste vraag voordat je gast beginnen: ga je de romp afsnijden zodat je hem in het water kunt weergeven (on the rocks) of ga je hem in z'n geheel bouwen?
 
Hahahaha :D Ja idd Beyond das een idee lol.
@ Roy,nee ik bouw deze in haar geheel he ;)

Ok mensen de eerste tekenen van bouw zijn een feit.

attachment.jpg
Begonnen met het statief waar de Titanic haar rustplaats zal vinden,ook wel handig tijdens het bouwen.
attachment.jpg
De boed bleef open staan dus hebben we deze goed samen getrokken en afgeplakt met tamiya tape.
attachment.jpg
De naad op de boden word netjes geschuurt en ontdaan van braampjes.
attachment.jpg
Beide asgeleiders zitten op hun plaats als ook het roer,deze laatste is zwenkbaar.
attachment.jpg
En ik merk dat dit goed is,ik heb de dame zo een tweetal uur laten harden voor ik de tape verwijderde(niet te zien nog op foto)
attachment.jpg
Hier dan het lowerdeck in dryfit,tenslotte spreken we van de Titanic hier dus het moet goed zijn.
attachment.jpg
Je ziet wat flash,daarom ook eerst dryfitten alvorens te gaan vastzetten,een vijltje zal wonderen doen.
attachment.jpg
Wat ik wel opmerkte is dat het dek wat van een kromming heeft,dus dat wil zeggen dat ik het goed moet fixeren tijdens
het vastlijmen.
attachment.jpg
en hier ons oudje op haar definitieve rustplaats :D
Goed dan gaan we later over tot het vastzetten van het lowerdeck,maar eerst en vooral alles goed bekijken en
waar nodig de sinckmarcks verwijderen,Gelukkig zijn er zeer weinig dus dat wil zeggen dat de mal die hiervoor werd gebruikt van voortreffelijke qualiteit moet zijn geweest.Afijn ik heb de tijd gekend dat Revell niet te denderend was qua sprue's en onderdeeltjes.
Maar goed dat nu terzijde gelaten,voor ik de hull ga verven zal ik eerst goed kijken tot waar precies de waterlijn moet komen.
Zo nu ga ik verder met dit mooie schip,dus eerst wat gaatjes boren op enkele dekdelen.Tot genoegen mensen ;)
 
Dank je wel Debart ;)

Zo we zijn tot het stadium gekomen van de eerste ingelijmde delen,het lowerdeck zit er in en werd gefixeerd met tape zoals eerde beschreven.
Wat ik wel eerst deed is op voorhand de uiteinden van dit dek eerst vastlijmen,zo kon ik de overige lengte van het deck netjes vastzetten eenmaal
de uiteinden vast zaten.Ik hoefde enkel wat de hull open te rekken en de lijm er netjes tussen te laten vallen op de daartoe aangebrachte randjes voorzien door Revell.Ik moet zeggen dat ging zelfs erg vlot en het dek liet zich makkelijk plaatsen op slechts tien minuutjes tijd.

attachment.jpg

attachment.jpg
zoals vermeld de uiteinden waren eerst gedaan,de tape liet ik echter zitten nog.
attachment.jpg
En dan het middendeel uiteindelijk vandaag gedaan.
attachment.jpg
Het is me toch wel indrukwekkend dit zicht vind ik als je je bedenkt dat de dame in werkelijkheid 269 meter lengte had.
attachment.jpg
Het moet echt wel enorm geweest zijn en mensen waarvan de mond openviel zullen er zeker geweest zijn.
attachment.jpg
Je ziet aan de bodem een klein uitsteekseltje zitten,dat gaat allemaal verdwijnen hoor want tenslotte hebben we eergevoel in de hobby.
De gedane werken staan nu te drogen en te harden dan kan ik binnen een tweetal uurtjes er weer tegen aan.
Tot de volgende update weer :D

Edit:
Om het wat netjes te houden en niet steeds een nieuw stukje te gebruiken doe ik deze edit hier.
Ik ben al in de weer geweest met de boeg en achtersteven dekjes wat aan te kleden.Daar het zeer fragiel is gaat het ook niet snel,hoeft ook niet.
Goed dus hier een kleine update.
attachment.jpg
Boeg bovendekje,hoe het allemaal heet deze kleine deeltjes weet ik niet :p
attachment.jpg
Hoofd dekje achtersteven,een soort brugje met stuurwiel,wellicht in nood gebruikt toen.
attachment.jpg
En dan net na het dekje aan de achtersteven dit stukje dek met een soort cabinetje.Straks werk ik verder met het plaatsen van trapjes
en andere kleinigheden ;).Tot later weer.
 
Laatst bewerkt:
Ga je ook in alle patrijspoorten druppeltjes parketreiniger dippen? Dat droogt transparant op en zo krijg je de illusie van glaasjes.
 
Hij ziet er in ieder geval beter uit dan die andere oude Revell op 1/570. Rampding waar ik ooit eens aan begonnen ben maar nooit beëindigd, ligt hier nog altijd stof te vangen.
 
@ Roy,ik denk dat ik dat toch wel eens wil uittesten,hoorde eerder al van dergelijke toepassing als raampjes.
@ Erwin,tjah zoals je zelf ook weet word alles normaliter steeds beter van kwaliteit,dus ook deze kit is beter dan vroeger.


Goede morgen bouwers,gezien de vakantie waarvan ik nu geniet hoef ik het uur niet in het oog te houden en kan ik bouwen zolang ik wil.
Maar goed dat terzijde nu,ik heb weer wat kunnen doen aan enkele delen dus hier gaan we weer.
attachment.jpg

attachment.jpg
Het plaatsen van deze wanden verliep niet zonder gefriemel,ik had op den duur vier handen nodig :p
attachment.jpg
Beetje onduidelijk maar het is om te tonen dat de kleine deeltjes van de rand hekkens staan,deze bestaat uit 5 delen
attachment.jpg
Het boeg dekje weer wat voorzien van kleine items ;)
attachment.jpg

attachment.jpg
Achtersteven dekje ook wat verder gedaan en reeds voorzien van een laddertje.
attachment.jpg
Wat die witte pijpjes zijn weet ik niet maar ik vermoed dat ze dienst deden als verluchting.
attachment.jpg
Netjes recht en in de goede richting,kon ook niet ander daar de pinnetjes een half maantje waren.
Zo en nu gaan we nog wat slapen,tot volgende update dan weer.
 
Mooie update!

De pijpjes zijn inderdaad luchtinlaten. Ze waren bedoeld om verse lucht het schip in te zuigen, ter luchting van de onderste ruimtes van het schip, zoals de machinezalen, de kolenruimtes, de cargoruimtes en de ruimtes voor de derde klasse.

Er zijn ook pijpen die ten doel hadden om de toiletruimtes te ontluchten.
 
Mooie update!

De pijpjes zijn inderdaad luchtinlaten. Ze waren bedoeld om verse lucht het schip in te zuigen, ter luchting van de onderste ruimtes van het schip, zoals de machinezalen, de kolenruimtes, de cargoruimtes en de ruimtes voor de derde klasse.

Er zijn ook pijpen die ten doel hadden om de toiletruimtes te ontluchten.

Ik dacht het wel,op dit vlak ben ik een leek dus ja de juiste benamingen ken ik niet,alvast dank voor informatie Roy ;)
 
Hey Doomwad,

Deze ga ik hier van héél dichtbij volgen want ik ben namelijk met dezelfde kit bezig voor mijn zoon.
Ik ga er echter geen bouwverslag van maken:wub:

Mooie vorderingen tot hiertoe maar een vraagje, ik zie dat je al veel klein spul geplaatst hebt.
Wordt dat niet moeilijk om dat nadien allemaal apart te schilderen?

Grtz.

Luc
 
Hey Doomwad,

Deze ga ik hier van héél dichtbij volgen want ik ben namelijk met dezelfde kit bezig voor mijn zoon.
Ik ga er echter geen bouwverslag van maken:wub:

Mooie vorderingen tot hiertoe maar een vraagje, ik zie dat je al veel klein spul geplaatst hebt.
Wordt dat niet moeilijk om dat nadien allemaal apart te schilderen?

Grtz.

Luc
Hoi Lucske,nee hoor ik heb nogal een stille hand en oergeduld dus dat zit echt wel goed,het enige wat ik nog niet zal doen is de dekken al op elkaar gaan plaatsen maar eerst schilderen.Zou nogtans leuk zijn je schip te mogen zien in opbouw man;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan