Hoofdsponsor

1/35 Revell Dingo 2 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Berichten
4.324
Het Flakdio is bijna af, dus ga ik nu aan dit model beginnen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik zag die al eens rondrijden als ik naar m'n werk reed over de E313. Toen hij met korting in Dreamland lag, kon ik hem dan ook niet laten liggen. Het is de bekende gifgroene spruekleur die Revell voor alle moderne tankkits toepast.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De clearparts zien er in elk geval bruikbaar uit, in vergelijking met die M-ATV bokaalbodemglazen van laatst. Wel zijn het vinylbanden. DE handleiding geeft gelegenheid tot een viertal versies, o.a. met de Duitse Afghanistankleuren en Tsjechische olive drab versie.

attachment.jpg

attachment.jpg

Er kon nog wel een upgrade bij van Eduard, vond ik. De binnenkant zal dan ook nagenoeg volledig vervangen worden door messing.

attachment.jpg

attachment.jpg

Dat wordt nog een pittig klusje, ik heb alvast twee soorten secondelijm gekocht. Referentie haalde ik bij Tankograd, met een nummer exclusief over dit voertuig.

attachment.jpg

Als alles af is, kan ik er nog wat prikkeldraad bij zetten.

attachment.jpg

Eerst eens beginnen aan dat nukkige Unimog-onderstel. Ik weet al dat het vol pin ejector marks zit...
 
Deze staat ook hoog op mijn verlanglijstje. veel succes ermee!

grtz, Jens
 
Veel suk6 met de bouw van deze Dingo.
Welke uitvoering zal het worden?
 
Wist niet dat die op een Unimog onderstel stond. Kan je van deze kit de Belgische versie maken?
 
Volg ik met argus ogen, ben benieuwd wat je er van maakt.
De Belgische versie heeft een apart wapensysteem OWS (overhead waepon system) met MAG 7.62 of .50 en een gesofisticeerd vuurleiding systeem met nachtzicht apparatuur. De Duitse en Tsjechische versie hebben een mechanische mik systeem.

Grtx Jan
 
Bedankt Jan. Zo leren we alle dagen bij hé.
 
Dank jullie, jongens. De eerste stap is al achter de rug, het frame staat er.

attachment.jpg

Het was heel wat werk om dit recht te vijlen en alle rondjes weg te snijden aan de binnenkant.

attachment.jpg

De vooras ga ik deze keer maar recht laten staan, het is wat te ingewikkeld om in zijn onderdelen uiteen te zagen en gedraaid te zetten.

attachment.jpg

De motor zal zeker nog wat opgeleukt moeten worden.

attachment.jpg

Achteraan zorgt Eduard voor wat moois. Ik laat een paar zaken wachten tot na de verfbeurt, zoals clearparts voor de lamp. Je merkt dat het vermoedelijk de Duitse versie wordt.
 
attachment.jpg

De vering is goed te doorzien van buitenaf, dus gaan we die even namaken.

attachment.jpg

attachment.jpg

De vooras wordt eerst opgehangen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Daarna de achteras en een overzicht van het chassis, dat nu af is.

attachment.jpg

Vergelijk met deze oude kit van de Unimog van Revell, de asconstructie is dezelfde.

attachment.jpg

attachment.jpg

En nu snel over naar het interieur. Er zit wat traanplaat in, maar die kan volgens Eduard nog wat fraaier.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit is nog maar een deel van wat er in de Dingo moet komen.
 
Hoe goed of slecht is de traanplaat in de kit zelf?
Als ik de foto van het origineel vergelijk met de PE plaat van Eduard zit er toch verschil in de tekening en zou dus kunnen dat het origineel van de kit beter is. Eduard is niet onfeilbaar op dat vlak, ook zij maken fouten. De traanplaat van mijn GMC was ook fout.
 
Eduard is zeker niet heilig. 90% van de bommenrekken-set voor mijn Heinkel 111 (50 euro) kon ik weggooien omdat de verhoudingen van geen kant kloppen. Het Revell-onderdeel was letterlijk lachwekkend dus dat kon ik ook niet gebruiken; alles scratchen dus. Ook Eduards werk kun je het beste altijd controleren voor gebruik.

Edit: ik herinner me ineens dat ik daar een vergelijkingsfoto van heb gemaakt. Hier is 'ie, zuiver ter illustratie van het bovenstaande (en om te laten zien wat ik met 'letterlijk lachwekkend' bedoel) - overigens ging het niet alleen om verhoudingen maar ook om details als positionering en aantallen van klinknagels en dergelijke:

12880896034_98473f0deb_c.jpg

Mooie bouw trouwens.
 
Laatst bewerkt:
Veringen zijn alvast een mooie verbetering.
Zo te zien zal er veel koper op de kit aangebracht worden ;)
 
Vergelijk de spatiëring tussen de richeltjes maar eens, bij Eduard zitten ze dicht genoeg bijeen, bij Revell staan ze een stuk te ver van elkaar en hebben een te grote oppervlakte.

@Roy: is het het hoogteverschil dat je rekken onbruikbaar maakte? De scratch ziet er wel geslaagd uit. Ik kan niet zien of je er ook met een pinwheel over gegaan bent. Voordat ik mijn zinnen op duurdere PE-sets zet, lees ik meestal de reviews.
 
Ok laatste offtopic-post van mij hierover, i.v.m. respect naar jouw werk: vooral was er inderdaad het hoogteverschil. En de gaten binnenin waren te breed, dat had ik moeten aanpassen en was veel teveel werk geweest. De hoogte klopt o.a. niet met de vloer die ongeveer op de helft zit; bij het Revell-onderdeel zitten de luchtgaten dan ook totaal verkeerd. Daarnaast hadden bij het Eduard-onderdeel alle recessed rivets gevuld moeten worden omdat ik raised rivets wilde plaatsen, die overigens op andere plekken moesten zitten. Ook nog een belangrijke reden om te scratchen: het zijn vier rekken tegen elkaar aan terwijl Eduard één grote rij met drie tussenschotjes heeft geproduceerd.

Anders dan Eduard (naar 99% zekerheid), had ik de beschikking over bovenstaande foto uit een van de werkplaatshandboeken van Heinkel zodat ik alles met een micrometer kon opmeten.

Pinwheel gebruik ik zelf niet hiervoor, elke klinknagel wordt individueel gemaakt (met The Nutter) en bevestigd.

Merci dat je vond dat de scratch er geslaagd uit zag maar dat was een proefversie, uiteindelijk kwam het er zo uit te zien (zonder klinknagels nog, en de verschillende onderdeeltjes nog niet vastgemaakt):

13243856324_88cc8d2a3d_c.jpg

13243746454_a8bea7a841_c.jpg

Zo nu heb ik je topic wel voldoende gekaapt, sorry daarvoor.
 
Excuses onnodig, er kan niet genoeg blinkend metaal in mijn topics staan.
 
attachment.jpg

De wielenset rechts bovenaan gaat in de plaats komen van de vinylbanden van Revell.

attachment.jpg

attachment.jpg

De vloer zit er ook al in. Ik moest wel een laagje van de paspin wegschrapen door het toegevoegde metaal.

attachment.jpg

Zelfs aan de verluchting is gedacht.
 
Gisteren en vandaag heb ik vooral iets gedaan aan de primitieve look van de boordradio en aan de overscale dikte van de zetelbeschermers.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Je ziet vooral de zijkanten van deze radioset en die zijn net niet afgewerkt en scheef. Ik heb ze in drie delen verdeeld en die dichtgemaakt met aluminium.

attachment.jpg

Ook in het oog houden dat we de pedalen niet kwijtgeraken.

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier ziet er nog een stukje meer op, maar het moest er terug af want Eduard had hier een vervangonderdeel gemaakt.

attachment.jpg

En hier de verbouwde kuipen voor de zetels. Zo moet ik er nog twee maken die iets anders gevormd zijn.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Mooie resultaten! Het blijft leuk om al dat metaal te zien in een plastic kit.
 
Sterk bezig Steven. Die PE set blijkt precies geen overbodige luxe te zijn.
Mooie kuipjes die je gemaakt hebt. Aluminium van een theelichtje?
 
Ziet er inderdaad meer op schaal uit. Mooie verbetering Steven!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan