Hoofdsponsor

1/24 '55 Chevy Bel Air [stopped]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.

Roy vd M.

Administrator
Administrator
Lid geworden
13 apr 2014
Berichten
9.900
Vol goede moed ben ik aan een bouwdoos begonnen, het is een Revell '55 Chevrolet Bel Air. Altijd spannend! Ik heb deze gekocht in een speelgoedwinkel voor f14,95 (afgeprijsd van f34,95).

55-Chevy-Bel-Air-4524.jpg


1. Ik begon enthousiast en schilderde alle deeltjes van het blok netjes volgens de door Revell aangegeven kleuren. Rood en aluminium, vooral. Het is de kunst om met het penseel zo dik mogelijk en zo snel mogelijk de verf aan te brengen terwijl het resultaat er nog net niet verwerpelijk uitziet.

Ook zie je aan de versnellingsbak nog goed waar de twee motorhelften op elkaar gelijmd zijn, met Revell modelbouwlijm. Dat is niet erg, want helemaal realistisch krijg je het met modelbouw nooit. Bovendien kijkt er toch niemand naar die versnellingsbak van bovenaf, want daar zit het zitgedeelte. En van onderen gezien, maakt het niet uit dat je de naad ziet want dat is met metalen Bburago-modellen ook zo. En trouwens, het model wordt in de praktijk toch nooit omgedraaid. Dát is pas onrealistisch, een echte auto pak je toch ook niet vast om hem om te draaien? Prima oplossing dus, om de naden volop in het zicht te laten.

15845984451_12ecc95ac8_c.jpg

2. Washes zijn niet nodig, ik heb een veel eenvoudigere techniek toegepast: door een oneven laag verf op het blok te smeren komt het zwart van het plastic er op sommige plekken door. Zo ontstaat alsnog een soort schaduwwerking.

15225703994_f0c3b70702_c.jpg

3. De onderdeeltjes heb ik logischerwijze op de sprue zelf geverfd, op de volgende foto te zien aan de verfresten. Hoe wil je anders overal verf krijgen op je onderdeeltje, als je het tussen je vingers moet vasthouden? Inderdaad, dat kan dus niet. Na het losknippen en vastplakken op het blok, heb ik ten behoeve van het realisme nog een likje verf op de losgeknipte delen gesmeerd.

15822156876_bc1338bf10_c.jpg

4. Op een gegeven moment sloeg het noodlot toe, de verdelerkap liet los van het blok. Ik was een tijdje ontroostbaar, want hoe moest ik dit nu weer repareren... Ook een ander onderdeeltje liet los. Ik begon te twijfelen aan mijn kwaliteiten als modelbouwer.

15822161096_7f4952ea1a_c.jpg

5. Tot overmaat van ramp ontdekte ik een scheur in het dak. Hoe kon dit nu? En vooral: nog iets onherstelbaars!

15847362172_454a9e5142_c.jpg

Ik heb toen de handdoek maar in de ring gegooid en deze modelbouwdoos op zolder ;).
 
Waarom weg zetten Roy,een bouwer als jij kan toch dergelijks oplossen.gebruik deze kit op een afbraak dio of zo ;)
Ik zou zeker dergelijk probleem durven aanpakken,maar ja ik ben weer een geval apart :p
 
Laatst bewerkt:
Kom op, niet opgeven he! :p

Allereerst even dit: Het is wel degelijk mogelijk om je onderdeeltjes te verven eens je ze uit de sprue hebt gehaald.
Laat desnoods nog 1 bevestigingspunt zitten zodat je het onderdeel nog steeds kan vasthouden. Als dat droog is, kun je het bevestigingspunt afhalen en bijstippen met wat verf. Kan dus wel. ;)
En is dat dakje niet te herstellen met wat plamuur?
Zal wat schuurwerk aan zijn maar het is zeker niet onherstelbaar.
Gewoon doen, als alles dan eenmaal gelukt is, zal je hier zeer tevreden over zijn.
Ik heb ook nog op het punt gestaan om een kit weg te gooien maar je moet gewoon de durf en moed hebben om er alsnog het beste van te maken.
Veel succes.
 
Dit is ook een mogelijkheid om je kleine onderdelen te verven. En nog steeds mijn geliefkoosde manier.
Haal een doosje tandenstokers bij de supermarkt en zet ze daar op.
Bij sommige onderdelen kun je de prikker wel ergens in een gaatje krijgen maar als er geen gaatjes zitten, moet je aan 1 kant van je prikker even de het scherpe topje afknippen en vlak vijlen.
Doe dan een druppeltje houtlijm op je prikker en bevestig deze aan je onderdeel. Minuutje vasthouden zodat het een beetje kan drogen en zet het aan de kant.
Wel zorgen dat de lijm goed droog is alvorens je gaat verven, anders kan die weer los komen natuurlijk.
Maar ik doe het altijd zo, het is een soort van derde hand en heel handig bij het airbrushen.

aayj43.jpg
 
Ben jij wel de echte Roy ? Zo ken ik u niet hoor ;)
grtz Marc
 
Kom op Roy, hier heb je zeker wel weer een oplossing voor.
 
Heren dank voor de lieve reacties maar dit is als zelfspot en komisch bedoeld, ik beschreef een bouw van 16 jaar geleden... Had (ten onrechte misschien) geen rekening gehouden met serieuze reacties... Later meer info.
 
Dit ruikt naar een leerrijk topic die oplossingen zal bieden voor dergelijke problemen, ik ben benieuwd ;)
 
Dit weekend ben ik bij mijn ouders, de zolder op geweest om sinterklaas- en kerst-elpees op te halen voor ons nieuwe platenspelertje (kerstdiner-sfeer). Op zolder vond ik deze doos, samen met nog Italeri vrachtwagen-bouwdozen uit de jaren '80. Het schaamrood stond me op de kaken toen ik deze Chevy-doos opende, ik wist wel ongeveer wat ik had gedaan maar niet hoe erg dat was.

In 1998 was er nog geen internetgemeenschap op het gebied van modelbouw en ik had nog steeds geen idee hoe zo'n project aan te pakken - ondanks dat ik tot dat moment al aan drie vrachtwagens had gewerkt. Een gereed, twee half. Ik was, zoals beschreven, erg enthousiast maar toen ik het behaalde resultaat vergeleek met de foto's op de doos zakte de moed me in de schoenen. Hoe kregen ze dat toch voor elkaar? Toverij?

Anno 2014, leek het me leuk om mijn belevenissen van toen eens in de vorm van een bouwtopic te gieten. Met een flinke gietnaad. Bijkomstig voordeel, in het Krupp-topic waar ik teveel eer krijg en waar het uit de (veelal Vlaamse, beleefde reacties) soms lijkt alsof ik helemaal geen fouten zou maken of ooit heb gemaakt, kan ik bij tijd en wijle verwijzen naar dit topic. Iedereen begint bij het begin en iedereen kan zichzelf verbeteren.

Wat te doen met de Chevy? Drie mogelijkheden: 1) zo laten als hij is, 2) uit elkaar halen en opnieuw doen of 3) verder bouwen met het motortje zoals het nu is, ter herinnering aan hoe ik toen bouwde. Ik weet het niet, maar 2) vind ik ergens zonde. Ik ben, zoals velen van ons die ouderwets materieel bouwen, toch een romanticus en leef van nostalgie; ik denk dat ik het motortje intact laat zoals ik het in 1998 heb samengekleefd.

Excuses aan degenen die ik de indruk heb gegeven dat mijn post serieus bedoeld was en die aanmoedigingen en zelfs hersteltips hebben opgeschreven... het was niet zo bedoeld. Ik heb geprobeerd een voortdurende zelf-sarcastische ondertoon in mijn bericht te plaatsen maar mensen die me niet goed kennen kunnen dat volkomen gemist hebben. Misschien lezen jullie, met dit alles in het achterhoofd, het topic nu -met andere ogen- nogmaals en dan met plezier in plaats van gefronste wenkbrauwen :)
 
Roy , goed gelukt , we zijn er allemaal ingetrapt , hoewel ik dit moeilijk kon geloven . Een Roy die zoiets doet een man met zo een charisma en handigheid , het ging er gewoon niet in bij
Dus goed gelukt
Maar ik zou deze met de tijd terug restaureren op uw manier en er iets moois van maken
Marc
 
Kijk Roy ik ken jou ook nog maar pas,maar wat ik van jou al zag doet mij sterk geloven in jouw kunnen,dus please :p dont give up.
 
Roy, verdikkeme, ge hebt ons mooi bij ons p..tje gepakt.

Eerlijk gezegd kon ik het niet geloven, precisie Roy die verkondigd dat ge randjes en gietnaden kunt laten zitten als ge ze toch niet ziet in het afgewerkt geheel : zo beleef ik je niet.

Ik ben toch weer benieuwd wat je voor ons nu voor schoteld.

grt Fred
 
Het zat er iets te dik op, die grap met zo dik mogelijk verven dat het nog net niet verwerpelijk is. Maar ga je de verf dan terug strippen ook? Ik herinner me wel een vergelijkbaar geval uit mijn eigen carrière, een Ford Fairlane in dezelfde kleuren als de boxart, die ik in een vergelijkbare filosofie had geschilderd. Daar heb ik gelukkig geen bewijzen meer van.
 
@Erwin, @Marc, @Patje, @Fredv en @Stevenvd: ik denk niet dat ik de motor ga restaureren. Sowieso zou het een project zijn dat ik op z'n vroegst op de lange termijn zou behandelen want ik heb er nu geen goeie buzz bij. Maar ik zou het ergens ook zonde vinden om dat motortje uit elkaar te halen en daarmee een visuele herinnering aan hoe ik vroeger bouwde, teniet te doen.

Het lijkt me wel een leuke inzending voor een dio'tje of wedstrijdje: toen en nu. Een zo mooi mogelijk afgewerkte, maar wel verouderde auto en als de motorkap wordt opengedaan zie je dat lelijke motortje liggen. Ik kan me niet goed voorstellen dat er veel mensen dat idee al hebben uitgevoerd. In elk geval kun je zo goed het verschil zien. Maar goed, ik ben niet zo van de wedstrijdjes en zoals gezegd, ik wacht wel tot ik hier weer zin in krijg. Eerst nog de nodige andere projecten afwerken.

@Michel: dat zou nog kunnen, hoewel de kap met de huidige kennis natuurlijk erg makkelijk te herstellen is: beetje secondenlijm of misschien liquid poly en de braampjes wat wegschuren. Van schuurpapier of een vijltje had ik in 1998 nog nooit gehoord, maar inmiddels heb ik die al wel in de hobbykast.

Hoe dan ook, een cabrio is ook erg mooi en misschien zelfs nog mooier dan een coupé.

@Moderators: wat mij betreft kan dit topic worden gesloten. Eventueel kan het, vanwege zijn bijzondere karakter, naar het "overige"-subforum worden verplaatst. Als ik op een moment deze bouw weer ga oppakken, dan meld ik mij wel :)
 
@Moderators: wat mij betreft kan dit topic worden gesloten. Eventueel kan het, vanwege zijn bijzondere karakter, naar het "overige"-subforum worden verplaatst. Als ik op een moment deze bouw weer ga oppakken, dan meld ik mij wel :)

Wat mij betreft mag het gerust hier blijven staan met een slotje, laat maar weten wanneer je de sleutel nodig hebt ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan