Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Fokker DR. I (Revell 1/28) [DONE]

Beyond

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
27 jun 2008
Berichten
12.030
attachment.jpg

Een woordje uitleg van ons aller vriend Wiki Pedia

Fokker Dr.I
Algemeen
Rol Jager/verkenner
Bemanning 1
Varianten V3, V4, V5, V6, V7, V8, V9, V10
Status
Aantal gebouwd 321
Gebruik Duitsland (1917)
Afmetingen
Lengte 5,77 m
Hoogte 2,95 m
Spanwijdte 7,20 m
Vleugeloppervlak 18,70 m²
Gewicht
Leeggewicht 406 kg
Max. gewicht 586 kg
Krachtbron
Motor(en) 1 x Oberursel Ur. II 9-cilinder rotatiemotor
Vermogen 82 kW
Prestaties
Topsnelheid Zeeniveau: 185 km/u, op 4000 m: 165 km/u
Klimsnelheid 5,7 m/s
Vliegbereik 300 km
Dienstplafond 6095 m
Bewapening
Boordgeschut 2× LMG08/15 (Spandau) 7.92 mm mitrailleurs

De Fokker Dr.I Dreidecker (driedekker) was een jachtvliegtuig uit de Eerste Wereldoorlog, gebouwd door Fokker. Het ontwerp kwam van Reinhold Platz. De Dr.I is vooral beroemd geworden als het toestel van de Rode Baron, Manfred von Richthofen.

In april 1917 werd door de RNAS de Sopwith Driedekker in gebruik genomen. Dit toestel bleek superieur tegenover de jachtvliegtuigen van Albatros en Halberstadt die op dat moment in dienst waren van de Duitse luchtmacht. Enkele vliegtuigfabrikanten waagden zich tot een driedekker ontwerp, waarvan alleen de Pfalz Dr. I tot bescheiden productie werd gebracht.

Fokker beantwoordde de vraag met de V.3, waarbij vooral de besturing erg zwaar bleek te zijn. Hierna probeerde Fokker een aangepast ontwerp, de V.4. Dit toestel bleek erg wendbaar en vooral beter dan de voorgestelde driedekkers van de andere fabrikanten. De rolroeren bleken licht in de bediening, maar waren niet erg effectief. Het richtingsroer en hoogteroer waren licht in de bediening én bleken goed te functioneren. Het toestel bleek uiteindelijk erg scherp te kunnen draaien (vooral naar rechts vanwege het gyroscopisch effect) en snel te klimmen. Het nadeel was dat duikvluchten traag gingen en ook de zweefeigenschappen waren matig. Na testen werd onmiddellijk gestart met de productie en de eerste toestellen werden in oktober 1917 opgeleverd als Dr.I.

De driedekker bleek ook behoorlijke nadelen te hebben. Hij was opmerkelijk veel trager dan de geallieerde jagers in kruisvlucht en tijdens duikvluchten. Het was zelfs trager dan de Albatros en Pfalz verkenners die het moest vervangen. De lage-compressie Oberursal rotatiemotor verloor veel vermogen op grote hoogte. Verder was het toestel moeilijk te landen waardoor veel piloten gewond raakten bij een mislukte landing. Manfred von Richthofen zou ooit gezegd hebben na een proefvlucht met de Dr.1: "Dit vliegtuig gaat veel piloten het leven kosten, en waarschijnlijk ook mij." Inderdaad is Manfred von Richthofen in een Dr.I om het leven gekomen; waarschijnlijk is hij vanaf de grond neergeschoten.

Door meer structurele tekortkomingen was er geen vooruitzicht op grootschalige productieorders, zodat de productie volledig werd beëindigd in mei 1918. Er zijn er uiteindelijk slechts 320 gemaakt. De Fokker D.VII werd in gebruik genomen, waardoor de overgebleven driedekkers werden teruggetrokken van het front en gebruikt als les- en verdedigingstoestel.

Eén van Manfred von Richthofens driedekkers, de 152/17, werd het pronkstuk van het nieuwe Duitse luchtvaartmuseum in Berlijn. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd dit exemplaar geëvacueerd naar Polen, maar is vermoedelijk tegen het eind van de oorlog verwoest. Er is geen enkel origineel exemplaar van de driedekker bekend.
(Bron: Wikipedia)

De kit
attachment.jpg

Ben geen echte liefhebber van vliegtuigen, maar deze gewonnen met de tombola op de ledendag, en met deze groepsbouw op het forum kan ik hem niet in de doos laten.
Ik heb wel nog niet beslist of ik deze in de uitvoering zal schilderen zoals op de boxart, of dat ik een andere kleurstelling zal kiezen.
Er zijn nog een aantal uitvoeringen die ik wel mooi vind, maar een keuze maken :nowink:
Momenteel liggen de onderdelen in een badje met detergent om te ontvetten. Eens droog zal de bouw kunnen aanvatten.
Hopelijk heel binnenkort dus :)
 
Laatst bewerkt:
Hey Beyond,dit word een mooie bouw denk ik,wellicht keek ik er over maar wat is de schaal verhouding van deze??
Mijn stoel staat klaar om te volgen ;)
 
Laatst bewerkt:
Mooie kist, ga je ook de rigging doen? Ik kan je de rigging-spullen van Uschi aanbevelen zonder dat ik ze zelf nog gebruikt heb, ik heb ze wel hier in huis en ze zijn mooi elastisch dus dat zal prima werken lijkt me.

Ik ben benieuwd welke kleurstelling je gaat kiezen. Zelf zou ik denk ik zeldzamerwijze serieus overwegen (en het waarschijnlijk ook doen) om het vliegtuig in de kleuren van de box-art weer te geven. De reden in dit geval is dat dit zo'n iconisch vliegtuig is dat iedereen in deze kleuren kent, dat het voor iedereen dus ook een feest van herkenning is als ze de gebouwde versie zien.

Wat een merkwaardige schaal trouwens, 1/28. Is dit gewoon bij vliegtuigen uit de Eerste Wereldoorlog? Als vliegtuigbouwer ken ik alleen de nabijliggende schalen 1/32 en 1/24 (wat een echt machtige schaal is trouwens). Maar van 1/28 had ik nog nooit gehoord.

Ik zit klaar om te gaan genieten van het meekijken bij deze bouw.
 
Bedankt voor de interesse makkers :)

@Doomwad, de schaal hier vergeten te melden, heb ze wel bij mijn inschrijving gezet ;)
De schaal is dus 1/28

Mooie kist, ga je ook de rigging doen? Ik kan je de rigging-spullen van Uschi aanbevelen zonder dat ik ze zelf nog gebruikt heb, ik heb ze wel hier in huis en ze zijn mooi elastisch dus dat zal prima werken lijkt me.

Ik zou wel willen iets extra detail aan het model te brengen, maar heb momenteel nog geen duidelijke foto of tekening gevonden waar de rigging op staat ('k weet dus totaal niet waar er allemaal hoort te zitten..)
Denk ooit die van Ushi aan te schaffen, maar momenteel gebruik ik nog steeds nylon die ik uit een oude kous van mijn vrouw haal. Werkt ook goed, maar is niet altijd pluisvrij..

Ik ben benieuwd welke kleurstelling je gaat kiezen. Zelf zou ik ... in de kleuren van de box-art weer te geven. De reden in dit geval is dat dit zo'n iconisch vliegtuig is dat iedereen in deze kleuren kent, dat het voor iedereen dus ook een feest van herkenning is als ze de gebouwde versie zien.

Volledig mee eens, maar je komt deze dan ook 98/100 keer tegen...

Wat een merkwaardige schaal trouwens, 1/28 had ik nog nooit gehoord.

Voor mij even vreemd, maar de mallen zijn al van 1957, zegt al meer dan genoeg zeker? :laugh:
 
Bij Aviation Mega Store hebben ze zeker boeken incl riggingschemas.
 
Veel plezier met de Red Baron.
 
Goei keuze van kit,alledaags model en bij velen bekend..DUS,ik zou voor een andere uitvoering(kleur) gaan,het is zoals ge zelf vermeldt dat iedereen hem zo kent !
Ga voor die overige 2% en doe eens iets anders want daar zit ook een deel van de uitdaging in(persoonlijk).
Ik wens je alleszins veel succes met de build...!!

Grtz yves,

PS:trouwens mooie intro ;-)
 
Is inderdaad een oude kit. Die Ushi rigging kan je ook bekomen via Burglar.
Zal eens kijken in mijn vuile boekjes of ik ergens een bouwbeschrijving vind van deze kit en laat wel iets weten.
 
Succes Beyond met de bouw van de fokker.
 
Mooie kist ,persoonlijk vind ik hem in andere kleurstellingen veel mooier .
mijn absolute topper is die van Lt Kempf ( kennst mi noch ? ).
ik heb hem in de woonkamer hangen ( op 1/8 ) (van Arizona )
niet alle Dr 1 moeten rood zijn dacht ik zo .
Jasta 11 biedt genoeg mogelijkheden om es uit de band te springen
gr van The Bombus ( Lode)
 
Ik zou wel willen iets extra detail aan het model te brengen, maar heb momenteel nog geen duidelijke foto of tekening gevonden waar de rigging op staat ('k weet dus totaal niet waar er allemaal hoort te zitten..)

De fokker DRI is een van de eerste kisten waar rigging overbodig werd. Het toestel kon perfect vliegen zonder rigging. Iets wat later bij de fokker DVII ook terug komt. Er gaat het verhaal dat de eerste piloten niet in hun DRI wilde vliegen omdat ze zagen dat de kisten geen rigging hadden. Daarom besliste ze bij fokker om een aantal draden te spanen tussen de 2 wingstuts het dichtst bij de romp. Of dit waar is of niet laat ik in het midden, maar ergens klopt het verhaaltje wel.

Dus je hebt een beetje geluk dat je geen kilometers draad moet gaan spannen.

grtz, Jens
 
Zo te zien is er alvast interesse in deze build, ook leuk om te zien dat jullie meedenken, waarvoor dank :)
@Erwin, bedankt voor de moeite die je wil doen en voor de verwijzing naar onze sponsor, denk dat hij binnenkort een bestelling zal krijgen..
@Bombus, die ken ik zeker, hij komt ook vaak voor op internet, hij heeft mij ook even doen denken..
@Sonny, dat is alvast een opluchting, heb intussen een bouwtekening gevonden waar de rigging iets duidelijker op vermeld staat, valt inderdaad nog mee..
@Roy, Camaro, Debart en Yves, merci.

Jah, de kleurstelling..... hoe meer ik zoek, hoe moeilijker het wordt om er één uit te kiezen :O
Op de duur zou je er meerdere willen maken, maar dat is nu niet echt de bedoeling :nowink:
Wat ik wel al beslist heb, is dat het geen volledig rode wordt zoals op de boxart (sorry Roy ;) )

Momenteel twijfel ik nog tussen een versie van (Jagdstaffel) Jasta 6 en Jasta 11.
De versie van Jasta 6 is van een onbekende piloot, welke dus een referentie zou kunnen zijn naar de onbekende soldaat, de Jasta 11 versie zou er één zijn van Von Richthofen, maar niet van Manfred, maar van zijn broer, Lothar, welke dus een referentie zou zijn naar de Rode Baron.
Beide verwijzingen vind ik wel iets hebben...

De Jasta 6 (onbekende piloot) versie die ik wel zie zitten:
attachment.jpg
bron: internet. For reference purpose only

De versie van Jasta 11 (Lothar von Richthofen):
attachment.jpg
bron: internet. For reference purpose only

Voel jullie vrij om te helpen kiezen, en om eventueel doorslaggevende argumenten naar voor te brengen ;)
 
Ik vind ze allebei prachtig.

Sowieso hebben de vliegtuigen uit de Eerste Wereldoorlog bijna altijd een mooie kleurstelling, alleen al daarom vormen ze dankbare modelbouwobjecten.
 
Dag Beyond,ik bouwde deze al op 1/72 ste en in alle eerlijkheid ik zou gaan voor de versie Jasta 11.
Deze kleuren zijn zacht en doen echt wat meer militair aan.Maar wie ben ik he,ben een leek op dit gebied.
 
Uiteindelijk zou ik zelf ook voor de Jasta gaan, er vanuitgaande dat het geen Red Baron zou worden.
 
@Doomwad, het hoeft er niet persé militair uit te zien, ook de rode versie vloog in de eerste wereldoorlog rond, toch bedankt voor je input ;)

@Roy, jij bent wel een grapjas, ze zijn allebei van een Jasta :laugh: Jasta 6 (rood) en Jasta 11 (geel)
En inderdaad, de kleuren maken van deze dankbare militaire modellen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan