Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Fokker DR. I (Revell 1/28) [DONE]

attachment.jpg

De laatste tijd maar sporadisch kunnen verder werken aan deze vlieger, maar alle kleine beetjes worden op den duur toch een groter geheel :)
Zo heb ik de cockpit iets verder kunnen afwerken, waardoor deze bijna zo goed als af is.

Aan de linkerzijde heb ik een hendel gemaakt die op het model aan de rechterkant gemodelleerd is:
attachment.jpg

Aan de rechterkant heb ik dan een pomp gemaakt die op het model links gemodelleerd is. Intussen is de cockpit ook bevestigd:
attachment.jpg

Hier enkele close up foto's van het interieur, let wel, het spandoek die achter de zetel staat moet nog een touw krijgen (wacht nog op de Ushi rigging van onze sponsor):
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De zetel heeft ook een zelfgemaakt kussentje gekregen:
attachment.jpg

De kit voorziet niet in decals voor de meters, ik heb wel een decal vel gevonden via internet (Airscale; Instrumental Dial Decals WW I) die voorziet de decals voor WOI vliegtuigen op 1/32, maar ik zag het niet echt zitten om nog extra centen uit te geven om deze aan te schaffen.
Dus maar even in de spare box van decals gezocht of ik iets passend had.

Gevonden, een decal voor een vrachtwagen op 1/24, de punch en die hebben voor het uitsnijden gezorgd
attachment.jpg

Geplaatst geeft het dit:
attachment.jpg

attachment.jpg

Één van de volgende uitdagingen die mij wachten zijn de Spandau MG's,
attachment.jpg

attachment.jpg

hiervoor heb ik wel de PE versie gekocht van Karaya...

De eerste vleugel is ook al samengesteld, dit is de middenste vleugel
attachment.jpg

Nog even een dry fit van de twee romphelften en een vleugel, en deze update zit er op:
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Opmerkingen of tips zijn altijd welkom :)
 
Dat ziet er lekker druk uit daarbinnen.

Er komt al heel wat detail in zo, waar Revell toen ze deze kit in 1850 produceerde nog niet van durfde te dromen.
 
Ja mooie detaillering binnenin ;) , schiet goed op.
 
Ja Beyond dat ziet er idd zeer goed uit,ook goed bekeken met die decals,zou er niet opgekomen zijn .
Zeer mooie vordering man.
 
Hey,

Beyond, knap uitgevoerd met die decals, maar misschien toch een tipje nog meegeven, vergeet niet om 'glas' te voorzien over je decals, kun je maken van plastiekverpakking uit te kloppen met de "punch en die" en er dan over te leggen met een wat verdunde houtlijm aan de zijkanten van de meters. Zo krijg je 'echte' glazen over je meters. ;)
Begint lekker druk te worden in die cockpit, me like... ;) :)
 
Vergeet niet om 'glas' te voorzien over je decals, kun je maken van plastiekverpakking uit te kloppen met de "punch en die" en er dan over te leggen met een wat verdunde houtlijm aan de zijkanten van de meters. Zo krijg je 'echte' glazen over je meters. ;)

Alternatief, pak je een druppeltje parketreiniger en doe je dat erop. Dit is in eerste instantie wit maar droogt transparant op (remember, de parketvloer is ook niet wit). Zo krijg je eveneens de illusie van glaswerk. Ik denk dat 95% van de vliegtuigbouwers het zo doen. Ikzelf gebruik QuickShine hiervoor maar volgens mij zijn die parketreinigers allemaal ongeveer hetzelfde qua werkingprincipe. Dit is een variant op het befaamde "Klear" waar je op Engelstalige fora zo veel van hoort.

Eerst een proefje doen op een teststuk he :)

Als je geen parketreiniger hebt, kun je ook een beetje Clear Gloss vernis pakken, dat werkt ook. Of Micro Kristal Klear, dat kan ook nog.

Om geen afbreuk te doen aan de goede tip van Swaken overigens. Het is een kwestie van kiezen.
 
Laatst bewerkt:
Mooie details B,
ga je hem in een neergestort dio plaatsen?
 
Bedankt voor de tips makkers, ik was van plan om parketreiniger/clear er op te smeren. Zal beide eens proberen en zien wat er het mooiste uitkomt ;)

Nee Camaro, geen dio voor deze. Hij komt gewoon op de kast te staan ;)
 
In dit filmpje vanaf 1:25 zie je hoe de bovengenoemde Klear-methode op schaal 1:4 (!!) werkt, laat staan dat het overtuigend is in schaal 1:28.

Zie bijv. 2:20 voor het resultaat.

Edit: ik zie dat dit een combinatie van beide is. Hmm... nou ja ik lees dat je het zelf al zo wilde doen dus verdere tentoonstellingen zijn niet nodig :)
 
Je kan hem ook voorzien van draadjes om hem aan je plafond te hangen.
Scheelt weer ruimte op je kast.
 
attachment.jpg
Bron: Internet, for reference purpose only

Vandaag enkel de staart even in mijn handen gehad. de randen wat op geschuurd, en aan de onderkant wat aangepakt.
Hier zaten namelijk enkele pin marks die zichtbaar zouden blijven...

attachment.jpg

Met een afgerond scalpel (n°15) de grootste randen wat geschraapt...
attachment.jpg

...en erna met een schuurpapiertje over gegaan
attachment.jpg

En om even het verschil van beide kanten te zien
attachment.jpg

Revell heeft ook gemerkt dat er enkele details niet meer up to date waren, en heeft er enkele bij gemaakt op de sprue.
Links de originele, rechts de nieuwe
attachment.jpg

Bedankt trouwens voor de tips, heb ze nog niet uitgeprobeerd, maar dat komt er nog aan ;)
Voila, tot de volgende update maar weer.
 
Dat heeft Revell toch mooi weggewerkt he, die ejector pin marks. Aan de onderkant van een model, waar men toch bijna niet kijkt ;)
 
Deze kit is denk ik toch wel wat ouder dan 1850 hoor.

Maar gelukkig sta jij hem met bijl, scalpel, hamer en zaag bij. Het wordt nog wat met dit fossiel in 1/28 :)
 
Ik kan even niet volgen heren.
Is dit model van 1850?
Moet dit niet 1950 zijn?
Als ik op wikipedia kijk zie ik dat dr1 in 1917 in produktie gegaan is.

Fokker beantwoordde de vraag met de V.3, waarbij vooral de besturing erg zwaar bleek te zijn. Hierna probeerde Fokker een aangepast ontwerp, de V.4. Dit toestel bleek erg wendbaar en vooral beter dan de voorgestelde driedekkers van de andere fabrikanten. De rolroeren bleken licht in de bediening, maar waren niet erg effectief. Het richtingsroer en hoogteroer waren licht in de bediening én bleken goed te functioneren. Het toestel bleek uiteindelijk erg scherp te kunnen draaien (vooral naar rechts vanwege het gyroscopisch effect) en snel te klimmen. Het nadeel was dat duikvluchten traag gingen en ook de zweefeigenschappen waren matig. Na testen werd onmiddellijk gestart met de productie en de eerste toestellen werden in oktober 1917 opgeleverd als Dr.I.
 
Dat is waar, maar als we Wikipedia zouden volgen zou dat afbreuk doen aan mijn overbodige humor :)
 
Ha, op die manier. :8
Voor de rest ziet er er wel antiek uit.
Gelukkig zijn de nieuwere modellen van iets betere kwaliteit.
 
Ik kan even niet volgen heren.
Is dit model van 1850?
Moet dit niet 1950 zijn?
Als ik op wikipedia kijk zie ik dat dr1 in 1917 in produktie gegaan is.

't Is een graptje é Pol ;)
Natuurlijk is de kit van, om precies te zijn, 1957... ;)
 
Die kit is bijna net zo oud als ik :)
Ik heb er ook even mee rondgelopen om deze aan te kopen en up te daten maar door privé **** en nog een stevig scratchbuild project in de pipeline er toch maar van afgezien.
Maar on topic goed bezig en een leuk topic om te volgen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan