Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Fokker DR. I (Revell 1/28) [DONE]

Tijdens een zoektocht op het internet kom je toch (véél te) veel tegen aan info.
Zo heb ik een prachtige site ontdekt met enorm veel kleurenschema's voor zowat alle soorten vliegtuigen uit verschillende landen van tijdens den Grooten Oorlog

http://www.wwiaviation.com/index.html

En hier de link naar een deel uitvoeringen van de Fokker DR.I

http://www.wwiaviation.com/gallery-fokker_dri.html

Als je op deze manier nog geen zin krijgt om een modelletje te maken... :))
 
Laatst bewerkt:
Steeds genieten van zulke intro dan nog maar te zwijgen over de interessante leerstof die we der bij krijgen,veel succes. ..
 
Hey,

Beyond, ik zou gaan voor jasta 11, wat een kleurpracht, zet'm op een neutrale ondergrond en je hebt een prachttrekker op de tafel.
In jouw handen komt dat wel goed, ik heb al andere wondertjes gezien van je.... ;)
 
Zolang je hem maar niet geheel rood maakt, vind ik elke uitvoering goed.
Dat hele rooie lijkt meestal dat die ongeverfd gebouwd is.
Ook twijfel men wel of die ook geheel rood was.
Er zijn uitvoeringen zo als op de box en uitvoeringen dat het Duitse kruis over is geschilderd met rood en er nog flauw doorheen schijnt/komt.
Hoe dan ook succes met de bouw.
 
Voorstelling

attachment.jpg attachment.jpg
(Bron: Internet, for reference purpose only)

De beslissing over welke uitvoering is gevallen.
Mijn vrouw koos voor de rode versie...
En mijn zonen hebben dan het laatste woord gekregen over de uitvoering, het wordt de Jasta 11 uitvoering van Lothar von Richthofen. :laugh:
Het is de uitvoering die gebruikt was in maart-april van 1918 (op het einde van de oorlog dus)

attachment.jpg
(Bron: Internet, for reference purpose only)


Om te beginnen nog even wat info over Lothar von Richthofen, gebracht door Mr. Wiki Pedia
attachment.jpg
Lothar von Richthofen
Geboren 27 september 1894, Breslau, Silezië, Duitse Keizerrijk
Overleden 4 juli 1922, Hamburg, Weimarrepubliek
Begraven Garnison-Friedhof, Schweidnitz
Land/partij Flag of the German Empire.svg Duitse Keizerrijk
Onderdeel War Ensign of Germany 1903-1918.svg Deutsches Heer Cross-Pattee-Heraldry.svg Luftstreitkräfte
Dienstjaren 1914 - 1918
Rang German Imperial Army Oberleutnant insignia.png Oberleutnant
Eenheid Dragoner-Regiment "von Bredow" (1. Schlesisches) Nr. 4
Kampfgeschwader der Obersten Heeresleitung 4
Jagdstaffel 11
Slagen/oorlogen Eerste Wereldoorlog
Westfront
Oostfront

Onderscheidingen Pour le Mérite
Ander werk Burgerluchtvaart

Lothar-Siegfried Freiherr von Richthofen (Breslau, 27 september 1894 - Hamburg, 4 juli 1922) was een Duits jachtpiloot in de Eerste Wereldoorlog

Lothar von Richthofen werd geboren als derde van vier kinderen. Zijn ouders waren de cavalerieofficier Albrecht Freiherr von Richthofen (1859–1920) en zijn gade Kunigunde von Schickfus und Neudorff (1868–1962). Hij was een nazaat van de Pruisische veldmaarschalk Leopold I van Anhalt-Dessau. Zijn broers waren Manfred von Richthofen (1892–1918) en Bolko Karl Alexander von Richthofen (1903–1971) en zijn zuster Elisabeth Therese Luise Marie von Richthofen (1890–1963).

Bij het begin van de Eerste Wereldoorlog zat Von Richthofen op de militaire school te Danzig. Hij trok met het Dragoner-Regiment "von Bredow" (1. Schlesisches) Nr. 4 naar het front. Op voorstel van zijn oudste broer Manfred ging hij in 1915 bij de luchtmacht en volgde hij een opleiding als piloot. In Kagohl 4 vloog hij als waarnemer mee met Carl Bolle. In maart 1917 ging hij op aandringen van zijn broer naar Jagdstaffel 11. Op 24 maart 1917 vlogen de broers voor het eerst samen. In zes weken schoot Lothar 20 vliegtuigen neer. Op 7 mei 1917 schoot Lothar de Britse piloot Albert Ball neer.

Lothar en Manfred von Richthofen werden op 26 december 1917 als waarnemer naar de onderhandelingen voor het Verdrag van Brest-Litovsk naar Brest-Litovsk gestuurd. Omdat de onderhandelingen voortijdig afgebroken werden, mochten de broers gaan jagen in de wouden van Białowieża-Nationalpark, een exclusief jachtrevier van de Russische tsaar. Toen de onderhandelingen weer voortgingen verbleven beide broers tot midden januari 1918 op de onderhandelingsplaats. Lothar werd dan teruggeroepen naar zijn eskader. Bij het einde van de oorlog telde hij 40 overwinningen. In verhouding tot het aantal gevlogen missies boekte hij meer overwinningen dan zijn broer Manfred.
Na de oorlog

Na de oorlog trouwde Von Richthofen op 5 juni 1919 te Cammerau met Doris Katharina Margarete Magdalene Gräfin von Keyserlingk. Ze kregen twee kinderen: Carmen Viola in 1920 en Wolf Manfred in 1922. Vanaf 1921 werd hij eenvoudig post- en verkeerspiloot bij de Deutsche Luft-Reederei. Bij een vlucht van Berlijn naar Hamburg stortte hij op 4 juli 1922 neer bij de landing en hij stierf dezelfde dag. De meevliegende actrice Fern Andra raakte zwaargewond, maar overleefde.

Decoraties:
Pour le Mérite op 14 mei 1917 (voor zijn 24ste luchtoverwinning)
IJzeren Kruis 1914
Eerste Klasse op 16 maart 1916
Tweede Klasse op 10 oktober 1914
Ridderkruis in de Huisorde van Hohenzollern met Zwaarden in 10 mei 1917
Militär-Flugzeugführer-Abzeichen (Preußen)
Kruis der Vierde Klasse in de Orde van Militaire Verdienste (Beieren) met Zwaarden
Hanseatenkruis van Hamburg
Liyakat Medaille
IJzeren Halve Maan
Gewondeninsigne 1918
Flugzeugführerabzeichen
(Bron: Wikipedia, for reference purpose only)

Samen met zijn wereldberoemde broer, Manfred en Lothar von Richthofen
attachment.jpg
Bron: Frontflieger.de , for reference purpose only
 
Laatst bewerkt:
De kit
attachment.jpg

inhoud:
attachment.jpg

Daar mijn foto niet zo scherp is :$, hier een YouTube revieuw met duidelijkere beelden van de inhoud uit deze kit.

Op het eerste zicht, klein beetje flash, toch redelijk gedetailleerd.
De drie figuren echter zijn van zeer povere kwaliteit. Deze zullen dus ook niet gebruikt worden :nowink:
Tot zover de intro, binnenkort hoop ik effectief te kunnen starten met de bouw :)
 
Laatst bewerkt:
als ik mij niet vergis was het Maltezerkruis niet meer in gebruik in die periode en was het vervangen door het balkenkruis .
maar als we dan kijken naar alle afb van deze kist staat hij toch met het Maltezerkruis (het kan natuurlijk op een maand of zelfs een paar weken aankomen )
iig een mooie keuze ,maar er zijn er geen slechte als je aan een Fokker werkt , veel geluk ermee
gr van The Bombus
 
als ik mij niet vergis was het Maltezerkruis niet meer in gebruik in die periode en was het vervangen door het balkenkruis .
maar als we dan kijken naar alle afb van deze kist staat hij toch met het Maltezerkruis (het kan natuurlijk op een maand of zelfs een paar weken aankomen )

Daar had ik zelfs nog niet bij stil gestaan :8
Maar verder onderzoek op het net leverde wel enkele foto's op (de enige twee van dit vliegtuig trouwens) die dit vliegtuig tonen na de crash in 1918
attachment.jpg
Bron: Internet, for reference purpose only
attachment.jpg
Bron: Internet, for reference purpose only

Hier is duidelijk te zien dat er een Maltezerkruis op staat, en voor zover ik kan uitmaken ziet de bovenste vleugel er ook bleker (Geel?) uit dan de onderste twee.
Dit was namelijk ook een punt van discussie op het net waar ik nog geen antwoord op had gevonden. Volgens de meeste discussies zou het bovenste deel ook uit camouflage bestaan, maar ik denk dat ik voor de gele versie zal gaan...

Alvast bedankt om mij op de kruizen te wijzen, zo heb ik twee vragen in één kunnen oplossen ;)
 
De motor

attachment.jpg

De eerste twee deeltjes zijn gelijmd, en nu reeds zie ik al zaken die ik zou willen verbeteren (of het zal lukken zien we nog wel :wub: )

attachment.jpg

attachment.jpg

En als je ziet hoe het zou moeten zijn

attachment.jpg
Bron: Internet, for reference purpose only

attachment.jpg
Bron: Internet, for reference purpose only

Zo levensecht namaken zal mij wel niet lukken, maar ik denk wel dat ik iets meer kan dan wat er nu is...
We zien wel...
 
Welkom in de wondere wereld van Revell.

Om te beginnen tel ik ongeveer 28 koelribben per cilinder op je referentiefoto's, terwijl Revell er maar 12 heeft getekend. Daar begint al de vraag, hoe ver wil je met deze kit. Is het een zijprojectje en vind je het wel best zo, dan kun je jezelf troosten bij de gedachte dat het hoogstens 5% van de mensen opvalt dat er minder dan 50% van het benodigde aantal koelribben op zit. Streef je echter naar meer realisme, dan zou je kunnen overwegen de cilinders stuk voor stuk te vervangen.

Een eenvoudige methode daarvoor is het uit ponsen van Evergreen-schijfjes (met een punch & die-set) en die om en om (grote en kleine schijfjes) te stapelen. Eigenlijk maak je dus zo een grote stapel pannenkoeken. Als ik inderdaad juist heb geteld en het zijn 28 ribben, dan zijn het dus per cilinder in totaal 56 schijfjes, 28 groot en 28 iets kleiner in diameter. Die stapel je dus om en om en plak je op elkaar, zo krijg je dan zo'n cilinder. Het is maar een methode he, er zullen vast andere zijn.

Maar je zult met deze kit wel vaker gebrekkige details tegenkomen. Op de schaal 1/28 kun je dus wel zien dat dit oude mallen zijn, tegenwoordig zou dit niet meer voorkomen - zelfs bij Revell.
 
Ik heb een aantal bouwbeschrijvingen gevonden van Fokker Dr-1 in volgende modelbouwmagazines:

WingMasters n° 28 (Dragon 1/48), n° 35 (Dragon 1/48 maar bouw van het geraamte) en n° 49 (Roden 1/32 + geschiedenis van het toestel en foto's).
Replic n° 130 (Eduard 1/72 + photoscope), n° 192 (Roden 1/32 + prachtige photoscope) en n° 203 (Eduard 1/48).
SAMI (Scale Aviation Modeller International) Mei 2011 (Roden 1/32) + plans op 1/48.

Hoop dat dit kan helpen.

Wat de opmerking van Roy betreft geef ik hem volledig gelijk maar aan de andere kant bekeken zie je maar 4 cilinders uitsteken onderaan en zie je slechts een deel van twee anderen door de koelopeningen vooraan de motorkap.
Misschien toch een gedeeltelijke vervanging overwegen?
Het is natuurlijk wel zo dat de Oberursel een "rotary" engine was waarbij de volledige motor rond de krukas draaide m.a.w. ambetant als je aan de schroef wil draaien.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rotary_engine

Ben even gaan piepen bij Quickboost maar die hebben geen onderdelen op 1/28. Jammer.
 
waarom maak je je Oberursel niet draaiend ?
je hebt vast ergens wel een gsm liggen die je niet meer gebruikt .
voor de trilfunctie zitten heel kleine motortjes in en de batterij kan je eventueel ook gebruiken
de oplaadfiche kan je aan de onderzijde wegwerken .
het is maar een ideetje he .
bijna jammer dat ik geen vliegtuigjes doe :-)
 
@ the Bombus, ik wil wel wat extra werk in dit model steken, maar zover ga ik niet. Eens afgewerkt komt deze ergens op een rek om naar te kijken, maar verder gebeurd daar niets mee... Het is en blijft in mijn geval een statisch model ;)

@Nicob12, merci :)

@ Erwin,bedankt voor de links. Had deze pagina ook al bezocht, en daar was mij opgevallen dat er verschillende uitvoeringen zijn van de motor.
Deze zit in de Fokker:
attachment.jpg

En deze is volgens mij de originele Franse versie:
attachment.jpg

Zoals je kan zien lopen bij de één de koperen buizen (weet niet wat deze juist doen :nowink: ), naar achter en bij de ander naar voor.

Echter het model draaiend maken zit er bij deze niet in. Ik bouw veel liever statische modellen, die waar nodig verlijmd worden. Heb al ervaringen met bewegende onderdelen gehad, met als resultaat dat deze na verloop van tijd dan toch (moeten) verlijmd worden, met alle gevolgen vandien natuurlijk :@
 
Beyond die motor is wel facinerend.....ga je die koperen buizen er ook aan doen(ik weet ook niet wat ze doen...chinees voor mij):8..want zij zijn wel een meerwaarde aan je kit vind ik...in ieder geval een prachtige kit...sukses er mee....:):):)
 
De Motor 2

attachment.jpg
Bron: Internet, for reference purpose only

Zoals Roy zo mooi heeft beschreven hoe ik die pannenkoeken berg kon namaken heb ik er mij even aan gewaagd...
Echter met minder goed resultaat als verwacht :(
Ik dacht het perfecte materiaal gevonden te hebben om deze uit te maken, namelijk een soort speelkaarten uit een doos van mijn kinderen.

attachment.jpg

Blijkt dat deze niet veel dunner zijn dan het originele van Revell

attachment.jpg

Dit zal dus opnieuw proberen zijn met ander materiaal (dun plastic van verpakking deze keer)
Waarom niet in Evergreen? Wel, ik heb verschillende soorten Evergreen liggen, maar geen die groot en/of dun genoeg is voor dit project, en het andere heb ik wel liggen ;)

Nog even een foto met (passende ;) ) €2 als referentie voor de grootte van de motor

attachment.jpg

Terug naar de werktafel nu :)
 
Ja hoor Spaander, die buizen komen er zeker op (zitten ook in de kit), maar eerst de motor zoals hij nu is verder proberen af te werken, anders kan ik er haast niet meer bij...
 
Mooi geprobeert.....maar inderdaad zoals je zelf zegt...blijft het zo een beetje hetzelfde....dus volgende poging zal zeker lukken :8:8
off topic......dat 2 eurostuk ook een mooie uitgave....deze heb ik ook nog niet gezien........:D:D:D
 
Dat was een inschattingsfout van mijn kant, als een speelkaart al te dik is dan zou de dunste Evergreen denk ik niet veel dunner zijn.

Nieuwsgierig, ben ik eens gaan kijken hoe ver je met 80 grams papier komt. Op de volgende foto zie je een stapeltje met om en om 3mm en 4mm, gemaakt met de punch & die. Voordeel: je kunt gewoon met je vinger de p&d hanteren in plaats van met een hamertje.

Op de volgende foto zie je 10 schijfjes op elkaar. Het is een priegelwerk maar het resultaat is wel een stuk realistischer dan de kit van Revell... het beste kun je een malletje maken (4 in een kruis opstaande spiezen) waartussen je de schijfjes kunt plaatsen, anders krijg je een scheve stapel.

Ik schat in, dat 80 grams papier iets te dun is, probeer het eens met 90 of 120 gram. Maar vooral ook, begrijp ik het volkomen als je het gewoon bij het Revell-onderdeel laat... het leven is al zo kort ;)

15689991537_0d7e97698a_c.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan