Hoofdsponsor

1/76 Monty's Caravan Leyland retreiver en scout Car [wip]

doomwad

Well-known member
Registered
Lid geworden
10 aug 2009
Berichten
3.600
Ik trek een nieuw doosje open,en wat voor eentje.Het word priegelwerk denk ik gezien de schaal verhouding ervan.
Om jullie al op weg te helpen even de box art ervan.

De Leyland Retriever was een zware vrachtwagen met een laadvermogen van 3 ton, gemaakt voor het Britse leger. De wagen kwam eind jaren dertig in productie en is tot aan het einde van de Tweede Wereldoorlog in gebruik geweest. De vrachtwagen had alleen achterwiel aandrijving (6x4). Het voertuig werd uitgerust voor diverse toepassingen en in totaal zijn er ruim 6.500 stuks van gemaakt.


attachment.jpg


Extra info:
Soort: Truck
---------
Bemanning: 1 chauffeur
Lengte: 6.9 m
Breedte: 2.3 m
Hoogte: 3.5 m

Pantser en bewapening
-----------------------------
Pantser:geen
Hoofdbewapening: geen
Motor: Leyland viercillinder benzinemotor , 73 pk bij 2.100 toeren per minuut
Rijbereik: 300 Km

-----------------------------------------------------------------------------------------------
Soort:pantser voertuig Daimler MK2
Bemanning: 1 chaufeur + 1commandant
Lengte: 3.28 m
Breedte: 1.75 m
Hoogte: 1.55 m
Gewicht: 3.2 ton
Pantser en bewapening:
Pantser:maximaal 30 mm
Hoofdbewapening: 0.303 inch bren machinegeweer
Motor: 2.5liter 6 cillinder Daimler benzine motor, 55pk bij 4200 toeren per minuut
Snelheid op wegen88 km/u
Rijbereik 320. km
--------------------------------------------------------------------------------------------------


Dit word het dus.Er zit een leuk stukje dio bij die ik er ga bij bouwen.
Zo en nu aan de slag.

De gebruikelijke handeling zoals het hoort! de sprues wassen dus lol
attachment.jpg
en na het laten drogen dan eens tonen wat de inhoud beduid van deze doos.
attachment.jpg
erg klein dus als je je bedenkt dat het muntstuk 10 euro cent is :p
attachment.jpg

attachment.jpg
Het diorama stukje dat ik bedoelde
attachment.jpg
Leuk zo klein,en nu beginnen we he ;)
 
Laatst bewerkt:
Leuk kitje zo te zien. Inderdaad extreem kleine schaal, maar als je een vaste hand en geduld hebt kan dat prima.

Ter inspiratie voor als je tegen het priegelwerk opziet, ik zag op Telford dit kunstwerkje:

15743641365_2e65a70cc5_c.jpg

15124340203_5eed775744_c.jpg

Je kunt het jezelf dus altijd nóg moeilijker maken.

Succes en ik ga deze met veel plezier volgen.
 
Veel plezier met de bouw van deze kleine ;)
Heb hem laatst ook nog in mijn handen gehad, jammer dat het geen 1/72 is (oude Airfix hé), anders had ik deze mee naar huis :D
 
Succes met deze Doomwad :) maak er iets mooi's van ,ik volg alvast
 
Dank je jongens,ik zal mijn uiterste best doen dit kleintje netjes te gaan bouwen.
Zo en nu de beginselen van de leyland truck.
attachment.jpg
Het stukje motor en het chassis al,ook de achterste ophanging is een feit.
Aandrijf as zat vast aan de dubbele achter assen.
attachment.jpg
De bladveringen die vooraan komen te zitten.
attachment.jpg
En ter verduidelijking eens een aansteker ernaast gelegd, gelet op het feit dat deze slechts een kleine zeven cm meet ;)
Dit gaat echt een leuke bouw worden,dergelijke kleine bouwsels zijn een uitdaging en testen je op je skills.
Dat nu terzijde gelaten en gewoon verder doen nu.Tot later weer.
 
ga je de deuren scharnierend maken? :P
 
Haha lol Michel,pas op ik zou wel durven haha.
Zo weer een kleine update en dus weer wat beeldmateriaal.

attachment.jpg
Ja hoor er is weer wat aan gedaan en dankzij mijn derde hand ben ik in staat op dergelijke schaal
de onderdeeltjes te plaatsen.Ook op deze manier liet ik het enkele uren drogen.
attachment.jpg
Instap trede's zijn geplaatst ook de voor as is er al net als de vering ervan.
attachment.jpg

attachment.jpg
Na droogtijd wat foto's gemaakt he,dus je ziet duidelijk hoe klein dit dingetje wel is.Ik moet eerlijk toegeven dat ik op deze schaal erg graag werk.
attachment.jpg
En nu wat sfeerbeelden ;)
attachment.jpg

attachment.jpg
De witte achtergrond is niets minder dan een verstevigings karton van kinder pyama's uit hun verpakking.
attachment.jpg

attachment.jpg
Ik was zeer aangenaam verbaast van de aanwezige details op dit model.
attachment.jpg

attachment.jpg
Het lijkt wel een 1/24 model,toch is het echt wel 1/76.

Zo ik ga nu beginnen aan het samenbouwen van de cabine. Tot later weer.
 
Ziet er goed uit, ga zo door. Ik ben een klein beetje jaloers hoe snel dit gaat ;)
 
Goeie morgen,ik begon al aan de opbouw achter de cabine,helaas is er een fout te zien door mijn onoplettendheid.
Zonder het te merken liet ik een drupje lijm vallen op een van de zijpanelen van de achter opbouw.
Nu ja ik moet es goed denken hoe ik dit kan oplossen zonder schade te berokkenen aan dit mooie kitje.
Hier gaan we dan weer met wat beeld materiaal.
attachment.jpg
Het begin van de cabine met de brandstoftank er achterop
attachment.jpg
De engine cover werd hier reeds al geplaatst
attachment.jpg
Zoals ik eerder al zei,mooie details te zien op deze schaal.
attachment.jpg

attachment.jpg
En dan hier de lijmdrop he,vreselijk gewoon,ik hoop dit te kunnen wegwerken want het zou zonde zijn
om dit kitje in de bak reserve onderdelen te moeten keilen
attachment.jpg
Beide zijpanelen geplaatst,eerst de binnen zijde al gaan beginnen verven want anders heeft het geen zin
om dit modelletje te bouwen,ik merk op dat er geen clear parts aanwezig zijn.
Dat gaan we dus zelf maken natuurlijk.Gelukkig heb ik genoeg doorschijnend materiaal liggen die op deze schaal perfect zal zijn.
Uiteraard zal ik de schuifmaat nemen en netjes gaan opmeten,want wil het wel goed doen,Het is niet omdat dit model erg klein is dat het niet goed moet zijn natuurlijk.Nou goed ik zie wel wat ik kan doen,morgen of zo weer wat foto's hoop ik.
En nu slapen,want het is reeds weer vroeg in de morgen :p
 
Patje.....mooie monstertruck dat je daar begonnen bent...:8:8:8....echt een piegelwerk :O:O:O...die schaal zou ik niet aankunnen...veel te klein voor mij....daar zie ik te slecht voor...en niet meer genoeg handvast :tongue:.....maar boeiend man...ik blijf het zeker volgen...sukses maatje:):)
 
De lijmdruppel... Is het ca / secondelijm / poly? De eerste twee kun je er gewoon afwippen met een scherp mesje, de poly is iets lastiger op deze schaal maar zeker ook te herstellen met wat filler en eventueel wat evergreen strip om het detail terug te krijgen.
 
Dag mensen :) Ja Roy ik probeer zeker en vast dit op te lossen,het is revell contacta die ik gebruik.

@ Spaander: Haha ja ik ken het wel hoor zo wat slechtziend zijn,ik moet ook reeds brillen lol
@ Erwin: Uiteraard gaan we dit zo mooi trachten te doen he,en als je bedoeld full interior op de cabine..dan ja hoor.
Ook het achter gedeelte word netjes geverfd en voorzien van de nodige kleur geving.
 
Revell contacta heb ik denk ik nooit mee gewerkt. Nou ja, maakt ook niet uit, er zijn twee mogelijkheden:

1) De lijmdruppel is een verhoging. Die wip je eraf met een mesje of, als dat niet kan, vijl je er gewoon vanaf met een rechthoekig mini-vijltje. Daarna gladschrapen met een scherp mesje (niet te hard drukken) en het is zo weer glad. Of:

2) De lijmdruppel heeft in het plastic gebeten en er zit nu een kuiltje. In dat geval vul je het kuiltje met putty, een stukje polystyreen of secondenlijm, daarna vijl je het (secondenlijm) of schuur je het (polystyreen of putty). Als je milliput gebruikt (=tweecomponentenputty) kun je het mooi in vorm leggen en met water bewerken, het krimpt in dat geval ook niet en je kunt het het mooiste bijschuren. Dat zou ik in dit geval doen.

Nog twee tips:

- Voor het schuren op zo'n klein oppervlak kun je het beste een hulpmiddeltje gebruiken, bijvoorbeeld het zojuist al genoemde vijltje. Span eenvoudigweg het stukje schuurpapier over de vijl heen.
- Als je per ongeluk of expres (om erbij te kunnen) opstaande randen of ander reliëf wegschuurt, kun je die herstellen door een dun stripje Evergreen op maat te snijden en erop te lijmen.
 
Bedankt Roy voor deze tips,ik hanteer deze ook als ik zulks kleins wil gaan schuren.Ik heb zelfs stukjes met stukjes schuurpapier,makkelijk om op moeilijke plaatsen te komen. Ondertussen heb ik hetal geschuurd en kan zonder problemen verder met de bouw.
 
Goede avond beste mede leden,vandaag weer een kleine update en meteen ook een vraag aan de kenners.

Ik heb ondertussen het lijmdropje kunnen wegwerken zonder al te veel schade aan te richten.Wellicht kleef ik nog een nieuw stripje styreen zoals onze Roy al had vermeld te doen,tja het gaat nooit zonder slag of stoot uiteraard.Ondertussen ben ik dol op dit kleine dingetje ,en ga er dus mijn hart en ziel in steken om dit
te doen zoals het hoort.

attachment.jpg
Ziehier het resultaat na het schuren,ik denk dat dit wel goed zit.
attachment.jpg
Ondertussen al de vloer en de afdekking voor de motor erop gezet,ook de zittingen zijn een feit.
attachment.jpg
Je merkt naast het ringetje waar het reserve wiel op komt te zitten een riser!!
Dat word voor het verven nog netjes weg gehaald hoor :)
attachment.jpg
Lol effe in dryfit de frontplaat van de cabine er op gezet.
attachment.jpg
Volgens ik merk gaat dit een erg mooi dingetje worden.

Nu even aan de militaire experts!
De binnen zijde van zowel de cabine en het deel erachter,dus de achterste opbouw... welke kleuren kan ik best hanteren???
Gezien het feit ik dit model in zandkleur ga zetten dan wel.
 
Hey,

Da's geen airfix zoals hier al gezegd is, maar da's de oude Matchbox-kit. De originele kit (de Machbox) heb ik hier zelf ook liggen en ligt te wachten om gebouwd te worden , deze maal zal het 'rudd' worden om deze oude vintage-kits in ere te houden.
Revell heeft deze oude moules van Matchbox overgenomen en brengt die nu zelf uit onder hun eigen merk. Goed dat zulke iconen niet verdwijnen, dat zou een zonde zijn.
Doomke, ge zijt goed bezig m8.
Laat u niet afschrikken door de kleine schaal, je kunt er fantastische dingen mee verrichten :)
Met de schildertechnieken van vandaag kun je er een kunstwerkje van maken ;)
 
Hey,

Blijkbaar kruising van boodschappen, binnenkant mag ook in de buitenkleur doen, als je groen neemt, doe groen aan de binnenzijde, doe je zand, doe maar zand.
Kleine tip misschien, de horizontale plaat aan de frontzijde van de cabine, schuur die wat fijner op, geeft zoveel meer... ;)
 
Even vlug alles door gelezen dit zijn behoorlijk veel kleine deeltjes die je moet gaan lijmen,veel succes met deze bouw...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan