Hoofdsponsor

1/76 Monty's Caravan Leyland retreiver en scout Car [wip]

Da's geen airfix zoals hier al gezegd is, maar da's de oude Matchbox-kit.

Matchbox, inderdaad, hoe kon ik zo missen :ph34r::wall:

Blij dat je het lijmdruppeltje hebt kunnen verwijderen, zou zonde geweest zijn ;)
De rest ziet er goed uit, en het is leuk om te horen dat de braille schaal er een nieuwe fan bij heeft :laugh:
 
Goede nacht bouwers allemaal,hier alvast een eerste indruk van de eerste laag zandkleur.

@ Beyond,zou idd zonde geweest zijn want ik vind dit een erg mooi kitje.

attachment.jpg
Het doet wat rommelig aan maar het is slechts de eerste laag.
attachment.jpg
Ik denk eraan de vloer wat donkerder te gaan bij kleuren,tenslotte werd er over gelopen he.
attachment.jpg
Het mag er wel wat versleten gaan uitzien,maar ik denk eerder dat dit geen nut zal hebben,of ik moet het dakje
er los op laten liggen,dat is nog een optie.Op deze manier kan ik af en toe ook es kijken ;)
attachment.jpg
Hier het chassis,er moet nog een stukje worden geplaatst net naast de versnellingsbak,maar om alles netjes te kunnen verven
deed ik dit echter nog niet,mijn vrouw vind dit een pracht modelletje,en ik kan haar geen ongelijk geven.
Aan het achtereind zie je ook nog dat het niet werd geverfd,ook hier moet nog wat worden geplaatst,de trekhaak komt hier nog.
attachment.jpg
Ik had nooit gedacht dergelijke schaalbouw leuk te vinden,toch is het zo en ga er in de toekomst nog wel bouwen.
Jullie zagen al mijn nieuport vliegtuigje op 1/72 met elektro motortje,dat werd ook een tof projectje.
attachment.jpg
Man man echt waar mensen dit is mij heel erg gaan bevallen,daarom zullen jullie meer van dergelijke schaal gaan zien bij mij.

Vergeef me het heel effe oftopic gaan:toen we in dreamland liepen was het de bedoeling de kids speelgoed te kopen,wat we aanvankelijk ook deden.
Tot we natuurlijk de afdeling modellen passeerden,dit kon ik toch niet laten liggen he ;).
Hoewel ik fervent wagen bouwer ben en scratchbouwer,vind ik het erg leuk om ook militair te gaan bouwen.
Eerstdaags hou ik me bezig met het vervaardigen van de raampjes in de cabine.Om de achterbouw te voorzien van raampjes (clearparts) moet ik eerst es goed kijken of dat nog wel kan,want tenslotte zijn deze wel erg klein nietwaar.Om deze mooie kit tot een goed einde te brengen zal ik het toch proberen.
En nu weer aan het werk zeg ik maar :p
 
Goed bezig Doomwad.
Voor je ramen kan je gewoon eens kijken of je ze allen aan één kant samen kan voorzien van clearparts. Dus één lang stukje clear in plaats van drie kleine stukjes.
Veel kans dat je het achteraf toch niet meer zal zien als je naar binnen kijkt door de ramen. Op die manier heb je dan ook meer plaats om je lijm aan te brengen ;)
Mocht het toch een beetje zichtbaar zijn, dan kan je er desnoods een laagje verf op smeren.
 
Als je houtlijm gebruikt om de raampjes aan te brengen, bijvoorbeeld zoals Beyond zegt, zal dat transparant opdrogen en zul je toch van de lijm niets meer zien.

In elk geval geen secondelijm gebruiken, zoals waarschijnlijk bekend.
 
Daarna kun je bijvoorbeeld 6 vierkantjes Tamiya tape uitsnijden en als maskers voor de raampjes gebruiken aan de binnenzijde. Eenmaal bevestigd, kun je het interieur probleemloos schilderen of airbrushen.
 
Goede middag heren

Beyond man inderdaad zo is het zoals je beschrijft want als ik bvb in drie stukjes zou gaan werken duurt het in de eerste plaats veel langer,maar zou op die manier de kans op fouten veel groter worden ook. De schaal is zo klein dat het werkelijk naar binnen kijken uitgesloten is .Toch vind ik het de moeite om te doen omdat een Truck als deze al is het zo klein wel een raampje verdiend. Tenslotte gaat het een dio'tje worden met de bemanning erbij,en ik vond dat ik dat toch moet gaan doen ;)
Voor ik het frontplaatje echt ga bevestigen zorg ik eerst dat het raampje zullen we zeggen er op zit.Hiervan zal ik beelden laten zien.

@ Roy, dergelijke methode gebruik ik regelmatig bij de bouw van wagens en vliegtuigen,Ik durf zelfs de ramen vast te gaan zetten met de transparante vernis van revell,en het werkt echt.Dit deed ik bvb al bij het herstel van een oude f12 Volvo truck en bij de bouw van een 2005 versie.
Ik moet zeggen de ramen zitten er nog steeds in :) in.

Secondenlijm voor ramen?? brrr moet er nie aan denken :p,in mijn bouw verslag met de mercury comet kon je zelfs een heel andere methode zien.
Van de houtlijm wist ik het dat deze transparent word ,daarom ook dat deze veel word toegepast op het plaatsen van clear parts.

Heren dank voor deze toelichting,steeds leuk om ideetjes te wisselen en te bespreken.
 
Goede namiddag luitjes,ik ben reeds bezig geweest met het voor snijden van de raampjes.
Volgende afbeeldingen maken jullie duidelijk wat de truck als upgrade zeg maar zal krijgen.
attachment.jpg
Om te beginnen,de maat genomen en gesneden,dit materiaal is van de verpakking van een dessertje.
Je ziet de binnenzijde van het frontpaneel.
attachment.jpg
Om de kleinheid te laten zien even het tien cent muntje ernaast.
attachment.jpg
Setje 1 van de achterbouw is gesneden,met een extra smal deeltje ter verzekering als het ware mocht er eentje verloren gaan.
Het kleinste is voor het raamdeeltje met de drie spijltjes.Word er netjes in gelegd en vast gezet.
attachment.jpg

attachment.jpg
En dan uiteindelijk het tweede setje met ook weer een extra deeltje als borg lol.
Nu eerst wat onderdelen gaan kleven weer en verven voor ik ga raamzetten als het ware.Tot de volgende.
 
Korte update weer,Er werden weer wat deeltjes toegevoegt.De twee versnellings poken en een soort van klein kastje vooraan aan de bestuurderszijde.
Het dakje werd al voor bereid en staat te wachten op de verflaag.
attachment.jpg
Het plaatsen van het raampje zal makkelijk zijn.
attachment.jpg
Het grilletje werd ook reeds geplaatst.
attachment.jpg
aan de achterzijde van de achterop bouw zit een oprolbaar luifeltje.
attachment.jpg
Het cabine dakje zoals eerder vernoemd.
attachment.jpg
Dakje in dryfit er even op gezet.
attachment.jpg
Nog de beide kleine deurtjes erop en het kan worden geverfd.
attachment.jpg
En dan als laatste de achter op bouw even in dryfit .
Nu komt het erop aan alles netjes te geen verven,dit doe ik met verdunde zandkleur en dan word het ook meteen wat strakker.
Een maal alles goed is uitgehard qua verf kan ik gaan beginnen aan het zetten van de raampjes.
Zo dat is het weer,dus tot de volgende weer.
 
Goede laat avond,even nog wat beelden.
attachment.jpg
Het chassis is voorbereid om de achterbouw te ontvangen ;) Je ziet ondertussen het trekhaakje al zitten.
attachment.jpg
En hier de achterbouw ook voorbereid,maar deze moet nog een eindlaag zandkleur.
attachment.jpg
Het is dus duidelijk he,een tweede laag is nodig,zo ga ik dit modelletje niet gaan afleveren als het ware.
attachment.jpg
De raakvlakken zijn dus klaar voor verlijming na het eind laagje.
attachment.jpg
Ook de mudguards zijn reeds op hun plaats.Ik vraag me af welke kleur ik best de touwen ga geven.
Nu een dagje laten drogen en dan de eindlaag zetten.
 
ziet er goed uit vor zo een klein ding , en ik ben nog op hoor
 
Goede avond,ik val meteen met de deur in huis en vraag de kenners onder jullie wat ik zou kunnen doen om wat kleine items te maken om in de achterbouw te gaan plaatsen,ik heb besloten om het dakje ervan los er op te laten liggen.Daarom zijn er mensen met suggesties??

Want wanneer ik dat dan tracht te zoeken kom ik op niks uit,voor mij is dit een raadsel. Merendeel ook omdat ik niet gewent ben dergelijke bouw te doen natuurlijk.
Ik zei al dat ik dit goed wil doen en daarom ook meteen de vraag naar de kenners gericht.
Het is de bedoeling wanneer ik er het dio stukje bij bouw dat het toch tenminste wat realistisch gaat worden,vandaar de vraag.

Alvast dank mensen ;)
 
Van Ebay:



Bernard Montgomery was commander of the British Army in Africa from 1942 on. Because of the blistering heat and blowing sands of Africa, "Monty" frequently worked from a modified Leyland Retriever which had a camper or "Caravan" on it. This space allowed Monty to read maps and plan operations without the distractions of the heat and dust. For operations at the front, Monty frequently used a Grant tank or a Daimler Scout Car like the one in this kit. Kit features a diorama base, two vehicles, three vehicles and decals.

Eigenlijk is het dus een camper avant la lettre. Gewoon stoeltjes, tafeltje, kastje, op het tafeltje een landkaart, en al wat je fantasie je ingeeft - tenzij je foto's van het origineel kunt vinden.
 
Roy, dank voor de verwijzing naar het topic en de foto's want dit is ook voor mij nuttig om reden dat ik deze ook liggen heb.
Mijn info viel terug op een oud artikel verschenen in het magazine Military Modelling Juli 1981 p. 546-547 waar een beschrijving en tekeningen staan van het interieur en deze komen perfect overeen met jouw foto's.

De "caravan" was oorspronkelijk Italiaans en was gebruikt door generaal Annabale Bergonzoli, bevelhebber van het Italiaanse 23ste korps. Het viel in Engelse handen bij Beda Fomm ten zuiden van Benghazi in Februari 1941. HQ Workshop Depot in Egypte haalde de caravan af van het Lancia 3RO chassis en plaatste dit op een Leyland Retriever chassis. Montgomery maakte gebruik van dit voertuig zolang hij bevelhebber was van het 8th Army.

Ik kan het artikel scannen en doorsturen maar weet niet of dit wel kan/mag wat betreft copyright. Zal niet mogen gepubliceerd worden in dit topic vrees ik.
 
Bedankt mensen voor de hulp,hier kan ik al een heel eind mee verder.Het komt er nu op aan de materialen samen te gaan sprokkelen en de nodige
prullaria te gaan maken.
 
onzen doomwad is weer goe bezig zie ik :)
 
Hoi allemaal,even kort wat foto materiaal plaatsen

attachment.jpg
Ik heb het achter schot geplaatst de opbouw zit ondertussen op het chassis vast. attachment.jpg
De voorste spatborden zijn een feit.
attachment.jpg
Heb eerst goed moeten zoeken hoe ik deze kon vastzetten,tot ik het kleine drempeltje zag net onder de vloer.
attachment.jpg
Die zitten op hun plaats,nu komt het erop aan om de cabine in te kleuren,dus dat is voor vandaag al.
Tot volgende update.


Edit:

Ik ben ondertussen overgegaan met de verdere schilderwerkjes.
attachment.jpg
Oeioei ik moet dringend eens mijn bril reinigen lol,een haartje aan het raam :p
Dit is de eerste laag op de buitenzijde van de frontplaat.
attachment.jpg
Binnen zijde word later verder aangekleed met donkerder kleuren voor de pookjes en de zitjes.
attachment.jpg
De wielen komen laatst,das moeilijker te bereiken aan hun binnen zijde,net goed word een kleine uitdaging.
attachment.jpg
De achter opbouw is aan de buitenzijde in orde,er rest me enkel die wat te verweren.
attachment.jpg
Binnen zijde komen ook andere kleuren nog,zoals de wand met het zwevend blad en de deurtjes ook.Ik zal zelf
Proberen de raamlijstjes in te kleuren.Word ook een test in hoeverre mijn skills werkelijk zijn. ;) :p
Ok nu wat laten uitharden weer.
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan