Hoofdsponsor

1/35 Steyr 250 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.480
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan.......

Met 2 vliegerkes en 2 staff cars in de pijpleiding begon het hier toch weer te kriebelen om een nieuwe doos open te trekken en een andere GMC te bouwen. Gelukkig kreeg mijn verstand (soms wint het :) :@) de bovenhand en werd besloten om eerst eens iets aan te pakken wat hier reeds jaren ligt rond te slingeren in één of andere vorm van afwerking.

En zo komen we bij de Steyr 250, een voertuig dat voornamelijk gebruikt werd bij het begin van WO2 bij de inval in Polen, de Blitzkrieg en later in Rusland. Het is een voertuig behorende tot de vroegere kübelwagens omwille van de vorm van de zetels (kübel = bucket seat = kuipzetel).

Het reeds gebouwde voertuig kwam bij mij terecht in 2007 toen ik een collectie reeds gebouwde voertuigen "erfde" van een overleden modelbouwer. Het was het enige voertuig van dit type dat er in stak en ik vond het een uitdaging om dit opnieuw te bouwen. Er werd dan ook gestart met de opkuis, verwijderen van de oude verf en het demonteren van onderdelen. Het was echter zo slecht dat het opzij werd gelegd in afwachting en hoop op meer gegevens en documentatie.

De kit is van Wespe Models en dat zegt genoeg denk ik, is volledig resin en schaal 1/35.

attachment.jpg

Er is bijna geen documentatie over te vinden behalve een handvol foto's op het net en in dit vuil boeksken

attachment.jpg

Het bouwplan is heel sumier dus zoek het maar uit:

attachment.jpg

Aan de zijkanten van het voertuig zijn ronde buizen bevestigd en aanvankelijk had ik geen idee wat dit was maar later bleken dit de oprolbare portieren te zijn. Dat zal allemaal moeten vervangen worden en herbouwd.
After market spullen zijn onbestaande en het enige wat ik er extra zou willen op aanbrengen zijn enkele "knuppeldecke", een soort mat gemaakt van twijgen en gebruikt om onder de wielen van een voertuig te steken als het vastgereden is.

attachment.jpg

en zo kwam ie uit het bad.

attachment.jpg

Ziet er een wreed machientje uit hé?
Tot heden ben ik er nog maar één tegengekomen op beurzen en wedstrijdtafels dus raar zijn ze wel.

Het zal een trage rebuild worden want er is nog veel werk aan.

Wordt vervolgd.
 
Mooi een Steyr, deze ga ik volgen.

Tenzij ik me vergis, is dit autootje ook als plastic kit te verkrijgen (natuurlijk niet precies dezelfde uitvoering, maar toch).

Edit: Tamiya heeft een Steyr maar een Steyr 250 kan ik zo 1, 2, 3 niet vinden. Wat is eigenlijk het verschil tussen de twee, behalve uiterlijk?
 
Erwin dit vind ik echt een specialeke8)...en die is in ressin...ja ik weet dat je dit tot een goed eind gaat brengen...maar ik ben zeeeeer benieuwd hoe....:laugh:...dus ik ga je zeker hier volgen....;)
 
Dit is inderdaad een zelden gezien model, zowel op fora als op beurzen.
Deze wil ik van dichtbij volgen, zeker als jij deze onder handen neemt ;)
 
Mooi een Steyr, deze ga ik volgen.

Tenzij ik me vergis, is dit autootje ook als plastic kit te verkrijgen (natuurlijk niet precies dezelfde uitvoering, maar toch).

Edit: Tamiya heeft een Steyr maar een Steyr 250 kan ik zo 1, 2, 3 niet vinden. Wat is eigenlijk het verschil tussen de twee, behalve uiterlijk?

Redelijk veel denk ik want de Steyr van Tamiya was eerder een lichte vrachtwagen type Horch. Ik denk dat jij het op de Kommandeurwagen hebt maar dat was in feite meer een personenauto carrosserie op het chassis van de Steyr 1500.
Als je iets wil vinden van de Steyr 250 op Google ben je best dat je afbeeldingen zoekt.

https://www.google.be/search?q=stey...=X&ei=jaBnVMegApPaarHDgZgD&sqi=2&ved=0CB4QsAQ

Op die foto's kan je duidelijk de oprol of opvouwbare deuren zien in open en gesloten toestand.
 
Inderdaad zie ik dat het twee totaal verschillende voertuigen zijn.
 
Bedankt mensen voor de interesse.
Het zal er één zijn van lange adem dus een beetje geduld bij de build aub. :worried: want ik weet ook niet hoe het zal verlopen.
 
Toch al een kleine update.

De onderzijde van het linker voorspatbord was gedeeltelijk afgebroken en dat heb ik gelukkig kunnen herstellen. verder heb ik het dashboard afgeschuurd en afgeschraapt tot het paste en heb ik een klein PE stukje gemaakt als voorstelling van iets wat op een gaspedaal moest lijken.

attachment.jpg

Ben ondertussen ook al gestart om een oplossing te bedenken voor de portieren. Afgaande op de ter beschikking zijnde foto's lijken mij die niet in een soort canvas te zijn maar eerder te bestaan uit leder. Leder werd toen veel gebruikt in Duitsland en Oostenrijk en op enkele foto's van dat voertuig met gesloten portier is duidelijk zichtbaar dat deze mooi strak zijn.
Ben dus van plan de rechter deur gesloten te maken en de linker geopend en denk dat ik beroep ga doen op papier ten einde dit te verwezenlijken.

Wordt vervolgd.
 
Ziet er nochtans prima als een gaspedaaltje uit.
 
Cool voertuigje! Deze mag je zeker niet verloren laten gaan. Maar dat komt wel goed denk ik zo.

Voor die leren portieren, kun je geen stukje plastic-card gebruiken en bekleden met een chocotoffpapiertje?
 
Voor die leren portieren, kun je geen stukje plastic-card gebruiken en bekleden met een chocotoffpapiertje?

Hahaha, had gedacht dat die opmerking ergens ging komen.
Hier is het niet van toepassing op de deuren maar die Chokotoff tip zou van toepassing kunnen zijn op de lederen zetels. Juist jammer dat ik geen snoeper ben (van zoetigheid) en dus geen Chokotoff heb/eet. Heb wel reeds mijn familie ingeschakeld om uit te kijken naar die papiertjes. (ze dachten eerst wel dat ik nog gekker geworden was want ze hebben vroeger nog van die zottigheid van mij te horen gekregen en nu zijn ze dat dus al een beetje gewoon)
 
Hey,

Da's een schoontje, waar heb ik die nog gezien..... :)
Voor je 'lederen' deuren kan je die nog maken met putty of modelpasta, dun uitgerold en dan opgehangen.... is maar een gedacht he ;)
 
Hoi Erwin, aparte wagen deze, had die nog niet eerder gezien...en hoe
meer ik 'm zie, hoe mooier ik 'm ga vinden ;)

Ook nooit eerder zulke "deuren" gezien aan een wagen, en veel stangen rondom !

Heb ook wat gezocht naar plaatjes, inderdaad niet erg veel.
Vond wel een bouw verslag op een Franstalig forum van iemand die deze Steyr
in 24 uur tijd wilde voltooien (is gelukt ook).
Op deze pagina vind je onder andere foto's met goed zichtbaar die
deuren (papier+verdunde witte houtlijm), één open en één dicht.

veel plezier met de restauratie super_zps0681fd38.gif
 
Peter, hartelijk dank voor deze link, ik kende die niet.

Heb deze met héééééél véééééél interesse tot 3x toe herbekeken en, na het herbekijken van de ter beschikking zijnde foto's, vastgesteld dat ik op het punt stond om een (bijna) foute bevestiging van de portieren te maken.
Ik ben het met de bouwer eens dat de stof voor de portieren geen leder maar eerder een soort geïmpemerialiseerd zeildoek zal geweest zijn zoals gebruikt bij de toenmalige kappen op de wagens.
Heb in het bijzonder nog eens gekeken naar de bevestiging van dat zeildoek aan de onderzijde van de portieren en het is daar dat ik waarschijnlijk een fout zou gemaakt hebben.
Had nochtans gisteren op mijn clubvergadering mijn model en mijn intenties voorgesteld en had, mede door de foto's, 100% akkoord gekregen m.b.t. mijn geplande uitvoering en toch zie je dat je fout kan zitten.
Die Franse modelbouwer is mij onbekend maar ik denk dat hij bij de constructie van zijn vouwdak ook een fout maakt. Immers als je de plooibare delen zou plat leggen, dan heb je het gehele voorstuk nog als één geheel en, opnieuw afgaande op foto's van het echte voertuig, denk ik niet dat dit het geval was. Er zal vermoedelijk nog ergens een scharnier tussen gezeten hebben zodat het voorstuk van het dak (dat aansluit op de voorruit) volledig naar achteren komt te liggen.
Waarom denk ik dat? Zoals gezegd afgaande op de foto's maar ook omdat het dak anders de laadruimte zou beschermen/afschermen en de soldaten moeten daar normaal gezien zonder dak problemen aankunnen indien nodig.

Scharnierende groetjes
Erwin
 
Hmmm ik ruik resin en daar moet ik bij zijn dus :)

Grappig karretje en ook nog nooit gezien, wat de deuren of rol luiken LOL betreft zal iets van canvas zeker een goede keuze zijn in plaats van leer.
 
Nou Erwin, dat bouwverslag heeft dus nog meer nut dan ik dacht :)
(ik ken wel een Frans, maar de taal slechts een klein beetje ;) )

Dat lange voorste stuk van het dak-frame, zou dat misschien een afneembaar stuk kunnen zijn ?
Dat ze dat achterlangs het ingevouwen dak kunnen bergen ? of inderdaad een scharnier...
Ben je van plan ook zo'n frame te maken ?

In ieder geval heel fijn dat je het portier nu historisch correct kunt weergeven :D

veel plezier !
opvouwbaar groetje ;)
 
Mijn model betreft een recup en de in de kit voorziene maar totaal onbruikbare stukken welke het opgevouwen dak moeten voorstellen ben ik kwijt. Ik was wel van plan om een opgevouwen dak te maken en wou dus het frame nabouwen. Heb al eens gekeken om het frame van een VW Kubelwagen te gebruiken maar de Steyr is langer en breder. Het zal dus scratch worden en daarbij komen de foto's van dat bouwverslag heel goed van pas.
 
Gaat je vast lukken man... we gaan het zien...:8

weiter machen bitte :)
 
Met uw kwaliteiten Erwin....geen twijfel en gaan..!!!
Ben benieuwd naar de fotokes!!!!!

Grtz yves,
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan