Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Emhar MK IV female heavy battle tank 1/35 [wip]

Even ter informatie deze tonen.
attachment.jpg
Deze worden het van friul,ik denk zo tegen de lente deze te bestellen.Word heel wat beter dan de kit tracks.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo dat is best een tijd geleden al he,nu de tracks van friul zijn prachtig om ze te gebruiken,echter ga ik ze uiteindelijk niet aankopen.
Waarom...wel ik ben nu eenmaal een redelijk scratcher en ga de links eigenhandig maken. Ik zag laatst een video op Tube en het sprak me meteen aan om dit te gaan doen. Akkoord het zal tijd in beslag nemen en precies tewerk gaan is een must maar daar draai ik mijn hand niet voor om en ga er voor gaan he.
De links worden met een dikte van 1mm gemaakt en zullen op een strook styreen komen van 0.30 mm dikte. Detailering ja dat gaat veel werk vragen maar
ook daar ben ik mezelf van bewust dat het goed zal moeten worden bekeken en gemeten worden. Gezien het pas in 2018 afloopt zal ik regelmatig aan de tracks werken,het aankopen van styreen is hier geen must want heb alles liggen wat ik nodig heb. Uiteraard is goede referentie nodig maar dat word geen probleem.
Zo ik ga zeer binnenkort alle link plaatjes snijden en op strookjes styreen verlijmen. Nadien worden details toegevoegd. ;)
 
Goede avond,ik heb opgemerkt dat er een fout in de bouw zat van deze female tank,namelijk daar waar de drive sprockets zitten,beide binnen panelen waren
niet goed gepositioneerd en heb de zaak hersteld vanavond.

attachment.jpg
Als je goed kijkt naar elk binnen paneel zie je dat ze naar buiten toe lopende meer open staan,ik heb deze los gezaagd en op de juiste plaatsen er terug in gelijmd.
Hier voor diende ik de sprockets door te zagen op de verlijmde naden en op de basis van de tank waar de panelen op vast stonden. Ik merkte het eigenlijk het beste op toen ik een test stuk paste voor de tracks,je kon direct zien dat de breedte niet juist was en moest worden aan gepakt.Morgen na het werk toon ik jullie de resultaten van de herstelling. Slaapwel aan iedereen en een goede werkweek gewenst.
 
Weer goed bezig Patje.
 
Ola Patje ,heb deze bouw eens doorlezen..da komt goed makker,goede correcties aangebracht,wel zeer benieuwd naar de kleurekes..!!!

Grtz yves,
 
Hoi Hoi allen hier,dank je voor de leuke reacties. Ik heb een vraagje hierin de bouw,de houten balk die boven op de metalen rails ligt zal ik maar zeggen
heet een sleeper,wat was het doel hiervan want ik vind geen antwoord via google. Hieronder een foto van een female met de sleeper erop.

attachment.jpg
Dat namaken is geen probleem voor me,heb houtjes liggen en kan dit netjes op deze vorm namaken.

Hier een type als die van mij met de sleeper erop.

Edit:

Even een vergelijking tonen van de werken die ik deed om de fout te herstellen.
attachment.jpg

attachment.jpg
Verschil is duidelijk denk ik he ;)

attachment.jpg
In elke sprocket stak ik een stukje styreen van de sprue en zette de zaak weer in elkaar. Het was eigenlijk heel makkelijk om doen en werd snel opgelost.
attachment.jpg
Heerlijk veel rivets te zien wat ik nadien nog beter ga benadrukken door weatheringen.
Deze namiddag ga ik de tank helemaal in zijn basis kleur zetten,beetje sneldrogen op de schoorsteen mantel en dan beginnen aan drybrushen en dergelijks leuke
dingen om de tank mooi tot zijn/haar recht te doen komen.
 
Laatst bewerkt:
Mooie tank Doomwad.
Die balk bovenop is omde tank weer los te krijgen als die vast zit in het terrein (lukte niet altijd).
De bedoeling was dat deze door de tracks op de grond werd geduwd, waardoor er meer weerstand was.
Er zit ook een touw asn om hem weer op de tank te krijgen.

Succes met de tracks.

Peter
 
Goeie avond mensen,een hele tijd geleden dat ik wat deed hier ter forum.Maar goed na veel gezondheidsproblemen weer aan het bouwen geslagen.
Even vemelden dat ik problemen ondervond tijdens het uploaden van mijn afbeeldingen naar mijn album.Moet telkens foto per foto gaan uploaden.
Maar ok dat terzijde en hier wat materiaal,veel is het niet daar ik ondanks de aandoening toch probeer te bouwen.

attachment.jpg
Hier een foto die op mijn laptop staat,het is de bedoeling de balk na te maken die hier op de tank ligt.

attachment.jpg
Hier een houten balkje reeds gemaakt uit de keel onderzoeks latjes die de huisarts gebruikt.De speld die er ligt doet dienst als bout.
attachment.jpg
Een iet beter beeld zou natuurlijk meer duidelijk maken,die ik morgen eerste werk.
attachment.jpg
alles klaar voor de actie en we gaan van start.
attachment.jpg
De bouten zitten in de balk en nu de ogen waar de ketting aan komt te zitten.
attachment.jpg
Ik vind het best goed zo,de balk bestaat uit vier laagjes hout,aan elkaar gezet met houtlijm.
attachment.jpg
Iedereen kent een floppydisk,dus daar ze niet bruikbaar zijn gebruik ik dan maar het metaal ervan die de floppy afsloot.
Hiervan snij ik dunne reepjes en plooi deze om elk uiteinde van de balk.
attachment.jpg
Met als resultaat dit nu hier,alles vastgezet met secondenlijm.
Tjah,dat ik lange tijd niks deed is omdat ik nu een arthrose lijder ben en het zelfs redelijk erg heb .
Ook het werken valt erg zwaar en zal erg op de tanden moeten bijten om het uit te houden.
Maar ok nu niet offtopic gaan en dus verder posten.
attachment.jpg
Het tankje zelf heb ik verder afgeverfd en word zo snel mogelijk verweert en voorzien van de tracks en de balk.
attachment.jpg
Ik zal dan ook de gehele hull gaan oplichten met olieverf en dan ook de nodige washes doen.
attachment.jpg
Uiteraard nog heel wat aan te doen maar ik geraak er wel.
attachment.jpg
Hier blijk even een foutje gemaakt te hebben met de verf,nr56 en dipte op de body zo te zien.
Geen erg komt goed hoor.
Maar kijk ik ga verder doen en post van zodra ik kan en me er goed bij voel.Per slot van rekening denk ik zo,de gezondheid eerst en daarna zie ik wel.
 
Goed je terug aan de werktafel te zien Patje! Vooruitgang aan de tank ziet er ook veelbelovend uit.
 
Goed idee van die floppy disks Patje en blij je terug on line te zien.
 
Blij dat je ook weer begonnen bent. Mooie update. De floppy disc, dat terwijl iedereen zei dat ze waardeloos waren, ik had ze ook moeten bewaren:P:P
 
Hier se ons Patje terug , tof doet goed de oude garde terug te zien en wat er nog bij komt is dat onze Pat goed bezig is
Even terzijde verleden week deze nog in actie gezien in Indiana Jones wel een raar ding moet ik zeggen
Doe zo verder
Marc
 
Mooi en bijgelezen om vanaf nu te volgen grt.
 
Zojuist heel je topic gelezen, mooie scartch en slim idee van die floppy's.
 
Goeie nacht allen,blij dat jullie het goed vinden.
Deze namiddag wat zitten uitproberen en ben tot volgend resultaat gekomen.Hier dan de beelden ;).
attachment.jpg
De hotchkiss guns moeten nog verder onder handen genomen worden.
attachment.jpg

attachment.jpg
Ook de trommels worden verder afgewerkt,de draaipunten waar de guns mee bewegen worden dan ook ineens mee afgewerkt daar ik eerst de gehele
body heb gedaan.
attachment.jpg

attachment.jpg
De sleeper is ook afgewerkt,tenminste zonder de ketting nog.
attachment.jpg
Ik heb geprobeerd niet te overdrijven met de verwering dus dit word het voor mij.Eenmaal alles klaar is en geverfd zoals het hoort is het enkel wachten op de tracks. Als de bouw afgelopen is en ik het model als afgewerkt zet word het netjes opgeborgen om weer te verschijnen in een diorama.
Dank voor jullie raad en tot de volgende weer.
 
Patje knap werk man
Heb een vraagje over de uitlaat ,die ligt bovenop de tank in weer en wind moet die dan niet meer roestig zijn want dat word gloeiend heet in weer en wind en dan roest zulk metaal nogal zeer snel , niet doorroesten maar de oppervlakte is bloot metaal en dan komt er normaal roestvorming op
Marc
 
Aangezien de levensduur van een tank destijds 1 tot 30 dagen betrof alvorens ze uitgeschakeld werd of geraakt vanwege het artillerievuur .. zou ik er meer reparatie vlakken op maken en ik vermoed dat roest niet echt gevormd werd dit omdat de tanks vrij laat in de oorlog aanwezig waren en dus niet veel weer en wind te verduren hadden.
 
Goede middag; @ coachke-ja die uitlaat word wat verbeterd hoor wees gerust
Wat het antwoord betreft van cargomaster ben ik helemaal akkoord wat de levensduur betreft. Echter zal het hier niet gaan om een model dat zich situeert in de ww1 periode maar een hersteld model dat tentoon staat ergens. Dus er is nog wel wat aan te doen eer het zijn eindfase bereikt.
Maar ok we gaan verder en ik heb betere foto's gemaakt in het daglicht.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
Oei ik denk dat ik deze foto wat te groot liet,mijn excuus aan de Moderatoren hiervoor.
attachment.jpg
Ik vind het genoeg zo qua verweer want het word tenslotte geen opgeroest type.
attachment.jpg

attachment.jpg
Inderdaad dit gedeelte word bewerkt nog want het is iets te weinig.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
Dat is het zowat voorlopig,deze foto's tonen beter wat ik al heb bereikt,zo meteen de uitlaat nog wat behandelen en dat is dan afgewerkt zijnde dat het model nog de tracks nodig heeft uiteraard,dus we zetten het dan in de wacht en werken een ander project af.Later het resultaat van de bijgewerkte uitlaat.
 
Hoi allen hier.
Even wat posten om jullie wat op de hoogte te houden.Deze week is een pakje binnen gekomen en dat bevat volgende items.
attachment.jpg attachment.jpg
Inderdaad een friul pakje met daarin de track links voor deze tank.
attachment.jpg attachment.jpg
Dit belooft goed te komen
attachment.jpg attachment.jpg
Ik veronderstel dat de messing draad dienst gaat doen om de links aan elkaar te zetten ;)
attachment.jpg
En als laatste de vergelijkende foto van de originele kit track ende friul versie,ik denk dat dit genoeg zegt nietwaar,er kruipt heel wat werk in daar de passing
van dergelijks materiaal dient bij gewerkt te worden,wellicht altijd wel zo maar ik ga er voor.
Uiteindelijk toch beslist dit aan te kopen daar ik in de eerste plaats een drukke agenda heb qua verbouwingen dus zelf scratch is deze keer niet de optie.
Dit zal uiteraard de pret niet bederven maar eerder een upgrade schenken aan deze mooie tank.
Tot komende update dan weer :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan