Hoofdsponsor

1/24 Krupp Titan [wip]

Schaal 1/24 - 1/25
Wow geweldig zou ik zeggen maar kan het alleen maar schrijven
Marc
 
@Swa: dat je na al die lappen tekst nog vragen hebt :D

@Danny: dit zijn zo de kleppendeksels die ik in m'n geheugen heb, van Mercedes; ook aluminium. Zoiets probeer ik voor elkaar te krijgen. Maar sommige stukken mogen best wat schoner zijn ;)

$_84.jpg

@Marc: dank je wel :)


403. Dit is de eennalaatste fotoupdate voor het afronden van de motorverwering, waarna de Renault op de werktafel gaat komen.

Ron merkte op dat er nog een ejector pin mark zat op de koelleiding richting het blok. En inderdaad, daar zat 'ie. De volgende keer zelf eens beter kijken :wub: Op referentiefoto's zag ik dat dit bovendien een slangetje moest zijn; ook al niet goed gezien. Dit is trouwens wel een voordeel bij het verwerken: het moest toch al een andere kleur krijgen dus hoeft niet het hele onderdeel opnieuw. Allereerst een druppeltjes secondenlijm erop. Deze keer voeg ik er geen zap kicker aan toe, zodat ik zeker weet dat de lijm mooi gebold en zuiver opdroogt. Nadeel is wel dat het 3 kwartier moet drogen in plaats van 1 seconde. Ik gebruik deze tijd voor andere werkzaamheden.

17026784782_3c387b08e1_b.jpg

404. Te weten, het bepoederen van het v-snarenpark. Het beste kan hier geen pigment fixer worden gebruikt: gewoon wat pigmenten opbrengen met het penseel, tamponneren en klaar.

16840448398_b8421e4a99_b.jpg

405. Het resultaat:

17027365831_e97e773f02_b.jpg

406. Na 3 kwartier is de secondenlijm droog en vijlbaar. Met beleid wordt het mooi rond geschuurd, met de vinger gevoeld of het volledig glad is.

16840448388_92295ffdce_b.jpg

407. De poelie's, v-snaren en radiateur zijn verweerd en toegevoegd. Het onderste koppelpunt met de radiateur staat nog niet 100% goed, dat wordt gedaan bij definitieve connectie. Het zo-even geschilderde slangetje is hier ook goed te zien. Overigens gebruikte ik voor het schilderen een mix van Vallejo Air 71.057 (black) en 71.054 (dark blue grey).

16840448418_fee45c564f_b.jpg

408. Van de andere kant bezien...

16840906670_bf9cc359a6_b.jpg

409. Het grootste deel van deze update bestond uit het uitvijlen van de plek waar de radiateur moet komen. De zoveelste dryfit, de zoveelste keer dat het net niet past. Ik heb het nu fatsoenlijk gevijld en geschuurd. Nu past het echt, eindelijk.

17002238276_b6d07c03d2_b.jpg

Nu moet alleen nog de andere kant verweerd worden (wat een stuk minder werk is), waarna voorlopig de laatste update zal worden gedaan. Ik zal alleen nog de motorrondleiding-post schrijven... en dan wordt de Krupp op de hobbytafel verruild voor de Renault Fourgonnette.

Totaal bestede tijd tot nu toe: 208 uur
 
404. Hoewel de rechterkant uit veel meer onderdeeltjes bestaat en de volgorde van bevestigen een ware puzzel is, is het in elkaar zetten van de linkerkant lastiger omdat het allemaal zo nauw komt. De volgorde van bevestiging is niet altijd even logisch, zo moeten de uitlaatspruitstukken eerst. Daarna moet een leiding komend vanaf de remluchtpomp, die volledig achter die uitlaatspruitstukken komt. Het is een heel gepriegel:

16409174834_dc7ee95c3c_b.jpg

405. Net toen ik tegen mijn vriendin had gezegd "gelukkig, het past toch", moesten de inlaatcompressoren nog. Daar zit nog één van de vier positiepinnen die Revell voor de vreugde van de modelbouwer heeft toegevoegd, aan vast en na 5 minuten wurmen dacht ik echt dat ik hem kwijt was (de andere drie zijn trouwens weggesneden). Het probleem is, dat de compressoren zijn verbonden, via een stang, met een poelie. De oplossing om het toch goed te krijgen, was een halve millimeter van de stang af te knippen. Zo kon ik 'm met moeite in de poelie dwingen. Daarna moest de eerder genoemde leiding nog over de compressoren worden gedrukt... krap maar het ging!

16845379379_08f3702cb5_b.jpg

406. Ik wilde de laatste pin liever niet kwijt.

17005607546_7811d90a6f_b.jpg

407. Nu kon de hoes op de uitlaat worden geschilderd. Ook van onderen... ik heb hiervoor Vallejo 71.054 gebruikt.

17030728571_09e4afd018_b.jpg

408. Dichtbij de hoes op de uitlaat zaten wat schadeplekjes. Die heb ik bijgetipt met donkerkleurige roestpigmenten.

16824184997_4d076b9736_b.jpg

Dat was het laatste klusje. De eindfoto's komen in de volgende post samen met de aangekondigde beschrijving van de motor.

Totaal bestede tijd tot nu toe: 210 uur
 
Ongelooflijk , maar dat gefriemel en gekl** heb ik met de Mercedes ook gehad met momenten alles in de vuilbak willen kieperen gelukkig niet gedaan
Maar Roy en ik en vele andere zijn " DIE HARD 'S " wij geven niet op he makker
Marc
 
De Krupp SW6 tweetakt dieselmotor

16846590118_e078d76350_b.jpg

Om te vieren dat de motor is afgerond en om dit topic informatief te houden (en, zoals tijdens het schrijven blijkt, om zelf iets bij te leren), zal ik aan de hand van de eindfoto's een beschrijving geven van de werking van de Krupp-motor. Ik ga alleen in op de absolute basis en ik heb me voorgenomen dat het ook leesbaar moet zijn voor mensen die in het geheel geen verstand hebben van motoren. Met dank aan Marc (Coachke) voor de anatomische hulp.

A. Binnenin de motor
De Krupp is een tweetaktmotor. Om goed te kunnen begrijpen hoe zo'n motor werkt, is het eerst van belang om te weten hoe een viertaktmotor werkt. In een motor wordt brandstof verbrand. Viertakt betekent dat er vier verschillende dingen gebeuren voordat één verbrandingscyclus is voltooid. Als de cyclus is voltooid, beginnen die vier stappen weer van voren af aan, enzovoorts.

4-Stroke-Engine.gif

Op het bovenste plaatje worden de vier slagen van een viertaktmotor aangegeven met de cijfers 1, 2, 3 en 4. De zuiger gaat op en neer in de cilinder. Dat komt doordat er bovenin de cilinder een verbranding plaats vindt, waardoor de lucht in de cilinder uitzet... de zuiger wordt door de lucht met kracht naar beneden geduwd. Door de verbranding, komt er uitlaatgas in de cilinder. De rest van de cyclus bestaat uit het schoonmaken van de cilinder door de uitlaatgassen naar buiten te persen.

Slag 1: er wordt verse brandstof de cilinder in gespoten of gezogen. Je ziet dat rechtsboven een klep openstaat, de inlaatklep. Daar komt de brandstof naar binnen. De zuiger beweegt omdat ergens anders in de motor een verbranding plaats vindt. De brandstof is op de animatie blauw.

Slag 2: de brandstof wordt samengeperst doordat de zuiger naar boven beweegt. Door de snelle drukvermeerdering wordt het brandtofmengsel zeer brandbaar. Op het hoogste punt van de zuiger, wordt het brandstofmengsel tot verbranding gebracht. Bij een benzinemotor zit op dat hoogste punt een bougie in de cilinder dat een vonkje geeft precies op het juiste moment. Bij een dieselmotor is dat niet nodig, omdat diesel onder zulke hoge druk vanzelf ontvlamt. Daar hoeft alleen maar de diesel naar binnen gespoten te worden.

Slag 3: door de ontvlamming, wordt de zuiger met grote kracht naar beneden gedrukt. Alle andere cilinders profiteren van deze kracht mee omdat ze allemaal vast zitten aan dezelfde as, de krukas. Dat is de as met twee draaipunten, onderaan in de animatie. De krukas zit via via vast aan de wielen van de vrachtwagen.

Slag 4: er zit nu uitlaatgas in de cilinder. Doordat de zuiger weer omhoog gaat (die wordt onder andere in beweging gehouden doordat in een van de andere cilinders nu een verbranding plaats vindt), worden de uitlaatgassen uit de cilinder gedreven. Als je goed kijkt, zie je dat tijdens deze vierde slag de uitlaatklep open staat. Aan de andere kant van de uitlaatklep zit het uitlaatspruitstuk.

De motor van de animatie hierboven heeft twee nokkenassen, om de inlaat- en uitlaatkleppen aan te drijven. Je ziet die bovenaan.

Onderaan zie je het carter, met daarin de krukas. Het carter zit vol olie, die wordt gebruikt om de motor te smeren.

Tot zover de viertaktmotor. Dan nu de tweetaktmotor, waar de Krupp een voorbeeld van is.

two_strokes.jpg
Copyright www.dieselduck.info

De vier slagen worden samengepakt tot twee... eigenlijk gebeurt er precies hetzelfde maar in kortere tijd.

Op het eerste plaatje zie je dat er lucht naar binnen gezogen wordt door de luchtcompressor (links op de tekening). Tegelijkertijd vliegen de uitlaatgassen naar buiten, want de uitlaatkleppen staan open. De zuiger is hier op z'n laagste stand.

Op het tweede plaatje komt de zuiger naar boven. De uitlaatkleppen gaan dicht en de inlaatpoort wordt afgesloten. De lucht die naar binnen is gezogen, wordt enorm gecomprimeerd en wordt binnen een fractie van een seconde ontzettend heet.

Op het derde plaatje wordt de diesel ingespoten. De diesel komt in die hete lucht terecht en ontvlamt meteen. Daardoor zet de lucht uit en wordt de zuiger terug naar beneden gedrukt.

En dan begint het weer van voren af aan.

Tot zover de uitleg van de werking van het binnenste van de motor.

B. Hoe ziet dit alles er bij de Krupp uit?

409. Ik verwijs steeds naar de cijfers op de foto's hieronder.

17033794792_67c12fd9fd_b.jpg

- De diesel komt van de dieseltank in het brandstoffilter (1).
- Nadat de diesel is gefilterd, gaat hij via een slang naar de dieselinjectoren (2).
- De dieselinjectoren worden aangedreven door de injectorpompen (3).
- De injectorpompen stuwen de diesel via de injectorleidingen (4) het blok in. Zie vervolgens het derde plaatje van de tekening hierboven ("stroke 2: power").

410. Gaan we naar de andere kant van het blok.

16849017439_5d271be6a6_b.jpg

- Dieselbrandstof is een mengsel tussen lucht en diesel. Diesel is aan de ene kant ingespoten, lucht aan de andere. De lucht komt binnen via een gigantische inlaat en wordt daar meteen gefilterd (5).
- Daarna komt de lucht terecht in een van de twee luchtcompressoren (6). Daar wordt de lucht samengeperst en onder druk de cilinder ingestuwd. Zie het eerste plaatje van de tekening ("exhaust and intake"). Je ziet op die tekening de compressor links.
- Hoeveel diesel wordt ingespoten, wordt bepaald door het gaspedaal. Op de tekening zie je de gaskabel (7) zitten. Die zit vast het gaspedaal aan deze kant, en aan de injector aan de andere kant.
- Tegelijkertijd gaan de uitlaatgassen naar buiten (bij een viertakt is dat gescheiden van de luchttoevoer, bij een tweetakt gaat het tegelijkertijd). De uitlaatkleppen staan open en de uitlaatgassen komen zo terecht in de uitlaatspruitstukken (8 ).
- De gassen gaan verder naar de vlampijpen (9). Deze zijn zo genoemd omdat op dit punt nog wel eens vlammen zouden kunnen komen als je de rest van de uitlaat hier zou afkoppelen.
- Via de voorste uitlaatpijp (10) gaan de uitlaatgassen naar de rest van de uitlaat. Die is op de foto niet te zien. De uitlaatpijp is bedoeld om de uitlaatgassen te laten afkoelen en de damp niet vóór de cabine te laten ontsnappen in verband met ongewenste geuren en gezondheid.
- Als in de ene cilinder een verbranding plaats vindt, gebeurt dat in een andere cilinder juist niet. Hoe meer cilinders, des te minder zal een motor trillen. Heb je bijvoorbeeld een achtcilindermotor, dan duurt het een fractie van een seconde voordat de volgende verbranding plaats vindt. Zo'n motor loopt erg rustig. Om de motor nóg stiller en stabieler te laten lopen, is het vliegwiel uitgevonden. Dat is een zwaar wiel dat aan de krukas vast zit. Geef je er een slinger aan, dan blijft het wiel even rollen. Het vliegwiel van de Krupp zit onder een aluminium behuizing (11).

C. Het koelsysteem van de motor
- De motor wordt natuurlijk vreselijk warm en moet gekoeld worden. Dat gebeurt door koelvloeistof en die wordt gekoeld in de radiateur (12).
- Via de koelvloeistofinlaten (13) komt de vloeistof in het blok terecht. Via allerlei kleine kanaaltjes koelt die het blok af.

17033794792_67c12fd9fd_b.jpg

- Terug naar het eerste plaatje. De koelvloeistof wordt door het systeem en terug naar de radiateur gepompt door de waterpompen (14).
- Ook de olie moet gekoeld worden. Dit gebeurt in de oliekoelers (15). Daar zitten ook thermostaten in om de motorafstelling te optimaliseren en om informatie door te geven naar het instrumentenpaneel in de cabine.
- De koelvloeistof wordt op twee manieren gekoeld in de radiateur, namelijk van voren en van achteren. Van achteren, door de ventilator die draait en lucht naar de radiateur toe blaast (16). En van de andere kant, doordat er verse lucht door de vrachtwagengrille richting radiateur stroomt. Die tweede methode geeft verreweg de meeste koeling. Maar als de vrachtwagen in de file staat werkt dat niet en is de ventilator als backup nodig om te voorkomen dat de motor overkookt. Bij moderne auto's en vrachtwagens staat de ventilator stil totdat de motor te heet wordt, dan pas slaat 'ie aan.

D. Het smeersysteem van de motor
- Ten slotte moet de motor ook gesmeerd worden, anders loopt 'ie binnen de kortste keren vast. Denk aan een fietsketting, als je daar geen vet aan doet zal hij heel stroef gaan en uiteindelijk stuk gaan. Staal op staal geeft wrijving en dat is alleen met smering op te lossen. De olie wordt eerst gefilterd in de oliefilters (17).

16849017439_5d271be6a6_b.jpg

- De olie gaat, net als de koelvloeistof, via kleine kanaaltjes door het blok heen. Alle bewegende delen, zoals de al genoemde nokkenas, worden gesmeerd. Binnenin het blok zit de oliepomp, dus die kunnen we niet zien zitten. De meeste olie vind je in het carter (18 ), waar de krukas in ronddraait. Als de motor wordt uitgezet, zakt de motorolie gedurende een minuutje of 15 langzaam terug het carter in. Het is dus de verzamelbak van de olie.

E. De remluchtcompressor
- Ik heb nog één ding niet behandeld, de remluchtcompressor. Dat is een compressortje aan de linkerzijde van het blok. Het bouwt luchtdruk op om de remluchttanks vol lucht te persen. Pas als die tank(s) vol zit(ten), kan de vrachtwagen gaan rijden omdat hij standaard op de rem staat. Het remsysteem van een vrachtwagen werkt namelijk heel anders dan dat van een auto. Voer voor een latere beschrijving ;)

Ten slotte nog wat fotootjes van de voor-, achter-, onder- en bovenkant :)

411.

17031131181_e90115c82f_b.jpg

412. De koperchips onderaan zijn straks volledig uit het zicht... souvenir van het dryfitten.

16409574574_4cfc2efa3b_b.jpg

413.

17030545632_ee08af4755_b.jpg

414.

17031995215_3ec74ca236_b.jpg
 
Laatst bewerkt:
Fantastisch uitgelegd ik zou het niet beter kunnen dat meen ik een deftige uitleg voor de mensen die graag een graantje oppikken van motortechniek , zuiver uitgelegd en verstaanbaar voor bijna iedereen
Knap werk Roy in de school hadden we meer nodig om te leren wat jij hier efkes in de groep gooit , echt de moeite mensen
Marc
 
Roy man toch...allereerst bedankt enerzijds voor deze hele heldere,verstaanbare manier....om aan dummys uit te leggen hoe een motor en in dit geval de Krupp werkt...nu begrijp ik alles veel beter wat je in je topic hebt laten zien..nu is het voor mij zeer duidelijker geworden wat die onderdelen op je prachtige motor allemaal zijn en betekenen....anderzijds nog maar eens bedankt om de tijd er in te steken om dit zo leerrijk en verhelderend neer te schrijven en ook dank aan onze goeie vriend Coachke...specialist ter zake om je daar bij advies te geven...echt toppie
 
Zeer prachtige voorstelling aan de hand van je foto's en tekst ,de onderdelen en werking van de motor!

De referentiefoto van de " De Krupp SW6 tweetakt dieselmotor " en dan de foto van jou motor zijn gewoon schitterend, zeer realistisch nagemaakt op schaal!

1 van de mooiste motors die ik hier op het forum ooit zag , mag je fier op zijn Applaus Roy :)
 
Inderdaad dit is één van de mooiste en leerzaamste topics de ik ooit hier gezien heb en zoals Filip ergens heeft aangehaald dit verdiend echt een vijfsterren status..............;);););)

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wow Roy wat heb je daar voor fantastische documentatie gevonden over dat Fordje , maar die hadden toen geen waterpomp maar het al eens besproken " thermo sifon " systeem simpeler kon het niet , eenvoudig waar gaat warm water naar toe naar boven en duwt het koude water naar onder , daarom zit die radiator zo hoog boven de motor en zo circuleert dat koelwater
Is maar ter inlichting hoor
Marc
 
Even >w....Inderdaad Marc...nu dacht ik dat ik al veel had ..maar deze zeker nog niet en het is zo wat de meest waardevolle:8:8..bedankt matekes om het mee denken;);)
 
Hoever kan men gaan in zijn hobby,Roy jij bent echt de top en inspireer mij alle dagen om zelf de lat steeds wat hoger te leggen . ..
 
Laatst bewerkt:
Dank voor jullie hartelijke reacties heren, en daarmee voor de blijvende bevestiging dat de schrijfsels gewaardeerd worden! De motor was inderdaad een heel project dat langer duurde dan ik tevoren had gedacht, maar goed het is gedaan :)

Ik heb ook de index nog even bijgewerkt, de up-to-date versie vind je hier.
 
Wat valt er nog meer te zeggen? Gewoon subliem !!
Zal moeilijk worden als er nog eens iemand een motor zal willen detailleren om dit te evenaren. :$ :D
 
Hoewel ik eigenlijk totaal niks heb met de Krupp, blijf ik dit (grotendeels) in stilte meevolgen.
Af en toe moet ik toch even zeggen dat dit modelbouw van de bovenste plank is.
Ik ben het volledig met Erwin eens. De detaillering zal moeilijk te evenaren zijn, hoewel je volledige uitleg er bij staat. Dus in principe zou het wel moeten kunnen..
De tijd die jij in je motor steekt, neemt meer tijd in beslag dan sommige die volledige kits bouwen.
Maar het resultaat is er dan ook naar.
Enige wat ik nu nog kan doen is mijn pet af nemen..
 
Motor ziet er heel goed uit.
Met de juiste achtergrond zou je denken dat het een echte is.
 
@Erwin: dank je wel voor het compliment. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat de motor onder andere nog zou kunnen worden verbeterd door hem verder te detailleren met bouten, moeren, hoesjes en dergelijke. Op een gegeven moment kwam ik daar wel toe in de verleiding, maar die heb ik toch nog kunnen weerstaan. Voor de rest zullen er ook op andere punten wel verbeteringen aangebracht kunnen worden, als ik soms zie wat anderen voor elkaar krijgen... en natuurlijk vindt niet iedereen zo'n behoorlijk verweerd exemplaar de moeite waard. Zelf ben ik tevreden over deze motor en het doet goed te zien dat ik niet de enige ben.

@Rocknrolla: qua tijd... als ik het topic even naloop ziet het er naar uit dat ik met deze motor ongeveer 140 uur bezig ben geweest... dus je hebt wel gelijk. Ik hoop de Renault in de helft van de tijd te kunnen afronden :) Ook aan jou dank voor de mooie woorden, die altijd welkom blijven als je zo lang aan een projectje hebt gewerkt. Het voelt toch als erkenning van de gebruikte energie.

@Camaro: merci voor de vriendelijke woorden. Een mens krijgt nooit genoeg van complimenten he :laugh:
 
Hier was ik uren zoet mee en kwam tot de vaststelling dat ik terug geboren zal moeten worden om u dit na te doen.
Mijn liefde voor voertuigen is niet groot genoeg om zover te gaan want het dit is een echt meesterwerk van de bovenste plank en uw kritiek is een hele eer om te krijgen.
Mijn ogen beginnen te blinken als ik plak en snijwerk zie en begrijp wat ik zie maar doen is nog wat anders.
respect man.
grt Pascal
 
Meesterwerk van de bovenste plank... laten we daarover van smaak verschillen. Ik vind de motor aardig gelukt maar het kan altijd beter.

Ik ben in elk geval blij dat je het topic eens hebt bekeken, hopelijk dat je er een paar dingetjes van hebt opgepikt; dat was de insteek. Merci voor de complimenten.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan