Hoofdsponsor

1/24 Krupp Titan [wip]

Schaal 1/24 - 1/25
Marc merci wat de vlampijpen betreft. Het daglicht doet geen afbreuk aan het effect (soms dénk ik dat ik iets moois heb gemaakt en dan zie ik het de volgende dag in natuurlijk licht en denk ik... hmm laat maar zitten), eerder bevestigt het hoe ik hoopte dat het eruit zou zien. Ik ben hier blij mee en raad iedereen aan het eens te proberen.

Wat betreft de remleidingen, de keuze die je schetst heb ik al gemaakt; dat wordt een uniforme laag rood over alle leidingen. De reden dat ik dat zo doe is dat zelfs Hoffmann, die elk detail van z'n tot in de puntjes gerestaureerde vrachtwagen heeft geprobeerd te benadrukken, er niets in heeft gezien om de remleidingen een andere kleur te geven. Dat heeft inderdaad te maken met gemak en roestpreventie.

Mijn verzoek om info ziet er meer op, erachter te komen hoe de remleidingen zouden kunnen lopen. Dus, of iemand eens een schema zou kunnen tekenen van de typische gang van remleidingen op een vrachtwagen uit de jaren '50. Ik heb geen referentiefoto's, alleen topicfoto's van iemand die het systeem op een Krupp Titan heeft nagebouwd en die lijkt er veel verstand van te hebben. Maar 1) de foto's die ik heb bieden geen compleet beeld; en 2) ik weet niet zeker of hij het juist heeft en kan hem niet vragen hoe en wat.
 
Hier de post waar de plaatsing van de remleidingen te zien is (drie foto's naar beneden scrollen). Overigens is dat een prachtige bouw.
 
361. Ik ben nog niet helemaal overtuigd van de 'katapult'-methode. Het probleem is vooral dat de pigmentjes op de fixer vast komen te zitten in plaats van erin. Het wordt dus erg korrelig. Ik heb nog niet uitgeprobeerd om de grootste 'uitstulpingen' er vanaf te halen, bijv. met een penseel.

Ik heb de uitlaatstpruitstukken aan de vlampijpen gezet n.a.v. een ander bouwverslag waarin dat werd gedaan. Waarom niet, dacht ik. En inderdaad is dat een beter idee dan de drie onderdelen los van elkaar te behandelen, want bij het vast zetten en behandelen worden de pigmenten iets beschadigd.

Het lijmen werd vooraf gedaan in de basis (een nieuw flesje liquid poly), dat duurt wel even voordat het droog is. Als het droog aan het worden is, dryfitten en een extra druppeltje liquid poly in de kiertjes. Sommige kiertjes werden daarna gevuld c.q. verbindingen verstevigd, met wat secondenlijm + zap kicker.

Vervolgens is een dryfit weer een goed idee, nu de uitlaat nogal uitsteekt. Ik heb ook het laatste stuk van de uitlaat erbij gepakt. Gelukkig past het deze keer zoals gehoopt.

16325726134_72b099102b_b.jpg

362. Zoommm

16760418218_ae0ec9dd05_b.jpg

363. Zoooooommmmm

16761896289_da46747d99_b.jpg

En dan nu verder met het opbrengen van de pigmenten op de oude manier, om het werk aan de spruitstukken en de vlampijp af te ronden.

Totaal bestede tijd tot nu toe: 191 uur
 
Insecten op de grill?? Het moet niet gekker gaan worden hier :p
Ziet er allemaal heel realistisch uit.
Kzou je graag wat opjagen om het eindresultaat eindelijk eens te kunnen zien waar ik heel benieuwd naar ben maar ik laat je rustig verder doen.
Zal een knap en uniek model worden dit.
 
Roy ik ben gewoon jaloers op die uitlaat echter kan het echt niet , ja beste man gij laat hier iets zien amaai
Marc
 
@Rocknrolla: ik moet inmiddels toegeven dat ik met deze bouw (toch) verder ga dan ik oorspronkelijk had gepland. Dat zit 'm vooral in de verlenging van het chassis, dat is eigenlijk zoiets wat ik tevoren niet had gedacht te zullen doen.

De leidinkjes die ik op de motor heb gemaakt, die wilde ik toch wel doen. Maar de grote informatie- / referentie- en detailbouwfase heb ik overgeslagen. De individuele boutjes en moertjes laat ik in de plastic zakjes voor een andere bouw :D Dat het allemaal veel tijd kost, is 'n ander ding... dat kost het bij mijn projecten bijna altijd en ik had dat bij deze ook wel verwacht, zij het niet zoveel als het uiteindelijk is geworden. Het chassis zal, zoals al gezegd, waarschijnlijk een stukje sneller gaan en de cabine ook. Ik zou ook graag sneller gaan, maar 't gaat zoals 't gaat zoals je zelf al zegt :)

Ik denk dat het wel een uniek model wordt als ik de lighting ga toepassen, zo niet dan zal het denk ik een mooi model worden maar niet of het ook echt bijzonder wordt betwijfel ik. Hopelijk hou ik de cadans om de twee aanhangers te maken, dán wordt het wel echt een showstuk al was het alleen maar vanwege de totale lengte van ruim 1 meter.

@Marc: alleen een deel van de vlampijp is gereed, de rest moet nog gedaan worden. Zoals je op foto 362 goed kunt zien, heeft het rechterdeel van de vlampijp zelfs nog niet eens pigmenten. Maar als ik je opmerking begrijp voor dat deel dat al af is, moet ik zeggen dat ik ook best een beetje trots ben op hoe het er nu uit ziet. Die stipjes Humrol 70 doen het 'm echt!
 
Roy ik moet u wel teleurstellen maar ik zie geen verschil tussen de twee pijpen ge wel waarom , dus zijn deze alle twee gelukt voor mij
Sorry hoor ik had het ook liever anders gewild
Marc
 
Foto 362 he, die eennalaatste, zie je daar niet dat het rechterdeel van de vlampijp (rechts van de zwarte 'hoes' in het midden) glanst en het linker deel volledig mat is? Niet bedoeld als kritiek, eerder om te proberen me voor te stellen hoe iemand met daltonisme iets waarneemt...
 
ja dat laatste stuk waar de twee pijpen bijeen komen na die flexibel dat zie ik dat dat glanzender is dan de rest dat wel , maar zoals je spreekt van die rode stippen dat is voor mij niks , ik zie dat dat roest is omdat ik weet dat het roest is , maar ik kan daar echt geen kleur opplakken , ik weet van nature uit dat roest bruin is dus ga ik ook van die veronderstelling dat dat bruin is en zo trek ik mijn plan , als je moest zeggen nu heb ik dat groen geschilderd zou ik dat aan vaarden maar dan moet het wel dezelfde kleur densiteit hebben , raar he ? maar niks aan te doen
vroeger toen ik nog bij BMW werkte moest ik eens een kopsteun van een 5 reeks vervangen die was besteld ikke brave jongen zette die er mooi in van niks bewust maar in de avond als die klant zijn auto kwam terug halen was het feest , die was gewoon woedend op mij ik wist eerst niet waarom en toen kwam het eruit bent ge met mijn kl++++ aan het spelen of wat zei hij ik wist in hemelsnaam niet wat er gebeurt was en dan werd het mij verteld ik had dat niet gezien een beige interieur en 1 groene kopsteun ik heb gewoon tegen die woedende vent gezegd soory ik zie dat niet ik ben kleurenblind en ineens kwam de zon terug door de wolken en die vent was nog maar 30 cm hoog en er werd niet veel meer gezegd , achteraf werd er mee gelachen dat wel
Maar Roy ik heb er geen last van ik zie de kleuren zoals ik die zie ik vraag me dikwijls af hoe jullie die zien zijn de kleuren anders of wat , ik leef in mijn kleurwereld , nu rood en geel en gras groen en oranje en blauw is voor mij geen probleem maar als je begint met een kleur zoals mijn Dixi ( ik vind die mooi in mijn ogen ) maar ik kan niet zeggen of het bordeaux of donker bruin is maar last heb ik er niet van daarom zal ik nooit een auto kopen in die tinten , het moet een kleur zijn die ik herken en ze moet mij bevallen
Een kleur namaken kan ik ook niet zoals een beetje geel erbij en wat blauw dat zie ik absoluut niet ik had vroeger een vriend die kon kleuren maken op zicht
Ook om die reden durf ik het niet goed aan om roest aan te brengen , ge hebt het al eens met hand en tand uitgelegd maar ik heb er schrik van en dan vind ik het zonde om iets te maken dat op niks trekt , daarom bouw ik mijn auto's altijd zo
Ik ben al blij dat ik dit nog kan want er zijn mensen die volledig kleuren blind zijn dat zou ik pas een ramp vinden
 
Dank voor je uitgebreide uitleg Marc!

Wat de roest betreft, misschien helpt het als ik de methode voor het maken van roest gewoon met kleurnummers en alles op een rijtje zet (heb ik min of meer al gedaan), dan kun je 'blind' aan de slag zonder je zorgen te hoeven maken of de kleuren kloppen. Als 'mijn' roest voor jou realistisch overkomt, dan kun jij 'm met die formule ook maken. Idee?
 
Hey,

Coachke, troost u man, ge zijt niet alleen, ik heb dit ook. Ik zijn ook gedeeltelijk kleurenblind alhoewel het hier gaat om de kleurschakeringen bij mij, dus verschillende tinten rood, blauw, groen, bruin, kan ik niet onderscheiden. Maar, we leren er mee leven. Vandaar dat ik alles opschrijf als ik een model samenstel, en zeker als het geschilderd wordt, is dit voor mij achteraf een grote hulp. :) ;)

Roy, prachtige bouw tot nu toe.
Persoonlijk vind ik de motor heel goed en zou, gezien enkele aflopers en vetophopingen nog, niet meer aankomen. Maar het zoals gezegd, het is mijn mening, jij bepaald wat je er gaat mee doen ;)
 
Swa goed om te weten, en jouw mooie modellen plus indrukwekkende reeks (ook en vooral: rode) medailles bewijzen dat het in de modelbouw, mits overbrugd, geen handicap hoeft te zijn.

Wat betreft de verwering, snap ik wel wat je bedoelt. Het ziet er nu al redelijk oké uit en dan is het makkelijk om het te verpesten. Echter, er zijn nog veel detailpunten en de verwering is nog een veelstappenplan dat ik zelf erg leuk vind en het model toch nog wel zou moeten kunnen verbeteren. Vergeet ook niet, dat sommige 'verweermethoden' eerder gedane veroudering ongedaan gaan maken. Over bepaalde delen ben ik niet tevreden, die wil ik dus anders doen. Het grote risico is, zoals al gezegd, de lighting, maar ik ga de werkzaamheden aan deze motor niet zomaar weggooien... daarvoor dus het Renault testobject.


364. Inmiddels zijn de spruitstukken met pigmenten bewerkt. Ik wilde de Humbrol 70-stipjes opbrengen. Merkwaardig genoeg krijg je, als je na het aanbrengen van de stipjes met een cocktailprikker snel en herhaaldelijk (een keer of 10-15) op die stipjes tikt, een soort donkere vlekjes. Ik kan dat niet goed verklaren, maar denk dat er een vermenging plaats vindt met dieper gelegen donkerdere pigmenten. Het effect is, onbedoeld, best tof en ik komt overeen met bepaalde referentiefoto's. Een gelukje dus!

16763778659_9489b6d318_b.jpg

365. Kleine onvolkomenheden kunnen ideaal worden hersteld met pigmenten aangebracht middels een make-upsponsje. Dit soort sponsjes is te koop bij de drogist. Let niet op de oranje kleur van de uitlaatspruitstukken, die is in het echt veel bruiner (zie foto 366).

16769780160_8bb5517902_b.jpg

366. En dan is 'ie, op het tussenstuk na (zolang ik dat gebruik om vast te pakken, ga ik dat nog niet schilderen), klaar! Daarmee eindigen, na 65 uur arbeid, de hoofd-schilder/ -roest/ -zout en -chippingwerkzaamheden.

16956339911_72da8029d5_b.jpg

Tijd voor het aanbrengen van de resterende decals en het schilderen van de details. Daarna de rest van de verweringen.

Totaal bestede tijd tot nu toe: 193 uur
 
367. Een aantal posts geleden had ik de 3 decals aan de rechterzijde al opgebracht. Nu heb ik de andere 3 decals, aan de linkerzijde, opgebracht. Als ondergrond wederom geritste en vervolgens tweemaal gebogen (dan laat het los) stukjes bierblik. Voor dit soort bevestigingen is gator glue ideaal. Ik probeerde het eerst driemaal met secondenlijm maar dat werkt gewoon echt niet goed bij heel krappe vlakken waar wat wringwerk bij komt kijken, zoals bij het iets grotere plaatje op de remluchtcompressor.

Op de foto kun je bij het plaatje linksonder zien hoe weinig lijm volstaat. Zo krijg je geen vieze lijmvlekken en het plaatje zit goed vast.

16774324700_4421e58954_b.jpg

368. Met microscale Micro Set, een beetje water en een penseel komen de decals op hun plek te liggen.

16960847111_834fed3991_b.jpg

Totaal bestede tijd tot nu toe: 194 uur
 
Tijdens een chatsessie op het forum, ging het gesprek over het maken van knowhow-bestanden of stappenplannen over bepaalde technieken. Marc en Swa vonden het zonde dat info op het forum in het algemeen en in dit topic in 't bijzonder op enig moment uit de aandacht verdween ergens in het midden van dat topic. Ik stelde als oplossing voor om, zoals ik op een ander forum eens deed met een ander bouwproject, een index te maken van stappen en technieken. Bijkomstig voordeel is dat ik zelf ook eenvoudiger kan verwijzen naar andere delen van het bouwverslag en minder snel dingen dubbel zal opschrijven. Veel info is nuttig voor beginnende modelbouwers, sommige stukjes ook voor gevorderden. De uiteindelijke 'index' zal ik in de eerste post zetten.

Hieronder de index tot nu toe, het gaat om algemeen bruikbare technieken. Lang niet alle onderdelen zal ik in het overzicht opnemen, dat zou onoverzichtelijk worden en niet veel nut hebben. De cijfers achter de hashtags slaan op de paragraafnummers en linken naar de desbetreffende posts. Je kunt dus gewoon op die cijfers klikken, onthoud dan wel de cijfers voordat je klikt.

Ik hou in het overzicht mijn normale werkvolgorde aan. Zoeken kan, bijv. op "wash" of op "gietnaden", met je internetbrowser (ctrl-F als je een PC hebt of alt-F als je een Mac hebt).


Bewerkingsfase
- Een planning maken: #0, #83a
- Wassen van gietramen: #1-2
- Verwijderen van gietnaden: #7, #13, #22, #71, #81
- Ejector pin marks verwijderen: #3-6, #67, #88
- Naadloos kieren vullen: #13-21
- Dryfitten om problemen te voorkomen: #30-33, #40, #44-45, #59, #113-115, #117-118, #123
- Lijmen met liquid poly: #68.
- Gaatjes boren of verwijden: #63-65, #57, #76
- Koperdraad leidingen en stangen maken: #74-77, #95-101
- Sleuven maken in plastic: #89-93
- Schuren met weinig ruimte: #108


Bijgewerkt: tot en met pagina 7, post 105.
 
Roy die gator gleu is toch wel iets goed he en die kleeft heel goed denk ik op verf ook he..mooie vorderingen ....weeral zo te zien...man die index inderdaad dit is heel handig...maar hier kruipt ook veel tijd in...waar voor dank...
<dit is voor mij wel de golden topic van het forum...op al zijn facetten...prachtig man
 
Mooie index Roy en super gemakkelijk bedankt voor dit tijd rovend werkje,verder weer mooie vorderingen met dit motorblok.
Zeer leuk detail de plaatjes die je toevoegde knap werk...
 
zeer mooie update, en met een handige index ;)
Dit verdiend volgens mij 5 sterren als waardering ;)
 
Kan alleen beamen wat de andere mede-forum plaatsen :)

Dankjewel !
 
Laatst bewerkt:
@Swa: inderdaad de gator glue is hier ideaal voor. De secondenlijm is bijna onmogelijk te gebruiken in dit soort situaties, omdat het 'bierplaatje' van de remluchtcompressor tussen twee pinnen in klemt en het zodoende moeilijk te plaatsen is. En zoals je zegt, je kunt gator glue gewoon over bestaande verf heen doen, geen probleem.

De index kostte meer tijd dan ik dacht, maar ja planning is niet altijd mijn sterkste kant. Hij is nu helemaal bijgewerkt, zie hieronder. Grote dank voor het enorme compliment dat dit voor jou het golden topic op het forum is, ik weet niet goed wat ik daarop moet zeggen..

@Danny: graag gedaan en op mijn beurt hartelijk dank :)

@Xavier: ik voel me vereerd met de 5 sterren-waardering!

@Filip: bedankt om de warme woorden van de anderen te ondersteunen..

De onderstaande tekst zal ik in de openingspost zetten en om de zoveel tijd bijwerken.




Zie hieronder een index van algemeen bruikbare technieken zoals behandeld in dit bouwverslag. De cijfers achter de hashtags slaan op de paragraafnummers en linken naar de desbetreffende posts. Je kunt dus gewoon op die cijfers klikken, onthoud dan wel de cijfers voordat je klikt. Het beste kijk je alle paragraafnummers achter één onderwerp, omdat soms eerdere schrijfsels worden aangevuld of gecorrigeerd. Ik hou in het overzicht mijn normale werkvolgorde aan. Zoeken kan, bijv. op "wash" of op "gietnaden", met je internetbrowser (ctrl-F als je een PC hebt of alt-F als je een Mac hebt).


Bewerkingsfase
- Een planning maken: #0, #83a, #261
- Wassen van gietramen: #1-2
- Verwijderen van gietnaden: #7, #13, #22, #71, #81
- Ejector pin marks verwijderen: #3-6, #67, #88, #174-175
- Naadloos kieren vullen: #13-21, #147-153, #169
- Plastic dunner maken: #167-168
- Gegoten details verwijderen: #238-239
- Dryfitten om problemen te voorkomen: #30-33, #40, #44-45, #59, #113-115, #117-118, #123, #124-129, #145, #321, #326, #333, #336, #340-341, #354, #361
- Lijmen met liquid poly: #68.
- Gaatjes boren of verwijden: #63-65, #57, #76, #177-178
- Koperdraad leidingen en stangen maken: #74-77, #95-101, #179-181, #183-184
- Messingstaaf leidingen en stangen maken: #203-206, #253-257
- Stretched sprue leidingen maken: #258
- Kleine koperen ringetjes maken: #154-157
- Sleuven maken in plastic: #89-93, #130-134
- Panel lines maken: #245-246
- Schuren met weinig ruimte: #108
- Plastic constructies inkorten: #189-191
- Plastic constructies verlengen: #209-210, #211-217, #218-225, #229-232
- Scharniertjes maken: #194-196, #196
- Klinknagels maken: #241-243
- Lighting-techniek: #138-143, #159, #161-163, #265

Schilder-, zout-, haarlak- en roestfase
- Onderdeeltjes op stokjes plaatsen: #259, #260
- Vetvrij maken: #262
- Primen en foutjes herstellen: #263-#265
- Basiskleur airbrushen: #266, #267
- Zoutmethode: #268-271
- Roest maken (zie ook 'haarlakmethode'): #275-279, #280-282, #288-289, #301-302, #323, #328, #332, #356, #357-360, #364-366
- Haarlakmethode: #283-286, #287, #290-297, #342-344, #349-350

Decalfase
- Zelf decals maken: #303-306, #318-319, #322
- Ondergrond maken voor transparante decals: #314-316, #317, #367-368

Verweringsfase
- Pinwash: #272-273, #355-356
- Koperoxide: #345-346
- Insecten in radiateur: #352, #353
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan