Hoofdsponsor

1/24 Krupp Titan [wip]

Schaal 1/24 - 1/25
Top Roy trouwens interessante uitleg ivb de pigmenten toch een onderdeel waar ik zelf nog niet zo goed mee overweg kan ikje hebt direct de nijging om teveel te willen gebruiken,omdat je maar achteraf het resultaat ziet na het verzegelen van de pigmenten.
Trouwens een goede keuze om de waterpomp in een roestkleurtje te laten is een klein detail met heel veel waarde,onmiddellijk merk je op dat deze motor al behoorlijk wat km er op heeft zitten nu nog de extra leidingen die het helemaal gaan afmaken;)
 
Volledig mee eens...prachtige uitleg ivm pigmenten.

Schitterend Roy ,wil deze wel eens " live " bewonderen :) , misschien op de ledendag als dat mogelijk zou zijn natuurlijk.

In ieder geval ,kan ik alleen maar zeggen ,dat je sterk & goed bezig bent !
 
je kijkt je ogen uit hoe u bezig bent, complimenten roy.
 
@Danny: het beste werkt voor mij om de pigmenten in laagjes op te bouwen. Kost niet veel meer tijd, je krijgt een mooie gelaagdheid, je krijgt variatie in kleur en dichtheid en je kunt steeds beetje bij beetje oordelen of je klaar bent. En het gaat in één ruk door dus 5 laagjes aanbrengen op een klein onderdeel kost in totaal misschien een kwartier. Zelf heb ik op de Krupp overal 2 tot 3 laagjes aangebracht.

De leidingen zullen het blok inderdaad nog wat meer cachet gaan geven, jammer dat er eentje kwijt is. Momenteel werk ik ruim 14 uur op een dag dus is er geen tijd voor modelbouw, maar voor de meeting is er hopelijk wel ergens weer wat meer ruimte.

@Filip en @Bart: dank voor de mooie woorden :) @Filip: ik neem 'm mee naar de ledendag, wel in dryfit.

336. Het schaduw-oefenobject is gearriveerd en toont vooral mooi aan hoe groot de Krupp-motor is. Hij neemt de volledige raadruimte van de Renault in beslag (in de lengte, qua hoogte past hij er niet eens in) plus een flink deel van de cabine. En de radiateur + luchtfilters zitten er nog niet eens op.

Beide voertuigen zijn in schaal 1/24.

16600603670_60c36108c9_b.jpg
 
Het belangrijkste wat aan de rechterzijde nog ontbreekt zijn 6 injectorleidingen en 6 andere leidingen die kriskras langs van alles en nog wat heen lopen. Die moeten in staalkleur worden gespoten maar ik ben één van de leidingen helaas kwijt. Morgen eens opruimen en de vloer vegen, misschien ligt 'ie ertussen. En anders even opnieuw maken, het was gelukkig de makkelijkste van de vier moeilijke.

Eureka! Een grondige schoonmaak- en zoekbeurt aan de uiteinden van het zwart gat dat zich onder mijn werktafel bevindt, leverde dit intacte en zelfs al in ondergrondkleur geschilderde leidinkje op:

16849134042_9eda8218fd_b.jpg

De motor is dus weer compleet en ga ik eerst afwerken voordat ik aan de Renault ga beginnen.

Totaal bestede tijd tot nu toe: 178 uur
 
Joepieeee ( dat kan soms zo frustrerend werken als ge zo een kleinood kwijt speelt ) ik ben blij dat ge het terug hebt
Marc
 
Geluk ligt op een heel klein plaatsje beste Roy:nowink: maar we kennen zeer goed het probleem wanneer er een onderdeel zoek geraakt...;)
 
Hey,

Goed dat je het teruggevonden hebt. :)
Een goeie tip is om met een zaklamp over het oppervlak van de vloer te schijnen, zo krijg je vervlogen stukjes terug, je ziet letterlijk de schaduw verschijnen dan. :)
Op professioneel vlak doen we dit om sporen op te zoeken ... :) ;)
 
@Marc: ik ben ook erg blij, ik vind weinig vervelender dan gedaan werk opnieuw te moeten doen.

@Danny: helemaal mee eens :)

@Swaken: ik probeerde je tip met de zaklamp uit en het enige wat ik zie als ik over het oppervlak van de vloer schijn, is een miniatuurkerkhof gevormd door talloze grafsteentjes met daarop geschreven "H22", "E01", "(c) Tamiya A.1" et cetera. :)

Op professioneel vlak hoop ik altijd dat de politie dat soort opsporingsonderzoek vergeet ;)


336. Dryfit aan deze motor is een kwestie van geduld hebben. Dan gaat dit weer los, dan dat weer (vooral omdat een aantal bevestigingspuntjes is weggezaagd). In een eerdere fase had ik de dryfit van de radiateur half om half 'goedgekeurd' omdat hij op ten minste twee punten goed uitlijnde. Vandaag een kritischer proef en het blijkt dat de radiateur op één punt niet goed komt te zitten. Zie de rode pijl.

16273236144_0701ab98cf_b.jpg

337. Typisch Revell aan dit gedachte aansluitinkje is dat twee 'slangen' als een soort puzzel in elkaar vallen in plaats van dat ze tegen elkaar aangeplakt moeten worden. Dat ziet er niet uit, mooi moment om dat te herstellen. Bij de andere twee correct gelengde slangen heeft Revell het trouwens anders opgelost, gelukkig.

Dus beide in elkaar grijpende uiteindes worden allereerst afgezaagd.

16275620273_0b9a723a31_b.jpg

338. Op z'n plek ziet het er dan zo uit:

16894622921_6d0e1ecc52_b.jpg

339. Een stukje stretched sprue (minimale stretch, moet ik zeggen) werd op maat gezaagd en geschuurd en aan de linker leiding gelijmd. Daarna geprimed met Alclad II. Het zwart zal worden afgeplakt en het nieuwe stukje zal zwart worden gespoten.

16707972768_51e6640dcd_b.jpg

Totaal bestede tijd tot nu toe: 179 uur
 
Damn, wat ziet dat motorblok er mooi uit!
Verweren is toch een kunst, het is een kwestie van genoeg te verweren maar net niet te veel.
Iets wat je duidelijk goed onder de knie hebt.
Knap, heel knap!
 
Zeer mooi motorblok, inderdaad, Rocknrolla slaat daar de nagel op de kop.
Ivm dat slangetje, had je het niet iets kunnen verwarmen en verbuigen? Of komt het dan niet goed??
Nu, je hebt het wel mooi opgelost ;)
 
@Rocknrolla: merci voor het compliment, dat doet me in dit topic zonder uitzondering goed. Op het chippen en de zoutmethode heb ik eigenlijk nog nauwelijks verweerd. Dat gaat allemaal nog komen, de komende weken. Maar inderdaad ziet het er door de chipping en het zout al best verweerd uit.

Hoewel er nog veel verweerd zal gaan worden, probeer ik het effect inderdaad vrij neutraal te houden. De basis van roest bijv. ligt nu ongeveer wel vast.

@Beyond: ook aan jou dank voor de bloemetjes en de moeite om te reageren. Verduidelijking: het slangetje kwam 1 of 2 millimeter te kort zoals op foto 336 vastgelegd. Daarnaast waren er die lelijke in elkaar grijpende delen. Die heb ik er dus afgezaagd en een ca. 3 of 4 millimeter lang stukje stretched sprue ertussen gezet. Er had dus toch al iets tussen gezet moeten worden.


340. Een update waar ik al lang naar uitgekeken heb: de leidingen worden geplaatst in dryfit. Eerst heb ik de buis rechtsonder (rechterzijde blok) in de primerrood gezet (Vallejo Air 84: fire red), daarna chipping medium en daarover weer de lichtzwarte mix die ik eerder had gemaakt en waar ik een flinke hoeveelheid van heb aangemaakt. Handig: het kan zo de airbrush in en ik kan het altijd gebruiken voor 'zwart' dat gechipped moet worden (herinnering: het is een mix van Tamiya zwart + beetje Tamiya wit + water (!!), dat laatste om beter te kunnen chippen).

Daarnaast zijn de leidingen die een staalkleur moesten krijgen, gespoten met een staalkleur van Alclad II. Om die te dryfitten is het verstandig om twee stukjes kunststof of rubber tube (bijv. van elektriciteitsdraad waar je het koper uit hebt gepulkt) over de uiteinden van je pincet te doen. Dit is een oude truc, maar ik was 'm in eerste instantie vergeten toe te passen. Dus aan de linkerkant duwde ik iets te hard met het pincet zónder die kunststof stukjes erop en... het koper is zó weer te zien. Even overschilderen, geen probleem, maar heel handig is het niet. Mét de stukjes kunststof gaat het prima. Ik moest wel eerst even alle gaatjes opnieuw boren want door het schilderen van het koper was de marge te klein geworden.

16710909908_a4e57d04e9_b.jpg

341. En hier dan eindelijk, weliswaar:

- in dryfit;
- nog zonder detailschilderingen;
- nog zonder verwering (op 'haarlakmethode' en zoutmethode na); en
- nog zonder radiateur;
- nog niet geschilderde oliefilters (midden bovenaan);

de flink richting voltooiing marcherende rechterzijde van het blok. Let ook op de zes injectieleidingen bovenaan, die ik nog ga proberen er iets meer uit te laten springen. Nu zijn ze redelijk onopvallend.

16897326242_be542cf93a_b.jpg

Totaal bestede tijd tot nu toe: 182 uur
 
Ja ik ben zelf ook tevreden tot nu toe... dit was de stand van zaken drie maanden geleden:

15890156648_b5718332ea_c.jpg

En dan ziet het er nu toch al overtuigender uit.
 
Zo is het ook mooi , maar dan wel voor de doorsnee bouwer ;)
 
Ik denk dat de doorsnee bouwer er ook nog wel een laagje verf overheen smeert, toch? :D
 
342. De radiateur had ik in koperkleur gespoten. Daarover wat chipping medium gevolgd door een laag zwart. Het koper heb ik er een klein beetje laten doorkomen, conform referentiefoto's van koperen radiateurs.

16874028626_de92d452a4_b.jpg

343. Nat maken met een penseel, na een seconde of 30 kun je de chips maken met een penseel of een scherp voorwerpje. Niet te hard drukken... een test om het bij het vorige nummer genoemde effect te versterken, is gelukt: er komt nu meer 'vers' koper doorheen.

16713766279_535dae9913_b.jpg

344. Hier een filmpje over hoe de chipping in de praktijk werkt en hoe je eenvoudig krasjes en ontblote randen krijgt met behulp van een cocktailprikker.

Het filmpje duurt een minuut. Ik heb hier een halve minuut tevoren water op het onderdeel gedaan. Je zult zien dat ik redelijk hard druk met de stugge penseelharen, maar hoe meer chipping medium en hoe meer verf je gebruikt, des te makkelijker gaat de verf er vanaf (en des te groter zullen de schilfers zijn).

https://flic.kr/p/qNoJVw

345. Met een heel klein beetje 502 Abteilung Abt180 (Copper Oxide Blue Patina) ben ik stiekem al wat gaan verweren. De hoeveelheid terpentine die ik ter verdunning neem is minimaal: ik neem een beetje op het penseel en droog dat penseel vervolgens op een stukje keukenrol. Daarna druk ik met de keukenrol nog eens het penseel bijna droog. En dan zit er eigenlijk nóg teveel op het penseel dus ik strijk wat er nog aan zit eerst een beetje op mijn hand. Dán verdun ik het blauw en laat ik het vervagen, conform referentiefoto's.

Zie een bescheiden koelvloeistoflek linksboven.

16714627389_37351094b8_b.jpg

346. De voorzijde. Waarschijnlijk eenmaal geplaatst nooit meer te zien (hoewel de grille opengemaakt gaat worden), maar het was een kleine moeite en best leuk om te doen. Zoals ik in dat soort gevallen mezelf steeds voorhoud: goeie oefening :D

Ik probeer de effecten altijd zo willekeurig mogelijk (maar wel beredeneerd) toe te passen.

16713140498_53088b0fbe_b.jpg

347. Zo ziet de rechterzijde er met radiateur uit. Het verse koper (ook aan de voor- en achterzijde) toont de gebruikte staat van de vrachtwagen aan. De zijkanten van de radiateur krijgen het minste oxide omdat ze het minst met vocht en dergelijke in aanraking komen. Bovendien kan dat deel nog wel eens gereinigd zijn (eens in de tien jaar ;) ).

16899556432_f819bd655d_b.jpg

348. Inmiddels de rechterkant gedemonteerd en begonnen aan de linkerkant.

16714627099_db8de4ee8f_b.jpg

Stappenplan vanaf nu:

1) het luchtfilter (bruingrijze ondergrond, zwarte verflaag die gechipped wordt) en de oliefilters (bruingrijze ondergrond, witte verflaag die gechipped wordt) zullen als eerste in de basis worden afgerond. Daarna is het 'roestig maken' van de uitlaatspruitstukken en de vlampijp aan de beurt. Misschien dat ik de uitlaatpijp meteen doe, nu ik toch bezig ben.

2) daarna ga ik de details bijwerken, zoals boutjes, filter voor brandstoffilters (hoe toepasselijk) etc.

3) dan is het tijd voor het verweren. Dit zijn behoorlijk wat stappen. Als dit onderdeel klaar is, ga ik aan de Renault beginnen voor de lighting-oefening. Als die goed bevalt ga ik de lighting ook toepassen op de Krupp-motor (en de rest van de Krupp). Bevalt het niet, dan lijm ik de motor definitief in elkaar en ga ik verder met ehm... weet ik eigenlijk nog niet. Als de lighting wél doorgaat, ga ik verder met het interieur van de cabine. Als de lighting niet doorgaat, ga ik in plaats daarvan waarschijnlijk verder met het chassis en komt de cabine later.

Totaal bestede tijd tot nu toe: 185 uur
 
Hey,

Knappe werken aan de motor. Dit gaat meer of een kunstwerkje worden, en te weten dat deze motor bijna even groot is als de Renault R4, moet deze vrachtwagen giga geweest zijn :)
Ik vind de motor tot nu toe heel goed geslaagd, maar ben nog steeds benieuwd naar je licht- en schaduwmethode erop. Je laat me in spanning wachten ;) :)
 
De vrachtwagen wordt inderdaad echt groot, zeker na de verlenging die ik al heb uitgevoerd. Het is echt een titaan :D

Zonder wielen:

16717181728_361d1fd43f_b.jpg

16903916111_ec40e71f70_b.jpg

16903673142_d27294d988_b.jpg

En de bak steekt nog een stukje uit.
 
En omdat ik er niet genoeg van kan krijgen: inladen!!! :)

16697844707_817a2e8db8_b.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan