Hoofdsponsor

1/24 Krupp Titan [wip]

Schaal 1/24 - 1/25
Ja Marc ik ben er ook erg blij mee. Eerst wilde ik deze leidinkjes trouwens niet maken omdat ik dacht dat ze echt bijna niet te zien zouden zijn, maar dat blijkt toch niet helemaal het geval. Ze zijn in schaduwen gehuld (echte schaduwen en nepschaduwen) maar toch zijn ze nog wel te zien.

Toch wel een visuele verbetering:

16609540665_9f5ce3982d_b.jpg
 
Prachtig Roy...weer mooie detailles ....ga je of ben je van plan ook de tube's op de leidingen te zetten zo ja...heb je al een idee met wel matriaal...voor de rest ...top.....
 
Dat is toevallig net gebeurd:

16609116742_de52e1163d_b.jpg

Materiaal is (transparant) omhulsel van elektriciteitsdraad. Moet nog allemaal worden vastgezet met lijm e.d., volgende update wordt weer wat uitgebreider met foto's van het maken van de laatste leidingen en stangen voor de motor, voordat die eindelijk in de primer kan.

Verder leidingwerk wordt vrij rudimentair, ik ga bijv. niet van die hoezen kopen e.d., dat zal voor een andere bouw zijn. Zoals gezegd, is dit een relatief snelle bouw.
 
Het is weer indrukwekkend he Roy ge bent weer goed bezig zie ik , ik heb de laatste tijd veel gedaan en in feite heeft het nog niks progressie opgeleverd
Ik heb de ramen van mijn Golf die zwarte rand gegeven dat ik geen 10 x opnieuw moeten beginnen heb dan is het weinig hoor maar ze zijn klaar , nu kan ik verder foto's zullen weldra volgen
Marc
 
Mooie vorderingen Roy en het mysterie van de leidingen is achterhaald en opgelost;),op de laatste foto zie ik boven nog leidingen lopen ga je die ook vervangen roy want persoonlijk vind ik dat deze niet echt realistisch overkomen op al je mooi detail werk...
 
prachtig Roy wat je allemaal laat zien.
 
@Marc: jammer dat het met de Volkswagen een beetje tegen zit. Zoals je hebt gemerkt, ben ik nauwelijks met commentaar actief in je topic omdat ik me er niet echt toe kan zetten gelet op het onderwerp; voor mij is de moderne Volkswagen Golf zo ongeveer de minst interessante auto ooit geproduceerd. Ik spring er weer in als je weer een klassieke Volkswagen of een andere klassieker gaat bouwen, hopelijk snap je dat.

@Danny: de leidingen zijn best realistisch gedaan moet ik zeggen, ik kan er niet veel aan verbeteren en laat ze dan ook zitten. Daarnaast zijn ze nauwelijks te zien én zijn ze ook nog eens in schaduwen gehuld (zowel echte als gefingeerde schaduwen). Wat ik wél nog kon/kan doen is de snoeren verlengen. Als het aan Revell ligt, houden ze er ineens mee op. Het rechter kabelboompje heb ik inmiddels verlengd, na jouw tip (waarvoor dank :) ), zie laatste foto hieronder.

@Camaro69 en @Debart: dank jullie wel..

247. De cabine staat er in dryfit op, het verschil dat de twee verlengingen maken is toch wel behoorlijk. Ik weet niet of het goed te zien is voor jullie, maar het is nu echt een lange constructie geworden.

15991582283_fd184ea671_b.jpg

248. Hier zie je het verschil, de bak staat nu zover naar achteren als er een verlenging in het chassis heeft plaats gehad. Het verschil zie je tussen bak en cabine (overigens staat de bak te laag, het is maar om even de verhoudingen aan te geven).

16424242848_cb4b382657_b.jpg

249. Slang van de remcompressor (die aan de linkerkant van de motor zit) naar de rempomp (die aan de rechterkant van de motor zit). Dit is een stuk koperdraad van 1 millimeter dik.

16610710762_fe2af169ce_b.jpg

250. Stukje scratch voor aan het vliegwielhuis aan de rechterzijde.

16425534319_4c7dd4b576_b.jpg

251. Het stukje scratch in positie. Let niet op de wirwar van koperdraadjes, die zitten grotendeels los.

15991584163_2ca630ca8a_b.jpg

252. De leidingen op de firewall die weggehaald zouden gaan worden...

16585371656_ac3876e6ff_b.jpg

253. Soms ben je toch blij om dat gereedschap te hebben dat je bijna nooit nodig hebt... om deze conus kun je makkelijk draadjes spannen die bochten moeten maken.

15991581973_b6273bd53c_b.jpg

254. In een S-vorm gebogen en inmiddels in positie:

16425534099_804be39ed9_b.jpg

255. Dit was echt een heel erg leuk werkje!

16610713862_702b3f8880_b.jpg

256. Hier zit het droog gemonteerd. Zo goed als het er nu uit ziet, is het later lang niet te zien, want er komen nog spatborden en andere kappen voor- en omheen te hangen.

16611335935_7c42e598bb_b.jpg

257. Hoe veel werk het maken van de leidingen aan de rechterzijde was, aan de linkerzijde was het zo klaar. Slechts twee leidingen... jammer genoeg is dit de showkant. :|

16424151258_c1eddc7439_b.jpg

258. Hier heb ik de elektriciteitskabels verlengd: stukje weggehaald met de chisel, stretched sprue gemaakt, liquid poly op de cabine gesmeerd en er een paar van die stukjes stretched sprue tegenaan geplakt. Het verdere werk doe ik als ik bezig ga met de cabine (=nadat de motor klaar is).

15989171954_7ef5fe13e3_b.jpg

Volgende stap is om de motor en zijn onderdelen te gaan schoonmaken, ontvetten en primen. Daarna volgt een uitgebreid schilder- verweer- en modulatieproces.

Totaal bestede tijd tot nu toe: 128 uur
 
Ok Roy bedankt voor deze info,kan je me even vertellen welk tooltje daar gebruik om die S-vorm zo mooi te verkrijgen ...
 
Roy ,dit blijft een buitengewoon leerrijk en gezellig topic met weer vele mooie update's Applaus
 
@Danny: dat is dit tooltje. Ik vermoed dat je het helaas alleen in de VS kunt bestellen.

Wrangler.JPG


@Filip: een gezellig topic.. ja eigenlijk wel he :D Er wordt hier goed meegeleefd. Ik vind dat zelf super trouwens, maar dat had je wel gemerkt aan mijn reacties... elke inbreng van elk forumlid waardeer ik erg, van het simpele "mooie vorderingen" tot tips en advies of antwoorden op mijn vragen.
 
hoi Roy, prachtig, kan hier veel leren voor de bussing.;)
 
Leuk speeltje, dat tooltje. Ik gebruik hiervoor de Mission Models Multi-Tool small.
 
@Bart: lijkt me erg leuk om samen aan deze twee mastodonten te werken. Met de Büssing heb je als geluk, zo uit mijn hoofd, dat je het chassis niet zult te hoeven verlengen. Wel schijnt de bouw zelf iets moeilijker te zijn, maar daar sla je je zeker wel doorheen denk ik zo. Het zijn beide prachtige vrachtwagens. Weet je al of je het originele plan gaat volgen en er een transportmodel van gaat maken? Of wordt het iets spannenders, zoals een kipper of vuilniswagen o.i.d.? Je vindt veel informatie over Büssings in het boek van Regenberg over dit merk.

Het leuke van de Büssing is dat er nog redelijk wat 'survivors' zijn, terwijl er van de Krupp nog maar één overblijvend rijdend exemplaar is en nog twee of drie restauratieobjecten. Dat komt vooral doordat de Krupp toch al een zeldzamer verschijning was. De Büssing S8000 was toen, voor zover ik kan inschatten, wat nu een Mercedes Actros is qua relatief bouwaantal. Hopelijk is er voor de Büssing net zo'n uitgebreide foto-walkaround online te vinden als voor de Krupp, daar heb ik tijdens deze bouw ontzettend veel aan. Anders gaan we samen wel een avondje zoeken ;)

@Erwin: toch hoor ik die naam Mission Models steeds vaker voorbij komen! Het is een goed merk en ze hebben handige gereedschapjes... ik heb 'm even gegoogeld en moet zeggen dat het niet precies hetzelfde is maar dat het zeer wel in de buurt komt. Handig dingetje inderdaad, zo te zien.



259. Nu alle onderdeeltjes van de motor klaar zijn, heb ik ze voor het vetvrij maken en daarna primen op cocktailprikkers gelijmd en in een schuimkussentje gestoken. Die schuimkussentjes kosten 30 cent per stuk, een bakje met 150 cocktailprikkers ook zoiets. Ik gebruik liever secondenlijm dan blu-tack, omdat ik voor blu-tack meer oppervlakte nodig heb en secondenlijm een zekerder verbinding heeft.

How-to: secondenlijm op een beetje plasticcard of zo doen en potje zap kicker geopend houden. Met lijm applicator dip ik in de zap kicker, terwijl ik met een cocktailprikker de punt in de secondenlijm doop. vervolgens druk ik met de natte punt van de prikker, die ik in mijn linkerhand houd, tegen dat gedeeltje van het te monteren onderdeeltje dat later niet geschilderd wordt. Er is (bijna) altijd wel een geschikt plekje te vinden. Met de applicator in mijn rechterhand, raak ik dan de secondenlijm aan. Ik wacht voor de zekerheid 2 seconden, en dan zit het vast. Snelle, zekere methode.

Het voordeel is, logischerwijze, dat je de onderdeeltjes niet meer aan hoeft te raken, dat er geen vet meer aan komt en dat je tijdens het schilderen ook niet per ongeluk vingerafdrukken maakt of de verflaag aantast. Bovendien ben je met die prikkertjes erg wendbaar en kun je ze tussen je duim en wijsvinger laten rollen tijdens het airbrushen voor een mooi egale laag verf.

De onderdeeltjes blijven net zo lang op de prikkers zitten als nodig is. In dit geval is dat de hele fase van vetvrij maken en primen tot zoutmethode, haarlakmethode en dergelijke, zelfs nog tot bij het maken van valse schaduwen op het blok. Pas aan het einde worden ze losgehaald (ze breken heel makkelijk af) en kunnen de prikkers desnoods nogmaals worden gebruikt. Of je prikt er wat kaas, Amsterdamse ui, cervelaat, komkommer, augurk, tomaat, mozzarella, mini-maiskolfjes (ofwel: suikermais), zalm, tonijnstukjes, boterhamworst, stukjes paprika en stukjes selderij aan vast en serveert ze met een dipsausje, dat kan ook.

Op de foto zie je links de delen van de rechterzijde en de voor- en achterkant, en rechts de delen van de linkerzijde. Ze blijven ook op die respectievelijke stukken schuim, om te voorkomen dat bepaalde onderdeeltjes verwisseld worden. Om die reden heb ik ze ook geteld en het aantal erbij geschreven. Kom ik toch in verwarring, dan kan ik het altijd nog even natellen.

In totaal blijkt de motor nu uit 48 onderdelen te bestaan.

16625410161_0ce1680db4_b.jpg

Totaal bestede tijd tot nu toe: 128 uur
 
260. O ja, nog iets: van sommige stukjes is het haast onmogelijk te zien waar ze moeten komen omdat ze zoveel op elkaar lijken. Zo heb ik bijv. de 6 dunne injectieleidinkjes van etiketjes voorzien (cilinder 1, 2, 3, 4, 5, 6) en heb ik bovendien op het prikkertje zelf markeringen aangebracht: van 1 tot en met 6 streepjes. Zo zal ik altijd weten waar elk stukje koper straks hoort te zitten.

Tip: breng die markeringen niet te laag aan, want dan komen ze in het schuim te zitten. Breng ze ook niet te hoog aan, anders spuit je ze misschien onzichtbaar.

16007054783_86c019d97d_b.jpg

P.s. let niet op de vraagteken-markeringen, ik weet echt wel waar ik mee bezig ben hoor :wizard: *










(* in werkelijkheid heb ik niet het minste idee waar die voor zijn en of ik ze überhaupt nodig heb maar ja ze lagen erbij en dan moet je wat he :laugh:)
 
Hier zou voor mij dus het spreekwoord"Het bos door de bomen niet meer zien" van toepassing zijn...!
Topwerk man...nie te doen!!

Grtz yves,
 
Weeral een goede tip van die markeringen, simpel en efficiënt.
 
hoi roy,

wat ik er van ga maken weet ik nog niet,ik maak eerst even de delta hf af en ga ondertussen wel op zoek na info, alvast bedankt voor de informatie en hulp.
 
Alweer enkele mooie updates bijgelezen :)
Ongelooflijk hoe secuur je tewerk gaat met de onderdelen. Bij mij gaan er meerdere onderdelen vast gezet worden eer ik aan de schilderwerken zou beginnen, maar zo heeft ieder zijn eigen werkwijze hé ;)
 
@Yves: merci... zelf zou ik ook door de bomen het bos niet meer zien moet ik toegeven, als ik niet een tekening zou hebben gemaakt. Ik zal die hieronder ter illustratie als eerste posten.

@Erwin: soms zijn de eenvoudigste gedachten het effectiefst :laugh:.

@Bart: doe het rustig aan, ik las in het Delta-topic dat je tussendoor nog een Opel Blitz gaat bouwen. Die ga ik met evenveel plezier volgen, want het is mijn favoriete WO2-vrachtwagen! In brandweeruitrusting had ik hem nog nooit gezien eigenlijk, wel eind jaren '80 in de speelgoedwinkel zien liggen maar nooit gekocht want ik was zelf nog maar een kind...

@Beyond: merci. Normaal gesproken zet ik ook de nodige onderdelen vast voor het beginnen van de schilderwerkzaamheden; ik maak ze, zoals de meeste bouwers denk ik, in sub-assemblies. En ook hier zijn subassemblies, zoals het complete blok met de carters en zelfs nog een enkel leidinkje.

Echter, heel veel verder kan ik nog niet gaan bouwen. Dat gebeurt helemaal aan het einde, na de schilderwerken, het verweren en het aanbrengen van de schaduwen. Dat laatste is de belangrijkste reden van deze volgorde: er kunnen geen schaduwen worden gemaakt als de leidingen ervoor zitten. De tweede reden dat ik de leidingen nog niet kan bevestigen is dat ik de zoutmethode ga gebruiken en ik wil graag controle uitoefenen over de plekken waar het zout komt. Met leidingen in situ is dat onmogelijk. De derde, minst belangrijke reden, is dat ik ook de haarlakmethode ga gebruiken. Daar zou ik nog wel met wat gepriegel de haarlak (eigenlijk: chipping medium) op de door mij gewenste plekken kunnen weghalen, maar heel relaxt of gecontroleerd gaat dat niet.

Ik heb de gaatjes met veel aandacht voor de grootte van de boortjes geboord. Het plan is om de leidingen vast te zetten met gator glue of houtlijm: geen of nauwelijks zichtbare resten en wél een goede hechting. Onvermijdelijk zal er hier en daar toch nog een lelijk plekje komen, dat kan dan verder behandeld worden met bijv. wat olieverf.


261. De schematische tekening van de leidingen aan de rechterkant van de motor:

16662830825_d88ac72d5e_b.jpg

Zoals te zien, zijn hier 18 leidingen c.q. constructies. Ze zijn allemaal genummerd en sommige nummers staan, zoals eerder gemeld, op de prikkertjes vermeld. Bij elk nummer staat de dikte van de koper- of messingdraad. Bijv. bij nummer 8 heb ik 0,6mm. dik koperdraad gebruikt. Ik heb dit zo gedaan om, naarmate er meer leidingen bij kwamen, te kunnen bepalen welke dikte waarbij hoorde. De gebruikte diktes variëren van 0,3mm. tot 1,0mm. Door deze tekening vergeet ik straks niets te schilderen / bevestigen en weet ik ook de volgorde van bevestiging. Ik gebruik deze tekening samen met de schaduwen-tekening om te bepalen welke onderdelen op welke plekken welke schaduwtint en welke highlighttint krijgen.

262. Intussen zijn de onderdeeltjes gewassen en ontvet en staan ze momenteel te drogen.

16040523494_648637ec28_b.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan