Hoofdsponsor

1/24 Krupp Titan [wip]

Schaal 1/24 - 1/25
Nou ja dit is voor mijn doen een snelle bouw, eigenlijk zit het nog steeds niet ver van mijn na 1 dag aangepaste plan af. Het enige wat ik essentieel aan het bouwplan heb toegevoegd is de 'shading'. Maar bijv. het maken van deze leidingen heeft een hoge leukheidsfactor en het resultaat ziet er voor mij bevredigend uit. Normaal gesproken zou ik verder gaan dan hoe ik bij deze bouw zal gaan, en dit voelt ook wel eens lekker.

Vanaf het begin was duidelijk dat het leggen van leidingen in de motor en het remsysteem het meeste werk zou opleveren. Wat tegenvalt is het aantal uren dat ik ermee bezig ben, maar ja dat hoort er bij. Deze leidingen zijn gewoon een puzzel, alle stukjes moeten in elkaar vallen en dat is niet gemakkelijk.
 
Inderdaad Roy...en ik moet wel zeggen dat de motorblok zich perfekt leent aan deze mooie detailles...wat niet altijd het geval is...en het brengt toch zo veel meerwaarde aan een model............:8:8:8:8
Top man........;);)
 
Royke gij kunt het niet alleen goed uitleggen maar ge zijt ook een fantast ( krak , geweldige ) in het bouwen ongelooflijk hoor

Marc
 
@Marc: dank voor de toelichting. Inderdaad bezorgden delen van deze motor mij vraagtekens. Door een brainstormsessie met Marc is alles (in theorie) duidelijk geworden. Er is redelijk wat info over deze motor beschikbaar, maar nooit genoeg ;) Ik denk dat we nu de motor goed ontleed hebben en als hij geschilderd is zal ik, met behulp van de info van Marc (Coachke), de motor stap voor stap beschrijven waarbij ik het kitexemplaar als referentie gebruik. Dat is interessant voor mezelf (want door iets op te schrijven kom je er pas achter of je alles snapt) en misschien ook voor mensen die niet weten hoe een dieselmotor werkt. En wie wel weet hoe een dieselwerkt, is misschien geïnteresseerd hoe het merkwaardige 3+3-cilinderblok (beter gezegd: de aaneengeschakelde blokken) van de Krupp werk(t/en).

@Dikkie Dik: inderdaad, de dieselpompen en waterpompen zijn daar goed op te zien. Dank overigens voor het compliment. In stilte volgen is beter dan niet volgen! :)

@Rocknrolla: of ik hou mezelf graag voor de gek (wat zou kunnen) of ik hou mezelf toch nog redelijk aan het plan. Giga veel werk steekt in het simpele maar nodige verwijderen van sink holes, pin hole marks en gietranden. Zoals gezegd, heeft Revell in haar wijsheid gedacht de motoronderdelen te gieten in plastic waar je niet op kunt zien of je klaar bent met je werk... etc. In mijn eerste post schreef ik:

Extra detail (bijv. brandstofleidingen bij motor) mag ook, mits het niet al teveel werk is en het model er in relatief grote mate op verbetert.

Het is toch een stukje meer werk dan ik dacht, maar het model verbetert er wel echt door en het is leuk werk. Het meeste extra werk zit 'm denk ik in de 'shading', maar ja ik moest er toch een testobject voor hebben he. Dan deze maar ;)

@Marc: merci nogmaals :)

183. Voor het buigen van de koperdraadjes, schuur ik ze altijd even met schuurpapier. Zo heeft de primer straks meer grip. Je kunt gewoon een schuurpapiertje dubbelvouwen (zie foto) of een schuurstick pakken en dan het draadje tussen schuurstick en duim 'afstropen'. Dat laatste is misschien het snelst.

16057217926_cb9746cd57_c.jpg

184. De brandstofleidinkjes (0,3mm) naar de kop worden genummerd van 1 t/m 6, met een stukje Tamiya tape. Zo vergis ik me later niet.

16081088341_5b8da762b1_c.jpg

185. Toegevoegd: koppeling tussen de twee dieselpompen. Als er gas gegeven wordt, wordt de achterste (linker) dieselpomphendel bewogen, door de koppeling krijgt de voorste pomp hetzelfde signaal. Verder toegevoegd: brandstofleiding tussen de pompen. Beide stukjes werden later vervangen door dunnere exemplaren, de brandstofleiding zelfs twee keer.

15463261833_e6ac6f1466_c.jpg

186. Derde poging voor de brandstofleiding. Hij hing te laag, dit is correcter. Dat 'ie laag hing had ermee te maken dat de injectietimer (=dat pompachtige ding dat midden boven onder de twee oliefilters gemonteerd zit) te laag is. Dus daar is een stukje Evergreen card op geplakt. Nu moesten de oliefilters nog worden ingekort, want die zijn te groot en het past niet.

16082208012_26037aa858_c.jpg

187. Even een tussendoortje: ik ergerde me al tijden dood aan mijn koperdraad, dat altijd in de knoop komt. Ik heb zakjes van 0,1 tot en met 1,0 mm. Ik heb die achtereenvolgens afgewikkeld (irritant als het ook maar een beetje door de war raakt) en om drie WC-rolletjes gedraaid. Ideaal moment om zo'n ding te maken is circa 1 dag nadat je veel gegeten hebt, dus schrijft allen 26 december in de agenda.

15895630010_9731b17680_c.jpg

188. Dit vind ik zelf met afstand het beste idee dat ik ooit had, over welk onderwerp dan ook. Het werkt prima :)

15896832239_dc187a8538_c.jpg

189. Zoals gezegd moesten de brandstoffilters lager worden. Gewoon de onderste stukjes afzagen, opschuren en terugplakken.

15460608614_2d867106e1_c.jpg

190. Houzee!

16057219006_886e1162bc_c.jpg

191. En dan past het wel. Zie dat ik niet de bovenkant ook nog eens heb afgesneden, visueel maakt het niet veel verschil en het belangrijkste is dat het nu past. Wat is het heerlijk om zo eens een relaxte bouw te doen :)

15895717440_b7f4a8b353_c.jpg

192. De leidingen van en naar de oliefilters, aan de achterkant (linkerkant) van het blok, moesten weggevijld / -geschraapt / -geschuurd worden. Er komen kopere vervangingen.

15460863274_d784041d47_c.jpg

193. Ook hier weer het visuele probleem: je kunt niet zien wanneer je klaar bent. Het moet op de tast.

16083013165_dd9aa014cc_c.jpg

194. Het voorlopige resultaat van al het leidingwerk is op foto 182 te zien.

Dan nu het scharniertje voor de motorkap. Dit heb ik gemaakt uit messingplaat: strookjes snijden, gaatjes boren (een keer geprobeerd te punchen maar daarmee verloor de punch z'n leven), heel goed meten (en blijven herhalen), om het niet te saai te maken ga ik het niet helemaal uitschrijven. Zijn er vragen, dan hoor of lees ik het wel.

Toen de volgende foto gemaakt werd, had mijn 0,6mm-punch nog 10 seconden te leven. R.I.P. punch, het ga je goed. Ik wil dit moment niet groter maken dan het is, maar dit draag ik op aan mijn dierbare punch.

15895624580_b62f6c6f88_c.jpg

195. Overigens was het gaatje toch vrij ruim, je kunt beter een 0,4mm gaatje maken. Maar één 0,6mm-gaatje is prima want dat maakt het dryfitten ideaal. Het is toch al een priegelwerkje.

In totaal moesten er twee steuntjes voor de scharnieren worden gemaakt, beide 90 graden gebogen en elk met een gaatje erin. Die werden bevestigd op motorkap en grille, ca. op de helft van elk (verticaal). De scharniertjes zijn gewoon twee stukjes messing van 0,1mm dik. Elk twee gaatjes erin. Aan elkaar bevestigd met een stukje koperdraad. De uiteinden van de koperdraad zijn gezekerd met een druppel secondenlijm met accelerator. Het resultaat:

15463262963_82164f2cb3_c.jpg

Het origineel:

2005-08-27%20104.jpg

196. Zo ziet het open- en dichtdoen van de motorkap eruit in videovorm:

Klik HIER voor het korte filmpje. Let niet op de blu-tack, ik beloof dat ik die uiteindelijk zal weghalen ;) Die wordt dan vervangen door druppeltjes secondenlijm. Nu moet het ding natuurlijk nog worden gedemonteerd.

Rest me nog te zeggen dat als je dit zelf wilt proberen, je echt ontzettend veel geduld moet hebben en telkens moet controleren of de afstanden kloppen. Anders ziet het er niet helemaal goed uit en dat valt meteen op. Met dit scharniertje ben ik maar liefst 2 uur bezig geweest en een groot deel van die tijd bestond uit meten en nameten.

Totaal bestede tijd tot nu toe: 95 uur
 
Laatst bewerkt:
Wat ik niet zo goed snap, je legt me net uit dat je volgens je plan werkt maar dan toon je deze update..
Noem me een muggenzifter maar dit is toch echt niet meer OOB. Terwijl jij zelf gelooft van wel?
 
Ik legde dat zojuist inderdaad al uit. Ik schreef in mijn openingspost:

Mijn regeltjes voor mezelf hierover, om het allemaal voorspoediger te laten verlopen:

1) Out of the box, behalve:
- Vullen (bijv. sink marks) en boren (bijv. uitlaat) mag; en
- Extra detail (bijv. brandstofleidingen bij motor) mag ook, mits het niet al teveel werk is en het model er in relatief grote mate op verbetert.

2) Kleuren, verwering en decals naar eigen keuze.

Ik zie dit dus als extra detail dat niet al teveel werk is en waar het model in relatief grote mate op verbetert. Zo kan ik straks tenminste de motorkapjes open zetten en de motor ongehinderd tonen. Ik zeg dus ook niet dat ik OOB bouw, zoals je kunt lezen.

Om te zien hoe ik normaal gesproken bouw, raad ik je aan om de twee andere bouwverslagen die ik op dit forum heb geschreven, te lezen. Zie hier het verslag van de Kever en hier het verslag van de Dreadnought. Normaal gesproken ben ik al vele tientallen uren bezig met research voordat ik überhaupt met een bouw begin, en als ik ergens niet voldoende info over kan vinden dan rij of vlieg ik er naartoe. Zo heb ik voor mijn gepauseerde Heinkel 111-bouw (geen forumtopic over) een bezoekje gebracht aan het RAF-museum in Londen waar ik rondom en in het toestel mocht fotograferen. Bij de Heinkel vervang ik bijna een gehele photo etch-set van Eduard door scratch. Ik ben van plan om alle ca. 300.000 rivets handmatig, stuk voor stuk, aan te brengen.

Normaal ben ik dan ook vele honderden en in het geval van de Heinkel zelfs enkele duizenden uren bezig aan één model. Vandaar dat ik mezelf in dit geval de bovengenoemde beperkingen heb opgelegd. Naar mijn idee hou ik me er best goed aan, zij het dat ik het shading-experiment tevoren niet had ingecalculeerd en dat het leggen van de leidingen langer blijkt te duren dan ik had gedacht.

Wat laat ik in deze bouw dan na?

- Ik heb niet alle boeken van het onderwerp gekocht, slechts ééntje op instigatie van Erwin (nogmaals dank voor de tip).
- Ik ga geen afspraak maken in Duitsland om de Titan van Hoffmann te bezoeken, iets wat ik normaal gesproken -indien toegestaan- wel zou doen.
- Ik ga geen werkplaatshandboeken kopen.
- Ik ga niet volledig uitzoeken hoe de mechanica werkt. Wel ongeveer, maar zeker niet precies.
- Zodoende ga ik ook niet alle remleidingen precies leggen bijvoorbeeld. Voor zover mijn referenties me geen info geven, mag het er wat mij betreft 'druk' uitzien en dan is het ok voor mij.
- Ik voeg niet alles toe, bijv. in de motor zitten nog een paar dunne leidinkjes bijv. voor de olietoevoer richting dieselpompen. Die zou ik normaal gesproken wel maken maar dat laat ik nu zitten. Het valt nauwelijks op, is toch al nauwelijks te zien en laat ik lekker aan iemand anders over.
- De schroefjes, boutjes en ringetjes laat ik ook voor wat ze zijn. Zie mijn Kever-topic over gemonteerde exemplaren. Dat gaat bij deze vrachtwagen echt te ver.
- Dingen als bijv. de knipperlichten (die uitklappen) ga ik waarschijnlijk rudimentair maken in plaats van in detail en uitklapbaar. Ik ben daar nog niet over uit, als het niet teveel werk is maak ik het wel uitklapbaar.

En nog meer van dit soort dingen. Hiermee bespaar ik honderden uren werk dat toch niet zoveel zou opvallen.

Ik hoop het zo voldoende te hebben uitgelegd. Ik was* en ben niet van plan om OOB te bouwen (*even was ik van plan om volledig OOB te bouwen maar ik kwam al snel tot de conclusie dat dat zonde zou zijn van het vele opschoonwerk zoals het wegwerken van ejector pin marks... op het forum heb ik die oorspronkelijke bedoeling volgens mij ook nooit gemeld).
 
Misschien dat je verkeerd begreep wat ik bedoel met 'volgens mijn plan' werken. Ik bedoel daarmee, dat ik volgens mijn eigen stappenplan en bovengeciteerde intentie te werk ga. Dit alles staat te lezen in mijn eerste post en die post werk ik dan ook regelmatig bij.

Met 'het plan' bedoel ik dus NIET de bouwinstructies van Revell.

Ik ben nu bij de onderdelen 3a en 3b, zie hier.
 
Roy, ik heb reeds vele topics en artikels gelezen die een bouwverslag vormen, maar nog maar zelden een zo uitgebreide uitleg verschaffen over de werkwijze waarop dit gebeurd.
Respect voor alle tijd die jij er in stopt om ons allen op de hoogte te brengen.
Prachtige motor trouwens, eens geschilderd zal deze net echt lijken...
Ik kijk al uit naar de volgende update ;)
 
Mannen dit is toch echt waanzinnig knap
@ Roy u hoeft toch niet altijd te bedanken ten eerste het is wederzijds , ten tweede het is toch vanzelfsprekend dat we elkaar raad geven en helpen waar dient anders een forum voor

Bouwers dat telt voor iedereen hoor als ik met raad kan bij springen dan doen we dat toch gewoon , ik krijg toch ook van iedereen raad of advies , soms minder prettige maar uiteindelijk zal je beseffen dat het toch goeie raad was
Marc
 
Marc.....man dat is de spirrit......je beschrijft nu eens echt de defenitie van wat een forum is.....;);););)
 
Swa dat is toch waar zeker anders kunnen we beter gewoon ieder zijn ding doen en denken dat we goed bezig zijn
Ik heb me nog nooit zo goed gevoeld en niet van in de zin van belangrijk te zijn of onmisbaar dat niet , maar ik heb het al eens geschreven dat ik me daar goed bij voel als ik iemand kan helpen met raad of daad
Het is net of ge terug meetelt in de maatschapij iets wat ik al lange tijd kwijt was
Marc
 
Prachtig Marc dat je,je goed voelt...en zeker weten...hier hoor je er zeker bij...ammaai nog niet;););)
 
zeer mooi detail werk Roy.
Een genot om naar te kijken.
 
Zeer mooi werk, op wat voor een geweldige vrachtwagen! Jazeker, moest ik er ooit ook eentje maken, 't zou ook deze worden :-).
Geweldig ding dit en je steekt er massa's werk in.
 
De vorige comments van de colegabouwers kan ik enkel bevestigen,deze topic is wederom een zaligheid om te volgen onder het motto:"Vakmanschap is meesterschap."

grtz yves,
 
@Beyond: merci, Spaander had geopperd om er misschien een boekje van te maken of zo; wellicht is het nuttig om zoiets in PDF-vorm te doen zodat mensen die met de hobby beginnen een introductie krijgen van wat basistechnieken. Als het forummanagement dit een interessant idee vindt, wil ik het bouwverslag wel chronologisch maken, zonder reacties op reacties.

@Marc: inderdaad is dat bij uitstek de bedoeling van een forum, maar ik bedank graag voor de energie die jullie mij geven hoor!

@Camaro69: merci merci, goed om te lezen :)

@Flynn: ik moet zeggen dat het ook wel een erg leuk model om te maken is. Als je er zo intensief mee bezig bent, ga je vanzelf van het ding houden :)

@Yves: ik neem je compliment in dank aan!

196. Mijn laatste update voor Kerst en misschien voor dit jaar, vanwege de drukke Kerstdagen en drukte met werken in de periode tot en met 31 december. Hier een foto van het gedemonteerde scharniertje. De blauwe bolletjes zijn Blu-Tack. Het geheel bestaat dus uit vier messing onderdeeltjes met in totaal zes gaatjes, verbonden door drie koperen draadjes.

15904574119_ee9910d21b_c.jpg

197. De dieselleidingen (1x heen en 2x retour) bestaan uit 0,5mm koperdraad. Ik heb circa 20 centimeter koperdraad per leiding afgeknipt en die langs de chassisbalken gevoerd. De gaten zijn er al voor, gelukkig (merci Revell).

16089955902_7b78d51fa8_c.jpg

198. Daarna heb ik de leidingen aan de tankzijde gebogen en door geboorde gaatjes heen geleid. Vervolgens heb ik de leidingen langs de chassisbalk gezekerd met secondenlijm en accelerator (alles eerst voorzichtig recht buigen met een tangetje). Toen was het bevestigen van de leidingen aan de tank aan de beurt. Ik weet niet precies hoe het daar zit of de precieze plek, omdat in geen van mijn fotobronnen zo'n leiding te zien is (ze zitten ergens aan de binnenkant). Ik heb fotoreferenties van andere dieseltanks uit die periode gebruikt. In de tank heb ik dus drie gaatjes geboord en alles kwam op z'n plek.

Toen dit klaar was, heb ik dunne messing plaatjes gesneden die ik aan de uiteinden omboog; die lijmde ik tegen de koperdraad-stukken op de plekken waar ik die eerder aan het chassis had vastgelijmd.

15904919197_d9eda9f148_c.jpg

199. Hier de aansluitingen op de dieseltank. Wees gerust, de zwarte plekken zijn geen gaten maar stipjes van de permanente stift.

15903387610_804613e91c_c.jpg

200. Hier een overzichtsbeeld. De toevoerleiding bij de dieseltank (op de vorige foto de meest linker) gaat ook daadwerkelijk naar het eerste dieselfilter. En de retourleidingen komen ook daadwerkelijk uit op de dieselpompen.

15904574879_3d1492d8f8_c.jpg

Totaal bestede tijd tot nu toe: 98 uur
 
Prachtige bouw en uitleg tot nu toe Roy.
Vraag mij wel af wanneer je het chassis gaat spuiten. Het afplakken van een reeds geplaatste motor is niet simpel te meer daar ik veronderstel dat je de vering ook onder handen zal willen nemen. Ik weet dat de motor nu nog niet vast zit maar als je begint met leidingen van en naar zal het ongeveer tijd worden denk ik; tenminste, ik zou er toch in deze fase aan beginnen denken.

De bouw van deze grote kit en je prachtige uitleg doet het bij mij wel kriebelen om de doos van de Parijse bus (Heller 1/24) open te trekken; iets wat ook een lange termijn project zou kunnen worden.
 
Merci voor de mooie woorden Erwin. Ik kan me voorstellen dat die Heller-kit begint te kriebelen als je dit model ziet. Dat is ook een werkelijk prachtig model met veel karakter.

De brandstofleidingen
Overigens kreeg ik van Ron nog de tip om de brandstofleidingen niet in draadvorm te maken maar in staafvorm, dus koper- of messing staaf. Hier had ik zelf niet aan gedacht maar het is een dusdanig goed idee dat mijn vriendin vandaag nog een paar 0,5mm messing staafjes heeft gekocht in de modelbouwwinkel. Delen van de leiding zullen dus worden vervangen door messing, dat aan de uiteinden op het koper zal worden gelijmd. Niet dat het er nu echt verkeerd uit ziet vind ik, maar het kan beter (lees: rechter).

De bouwvolgorde
Dan uitgebreid op de vraag van Erwin hierboven, wanneer ik het chassis ga spuiten. Het korte antwoord luidt: na afronding van het blok en van de cabine. De reden van die vreemde volgorde is de shading-techniek die ik ga toepassen. Dan nu het lange antwoord, voor de geïnteresseerden.

Normale volgorde
Ik deel deze kit op in vier categorieën: chassis en wielen, motor, cabine en bak. De normale volgorde van schilderen én bouwen zou aldus ook voor mij zijn:

1) chassis en wielen; 2) motor; 3) cabine; 4) bak. Dit is overigens ook de volgorde zoals Revell die aanraadt.

Shading-volgorde
Omdat de schaduwen afkomstig van de bovenliggende delen invloed hebben op hoe de onderliggende delen geschilderd moeten worden, moet ik van boven naar beneden werken. De bak is zo makkelijk te dryfitten, dat ik die dryfit gebruik dus dat vormt een uitzondering. De volgorde wordt dus:

Bouwen: 1) chassis en wielen; 2) motor; 3) cabine; 4) bak.
Schilderen: 1) motor; 2) cabine; 3) chassis en wielen; 4) bak.

Ook binnen de motoropbouw zullen eerst de verschillende onderdelen worden geschilderd en daarna pas gelijmd. Eventuele lijmsporen zullen worden verhuld achter de verwering, die in twee tranches zal plaatsvinden.

De reden dat de bouwvolgorde afwijkt van de schildervolgorde is, dat ik er van overtuigd moest zijn dat de motor perfect zou passen, vooral omdat ik klachten had gelezen over slechte pasvorm. Die klachten bleken zeer terecht, het lijkt wel alsof de motor apart is ontworpen van het chassis zonder dat ze op elkaar afgestemd zijn.

De reden dat ik niet eerst de cabine doe maar de motor is, dat ik wachtte op toezending van het boek zoals door jou geadviseerd. Helaas staan er, anders dan gehoopt, geen kleurenfoto's van interieurs in. Hoe dan ook, ik had ook met de cabine kunnen beginnen. De schaduwen op de motor heb ik via een uitgebreide dryfit-sessie van cabine en motoroverkapping kunnen intekenen.

De motor zal dan ook niet worden afgeplakt, maar zal eenvoudigweg op het geschilderde chassis worden gezet en vastgelijmd. Van de lijmstukken zal niets meer te zien zijn. Er zijn vier plastic-op-plastic contactpunten want ik ga de radiateur aan de motor bevestigen en niet, zoals Revell voorstelt, aan het chassis. Dat heeft al de nodige bouwers in de problemen gebracht. Gewoon de pinnetjes wegsnijden en aan het blok monteren, dat is veel makkelijker.

Naast de genoemde 4 plastic-op-plastic contactpunten zijn er de drie dieselleidingen die vanaf het chassis komen, maar die kunnen gewoon met een druppeltje lijm worden bevestigd. Dan hebben we nog de rempompleiding en de gasstang, zelfde verhaal. En tot slot de cardanas, wat al helemaal geen probleem is. In totaal zijn er dus, als ik het goed overzie, 10 contactpunten tussen motordeel en chassisdeel. Die zijn stuk voor stuk eenvoudig te lijmen nadat het chassis en de motor beide volledig zijn geschilderd en voor de eerste maal verweerd.

Als dit allemaal goed zit, wordt de geschilderde en verweerde cabine bevestigd. Ten slotte is het de beurt aan de bak.

Synchroon aan deze bouw worden de twee Hanomag aanhangers gebouwd, geschilderd en verweerd: zowel in de bovengenoemde bouwvolgorde als in de schildervolgorde worden de aanhangers meegenomen. Ze krijgen wel ieder hun eigen karakter met net iets andere kleurtinten etc. Het moeten geen kopieën van elkaar of van de vrachtwagen worden. Waar bij de vrachtwagen het chassis en de wielen wordt gebouwd, worden die van de aanhangers ook gebouwd. Waar ze worden geschilderd en verweerd, idem. Hetzelfde geldt voor de bak-bouw, -schilderingen en -verweringen.

Het is allemaal wat omslachtig, maar ja wie mooi wil zijn moet pijn lijden :)

De precieze bouwvolgorde staat trouwens in de eerste post van dit topic en wordt regelmatig geactualiseerd.
 
Over die 10 bevestigingspunten trouwens nog... het vervuilen is daar vrij makkelijk. Bij de motorsteunen zit altijd een mengsel van olie, smurrie en stof; bij de dieselleidingen kan wat olie zitten of misschien zelfs een klein beetje gelekte diesel, bij de rempomp zit wat olie etc. etc. Het meeste zal ik aanbrengen als 'streaks', ofwel naar beneden gesijpelde vloeistofjes. Daarvoor gebruik ik o.a. AK Interactive Streaking Grime.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan