Hoofdsponsor

1/24 Krupp Titan [wip]

Schaal 1/24 - 1/25
Dat trucje met de lijm om een naadje dicht te zetten werkt met elke lijm, ik doe dit nu zelf met Humbrol lijm de dunne variant, daarvoor de Revell met het naaldje en als tussendoortje Tamiya extra thin lijm.
Kwestie van beide vlakken een likje lijm geven even wachten en dan nog een dun laagje lijm en inderdaad de delen goed samen persen.

Dat terzijde het blijft een van de mooiere bouwverslagen, zelf ben ik te ongeduldig voor zoiets, en de kunde van een aantrekkelijk verhaal neerzetten is ook niet aan mij niet besteed :(
 
@Patje, @Marc: dank wederom voor de lovende woorden :)

@Ron: dank ook aan jou voor het compliment, wat mij betreft: ik moet voor m'n werk dagelijks veel tekst schrijven dus ik ben het al wel gewend.

Wat betreft het vullen van kiertjes, is het inderdaad al een bekende methode. Ik gebruik zelf, zoals ook hiervoor en in mijn andere topics te zien, vaak secondenlijm om kiertjes te vullen.

Zodra je echter te maken hebt met nauwelijks voelbare kiertjes, haarscheurtjes als het ware, tussen twee aan elkaar geplakte en perfect passende onderdeeltjes, is putty te grof (zelfs verdund is putty er dan nauwelijks in te krijgen) en de meeste lijm ook. Meestal is het dan priegelen (althans voor mij) met ver verdunde putty of de wat dunnere secondelijm, die dan als nadeel heeft dat de secondelijm harder wordt dan het plastic.

De hierboven beschreven methode met de liquid poly, heb ik bedoeld voor die ultra-smalle kiertjes van bijvoorbeeld 1/10 millimeter en nog smaller.

Het werkt zo: het schuurstof dat bij het schuren vrij komt, wordt tijdens het schuren onmiddellijk vermengd met de (dun aangebrachte) liquid poly. Omdat het gewoon plastic is, zal het (klein als het is) 'smelten' met de rest van het plastic. Tijdens het schuren, vul je dus meteen ook (twee vliegen in één klap). Zoals gezegd, heb ik het idee dat het goed kan werken als je maar niet teveel lijm aanbrengt. Als je teveel lijm gebruikt, zul je tijdens het schuren ook het andere plastic aantasten.
 
Roy ik heb bewondering waarop je dit ons allemaal diets maakt.
A
 
Roy, vorig bericht was te snel weg, ik wou ernog aan toevoegen dat ik in die drie weken dat ik op dit forum vertoef al meer geleerd en ondernomen heb als de vorige jaren die ik op het internet en in tijdschriften versnuffeld.

Ik ben je fan.
 
@Fred: dank voor je reactie, die me overigens rechtstreeks inspireerde tot het schrijven van dit topic. We zijn allemaal ooit vanaf nul begonnen, en met geduld en overdenkingen krijg je steeds meer realisme in de bouwwerken.

80. Op de volgende foto zie je de koppelstang van het stuurhuis naar de stuurstang. Daar zitten ribbels voorzien van een ongewenste naad. Ik heb de naad zoveel mogelijk weggeschraapt en daarna de ribbels op de plek van de naad 'doorgelegd' door middel van een razor saw (klein zaagje) en een halfrond puntig vijltje. Je kunt deze geweldige zaagjes (een van de basisgereedschappen voor modelbouw, vind ik) bestellen bij RB Productions op hun website. Als je toch bezig bent, bekijk die website dan nog wat beter en je ziet allerlei dingen die je per direct nodig hebt ;)

15250064783_b7358da02c_c.jpg

81. Dit is volgens mij een remdrukleidingenkastje, maar ik kan me vergissen. Let er bij dit onderdeeltje op dat je ook gietnaadjes hebt er midden in. Je kunt die makkelijk verwijderen.

15247458974_2bf6df260a_c.jpg

82. Als tussendoortje heb ik de laadbak, de huif en de cabine gebouwd en met Tamiya tape en Blu-tack provisorisch in elkaar gezet. Dit moet gebeuren voordat ik het chassis ga schilderen, het waarom hiervan wordt later wel duidelijk. Zie de euromunt op de motorkap als indicatie van de grootte.

15250064873_1c0592a356_c.jpg

83. En weer het Kevertje erbij om een indruk te krijgen van hoe imponerend deze vrachtwagen in 1950 op de mensen moet zijn overgekomen. De lengte van de Kever is gelijk aan de lengte van de voorkant van de vrachtwagen tot en met het einde van de cabine.

15869715935_a5d61e4752_c.jpg

Totaal bestede tijd tot nu toe: 37 uur
 
Met dank aan mijn lieve vriendin Photoshop 5 minuten werk... knap hoor) heb ik een aantal mogelijke kleurcombinaties voor de Krupp op het scherm gekregen. Ik heb hier de afgelopen weken over nagedacht en veel foto's bekeken, maar kwam er toch niet helemaal uit. Ik kwam tot de conclusie dat ik graag een rood onderstel wilde (typisch jaren '50) en liefst zwarte spatborden, voor de afwisseling en het contrast. Hier een aantal opties. Welke zouden jullie kiezen?

1.
15722748289_127702da82_c.jpg

2.
15908148162_9fc6a98593_c.jpg

3.
15882997666_889dfc3d9f_c.jpg

4.
15722748089_02debd56f8_c.jpg

5.
15289140133_42334d7533_c.jpg

6.
15721315238_b35b946db0_c.jpg

7.
15721495640_c743f60731_c.jpg

8.
15721315038_3e041c876d_c.jpg

De kleuren zijn soms wat gesaturiseerd maar het gaat om het idee. Hier en daar zie je nog wat blauw erdoor, ook dat graag even wegdenken... welke zouden jullie kiezen (1 tot en met 8 )?

(Met dank aan de fotograaf, foto gebruikt en bewerkt zonder commerciële bedoeling, slechts ter referentie gebruikt)
 
Roy sorry maar hier moet ik passen ge weet wel waarom he maar naar mijn zicht zie ik foto zes het mooiste maar met mij hoef je geen rekenschap te geven met mijn handicap zie ik misschien alles anders tegen over jullie versta je
Marc
 
Hey Roy,persoonlijk zou ik gaan voord de kleur op de eerste foto.Natuurlijk ik ben jou niet dus doet mijn mening niks terzake.
Ik vind deze wel de meest toepasselijke voor uw Krupp.
 
@Marc en @Patje: dank voor jullie mening.

Patje, als jouw mening niet terzake zou doen, zou ik er niet om vragen. Ik vind zelf momenteel alle kleuren mooi, dus jullie stem kan de doorslag geven. De kleur van de eerste is inderdaad wel erg mooi, en past in die tijd.
 
@Marc en @Patje: dank voor jullie mening.

Patje, als jouw mening niet terzake zou doen, zou ik er niet om vragen. Ik vind zelf momenteel alle kleuren mooi, dus jullie stem kan de doorslag geven. De kleur van de eerste is inderdaad wel erg mooi, en past in die tijd.

Ja daar zeg je zowat Roy idd,nou dan weet je welke ik de beste vind alvast :)
 
Roy.....gij hebt een pracht van een vriendin...zo met photoshop kunnen omgaan:D:D:D:D....ja je hebt hier wat keuzes geprensenteert en als ik ze allemaal bekijk zijn ze één voor één mooi....maar mijn verdict is ........resoluut voor numero......UNO (1) zeg bedankt uw vriendin ...want nu heb ik ook keus genoeg he..................8)8)8)8)8)
 
Nr 6 en nr 5 vind ik persoonlijk de mooiste (in die volgorde), maar dit neemt niet weg dat de andere combinaties ook zeer mooi overkomen...
Moeilijke keuze hoor.
 
Persoonlijk vind ik die gele wel gaaf! Beetje kitscherig. :p
 
Ik ga hier eens de spelbreker uithangen waarschijnlijk.
De Titan is een oude truck en ik denk niet dat je deze in heel veel verschillende tinten kon krijgen. Waarschijnlijk een versie groen, een blauwe, misschien wit of grijs.
Al eens gedacht om de kleurenkaart van Krupp voor die tijd op te zoeken en misschien die kleur te laten namaken in een autoparts center? Heb dit persoonlijk reeds gedaan voor mijn 1/72 Renaultjes en kwam goed uit.
 
Als ik mag kiezen uit de foto's dan opteer ik voor het groen van foto 2 of 3.
 
Volgens mij zijn de 2 en 6 de twee meest ouwerwetse kleuren.

groet
Fred
 
Dank allemaal voor jullie keuzes, heel attent :)

De tussenstand tot nu toe, inclusief de stemmen van elders:

Foto 1
6 (incl. mijn vriendin)

Foto 6
4

Foto 2
2

Foto 5
2

Foto 8
2

Foto 3
1

Foto 4
1

Foto 7
0

@Erwin: spelbreker ben je in mijn ogen nooit, je bent even kritisch als ik soms naar anderen ben en als ik zelf ook behandeld wil worden. Alleen dan krijgen we een zo goed mogelijk project.

Ik heb de afgelopen weken rondgekeken en research gedaan of geprobeerd te doen, naar wat voor kleuren deze Krupps hadden. Was het vroeger al een zeldzame verschijning, nu zijn er nog maar een paar over. Oude kleurenfoto's heb ik niet gevonden... in het geheel niet. Kennelijk vond men vrachtwagens vroeger niet zo interessant dat ze op de foto gezet moesten worden.

Vrachtwagenfabrikant Krupp zelf bestaat al decennia niet meer. Ik zou niet weten of er nog kleurenkaarten zijn, als ze er zijn staan ze waarschijnlijk al sinds 1968 te verstoffen op de zolder van Daimler-Benz. Er is schijnbaar een boek waar onder andere de Titan in behandeld wordt, maar het is maar de vraag of daar kleurcodes in staan (als het boek al te krijgen is) en of ik de kleuren zou kunnen nabootsen.

Ik heb om die reden verschillende foto's van jaren '50-vrachtwagens die nog over zijn / gerestaureerd zijn, uitgebreid bekeken, opnieuw en opnieuw. De kleurencombinatie rood met zwarte spatborden kwam vaak voor, en alle bovenstaande kleuren zijn ook voorgekomen. Het gaat dan ook om vrachtwagens van de types Faun, Henschel, Mercedes-Benz, Büssing, M.A.N. en dergelijke. Ik heb alleen naar Duitse vrachtwagens gekeken. Uiteindelijk ga ik gewoon voor de mooiste kiezen, zeker omdat ik had besloten dat deze bouw snel en out of box (zoveel mogelijk) zou zijn. Het schilder- en verweerwerk wordt al een helse (leuke) klus van tientallen uren, dat zul je nog wel zien, en al met al ga ik dat met de kleur doen die me het meeste aanspreekt indachtig jullie keuzes. Het donkerblauw kiest iedereen al, de box art van Revell toont een grijze (moet eigenlijk misschien wat witter zijn) en dat doet iedereen die nog niet bij iedereen hoorde, al. Dus dan maar eens iets anders :) Bovendien heb ik het idee dat de leveranciers in de jaren '50 aan de fabriek de kleuren konden opgeven. Meer dan bij personenauto's, was het belangrijk dat een vrachtwagen in de 'bedrijfskleuren' werd gespoten dus ik denk eigenlijk dat zo'n beetje elke kleur mogelijk was (en dat er inderdaad misschien standaard kleuren verkrijgbaar waren voor een lagere prijs).

Was dit mijn Kever, Dreadnought of al helemaal, mijn Heinkel geweest, dan zouden de kaarten anders liggen. Voor die Heinkel heb ik zelfs boeken gekocht alleen voor de kleuren, inclusief kleurstalen voor de RLM's ter correctie van de Vallejo-RLM-kleuren, maar hier ben ik er wat vrijer in. Ook al, omdat ik zal gaan werken met bijzonder veel kleurvariatie en tinten, berekend vanaf de basiskleur. Ook daarover later meer.

Het wordt een kleur die dicht aanzit tegen een van de bovenstaande kleuren, maar helemaal goed krijg ik 'm toch niet. Misschien mijn vriendin nog eens vriendelijk aankijken om een goede mengverhouding te krijgen. Ik heb ongeveer 100 potjes Vallejo Air maar bijv. foto 1 komt maar net in de buurt van één van die (olive green, 71.007). Eerst maar 's kijken welke basiskleur het gaat worden...
 
Voor mij straalt nr 5 het meeste de jaren 50 uit
gr Lode
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan