Hoofdsponsor

1/1 Blunderbuss "Pirate Pistol" [wip] (Lindberg)

gaat zeker geen zeeschuim zijn op zijn glas...

Projectje zal iets meer werk vergen dan oorspronkelijk gedacht, maar ziet er tot nu toe wel schitterend uit... en leerrijk, zowel qua geschiedenis als technieken... keep up the good work mate
 
zo te zien is het toch een helle klus voor hij gaat klaar zijn met al die aanpassingen die je moet doen .
gr dirk d
 
Laatst bewerkt:
Ahoy Bucko's...some tellin' aboot CyanoAcrylaat safety!

Bedankt Silenoz matey :) en zeker geen zeeschuim in dat glas nee, al is een storm in dat glas niet uitgesloten Aahrrrr...
Zal er aan liggen wat men schenkt ;)

Ahoy scheepsmaat Yamato, don't by shy me laddy,
Ik heb de scheepsdoctor geraadpleegd en hij zei :

"Cyanoacrylaatlijm IS GEVAARLIJK ALS HET NOG NIET UITGEHARD IS.
Dan komt er blauwzuurgas vrij en dat is giftig, zeer stekend in de ogen aargh :O
Nu zijn de hoeveelheden doorgaans gering, maar als je grotere dingen ermee plakt, kan de bijtende cyaanlucht
je knap onwel maken. baffled_zpsb8f46947.gif
Wel hardt het ogenblikkelijk uit als er water bij komt.
Eenmaal uitgehard is het ongevaarlijk.Tot die tijd echter niet.
Aan de lucht harden dikkere lagen cyanoacrylaatlijm langzamer uit, zolang de karakteristieke geur waarneembaar is,
is er dus ook cyanide in het spel.
Ik weet niet of er zich met deze lijm dodelijke ongelukken door de damp hebben voorgedaan, ga je er mee werken ,
houd dan ook aceton bij de hand, lijm je jezelf vast, dan kun je je met aceton weer bevrijden zonder de huid stuk te trekken.
Omdat er veel kwaliteitverschil is kun je het beste industrie-secondenlijm nemen.
Deze hecht beter, is sterker en blijft goed vastzitten Aaahrrrrrrr...."


Ay young master Soetkin, nog genoeg werk te verzetten voor ik er zeilen mee in vuur en vlam kan zetten Aahrrr pirashoot_zpswoyu9qf7.gif

Bedankt scheepsmaat Koekie voor je reactie. Samen met de toelichting van de scheepsdoc
zal het nu helemaal duidelijk zijn !

'Till soon Bucko's with some more tellin' 'bout this Blunderin' Bus o'mine pirate_zpse2a2dd4a.gif talk-like-a-pirate-bubble_zpsc55fbe70.png

attachment.jpg
 
Ay Cap'n! Bedankt voor de educatie! Ben veel wijzer geworden! Dank zij uw tip van aceton kan ik nu die tubes secondenlijm eindelijk van de rechterkant van mijn gezicht losmaken. :)
 
Bloody Sunday Flintlock Special

Ahóy me Hearties, this here be my Bloody Sunday Flintlock Special fer you Bucko's pirashoot_zpswoyu9qf7.gif

Ben zogezeid druk met de Donderbuis...verslag-update komt...pirate_pc_zps3rlesfkp.gif
Aldus ter lering ende vermaeck en om u nog een wijle zoet te houden :
Hier een showcase van een aantal speciale Vuursteenslot wapens en wat andere zwartkruit rariteiten happy_pirate_01_zpskvxvjn90.gif

1.attachment.jpg

2.attachment.jpg

3.attachment.jpg

4.attachment.jpg

5.attachment.jpg

6.attachment.jpg

7.attachment.jpg

8.attachment.jpg

9.attachment.jpg

10.attachment.jpg

11.attachment.jpg

12.attachment.jpg

13.attachment.jpg

14.attachment.jpg

15.attachment.jpg

16.attachment.jpg

17.attachment.jpg

18.attachment.jpg

19.attachment.jpg

20.attachment.jpg

21.attachment.jpg

22.attachment.jpg

23.attachment.jpg

24.attachment.jpg

25.attachment.jpg

26.attachment.jpg

27.attachment.jpg

28.attachment.jpg

29.attachment.jpg

30.attachment.jpg

31.attachment.jpg

32.attachment.jpg

33.attachment.jpg

34.attachment.jpg

There y'arrrrr maties... darn hope y'all enjoyed this 'ere pictures of some fine craftmanship....

Until soon me hearties... keep y'r mouths wet an y'r gunpowder dry... i'll be in the ol' crowsnest building me Blunderbuss ahrrrrr...

pirate_flag01_zpsdad2de87.gif
 
Nr 31 ziet er handig uit om pizza mee te snijden
 
By the way....
...i've 61 new pictures to sort out.... blunderbuss is becomming a Blunderbuss :yeah:
My dear ol' mum said i should téll you, she said....

attachment.jpg
 
het topic van het gezicht bij de modelbouwer is ergens anders Peter :D
 
Blunderbuss Bouwen PAahrrrrt 5

AHOY model maties, welkom terug aan boord bij de Donderpijp vertellingen pirate_captain03_zps9kpqybyi.gif

Gebleven waren we bij de open ruimte die ik wilde opvullen :
attachment.jpg

Een plastic plaatje leek me de beste oplossing.
Eerst de vorm van de bovenste rand bepalen. Dat heb ik gedaan met een dik stuk soldeerdraad.
attachment.jpg

Toen dit overgetrokken op een stukje karton om eerst een prototyp te maken.
attachment.jpg

attachment.jpg

Nadat het kartonnetje goed paste, heb ik het overgetrokken op plastic.
Het plastic plaatje plaatsen was lastig... het viel steeds naar binnen.
Om het wat tijdelijke rugsteun te geven stopte ik wat keukenpapier in de kolf.
Zo bleef het plaatje liggen en kon ik het verlijmen.
attachment.jpg

Het plaatje kon ik niet goed aandrukken. Het contact met het pistool zelf was ook niet 100%,
daarom is er langs de rand lijm gesmeerd en daar heb ik plastic snippertjes op gelegd en toen met
dunne plasticlijm dat zacht gemaakt en langs de rand de kiertjes dicht gesmeerd en glad gekwast.
attachment.jpg

En dat alles voor dit effect :
attachment.jpg

en de andere kant:
attachment.jpg

En na een nachtje uitharden kon het afgewerkt gaan worden (egaliseren).
Dat is gedaan met Milliput.
attachment.jpg

Aldus zo was dit ook weer voor mekaar....
attachment.jpg
...al moest ik nog wel schrapen en vijlen aan het plaatje en de achterkant van
de loop. Het ingelijmde plaatje zat namelijk niet 100% verticaal. Dat leverde dus een te grote kier tussen loop en kolf.
Dit bedoel ik :
attachment.jpg

Het karton aan de loop moest nog wat weggesneden. Karton moet het liefst helemaal onder de rand van de "stock" blijven.
(Stock is het gehele houten deel van het wapen.)
attachment.jpg

Ook aan de voorkant moet de loop netjes in de stock komen te zitten.
attachment.jpg

Daarvoor is er een rolletje Milliput aangebracht..... en ruwweg in vorm gebracht.
Toen is de loop geplaatst en aangeduwd voor een mooi ronde aansluiting. Dan meteen de loop er weer uit...
attachment.jpg

... en het resultaat voorzichtig alvast iets glad gemaakt met natte vingertop, meer niet! want de passing
moet zo goed mogelijk behouden blijven. (eigenlijk beter om er pas aan te komen nadat het hard geworden is!)
Na harding kan het dan netjes afgewerkt worden.
attachment.jpg

Na de eerste schuringen, even met een stift zwart gemaakt, zodat je tijdens het schuren goed de
oneffenheden kunt zien (zwart zijn hier dus nog de "dalen"). Gelijkmatig doorgaan met schuren tot ook die weg zijn.
attachment.jpg

Als laatste nat schuren om de schuurkrasjes weg te werken.
Hier zie je nog wat kleine oneffenheidjes. Dat heb ik zo gelaten, want het wordt uiteindelijk een
gebruikt pistool, dus een paar dutjes of krasjes mogen best achterblijven.
attachment.jpg

attachment.jpg

Nog even verder met de loop, wat te maken heeft met de pompstok die er onder zit.
Deze pompstok zat vanaf het begin al tegen de niet ingekorte stock.
Ik besloot niet moeilijk te doen en gewoon de stock iets in te vijlen voor de pompstok.
Voor een nette passing van het geleidebuisje voor die pompstock moest er wel nog
iets uit de putty gestoken worden. Dat is gedaan met de scalpel.
attachment.jpg

Gezocht en gevonden : een mooi knopje voor de pompstok... en onderdeel wat ooit op een RC Stockcar zat...
attachment.jpg

Boren in het ene deel en vijlen aan het andere...
attachment.jpg

maakt er dan dit van :
attachment.jpg

Dan terug naar de andere kant van de loop... het zundgat.
Het moest daar gevlakt worden en er zat nog een kier (cirkel was voor een aanduiding elders in dit verslag...ignore)
attachment.jpg

before...
attachment.jpg

after...
attachment.jpg

Met een verlengstripje eraan gelijmd zal de kier tussen de loop en het vuurslot wel verdwijnen.
attachment.jpg

Dit is uiteraard ook weer netjes gevlakt..
attachment.jpg

en huppekee...wéér een kier minder..
attachment.jpg

Not tyred yet me Bucko's ? HAhaaarrr.. hold on me hearties, i'll be goin' on some more i say Ahrrr....
Nou vooruit... hier efkes een piraten grapje...pak er een pintje of een mok zeewater bij... dan gaan we weer verder...

attachment.jpg

AAahrrrrrrrrr lads.. here we go again..... pirate_captain01_zps5805z68a.gif

Nu gaan we 'ns kijken bij het vuurslot..
Door al dat detail onderzoek begin je te begrijpen wat de onderdelen voorstellen, waar ze voor zijn en hoe ze samenwerken.
Wanneer de kitfabrikant dan niet accuraat ontwerpt levert dat vaak extra werk op voor een
figuur als ik die het graag zo correct mogelijk wil pirate_smile03_zpse931304a.gif

Eerst maar twee plaatjes ter ondersteuning van m'n uitleg :
attachment.jpg

attachment.jpg

Wat ik wilde verbeteren was de lengte van de "Cam". De "Cam" houdt de "Frizzen" vast, zowel in gesloten
stand, alsook in geopende stand. En dat komt door de veerdruk van de "Frizzen-spring".

En hier is dus goed te zien dat op het model de "Cam" te kort is (moet op z'n minst de "Frizzen-spring" raken).
attachment.jpg

attachment.jpg

Eerst de foute "Cam" afgezaagd en een sleufje gevijld voor de nieuwe "Cam".
attachment.jpg

Nieuwe "Cam" erin gelijmd. De aansluiting is extra lijm op gedaan en bestrooid met
plastic vijlsel om het een beetje te vullen.
attachment.jpg

En als laatste netjes schuren. Eerst droog en dan met fijn nat schuurpapier.
attachment.jpg

De "Cam" zit nu goed, maar zag toen dat de "Stop" (zie foto met onderdeel namen) eigenlijk ook wel beter kon..
De krulvormige "Stop" van de "Frizzen" zit te hoog en hoort bij een geopende "Frizzen" op de "Frizzen-spring" te rusten.pirate_arr05_zpsebf0f93e.gif
Intussen echter, had ik de "Pan" reeds vastgelijmd waardoor de "Frizzen" nu opgesloten zit en aldus
wordt aanpassen van de "Stop" beetje erg lastig...
Ik laat het dan maar zo... zal het eindresultaat niet verstoren toch? pirate_smile07_zpshjfxsquk.gif
(deze foto is nog met de originele "Cam")
attachment.jpg


Ja, d'r is nog meer...

De "Frizzen-spring" vond ik te dik. Die is met scalpel dunner geschraapt :
voor..
attachment.jpg

na..
attachment.jpg


Ook het klemplaatje (Jaw) voor de vuursteen is aangepast.
De twee geleide nokjes waren te ielig voor hun taak. Dat wil ik meer robuust..
attachment.jpg

attachment.jpg

Nokjes afgezaagd. Dikke plastic strip genomen en daarop de achterkant van de "Jaw" overgetrokken.
attachment.jpg

attachment.jpg

Grofweg wat overtollig materiaal afgezaagd. Het afwerken van de rondingen volgt pas
nadat de strip tegen de "Jaw"is gelijmd.
attachment.jpg

Vastlijmen, na een paar minuten stevig aangedrukt en een nacht laten harden, want er moet in
gezaagd en gevijld worden.
attachment.jpg

Toen met vijltjes de vorm van de originele "Jaw" laten door lopen in het verlengstuk.
Daarna alles rondom netjes gemaakt met droog- en nat schuren.
Er lijkt nog een naad zichtbaar, maar het geheel is echt glad. Ik doe dat meestal controleren door
het iets nat te maken, maar uiteidelijk zal de eerste laag primer uitsluitsel geven..
attachment.jpg

en na een uurtje vijlen en schuren....
attachment.jpg

... was dit het resultaat :
attachment.jpg

attachment.jpg


En tot slot van deze episode de sierplaat achterop de kolf.
Die moest naar mijn idee met een schroef vast gezet zijn.
Eentje maar, want ik wilde niet teveel het sierlijke graveerwerk verstoren...
Ik vond een mooie schroef met zo'n taps toelopende kop (hoe noem je eigenlijk zo'n schroef?)
Dus met een "diep" liggend gat in het plastic zou ik die mooi verzonken in de plaat kunnen plaatsen.
attachment.jpg

attachment.jpg

En om te laten zien dat ie best mooi diep ligt...
attachment.jpg

Als toetje een paar plaatjes van het geheel.
De trekker zit er definitief op, de bescherming zit nog los. Dat komt de volgende keer aan de beurt.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Zo.... dat wazzem dan voor deze keer....
ik hoop dat het voor u net zo opwindend was als voor mij... wat zegt u ?..... tijdens de pauze in slaap gevallen ??
Ach... gelukkig is het scrollbaar...

Ik hoop dat 't allemaal een beetje volgbaar is.... ik sta open voor vragen en ben altijd bereid
extra uitleg te geven....pirate_pc_zps3rlesfkp.gif

Fer now i say : i'm NO parrot i say, so...AVAST me Bucko's, i'll be back sooon enough AAahrrrrrrr pirate_armed04_zpshj3udtra.gif

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
die schroeven noemen we verzonken schroeven met zaaggleuf, hoewel ik eerder denk dat er eerder schroeven met platte koppen zouden gebruikt zijn indien het schroeven zouden zijn, wegens gemakkelijker met de hand te fabriceren, hoewel, de schroefdraad zelf... of gewoon met een metalen staaf die op beide zijden platgeslagen wordt (een oude soort rivet)

In verband met het project: mooi werk, en leuk om je al the way te zien gaan.

Keep 'm coming matey...
 
Aajjj Peter, wat een mooie update I'dd say Arrhh.
Love it zoals je er diep induikt om dit pistool zo waarheidsgetrouw na te bouwen.
Keep it up Matie and may the winds carry you till the end of this build Arrhh
 
dit was weer eens de moeite om bij te lezen.
doe rustig verder Peter, ik geniet van je bouw verslag.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan