Hoofdsponsor

1/1 Blunderbuss "Pirate Pistol" [wip] (Lindberg)

Peter van Dijk

Well-known member
Registered
Lid geworden
9 jan 2011
Berichten
3.013
Hoi Plakkers :)

tijdje (1/2 jr) niet aan 't bouwen geweest vanwege :winterse rouwdip... toen van huis m'n thuis maken,
toen met brekebeen in gips... ach... ik verzin de gekste dingen om mezelf van de straat te houden..

Tijdens gipspauze lekker in de huiskamer gaan zitten prutsen aan de eettafel.
Ging lekker maar na tijdje lonkte de zolder toch weer... was echter een onrustig plekkie geworden,
volgelopen met "zetdaarmaarefkesneer zooi...

Zolder opgeruimd... ahh heerlijk plekkie wederom.
Modelletje ook weer op de operatietafel... merkte dat 1 van de flesjes CA-lijm nogal stroperig was geworden.
Nie goe.. houwik niefan..

Besloten dat maar'ns te gaan halen in een fantastisch modelwinkeltje in Ede waar ik al 1 1/2 jaar niet
op de koffie geweest was, namelijk Peperkamp Modelbouw.
Nie groot maar echt stampvol tot 't plafond met bijna alle takken van de model hobby.
Ben daar zelden korter dan enkele uurtjes om te neuzen en kletsen en verlaat de zaak
zowat altijd met één of ander kitje.... een Piraten Pistool deze keer.

Jaja terzake.. dat geneuzel altijd.. u wilt plaatjes zeker...

Welnu, die zijn dus van een Donderbus (Blunderbuss).
Een model van een 18e/19e eeuws vuursteenslot vuurwapen voor korte afstand,
gebruikt ter land en ter zee.
De 1:1 plastic kit is van de fabrikant Lindberg, Kit No.78009

De Doos
attachment.jpg

De Inhoud
attachment.jpg

attachment.jpg

Bouwplan
attachment.jpg

attachment.jpg

Eerste indruk : smiley4120_zpsab6b32f4.gif

Tweede indruk : wit plastic, vrij zacht plastic, fijn detail op onderdelen (gravering op "metalen" delen).
Totaal 25 onderdelen waarvan 2 bestemd zijn om de gun aan de muur te kunnen hangen.
Bouwplan is prima duidelijk, maar mist verhaaltje over historie en/of ontwikkeling...
ach... paar uurtjes interweb en je weet hoe je ze kunt bouwen, importeren, afschieten en onderhouden :laugh:

Aan de slag ermee...
Delen los knippen ? doe maar zagen! want aanhechtingen zijn dik, zitten soms onhandig kort
aan de gietboom en lopen door op het onderdeel zelf. (precisie vijl en schuurwerk...)

Gietkwaliteit : ronduit slordig, veel flash, veel sinkholes al noem ik ze liever potholes (niet zuinig daarmee ook).

Zodra ik de twee lange hoofddelen ging verlijmen moest ik denken aan Airfix kits uit de 70er jaren van de voorgaande eeuw,
maar tis plastic hè? komt dik in orde !

Skill Level 2 (more chalenging) zegt de doos , en met die skills bouwt een beginner zeker een toffe donderbuis,
maar met extra werk valt hier een heel fraai model van te maken..... en dat was al rap het voornemen.

Dit is de basis zo'n beetje (alleen de twee lange wapendelen 10 +11 en de Haan 1+2 zijn verlijmd, rest is dry-fit).
De vuurmond eindigt bijna gelijk met de houten handgreep (anders dan op de boxart, daar is handgreep korter[of loop langer ?])
Handgreep zal ik gaan inkorten (niet nodig, maar vindt ik mooier) en met putty het dikke uiteinde terug modelleren.
Rechts onder liggen vlnr vuursteen-klemplaatje + schroef + vuursteen.
attachment.jpg

Wil de gun eigen look meegeven, wat meer Pirate Style, dus maar-es wat gaan doen dan.
Eerst een stukje bloemetjes motief eraf... beetje minder lieve gun mag wel..:tongue:
Snijden, vijlen+schrapen en schuren :
Van:
attachment.jpg

Naar:
attachment.jpg
Zie je die nare potholes ? ook nog precies in die rand grettverrr...en andere kant net zo...Milliput to the resque ^^

Eens het "vuursteenslot" bekijken... model versus echt..
attachment.jpg

attachment.jpg

De vuursteen zit met een lederen wikkeltje in de klemming.
Het plastieken exemplaar heeft alleen een verdikking eraan/omheen gegoten, die
er uitziet als een gewone dikke rand.
Die moest er dus af en dan een echt leertje er omheen.

Dikke rand afzagen of vijlen?
Eerste plak afzagen proberen... gaat heel precies enzo, maar vanwege de klemhulp moet je rondom zagen en
laatste stukje dus "uit de hand".
attachment.jpg

attachment.jpg attachment.jpg

Andere kant gedaan op schuurplankje, gaat sneller, maar dan goed opletten dat je mooi vlak blijft.
attachment.jpg

Foto van vuursteen met leertje wazzik vergeten... komt nog..

Om te voorkomen dat de Haan incl. de vuursteen in de Kruitpan hakt tijdens afvuren,
zit er een kam achter aan de pan.
Die kam is in vergelijking met echte vuursteensloten best dik en breed.
Dus eerst maar 'ns een plakje eraf (langs zwart lijntje).
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En zo houdt 't verhaaltje ineens op, niet dat ik verder niets te melden heb, maar kep er
nog geen plaatjes bij :P

In ieder geval heel leuk zo'n ongebruikelijk kitje, vermaak me er kostelijk mee !

O enne... dat kitje waar ik mee begonnen was aan de eettafel ? da's nog een topic
waard om te starten, heb daar al zo'n 100 plaatjes voor klaarstaan in een webalbum...
Gaat om een rupstractor....

zwart kruit aangedreven groetje ;)
Peter
ShotGun5_zpsdda62379.gif
 
Ik zit op de eerste rij,
laat je fantasie maar eens goed gaan.
 
Ik volg .

Zalig model

Dave
 
Ja Peter echt een prachtig model....en zo te zien is dit model gewoon voor u ontworpen..:laugh::laugh: hier kan je,je prachtige soms beetje gekke ideeen op botvieren:P:P:P...u kennende gaat het weer een zeeeer specialleke worden...top....man...;);)
 
Heeft wel iets apart zo een kit. Heb indertijd een drietal pistolen gehad van Lindberg en Riko maar die zijn nu verhuisd naar Zuid-Afrika bij GraemeB.
Gelukkig zijn er nu betere verfjes op de markt dan in de jaren '70 toen we alleen zilver en aluminium hadden.
Heb er vol vertrouwen in dat dit goed gaat komen Peter.
Ik schuif alvast ook een stoeltje bij.
 
Deze wil ik ook wel blijven volgen.
Speciaal modelletje en met jouw kunsten wordt dit zeker en vast een echte "beauty".
Knappe start in ieder geval.

Mark
 
Die blijf ik zeker volgen, ik moet hier ook nog ergens zoiets liggen hebben, destijds bij Scotty gekocht.
 
Goed bezig Peter, blij dat je de smaak terug te pakken hebt :)
Het pistool heeft blijkbaar wel wat werk nodig om er een "echte" van te maken, maar dat zal voor jou geen probleem zijn hé ;)
Benieuwd naar het vervolg (en je andere topic :)) )
 
This echt weer eens iets anders :)
Je maak er ook veel werk van.
Die blunderbussen in de marine waren meestal wel eenvoudig, maar degene die ze bijvoorbeeld op koetsen gebruiken waren meer versierd.
Dit waren dan ook in de meeste gevallen particulieren aankopen.
Die van de marine natuurlijk niet.
Marine is ook altijd van messing (loop en eventueel zijplaat en stoot kant.) dit in verband met het zouten water.
Best een verdraaid leuke bouw.
 
Bedankt voor de reacties luitjes :D

Erwin :
Gelukkig zijn er nu betere verfjes op de markt dan in de jaren '70 toen we alleen zilver en aluminium hadden.
inderdaad ! en zit voor dit model te denken misschien die verf van Alclad eens te gaan proberen..hoor en zie daar zulke mooie dingen over/van.

Verbeek :
Marine is ook altijd van messing (loop en eventueel zijplaat en stoot kant.) dit in verband met het zouten water.
En door dat gegeven raakte ik reeds in een tweestrijd :
piraten = zout water, dus messing...
vind metaal look mooier, maar dan ongeschikt voor piraat...

Uitvlucht om toch m'n zin te krijgen :
Piraat heeft een donderbus buitgemaakt op een koetsier toen hij aan land was.
Deze piraat is echter verknocht aan z'n wapen en heeft altijd een potje walvisolie bij zich om het zout geen kans te geven :P

Leuk weetje : met de donderbus werd ook wel vuurwerk-achtig kruit(balletjes?) verschoten om zeilen in brand te schieten.

Vanavond zit ik weer aan de bouwtafel... beker Gunpowder Tea erbij (is echt !)

smell ya laterrr maties Ahrrrrr...pirate_arrr_zps839c87a6.gif
 
Peter, als je de Alclad verven wil gebruiken dan ook niet vergeten om de Alclad primer te gebruiken hé of het loopt mis.
veel succes.
 
fijn je terug aan de bouwtafel te zien. figuurlijk gesproken dan :)
Je maakt meteen een prachtige opener, welkom back en have fun.
ik blijf alvast zitten om te kijken wat je er van gaat maken.
vgr Marc
 
Knap bouwwerk terug Peter.
Zoals Erwin zegt, als je alclad gaat gebruiken gebruik je het best ook de grondverf van alclad.
Deze is echter steeds zwart.
Om andere effecten te bekomen kan men ook andere grondverf/kleuren gebruiken die ook een goed en mooi resultaat kunnen geven maar dat moet je dan eerst testen op een oefenstukje. Op YouTube staan verschillende filmpjes hier over.
Nog een tip voor gebruik bij alclad, lage druk gebruiken en weinig verftoevoer.
Ook gebruiken waar voldoende verluchting is, stinkt enorm (zeer vluchtig) en is echt ongezond.
 
leuk dat je weer bouwt peter en het was een aangename babbel op de beurs in eersel , zo heb ik je ook eens gezien en gesproken.

en prachtige donderbus man die kid moet ik me ook eens aanschaffen lijkt me zeker de moeite waard te zijn om hem te maken
 
Hoi bouwmaatjes, bedankt voor de complimenten :D

Erwin en Buzzy nog bedankt voor de Alclad tips !

Hey Amazone, leuk dat ik nu (weer) een gezicht bij de naam heb, en leuk
je ontmoet te hebben ^^ Je zei Eersel, maar de meet was in Veldhoven, SMC beurs...

Tot binnenkort weer, Donderbuis moest even on hold vanwege huishoudelijke drukte,
en een team asbest verwijderaars op zolder en daarna nog het installeren van
een nieuwe CV ketel, ook op zolder.

Wel lekker gevoel zo, een moderne nieuwe ketel nu het stookseizoen weer begonnen is ^^

Warme (en ook nog energie besparend) groetjes :01:
 
Good night all...and a fine night it is me maties.... to tell you the second parrrt..
aboot this mighty fine handcannon of mine aarrrrr pirate_zpse2a2dd4a.gif

okee, zal trachten een beetje geciviliseerd te typen nu hè...:nowink:

alph_W_zpse7ffd5f5.jpgaar waren wij gebleven ?

Bij die kam achter aan de kruitpan. Had ik een plak van afgezaagd...

Na vijlen en schuren ziet 't er al beter uit, ook al wat gevuld met Milliput en een schroefje toegevoegd.
attachment.jpg

attachment.jpg


Het gehele vuurslot, de haan staat in de eerste "klik" naar achter, dat is de stand wanneer de kruitpan gevuld wordt :
attachment.jpg

Hier (dryfit) te zien hoe de vuursteen in een echt lapje leer zit.
attachment.jpg


Op de kolf zit een mooi anti-slip motiefje... maar dat vind ik nét wat te chique.... moet meer.....inderdaad :...AAaarrrr karakter hebben...

Ik heb niet het raster weggehaald, maar de diepte in de kolf gelijkgetrokken.
Eerst Milliput erop..
attachment.jpg

Heb steeds "1/2 aardworm dikte" rolletjes putty aangelegd en die met eenvoudig tool gelijkmatig uitgespreid.
Totale hoeveelheid (gemengde)gebruikte putty was 2 flinke capucijners groot.
Van die putty kan ik wat balletjes munitie draaien ook...
attachment.jpg

Toen de poetie taaier werd... toefje vaseline erop en met vingertop al een beetje glad poetsen..
attachment.jpg

Vanavond heb ik de kolf geschuurd... eerst droog papier om een blokje... dan met 3M schuurmatje en
als laatst met nat 400. Ziet er al heel aardig uit, al moet langs de randen nog wat afgewerkt worden.
Een klein handjevol putjes mag blijven, vanwege dat er zowizo dutjes in het gehele houtwerk moeten komen zitten,
het is per (vuur)slot geen verse Donderbuis hier hè?! met dit ding... en ik zwéér 't je bij m'n houten poot (van de tafel hoor..)
met deze zijn zeilen in vuur gezet jaHAaarrr pirashoot_zpswoyu9qf7.gif
attachment.jpg

En tot slot van deze sessie sluiten we af Piraten stijl met een lallende sing-along (melodie zelf bedenken..)

Plak Piraten zegt het voort...
Hier wordt ruw't verhaal gesmoord !
Maar snel zal 't weer opleven...
En gaan we verder...ongestoord !!

(refrein)
HeeHo JoHoo vaatje met Rum,
kurkje erop kurkje eraf !
HeeHo JoHoo vaatje met Rum,
giet 't in m'n Piraten Karaf !!
pirate_arrr_zps839c87a6.gif

attachment.jpg
 
goed bezig en als ik zo je teksten lees, weet ik vanwaar die vijs komt die je erin gedraaid hebt....
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan