Hoofdsponsor

1/1 Blunderbuss "Pirate Pistol" [wip] (Lindberg)

:D:D:D knappe bouw Peter.
Doe zo voort.
(PS: gelukkig doet het geen pijn e.:D )
 
Bedankt luitjes :)
en ik geef eerlijk toe :
Die vijs vond ik op m'n kussen 's morgens, en sindsdien doet 't inderdaad geen pijn meer ^^
 
Knappe vorderingen aan je Donderbus Peter.
Leuk draadje om te volgen en interessant bovendien.
Ben benieuwd naar het vervolg...

Mark
 
Hoi Mark, zag je reactie nu pas, bedankt man :)

Nu updaten... hold please.....

loading_zps888fcf29.gif
 
Blunderbuss Business Part 3

Hey model maties........the rum is gone....tijd voor een bijspijkering talk-like-a-pirate-bubble_zpsc55fbe70.png

Lekker Slam FM Hard Style erbij aan... bambambambambambambambam 116_zps1c4fcb26.gifbambambambambam...

(Het duurde even na de aankondiging vanmiddag... stond plots een bouwmaatje op de stoep..gezellig...
toen etenstijd..lekker gegeten...toen even op de bank Southpark time..........in slaap gevallen:dry:..... 4 uur later..:))...)


Affijn...waar wazze wullie gebleven ? Oja, die glad geschuurde kolf...

Doet er eigenlijk niet zo toe waar ik was gebleven, want bij dit model rommel ik maar wat an qua bouwvolgorde.
Moet natuurlijk wel een beeeetje plannen, maar komt niet zo nauw bij
dit in wezen niet gecompliceerde model.
De grootste uitdaging aan deze kit is dus vooral alles mooi passend maken en weg werken van sinkholes .
Hier nog een plaatje van het betere spuit/giet werk pirate_arrr_zps839c87a6.gif
attachment.jpg



Nu dan de vatting van de loop. Die was aan de voorkant afgekort en
moest nog beetje bijgewerkt met putty.

Dikke sliert putty gerold en langs de rand gelegd..
attachment.jpg

Beetje over de rand trekken met spatel-achtig tooltje..
attachment.jpg
Heb geen foto gemaakt ervan, maar heb de putty hierna met de vingertoppen naar achteren weggesmeerd
en rond gemodelleerd. Met natte vinger glad gewreven en opzettelijk niet te egaal gemaakt.

Snel uitharden op veilige afstand boven m'n koffieverdamper...
attachment.jpg

En netjes geschuurd (maar niet TE netjes).
attachment.jpg

Voor de leukigheid (niet gelet op schaal ofzo) wat loden balletjes gedraaid.
Wat hier interessanter is, is de loop. Die is dus alleen aan het uiteinde helemaal rond...
Beetje vreemd als je dus daar naar binnen kijkt... zelf aanvullen ? meebie, maar heb daar weinig trek in...
was eigenlijk niet van plan om er een mega project van te maken, maar misschien kan ik die loop heel eenvoudig aanvullen...
Zaller toch 'ns over nadenken... en denk gaarne met me mee... tips welkom !
Het gaat enkel om het naar binnen kijken. (misschien iets met een keukenrol-karton doen ?)
Hier zie je ook nog één van de twee verdikkingen van de pasgaten in de loop zitten...
attachment.jpg

...maar hier zijn ze weg na een Dremel-behandeling. Naden ook aangesmeerd met Milliput,
moet dit gedeelte nog wel wat beter glad schuren..
attachment.jpg


Hieronder is onder andere te zien hoe het uiteinde van de houten vatting weer mooi z'n vorm heeft.
Wat ik hier vooral wil laten zien is de pompstok die niet goed uitkomt, en zeker niet als je bedenkt dat ik
eigenlijk nog een fraai knopje aan het eind wil maken.
Naar mijn idee zal de hele pompstok constructie (de 2 geleiders) iets(!) naar omlaag moeten voor meer
ruimte tussen de stok en de vuurmond. Pompstok moet daarbij wel evenwijdig aan de loop blijven lopen..hmm..
Maar goed bekeken lijkt mij daar de houten vatting eigenlijk te ondiep voor....uhm_zps5a173fa5.gif
attachment.jpg

Goed..even naar de loop maar weer, nu de achterkant.
Daarin zit opzij ter hoogte van de kruitpan een gaatje zodat het vuur vanuit de kruitpan naar het
kruit achterin de loop kan overslaan.
attachment.jpg

In het plastic exemplaar zat enkel een boogvormige uitsparing, die niet goed uit zou komen in het geheel.
Je zou ook heel goed het dunne van de wand kunnen zien.
Heb het opgelost door een nieuw gat in te bouwen met een stukje plastic buis. Het boogje uitgevijld en buisje erin gelijmd.
Moet nog netjes gevlakt worden en aan de binnenkant iets ingekort, maar dat doe ik pas als deze lijmverbinding goed uitgehard is.
Daar reken ik minstens 24 uur voor.
attachment.jpg


De plaat waaraan het vuursteenslot zit, zag ik op foto's meestal voorzien van "montage-pennen" (geklonken misschien?)
Op de foto van een echte (2e hierboven) zie je er 3 stuks duidelijk in de plaat zitten.
De plastic plaat heeft enkel de sierlijke gravures. Ik wilde die pennen er ook in en bedacht dat ik
ze er in zou krassen met scalpel of naald ?
Hier volgt hoe ik het gedaan heb.

Heb eerst met stift 3 stippen gezet waar ik ze wilde.
Uit de hand kleine en mooi ronde cirkels krassen zou me niet gaan lukken wist ik.
Maar met een punch-tool of iets dergelijks zou ik wel een begin in het plastic kunnen drukken.
De juiste maat vond ik aan een gaatjes tang.
attachment.jpg

Het redelijk stevig drukken op de holle zijplaat zou die plaat beschadigen, dus eerst een stukje karton in de holle kant maken
ter hoogte van het drukpunt, zodat de holle plaat daar niet kan doorbuigen. Karton met toefje Poster Buddy vast geplakt.
attachment.jpg

Dan op een vlak blokje zorgvuldig het holpijpje plaatsen en stevig duwend en heen en weer draaiend een cirkeltje maken.
Belangrijk bij dit is het gereedschap goed op z'n plek en verticaal te houden en langzaam
bewegen zodat het niet uitglijdt. 2 of 3 keer heen en weer draaien moet voldoende zijn.
Zoniet, dan is niet stevig genoeg neergeduwd.
attachment.jpg

De druk op het plastic veroorzaakt een "kneuzing". Altijd voorzichtig te werk gaan met plastic, het kan
door drukken of buigen maar zo gaan scheuren en uiteindelijk breken.
attachment.jpg

Resultaat is 3 kleine cirkeltjes die beter zichtbaar werden gemaakt, door er met een stift langs te gaan en dan er even
overheen poetsen zodat de inkt in de groef achterblijft.
attachment.jpg

attachment.jpg

Nu moest ik enkel deze ronde groef gaan uitdiepen. Ik begon met een fijne naald (en optivisor op 't hoofd).
Heeel voorzichtig eerst, want de groef is nog erg ondiep en de naald schiet maar zo uit de bocht !
Steeds even borstelen tussendoor om goed zicht te houden op het groefje.
Bij voldoende diepte de scalpel erbij gepakt en hierme rondgaan in de groef, snijkant naar binnen gericht.
Ook nu weer heel behoedzaam werken. Scalpel verticaal houden : de punt diept verder uit en het snijvlak schraapt naar binnen
zodat er geleidelijk iets een bolling ontstaat aan de binnenkant van de cirkel.
Dan weer even met de naald rondgaan, waarna weer verder met de scalpel om meer
uit te diepen en afschuinen van de "montage-pen". Dit alles herhalen tot het gewenste effect is bereikt.... voila :
attachment.jpg

attachment.jpg


En dan ook nog wat gedaan aan de achterkant van de kolf, de montage van de sierplaat.
De passing daarvan was redelijk en met wat vijl- en schraapwerk was dit goed te verbeteren.
Echter...het verticale gedeelte van die plaat vond ik iets te strak/vlak zitten tegen de kolf zelf.
Dat vind ik wel vaker met aan elkaar te lijmen delen... zal hier proberen toelichten wat ik bedoel
en begin met een plaatje ter verduidelijking van m'n verhaal:

attachment.jpg

Vaak genoeg worden onderdelen aan elkaar gelijmd die ook in het echt losse onderdelen zijn, bijvoorbeeld
een kist met deksel, of een geweerkolf met een beschermplaat.
Er zal dus vrijwel altijd een zichtbare scheiding te zien zijn tussen zulke afzonderlijke delen : een naad.
Vaak zijn naden reeds aanwezig in onderdelen, soms ontstaan ze pas na verlijming van delen.
Vooral als zulke delen in het echt demonteerbaar zijn of kunnen bewegen ten opzichte van elkaar,
zal zo'n naad duidelijk te zien zijn.

Welnu... meestal zijn delen van plastic kits zo gegoten dat ze mooi strak op elkaar aansluiten (zie 1)
Dat is prima wanneer je bijv. twee tankhelften verlijmd, daar wil je geen naad zien.
Maar in het geval van aparte delen wil ik juist wel een duidelijke "grens" tussen die delen.
En dan heb je ook daar weer variaties in : een oude houten kist met deksel of een strak munitie kistje
sluiten elk op hun eigen manier, maar nooit naadloos.
Nou.. om die naad dus een mooi accent te geven (indien gewenst/nodig) begin ik eerst met de dry-fit.
Dan kun je bepalen wat te doen : even rondgaan met een scalpel of schuurpapiertje om nét dat scherpe er af te halen (zie 2)
of er meer werk in steken en de rand bijv. af te ronden met vijl of schuurstick (zie 3)

Aldus kun je zelfs extra werk steken in een naad om juist slecht sluitende delen te simuleren of beschadigingen aan bijv, een dekselrand.
En uiteraard kun je ook naden uitdiepen nadat je delen hebt verlijmd, maar dat vergt extra zorgvuldigheid en kan pas gedaan
worden als de door de plastic lijm opgeloste contact-vlakken volledig zijn uitgehard.
Het voordeel van een bestaande niet al te scherpe naad iets te accentueren is ook dat tijdens
schilder werkzaamheden een wash of pinwash goed z'n weg vind en daar ook goed blijft zitten.

Tsjonge wat kun je hoop letters kwijt over iets simpels als een naad...naadje van de kous verhaal in dit geval :P

En dat hele verhaal is dan neergezet omdat ik datgene wilde uitleggen wat op onderstaand plaatjes te zien is.

attachment.jpg

attachment.jpg

En dat heel fijne stukje naad (van de 2 kolf helften) is nu zo'n naad die we zeker NIET willen... is inmiddels weggeschuurd.
attachment.jpg


Wat allemaal nog te doen ?

-Oplossing voor die pompstok en eventueel de binnenzijde van de loop..
-Het houtwerk controleren op ongewenste oneffenheidjes.
-De uitsparing in het hout (achteraan) waartegen de loop zal komen zitten, moet
ik nog dicht maken want is nu een open "gat"(wordt volgende keer wel duidelijk..)

Verder is er nog werk aan wat extra detaillering zoals :

-Pirate Style decoratie,
-montage schroeven van de kolf-sierplaat,
-gebruiks-schade in het houtwerk (daarna kan al het ijzerwerk worden gemonteerd)
-iets bedenken voor hoe ik deze Donderpijp ga uitstallen :8
aan de muur op beugeltjes ? liggend op een stuk piraten vlag? mooi kistje ?

En dan de paintjob uiteraard, heb me intussen afgevraagd of Alclad lakwerk naderhand nog succesvol
nabewerkt kan worden met washes en dergelijke zonder het metaal effect te bederven ?

Nog genoeg te beleven met dit handkanon ^^

Thank you for watchin' buckos !
See ya next time when new progressis be made.
Keep t' wind in your sails and t' rum nearby. Greetin's t' all o' yours !
pirate_zpse2a2dd4a.gif

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
dankwoord en spanningmakerij

Ik zeg : Bedankt zeg ik Yamato en Grijze Wolf (goede piraat-namen arrrr) ! pirate_zpse2a2dd4a.gif

En hier kan, zal en doe ik verklappen dat het probleem met de pompstok is opgelost, ik zweer 't bij de grote mast zeg ik...
En méér nog is gedaan aan die helse proppenschieter jawel...

Nieuwschierig geworden stelletje zeeschuimers ??? opgelet ! gauw zal alhierrr aan boord...
het Donderbuis epistel hervat worden....met plaatjes en Rum..Ahrrr....

attachment.jpg
 
Ik blijf volgen, het wordt steeds interessanter, en dat voor iets wat een "tussendoortje" moest worden...
 
Dancooper zegt: tussendoortje?... Peter reageert met een soort Review.

het wordt steeds interessanter, en dat voor iets wat een "tussendoortje" moest worden...
Ja Dany, eerlijk gezegd had ik om de één of andere reden het merk Lindberg hoog ingeschat voor wat betreft de kwaliteit.
En omdat ik uiteindelijk een model voor me wil zien van hoge kwaliteit, moet ik dat er in dit geval zelf in brengen.
Is niet erg hoor , is zelfs nuttig want we zijn verwend geraakt met die kits, gemaakt met hoogstaand technologietwerk...
Is terug ouwerwets bouwen zeg ik maar... zagen boren schrapen vijlen lijmen vullen schuren zweten bloeden AAhrrrr :laugh:
(en tussen elk van de genoemde acties kun je gerust het woord "passen" toevoegen)

Grofweg is mijn oordeel over deze kit :
Je krijgt een fraaie set basis onderdelen, inclusief een bouw-instructie waarin (behalve 2 aanbevolen kleuren) verder niets, nada noppes
informatie of tips gegeven wordt over de bouw van het model, danwel de historie van het origineel.
En het is echt aan de bouwer om er iets moois van te maken.... maar ik ben dat erg leuk gaan vinden bij deze !
Daarin speelt mee dat het maar 24 onderdelen zijn, en die zijn niet klein ook.

De ware tussendoortjes bestaan uit af en toe hier op 't forum efkes rondhangen en andere
bouwerts lastigvallen met commentaren en ander geneuzel :P
 
Wow, ik heb hier een paar echte wapens, dat ziet er klasse uit, zou je ook de graveringen kunnen in hout? Anders heb ik wel een klusje voor u :)
 
Oeps, ben ik toch in staat om mensen op 't verkeerde been te zetten met m'n toelichtingen :$

Lijkt me gaaf Dirk om in jouw wapens te mogen krabbelen en ik zou er vast
iets leuks van kunnen maken.... maar die mooie sierkrullen in mijn Blunderbuss zijn reeds ingegoten.
Had dat in m'n eerste post wel genoemd, maar had het hiervoor best nog even mogen aanstippen...

Zoiets graveren in een kolf heb ik niet het juiste gereedschap voor ten eerste,
dat moet voornamelijk met fijne gutsen, en dan nog heb ik daar geen ervaring mee...

Gaat niet wat worden denk ik, maar toch bedankt voor het aanbod he :)

met grove guts gegraveerd groetje ;)
 
Oei, zag de laatste posts en veranderingen en dacht dat je die laatste wel zelf had gedaan, sorry voor misverstand, blijft wel mooi werkje natuurlijk, veel plezier met de verdere bouw.
 
geeft nix hè Pantani ;) (ook mooie Pirate name)

Bedankt voor het compliment !
 
Blunderbuss Bouwen Part 4

alph_G_zpsf6f76c57.jpgoeiemiddag saam, leuk dat u weer komt kijken hier pirate_zpse2a2dd4a.gif

Het hete hangijzer tot nu toe was die pompstok die zo strak tegen de vuurmond zat.
Het andere minder hete hangijzer was die rare inkijk van de loop.

Even turrug blikkend :
Wat hier interessanter is, is de loop. Die is dus alleen aan het uiteinde helemaal rond...
Beetje vreemd als je dus daar naar binnen kijkt... zelf aanvullen ? meebie, maar heb daar weinig trek in...
was eigenlijk niet van plan om er een mega project van te maken, maar misschien kan ik die loop heel eenvoudig aanvullen...
Zaller toch 'ns over nadenken...
attachment.jpg


Ik ben er toch maar 'ns voor gaan zitten...

Van alles en nog wat bewaren ben ik goed in, dus even het ruim ingedoken...

Aldus een buisje van karton (uit wierook doosje) erbij gepakt .
attachment.jpg

Niet zo heel duidelijk te zien, maar dit kartonnen buisje is in diameter echt te klein.
De foto hierboven laat bovendien zien dat de plastic loop iets versmalt waardoor de kartonnen buis
ovaal geknepen zou gaan worden als je die er in drukt.. en dat verhinderd weer een goede passing (qua hoogte) in de "houten" vatting.
attachment.jpg

Nog iets anders ergens opgedoken, en erin gestoken :O

Ay, thát be me canon Bucko's AAAhhrrrrrrr... that'll make holes as big as the entrance of me treasure cave i say !
attachment.jpg

Natuurlijk hoorde ik het al kraken (O NO! nót the Kraken...)
Maar ik wilde het niet laten... dit wilde ik wel 'ns zien hèhè...
Maar dat was een beetje veel van het goeie.... geen ernstige schade, en al was het wél ernstig geweest,
dan nog zou ik niet boos zijn geweest op mezelf. Hooguit dit : :nowink:
attachment.jpg

OK fine...

Na zoeken naar en denken over andere mogelijkheden, is er besloten bij de karton buis te blijven.
Hele buis er IN? of een halve buis er tégen aan ??

Dit werd het plan: De buis van karton in de lengterichting halveren met schaar.
En dat dan vastplakken tegen de buiten kant van de plastic "goot".
Hier zit het even vast met een stukje tape, want eerst nog even droogpassen.
attachment.jpg

Dat droogpassen liet meteen ook zien hoeveel karton er nog nog af moest.
De plastic loop zakt zover in het "hout" dat de rand van de loop iets er voorbij aan de binnenkant zit.
Dat randje zie je dus niet en daaraan moest ik mijn halve kartonnen loop vastmaken.
attachment.jpg


Het vastplakken van het karton is gedaan met ruime hoeveelheid CAlijm.
Direct uit het flesje langs het karton laten lopen. Heb hier een spuitmasker met koolstoffilter bij opgezet !!
CA-lijm of superlijm is bijzonder giftig vergeet dat nooit !
Dsc07175_zps759ad202.jpg

En zo ziet de "inloop" er nu uit ;). Vanwege het vastplakken aan de buitenkant, zie je nu nog wel duidelijk twee randen.
Met putty of plamuur ga ik proberen dit iets te egaliseren.
attachment.jpg

attachment.jpg

En dan nu.... de onverwachte oplossing voor het probleem met de pompstok jéééé danse_zps6954c1af.gif
Vanwege dat karton tegen de buitenkant van de loop had ik gezien dat die ietsje hoger was komen te liggen ...
Pompstok met geleiders ertegen en ja hoor : meer speling..mmm...
Toen heb ik steeds een stukje karton toegevoegd tot er genoeg speling was ontstaan.
Zal de oplettende knutselaar denken : dan gaat de loop toch schuin komen liggen door de ophoging aan één kant ?
Keep watching...
attachment.jpg

attachment.jpg

Aldus is er voldoende ruimte...zelfs om nog een leuk knopje te verzinnen aan het uiteinde van de pompstok.
Niet goed te zien op dit plaatje, maar over het geheel valt de ophoging aan de voorkant van de loop niet op.
Wél goed te zien zijn CA-lijm resten en nog iets karton wat allemaal netjes afgewerkt gaat worden.
attachment.jpg

Nu nog een ander belangrijk stukje werk aan de Blunderbuss. Deze kieren wegwerken.
(de loop zit nu nog los) Vullen met putty na vastlijmen zou lastig gaan omdat er achter de kieren alleen maar
open ruimte is, dus geen houvast voor de putty. Ik zou het erin kunnen blijven duwen tot de hele kolf vol zit ;)
Bovendien komt er dan onvermijdelijk putty op het achterste van de loop. Dat moet dan ook weer gekuisd worden..
En proberen die kiertjes van achteren te dichten gaat ook niet, dus....
attachment.jpg

...is er besloten gewoon dit open deel dicht te maken met een plaatje plastic.
Dit is wat meer werk, maar is uiteindelijk makkelijker dan proberen alleen die kiertjes op te vullen.
attachment.jpg

attachment.jpg

En er zit ook nog wat werk aan het gebied rond het "zundgat". Een naad zal zeker mogen, want de loop
blijft los van de rest. En ik heb al gezien dat het onder het gat niet hoeft worden aangevuld, want
door aandrukken tijdens vastzetten van de loop komt dit goed te zitten en zie je geen kier meer.
attachment.jpg


Goed luitjes, nog steeds genoeg te doen, maar gezien dat het best voorspoedig gaat ben ik
zowaar zo goed gemotiveerd geraakt dat ik het vermoeden krijg dat ik sinds jaren ook echt weer eens
een model ga voltooien (zal toch niet ? méént-ie dat nou ?? :ohmy:)

Ter afsluiting voor degenen die zich wel aangesproken voelen door die Piraten van weleer :
Een leuke site "Talk like a Pirate Day" waar ook een Piraat-praat vertaal machine te vinden is.
Daarmee kun je engelse zinnen omzetten naar zinnen in Pirate style :laugh:

Dank voor uw aandacht Bucko's, en heb je vragen, brand maar los !

Tot ziens maties, hou 't dek proper en de kelen nat biere_zpsadcec932.gif

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Echt een mooie update Peter:8...ik volg dit met volle belangstelling...waarom ....ten eerste omdat dit geen alledaagse kit is ten tweede om de bouwer...die ik al persoonlijk ontmoet heb:8:8 en omdat de bouwer er een echt een gezellige en leerzame topic van aan het maken is:D
PS....je selfie is maar zo en zo he....je hebt er ooit beter uit gezien:P:P:P:P:P:P:P
top man...........................;););)
 
Impressionant werk, Peter.
Tussendoortje: ik meen dat jouw "vuurgaatje" in correcte termen een zundgat genoemd wordt. Bij kanonnen is dat het gat langswaar de lont in contact komt met het kruid en vermits bij de blunderbus dit dezelfde functie heeft zal dit waarschijnlijk ook zo noemen.
 
Hey Spaander , bedankt maatje, ik doe m'n best hè :D en dat ik beter uit gezien heb
weet ik maar al te goed... daarom heb ik dat masker maar opgehouden laughing_zpsbebe62dc.gif

Ha Erwin, was wel toe aan een tussendoortje :yumyum: zeker als 't een leerzame is ! Bedankt man :D
Heb direct gechecked met goegel en je hebt helemaal gelijk ! Ga m'n text aanpassen... wel zo chique niewaar ?
Maar zou zo'n Donderbus ook met een lontje werken ? Dacht 't niet eigenlijk...
 
Prachtig om zien hoe je van zo'n "slecht" passende kit iets realistisch aan het bouwen bent, bewonderenswaardig ;)

Maar zou zo'n Donderbus ook met een lontje werken ? Dacht 't niet eigenlijk...

Ik dacht dat het met vuursteen en tondel werkte?
 
Neen, de donderbus werkt niet met een lont maar het vuur van de ontsteking moet toch bij het kruid raken he, vandaar het gaatje.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan