Hoofdsponsor

1/24 Deathrace Dreadnought peterbilt armored [WIP]

Schaal 1/24 - 1/25

doomwad

Well-known member
Registered
Lid geworden
10 aug 2009
Berichten
3.600
Hallo mensen,hier in dit topic bouw ik de vrachtwagen na uit de film deathrace 2008.Het is mijn derde en tevens laatste model in deze serie.
Daar dit een half scratchbouw is vroeg ik aan het beheer waar ik deze kon posten,men raadde me aan dit hier te doen.
Omdat ik enkele jaren geleden enkele vrachtwagens overkocht van een lid hier was de kans natuurlijk echt schoon dit te gaan doen,zodoende werd al een vrachtwagen van een gewisse dood gered als het ware lol :p.Het donor model die ik hier gebruik komt van een western star truck
die ooit een heavy duty towtruck was.
Om jullie op weg te helpen een boxart beeld van de donor truck.

attachment.jpg

Waarom een westernstar??,ik begreep dat de construcktie van deze truck het beste was om om te bouwen.
Robuuste neus en sterk chassis voor een model die ik helemaal diende te herbouwen.
Zo en nu wat werk laten zien die al werd gedaan.

attachment.jpg
Ik begon na het heropbouwen met het maken van de grill,de sleepercab werd ook al aangepakt.
attachment.jpg
Bekleden van de zijflank op de neus,dun styreen van een halve mm dikte.
attachment.jpg
Het originele stuk op de zijkant werd vervangen door styreen en verbreed want dan pas was het juist.
Ook het dakje werd door gezaagd en vergroot.
attachment.jpg
Hier zie je het wat beter,ook deze keer styreen en onderdelen van de originele kit geweest.
attachment.jpg
Zoals je ziet zitten er stukken op van de originele kit maar ok van andere vrachtwagens die ik gelukkig op reserve liggen heb.Ik schat zo een
acht tal vrachtwagens aan onderdelen waard.
attachment.jpg
Om de bestuurders cabine netjes recht te hebben maakte ik zelf een steuntje daar deze nergens meer te vinden was.

Al snel begon ik aan de verdere opbouw aan bepantsering,zoals de afwerking van de grill en de verdere opbouw aan de langszijde van de vracht wagen.
attachment.jpg
Het was erg makkelijk de truck te voorzien van eigen gemaakte mudguards en spatborden,alles uit styreen van 1.5 mm dikte.
Ook de Bumper is van hetzelfde gemaakt(dikte dan).
attachment.jpg

attachment.jpg
Bovenop de motorkap legde ik een even dik stuk styreen vast zoals een peterbilt moet zijn,goed wetende dat dit eigenlijk een western star is :p
attachment.jpg
Et voila sie,daar zijn we met de opbouw van de gepantserde brandstof tanks die zullen uitlopen naar het styreen aan de neus.
Zoas je kan zien liet ik het styreen doorlopen over het chassis om zo een stevige basis te hebben om aan de andere kant net hetzelfde te kunnen bouwen.
Op die manier kan men symmetrisch te werk gaan.

Ok dat is het voor vanavond,ik hoop morgen wat verder te kunnen posten.Slaapwel allen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Patje gij zijt toch ook een nachtuil zie ik hier het zijn allemaal wel ruwe bouwen zoals ge zelf al vertelde , MAAR het heeft iets speciaals zoals de Mustang het is knap ,( maar zo ben ik dan weer ) ik vind het zonde van zo een mooie mustang niet aantrekken hoor
Grtz Marc
 
@ coachke: ja zo kent men mij,altijd al geweest een nachtuil :)

Maar ok we dwalen niet af en gaan verder in dit topic.
attachment.jpg
Het raam zit er in,kon dit niet op schadeloze manier verwijderen.
attachment.jpg
De verdere opbouw van de brandstof tanks van onderzijde gezien dan.Motor zit er ook nog want deze werd helemaal herbouwd.
attachment.jpg

attachment.jpg
Hier zie je dat ik stripjes styreen legde om de delen netjes te doen aansluiten en ook om op deze
manier een goede verlijming te waarborgen.
attachment.jpg
Hopla dat lukte goed,dus nu dicht maken he,ik moet toegeven er zit heel wat aan styreen sheet in verwerkt.
attachment.jpg
Om zo symetrisch mogelijk te werken kopieerde ik elk onderdeel alvorens te verlijmen aan de andere kant.
Anders had ik het probleem dat ik zou moeten gaan snijden en vijlen tijdens het op bouwen ervan.
Ook hier is het styreen 1.5 mm dikte.
attachment.jpg
Uiteraard is er een randje te zien,nooit kan dergelijks perfect worden geplaatst,dus een beetje veilwerk is er altijd wel.
attachment.jpg

attachment.jpg
Ik was tevreden met het resultaat zover.
attachment.jpg
De plamuurwerken aan het dak,ook later word hier wat aan veranderd weer.
attachment.jpg
Dit is aanvankelijk de bedoeling.De truck en de oplegger erbij,deze laatste is ondertussen stuk gegaan door een van de kattebeesten hier
attachment.jpg
Zo zou het er moeten gaan uitzien in lengte (86 cm in totaal)
attachment.jpg
Je ziet hier al de wielen bekleed met sheet,de luchtfilters aan beide zijden ook zelfbouw al.
De uitlaatpijpen ja dat was echter niet slim om deze al te plaatsen,want de pijpjes braken af tijdens het verder
bouwen met styreen.
attachment.jpg
Het dragende deel van de oplegger heb ik nog en zal trachten deze netjes een goed stel wielen te geven.
attachment.jpg
Even in lengte bekeken.De cirkels dienen om er styreen overheen te kleven en zo de openingen
waar nodig te gaan voorzien.Ik maakte zelfs al een afgerond gedeelte om de "ketel" af te sluiten vooraan tegen de trekker.
 
attachment.jpg
De grill is hier reeds klaar,de lamellen zijn van0.50 mm dik styreen.
attachment.jpg
Tijdens het opbouwen van de lamellen helaas geen foto's gemaakt,maar goed dat is wat het resultaat is van een dagje snijden en
verlijmen,je ziet ondertussen ook al de filter elementen zitten en de twee stootplaatjes op de neus.
De schuin geplaatste styreen delen op het dakje zijn als het ware voorzien als zonne weringen en ook weer als bepantsering.
Het plaatsen van de afvoer naar de uitlaat buizen verliep zeer makkelijk hier.
attachment.jpg
Even bekeken aan de voorzijde,onderaan de bumper zie je lijntjes,deze zijn er gezet om er later
de Snowshovel tegen te plaatsen.Deze laatst vernoemde was in de werkelijkheid niks anders dan een omgebouwd sneeuw ruimers blad.
attachment.jpg

attachment.jpg
Hier werd het dakje voorbereid om er een opening in te gaan zagen,er komt een soort stoel in te hangen.
attachment.jpg

attachment.jpg
Als ik het zo bekijk,ik zit op de goede weg om de dreadnought tot leven te wekken :)
Zo dat gedeelte is klaar,omdat ik geen foto's heb van de opbouw van de snowblade kan ik ook niet gaan
tonen hoe ik tewerk ging.Maar goed ok,hier gaan we met volgende afbeeldingen.

Aan gebrachte sneeuw shovel:

attachment.jpg
En hier is ie dan,Ik heb bij Domino styreen strips aangekocht om deze constructie te kunnen maken,zoals we allemaal al weten bij Domino vind je veel.
attachment.jpg
Ook hier weer delen eerst gekopieert.
attachment.jpg
even van onderzijde bekeken.Voor ik dit bouwde keek ik menig keer naar de film die ik op mijn pc zette en zo kon ik shots pakken van de truck.
Daarom dat alles wel redelijk reëel is nagebouwd.
attachment.jpg
Herinner je de lijntjes? Wel dat is waarom dus,stukjes styreen als steunpuntjes om de shovel erop te lijmen.
attachment.jpg
Volgens ik kan zien is dit goed,daarom eens een foto uit de film die ik nam tijdens het bekijken ervan.
attachment.jpg

attachment.jpg
Uiteraard is er nog wat werk aan,dus we deden gewoon verder.Deze constructie valt erg goed mee om te bouwen.
Het plaatsen ervan eveneens,zolang je geduld oefent en de delen netjes gaat verlijmen kan het niet echt mis gaan.
Je zal denken waarschijnlijk of dit stuk niet te zwaar is en gaat loskomen tijdens het drogen? neen hoor,want ik zette de trekker op
zijn achterste tegen een doos recht,zo kon alles mooi blijven zitten zonder ook maar 1 mm te gaan verschuiven,na twee dagen ging
ik weer verder met de verdere bouw ervan.
attachment.jpg

attachment.jpg
Daar waar de twee dunne balkjes zitten komen nog boutjes geplaatst.
Zo meteen de verdere bouw van deze shovel.
 
Laatst bewerkt:
ik kijk hier mijn ogen uit mijn kop wat jij allemaal doet en kan met evergreen, volgens mij heb je aandelen van evergreen ;)
 
Het is erg leuk om met styreen te werken,eenmaal je eraan begint kan je moeilijk stoppen vind ik.
attachment.jpg
Het werk vorderde snel en alles verliep goed.Hier weer enkele details aan gebracht.
attachment.jpg

attachment.jpg
Later als alle onderdelen zijn geplaatst zet ik er nog lasnaden op waar nodig.
attachment.jpg
Zo e nu wat aan het dak werken van de trekker.

Plaatsing openingen: Cabine en sleepercab.

attachment.jpg
Zo zie je hier dat ik niet stil heb gezeten he,de openingen zijn intussen opgewerkt met gril werk en pantser deeltjes.
Ook het schutters stoeltje zit er reeds in verwerkt,dom van mij geweest dat ik toen geen foto's nam tijdens het vervaardigen ervan.
attachment.jpg
Om de grill te maken kocht ik rond styreen van 1mm diameter,zodanig gelegd dat het net als een beton net leek.
Over deze opening komt nog een stuk styreen van 0.50 mm dikte.
attachment.jpg
Ik weet eigenlijk niet de juiste benaming,maar ik noem het een schutters plateautje,werd ook reeds voorzien.
Om alles in juste weergave te doen ben ik toen op zoek gegaan naar de gepaste bewapening op die erop te zetten.
Gelukkig vond ik er eentje en moet deze eens namaken omdat er twee dienen te worden geplaatst.
De benaming van het wapen en de foto's volgen nog.
attachment.jpg
Het doet me denken aan een wapenstoel van een of ander pantser voertuig ;)
Tot zo ver het dak en slaapcabine deel.We gaan over naar het plaatsen van armour plates op de tanks.

attachment.jpg
Elk deel hier is vervaardigt met styreen van 2 mm dikte.
attachment.jpg

attachment.jpg
Ondertussen waren de pijpjes van de uitlaten al afgebroken :p Je ziet ook al een modder vanger of muddguard zitten.
attachment.jpg
Ook de dikke pijp langs de bestuurderszijde was er terug af,doet er niks toe want dat plaats ik gewoon zo terug.
attachment.jpg
Hier dan het stuk dun styreen op de sleepercab,je ziet dat dit meteen een heel andere en nettere look geeft.
attachment.jpg
Ook aan de andere zijde dezelfde delen (ook weer eerst gekopieerd)
attachment.jpg
Dikke pijp delen beiden terug op hun plaats,je ziet nu iets beter het schutters stoeltje zitten.
Tot zover deze bepantsering.Ik ga nu over tot het opzoeken van de rimhub spikes die op elk wiel zullen
worden aangebracht.Eerst enkele foto's van wat ik bedoel.
attachment.jpg
De zwarte uitsteeksels zijn de spikes die ik ga laten maken.Dit is onmogelijk zelf te doen daar ze allen identiek dienen te zijn.
attachment.jpg
Deze afbeeldingen zijn allen van eigen screenshots van mijn film op de pc.Rood kadertje duid aan wat ik wens te verkrijgen.
Om deze spikes te laten maken dacht ik aan Christophe van CIdesign,dus ik trok de stoute schoenen aan en mailde hem.
Hij verzocht mij een schets te maken die dan zou worden verscherpt en zou kan worden uitgesneden .
Dat is het zowat nu,we gaan over tot opzoekingswerken voor alle bewapeningen.
Tot snel met de foto's van de spikes,ik moest niet erg lang wachten op deze en kon snel al bekijken hoe ze eruit zagen.
Dat is voor een andere keer dan weer. ;)
 
mooie scratch werken hoor doomwad,

ik sta ervan te kijken :)
 
Mooi werk.
Ga je de directrice van de gevangenis ook maken?
 
Hmmm daar zeg je wat Jelle...Ik kan dat doen ja lijkt me een goed idee.Weet je wat,ik doe het gewoon als deze truck af gewerkt is.
Open ik een nieuw topic bij figuren of diorama dan en zet ik de trekker erbij.
 
Goede nacht,net voor het slapen gaan nog snel even dit ter info meegeven aan jullie.

attachment.jpg
Dit zijn de betreffende hubspikes die ik bedoelde,ze werden gefreest met een cnc achine uit 0.50 mm dik styreen.
attachment.jpg
Heb ze zo laten maken dat ze in elkaar schuiven,zodoende kan ik ze dan op de wielen aanbrengen.
attachment.jpg
Om de juiste vorm ervan te vinden keek ik zeer goed naar de film en zette deze op pauze,was niet makkelijk het juiste moment te pakken te krijgen maar ik ben er toch gekomen.
Wat de grill betreft op de neus,ik gebruikte volgende referentie van het net.
attachment.jpg
Bron:http://starcarcentral.files.wordpre...-1974-peterbilt-from-the-movie-death-race.jpg

Op deze manier baseerde ik de opbouw qua grill en andere delen op de trekker.Zo ik ga naar bed toe,slaapwel allemaal en tot morgen of een dezer he :)
 
Woow, echt zeer mooi scratchwerk!!
Ziet er fantastisch uit!
 
In de chat gevraagd om beelden van de vlammenwerper:

Death_Race-Dreadnought-7.jpg

Death_race-7.jpg

Death_race-8.jpg

cap010.jpg

Death_Race-Dreadnought-5.jpg

Veel meer info en foto's over/van de wapens op deze vrachtwagen, vind je hier.

Zoals gezegd, mooie bouw. Ik volg met volle interesse!
 
Zo dat ziet er goed uit,heb ik een idee van hoe deze te gaan bouwen,mijn dank hiervoor maatje.
 
Geen dank, kleine moeite. Vergeet ook zeker die link niet aan te klikken, daar is echt een stortvloed aan info over de andere wapens.
 
goede morgen iedereen; Ook deze is een tijd geleden maar dat is omdat ik niet de goede referentie vind om de turret na te maken van de Abrams die achterop de trailer dient te worden gebouwd,zolang deze er niet is kan ik niet verder met de trailer,die ondertussen helaas helemaal opnieuw zal moeten voorzien worden van
een wielen set :( .Maar ok dat is nu eenmaal modelbouw,mijn vraag is of er iemand patronen heeft waar de platen en zo op staan hoe deze juist na te bouwen op juiste schaal.De vrachtwagen is een 1/24 dus zou het op die schaal moeten kunnen nabouwen uiteraard.Niet dat dit dringend is zeker niet maar het zou wel leuk zijn mocht ik de goede afbeeldingen te pakken krijgen om de platen na te maken en aan elkaar te zetten tot 1 geheel. Dank bij voorbaat.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan