Hoofdsponsor

1/72 Ferdinand [DONE]

Michel

Well-known member
Registered
Lid geworden
25 jul 2008
Berichten
3.621
AlMagnus_Trumpeter_Ferdinand_07205_bt.jpg

Ik ga trachten om deze kit OOTB te bouwen.
 
Ziet er een mooi model uit, heb die hier ook nog liggen van een ander merk.
Ik volg je ;)
 
Ik heb dezelfde kit liggen dus zal ik de bouw zeker volgen.
Heb er wel een Part PE setje (P72-126) voor gekocht alsook een Aber metalen loop (72 L-05).
 
M'n eerste 1/72 en ik heb al lijmvlekken bij de eerste onderdelen:D
Het is best wennen na een RC schip van 20kg ...

Deze is voor de fun dus verwacht geen wonderen hier maar bedankt voor te volgen. Een der dagen volgen de eerste foto's, eerst proberen wat zaken op te kuisen...
 
Ik heb dezelfde kit liggen dus zal ik de bouw zeker volgen.
Heb er wel een Part PE setje (P72-126) voor gekocht alsook een Aber metalen loop (72 L-05).



Hey,

Van hieruit hetzelfde zoals Erwin heeft geschreven, maar dan ook met metalen loop, enz.. met anderen brol erbij... :) ;)
We volgen. Eindelijk komen de kleintjes eens naar boven... ;)
 
Ik heb me eerst bezig gehouden met het maken van de koepel, dit leek me het gemakkelijkste om te starten.
De loop is nog niet gelijmd.

attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


Het volgende is beginnen met de wielen en de rupsen. Hoe ik dat moet aanpakken weet ik nog niet.
De wielen lijmen op de hull en dan de rupsen erop proberen te leggen of anders de wielen nog niet lijmen maar de rupsen al wel op de wielen lijmen... Bij 1/35 zitten de spatborden er nog niet op en nu wel dus dat is wat moeilijker werken...

attachment.php


attachment.php
 
Ik zou zelf de loopwielen er al op kleven maar de 2 trekwielen nog niet. Vervolgens de stukjes track in elkaar kleven en 10 min laten harden zodat ze nog beweegbaar zijn en dan kun je ze over de wielen leggen. Beginnen met de bovenkant ( kan ze nog door trekken doordat de trekwielen niet vast hangen).
Ziet er al goed uit.
 
Losse tracks, leuk.
Misschien eerst en vooral een basiskleur aanbrengen op alle schakels en de loopwielen schilderen. Ook zou ik aanraden om de onderzijde van de romp reeds te schilderen in primer en basiskleur.

Hierna eerst de tracks aan de onderzijde van de loopwielen, de A4 volgens jouw plan. Vervolgens werk je deel per deel naar boven toe waarbij je er zorg voor draagt dat je de schakels mooi laat inpassen in de tanden van de trekwielen.
Eens dit gedaan kan je de bovenzijde verder aanvullen met de delen A5 en A3.
Deze tanks waren nieuw toen ze in de strijd gingen en hadden nog geen last van doorhangende tracks maar door hun algemene vorm gebruiken ze wel de bovenzijde van de loopwielen als terugloopwiel en liggen ze er dus bovenop; m.a.w. ze "zweven" niet.

Heel voornaam is dat je je tijd neemt om dit te doen en er zorg voor te dragen dat ELKE track link juist en precies op zijn plaats zit. Waarom? Eenvoudigweg omdat deze plastieken tracks niet in elkaar haken als Friuls maar dat sluit niet uit dat ze wel allemaal horizontaal en verticaal moeten liggen en dus niet mogen doorzakken naar links of rechts als je ze van voor of van achteren bekijkt.
 
Veel succes met de build Michel, mooie kit en 1/72...! interessante info voor de assemblage vannde wielen en tracks, blijf deze volgen...!

grtz yves,
 
bedankt voor de tips. Ik kan al beginnen met de wielen in elkaar te plakken..
 
De tracks van deze kit passen totaal niet :(

Heb juist eens naar je link verwijzing gaan kijken, en het lijkt er op dat je een beetje snij- en plakwerk zal hebben aan je tracks. Let wel op dat je de tracks juist legt, op de foto van de link heeft hij de tracks niet juist gelegd, kan je zien aan het binnenste deel van de track, de ene hebben hun verbinding zo: [[[[ en de andere hun verbinding zo:]]]]. altijd zorgen dat ze ] ] ] ] ] in dezelfde richting liggen ;)

De loopvlakken van de wielen, moet dit zwart of staalkleur?

Sommige Duitse tanks hadden twee soorten wielen, ze hadden er met rubber, en met volledig stalen wielen. In het begin van de oorlog hadden ze nog geen tekort aan rubber, later wel...
Die van jouw model hebben volledig stalen wielen, dus geen zwarte randen ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb eens de doos van de Ferdinand opengetrokken (heb hem hier ook liggen ;) )
Na even goed gekeken te hebben naar de tracks, kan ik de verwarring begrijpen.
Heb er gemakshalve even een foto van genomen om te verduidelijken

attachment.jpg

In de cirkels kan je zien dat de tracks omgekeerd liggen ten opzichte van elkaar (de achterkant daarentegen liggen dan wel juist :O ) dus hier heeft de fabrikant waarschijnlijk de fout gemaakt :@
De pijlen duiden dan de zijden aan die tegen elkaar!! moeten komen (zie de tekening in de cirkels)
Hopelijk geraak je wijs uit mijn uitleg en heb je hier iets aan ?
 
bedankt voor de toelichting. Ik begrijp het helemaal, nu nog het zien op te lossen :)

Ik zal de loopvlakken dan zilver schilderen want die verf zal er wel snel afslijten...
 
Enkele foto's van de huidige stand van zaken:

attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


Op de een of andere manier zijn de foto's nogal geel en onscherp uitgevallen...

Ik ga nog een beetje plamuren en dan de koepel monteren. Deze past niet goed dus daar moet ik nog wat de plaatslager voor uithangen.
Met de tracks ben ik nog niet begonnen, eerst wil ik weten of ik de grote onderdelen goed kan laten passen. Anders is het moeilijke trackwerk voor niets...
 
Zeer mooie en verzorgende bouw, ik zet er een stoeltje bij ben natuurlijk benieuwd in welk kleuren jasje deze jongen gaat krijgen..
 
dank je

De tracks zijn een ramp. De aparte delen passen niet op elkaar enz...

Mogelijks is dit het einde van de ferdi.

Laatste keer trumpeter voor mij. bij 1:35 zitten er dropveters in en hier aparte links die niet passen...
20 jaar geleden waren de kits van tamiya zelfs beter...

En dan verschieten ze ervan dat men mensen niet meer warm kan maken voor modelbouw. Je moet tegenwoordig al een gedreven bouwer zijn om een OOTB te kunnen maken omdat je tracks op 1:72 moet gaan bewerken met mes en vijl...
 
Je moet niet stoppen Michel. Als optie 1 niet werkt ga je over naar optie 2.
Maak er een Ferdi in depot in onderhoud van of een wrak, er zijn mogelijkheden genoeg om deze kit alsnog te gebruiken.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan