Hoofdsponsor

1/35 Flakscheinwerfer 36.. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

GUnit

Well-known member
Registered
Lid geworden
6 aug 2008
Berichten
6.550
Beste vrienden hier op dit geweldige forum,

Nu ik mijn woestijndiorama in de vitrine heb mogen installeren, is het weer tijd voor een nieuw project !

Deze schijnwerper zal onderdeel uitmaken van een klein diorama.

Omdat ik niet graag met de deur in huis val, wil ik jullie graag even wat opgesnorde geschiedenis meegeven, betreffende dit opmerkelijke apparaat.

De zg. Flakscheinwerfer 36 was een toestel dat zowel gefixeerd als op een trailer terug te vinden was op het strijdtoneel. Mijn 36 gaat zo'n mobiele worden, maar dit terzijde...

Dit kleine zoeklicht mocht niet worden onderschat inzake geleverde prestaties, hij kon vliegtuigen opsporen over een afstand van 5 km, en dit tot op een hoogte van 1500 meter, en da's toch indrukwekkend. Er waren nog zwaardere versies, want naast deze met een doormeter van 60 cm, had je ook de 150 en de 200, met letterlijk "hemeltergende" karakteristieken.

Deze toestellen werden bediend door zg. Flakregimenten, ingedeeld bij de Luftwaffe. Wat de 36 betreft, die werd bediend door een driekoppige bemanning. Natuurlijk waren er meerdere werkzaam in uitgekiende opstellingen.

Er werden, om de lucht af te speuren, S-patronen gevormd, en wanneer een vliegtuig "gevangen" werd in zo'n straal, volgde men het zo strak mogelijk.
Dan kwam de Flak in actie. Omdat het type 36 alleen relatief laagvliegende formaties kon ontdekken, werden ze begeleid door eerder lichte luchtafweer zoals de Flak 38 en 40.

Zo'n Flak 38 zal ook in het diorama figureren later.

Straks volgt de start van de bouw.

Groeten van GUnit.
 
Laatst bewerkt:
leuk initiatief.
veel succes met de bouw
 
Hoi Guy mooi onderwerp ;P en ik ben ervan overtuigd dat dit het goed gaat doen in een dio zoals je schetst. Succes met de bouw en zal het zeker gaan volgen.B:

Groeten Swa.
 
Dat noem ik nu eens een begin van een topic een leuk voorwoord Guy.

laat nu de foto's en de update's maar komen;P
 
Hey jongens, bedankt dat jullie de keuze van mijn volgende kit wel zien zitten.
Inmiddels heb ik mezelf op een nieuwe airbrush getrakteerd met het geld dat ik kreeg voor mijn verjaardag (41 alweer, bah !). Het is een Harder&Steinbeck Infinity Two in One geworden. Alleen kan ik er nog niet mee beginnen werken, ik verwacht immers nog een dubbele snelkoppeling voor het aansluiten op mijn compressor. Die mag ik nu zaterdag gaan ophalen. Waarschijnlijk zal ik dus pas volgende week aan de slag kunnen met het spuiten.

Ik heb de twee helften reeds opgepoetst en ontdaan van zeer minieme flashrandjes. Ook binnenin heb ik het plastic zo glad mogelijk gezet. Er zit een lamp in doorschijnend plastic bij.
Volgende stap wordt het naadloos tegen elkaar zetten van beide delen. Ik wil absoluut geen naad (het woord alleen al !). Ik ga proberen deze **** te verzadigen met Surface primer van Tamya, daarna met een home made tooltje (staalwol op een rond stokje) alles gladzetten. Zo zou ik een perfect kokertje moeten verkrijgen, dat ik vervolgens kan airbrushen met wit, gevolgd door een Chromeverf.

Welke verf zouden jullie kunnen adviseren om chrome te airbrushen ? Het schijnt dat Alclad een topverf is, maar slechts moeizaam te spuiten omdat de metaaldeeltjes steeds wegzakken, waardoor de airbrush makkelijk verstopt geraakt. Heeft iemand daar ervaring mee, tips misschien ?

Bedankt jongens. GUnit.
 
verjaardag (41 alweer, bah !).

Guy, join the club!:D:D

Verder ben ik nu al benieuwd naar de eerste pics.

P.S. Met Alclad heb ik geen ervaring en ik zou in dit geval ook bij een ander te rade moeten gaan.

Groeten,
Swa
 
GUnit schreef :
verjaardag (41 alweer

Swa schreef :
Guy, join the club!

Misschien moeten we toch eens overwegen om een senioren-afdeling aan ons forum toe te voegen. Met een groter lettertype en zo :))

Ik zal maar niet te hard roepen, binnen een kleine 2 jaar ben wordt ik ook 41 B:

Groeten, Pascal
 
Ik zal maar niet te hard roepen, binnen een kleine 2 jaar ben wordt ik ook 41 B:

Groeten, Pascal

Dan pas?
Bij mij komt dan de 5 al om de hoek kijken.
Dan komen de grote letters van pas:D:D:D

Erik.
 
Laatst bewerkt:
En dan zullen we ons heil moeten zoeken in bouwdozen met extra grote onderdelen, en niet te veel, vier of vijf. En voorgeschilderd natuurlijk ! GUnit.
 
En dan zullen we ons heil moeten zoeken in bouwdozen met extra grote onderdelen, en niet te veel, vier of vijf. En voorgeschilderd natuurlijk ! GUnit.

Dan begin ik terug te bouwen schaal 1/1.
Die Buggy komt er nog wel eens.

Erik.
 
@Pascal: Als ik door m´n stack aan dozen heen ben, gaat het deze worden!:D:D
Moet de onderdelen hier nog wel ergens hebben liggen.

Groeten,
Swa
 
Dit is inderdaad een fantastische kit : compact, duidelijk, geen flash, geen gietnaden, en bovenal...een bangelijk landingsgestel ! Ligt deze al in de rekken ? GUnit.
 
Even een geschreven update van de schijnwerper.

Eén ding is zeker : dit is geen kit voor beginnende modelbouwers !!!

Het ding bevat kleine onderdelen, zéér kleine onderdelen, bijvoorbeeld vleugelmoeren. Niet erg, maar deze moet je dan ook nog eens op twee hechtpunten van de sprew lossnijden zonder schade, niet eenvoudig. Bovendien heeft AFV niet één van die kleine deeltjes er op reserve bij gedaan, dus je weet wat je te doen staat, niet falen !!!

Als je er dan in geslaagd bent, zo'n minuscuul dingetje los te snijden zonder troubles, moet je het ook nog op z'n plaats krijgen, met het pincet graaien is absoluut not done, het tapijtmonster ligt al te genieten. Eerst lijm aanbrengen exact op de plaats waar het moet komen, en dan het niemendalletje opnemen met een tandenstoker en plaatsen is volgens mij de beste werkwijze.

Bovendien moet je nog doorwerken na het aanbrengen van deze tere onderdelen, dus je hebt er vanzelf weer brokken aan gemaakt voor je het doorhebt, voorzichtig zijn is dus echt de boodschap. Tot nu toe ben ik één zo'n ding kwijtgeraakt, maar ik heb er exact eentje kunnen namaken. Geluk dus !

In elk geval, wanneer het de moeite loont om een interessante foto te nemen verschijnt die zeker.

Groeten, ik ga nu mijn ogen laten rusten, hahaha.

GUnit.
 
Ik hoop dat je je ogen niet te lang dicht houdt anders ga je nog meer onderdeeltjes verspelen.:D:D:D:D:D

Als ik het zo lees G, een arbeidsintensief en secuur werkje. Kijk al uit naar je eerste foto.

Groeten,
Swa
 
Ben ook wel benieuwd wat je ervan maakt.
Ben er al zeker van dat mijn ogen ook vermoeid zullen zijn na het bekijken van je foto's...

Groeten,
Beyond
 
In elk geval, wanneer het de moeite loont om een interessante foto te nemen verschijnt die zeker.

Het is ALTIJD de moeite om foto's te nemen.
Wij houden daarvan.
Dus, waar wacht je op?:D

Erik.
 
Vanavond een eerste fotoreeks van de werkjes. GUnit.
 
Geen fotoreeks, wel een foto. Groeten ! GUnit.

Nog lang niet klaar zoals jullie zien :
HPIM5505-800.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan