Hoofdsponsor

1/12 Hydroplane Ferrari "Arno" van Achille Castoldi (1/12)

F

Furioza

Guest
Naar aanleiding van ons collega forum Modelbrouwers.nl heb ik besloten om ook mee te doen aan een wedstrijd. Nu heb ik contact gehad met de moderator Deathtrap en hij vond het goed dat ik dit schip ook hier neer zou zetten. Dus bij deze met intro erbij zoals het hoor bij een BCC

Het is een Tribute, dat betekend dat het gaat om een eerbetoon aan iemand die is overleden en in een voertuig een bepaalde prestatie neer heeft gezet. Het kan dan zijn dat deze persoon met het voertuig is overleden of later maar nu niet meer onder ons. Anders kun je iemand natuurlijk niet vereren he.

Het zal een copie zijn dat ik hier nu neer zet. Ivm het vele typselwerk dat daar in zit. Hierdoor zal het project de Kareldoorman even op een lager pitje komen te staan. Al gaan we daar zo tussendoor wel mee door, als ik de grote keukentafel tot mijn beschikking heb. Dit ivm kinderen en het huiswerk enzo. :|

Mijn Tribute gaat dan ook naar Achille Castoldi. Hij is de piloot geweest van de hydroplane Arno I t/m XI waarna hij met pensioen ging in 1959. En inmiddels overleden.

Maar nu ook even het waarom, en een korte geschiedenis.

Achille Castoldie was een echte pionier op het vlak van snelheid op het water hij heft het wereld record gezet op 81.10 miles per uur. Dit is gelijk aan 131.52 kilometer per uur. Deze snelheid heeft hij gevaren met een 400 kg klasse schip. De arno I

In 1953 heeft Castolde verschillende keren getracht om het snelheid record te plaatsen hij consentreerde zich dan vooral op de 800 kg klasse driepunt hydroplanes. Die wij nu nog kennen. En als moter heeft hij voor het eerst een motor gebruikt uit de wegracerij. De keuze is destijds gevallen op de Scuderia Ferrari.

Ferrari heeft Castoldi een 375 V-12 geleverd uit de Grandprix sector met een inhoud van 4493,7cc met een vermogen van ong. 385 pk. Hier is een tweeblads schroef op gemonteerd en heeft dan een toerental van 10.000 rpm kunnen halen.

In Januarie 1953 was de Compione d’Italia race, hier was Castoldi de piloot van de Arno XI inmiddels. Hier heeft hij onofficieel een record snelheid weten te halen van 124 mph. Dat is gelijk aan 199. 56 km per uur. Nog net geen 200 km per uur over het water. Daarna twee weken later heeft hij doormiddel van wat kleine aanpassingen de snelheid weten te behalen van 140.74 mph wat dan weer neer komt op een snelheid van 226,50 km per uur. Deze was dit keer wel officieel.

Daarna had iemand anders weer het record verbroken van Castodi en heeft Castoldi het hier niet bij gelatin. Hij heeft een nieuwe krachtbron gevonden, een twin supercharged 4,5L Ferarri met Methanol verbranding. Deze gaf dan een groter vermogen een goede 600 Pk.

Daarna heeft Ferrari een zeer geode monteur afgezonden, Stefano Meazza, hij was de hoofd monteur van de Scuderia motortechniek , om te helpen met de nieuwe Supercharged motor. De Grand Prix champion Alberto Ascari heeft daar de leiding op zich genomen en het nieuwe evenement georganiseerd. Dit was de 24 nautical miles. Deze Werdt op de 15e Oktober 1953 voor het eerst gehouden. Castoldi heeft hier het record met een groot succes weten te verbreken in de 800 kg klasse met een snelheid van 150,49Mph. Dit komt overeen met een snelheid van 150.49 km per uur.

Castoldi is hier na met pensioen gegaan in 1954 en heeft de Arno XI aan de rijke monteur Nando dell’Orto verkocht, Del’Orto heeft de motor gereviceerd en de lijnen van het schip aan de romp weer iets weten te verbeteren. Hij heeft het record hiermee niet weten te verbeteren.

Pfff, wat een typselwerk.


En natuurlijk ook even een plaatje van het desbetreffende schip.
FerrariHydroplane.gif


Het wordt scratschen, ik was dus bezig met mijn topic aanmaken en foto's te verzorgen tot het internet hier ineens even de brui aan gaf. Time out enzo. Maar blijkbaar doet alles het weer. Dan zal nu Achille Castoldi zelf even voorstellen.

Hier in een persbericht. Hij toont zijn eerste schip voor de poging van het eerste record.

B---Castoldi-Caption.jpg

En dan hier in zijn Arno XI (te zien aan zijn start nr. 50) en opweg naar een recordpoging. Over welke dat het gaat geen idee.

418-20070129131058.jpg

Helaas weet ik de bronnen niet meer van de foto's. Ik heb deze destijds opgeslagen van het internet en kan het nu niet meer achterhalen. Dus wie dit weet kan hier een aanvulling op geven.


Het schip zal doormiddel van houten spanten en een houten beplanking gebouwd worden. Dit is een geheel scratsch project. En ik zal dus alles tot in detail zelf gaan maken. Wat ik hier in dit schip ook zal doen, is de koperen nagel aanbrengen. Dat doe ik normaal nooit. Maar hier hoort erbij. Deze zijn in het origineel ook sterk aanwezig. Daarbij zal het met een donkere fineerplank beplankt gaan worden. Indien er tijd over zal zijn, is er nog de keuze om de motor er ook nog bij te scratschen, en zal ik dus de motor kap los maken. Indien dit niet gaat imv de tijd. Dan blijft de motorkap los, maar zonder motor, en bouw ik deze in een later tijdstip nog in.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie introductie van een speciaal draadje.
Veel succes ermee, Rik.
 
Heel erg mooie boot. Kan niet anders, het is een Ferrari hé cute
Dat wordt een flinke uitdaging, ben heel erg benieuwd hoe je het dashboard met die grote wijzerplaten gaat maken, en de vorm van de rode body lijkt me ook moeilijk.
Veel succes Rik :k

Groeten, Pascal
 
Mooi man, ik zal het zeker volgen.
 
veel plezier,ga dit natuurlijk ook volgen want dit gaat een pareltje worden.
 
Veel succes Rik met dit speciale project.

Groet,
Swa
 
Mooi project,Rik.Dat wordt lekker smullen voor ons.
Ben benieuwd hoe je de romp gaat maken.

Lijkt me ook harstikke leuk om het lakwerk,later,af te ronden.Dat is lekker "Shiny".

Ron.
 
Rik, van billing boats bestaat er ook een kit van een boot die qua vorm op deze ferrari lijkt. Ik heb het hier over de Slo-Mo-Shun IV.

Hier kan je via de site van BB de handleiding van downloaden en hier kan je eventueel wat inspiratie uit halen.

Na op onderstaande link te klikken moet je dan op BB520 Slo-Mo-Shun klikken.

Billing Boats Official Website

Ik hoop dat je er iets mee bent.
 
Je zal het misschien niet geloven maar dit model heeft een tijd op m'n verlanglijst gestaan.

Ik kijk dan ook met spanning uit naar de bouw.


Maak er iets moois van Rik.


Droop
 
Ik heb besloten om het maar een bijzondere schaal te geven, het is dus 1 op 12 geworden, wel puur omdat ik de klokken en metertjes wil namaken. En in de toekomst misschien nog wel een motorke er in. Die is wel 1 op 12 te koop. Wel duur. Kost 300 euri. Maar dan heb je ook wat. Meer dan 500 onderdeeltjes. En veel PE ook. Helaas geen foto van. Op de site ook niet.

SANY2216.jpg
Het omtekenen naar de juiste schaal. Dat valt niet mee, maar mm papier helpt wel. En de rekenmachine natuurlijk. :D

En zo zijn de eerste stappen gezet van de bouw van dit schip.
 
Even een paar foto's voor de stand van zaken.

SANY2222.jpg

SANY2223.jpg

De spreekwoordelijke kiel is gelegd. En de eerste spanten zijn er ook op gezet. Het is een eerste opzetje. Dit om te kijken of het de juiste lijn heeft. Ik heb eens grondig naar het orgineel gekeken, zowel op youtube enz. Daar zie ik dat de mamolie kitjes en van vele andere bouwers die deze tekeningen gebruiken, niet overal helemaal correct is. Dat is toch iets dat ik dan wel wil verbeteren. En dus een poging waag. (wat niet wil zeggen dat het mij beter af zal gaan, als de vele mooie die ik ben tegengekomen) :P
 
alles waar je model beter van kan uitkomen, moet je proberen. dan heb je toch je 'soul' in je model gestoken.

mooi bootje, alhoewel ik van deze helemaal niks ken. reden te meer om eens te komen kijken :D
 
Rik.....man ik ben blij dat ik dit projekt heb gevonden......boten is niet echt mijn ding.....maar dit zal ik met veel belangstelling volgen....
 
Kijk,de start is er al cute.

Ik kan alleen niet goed in de foto`s zien,wat je als materiaal bent aan het gebruiken.Lijkt me geen meubelplaat.Is dit gelamenteerd vuren?.

En wat is deze lengte?.

Lijkt me een spannend project,mooi,door de aparte lijnen erin.

Ron.
 
Ja, het lijkt wel of een piepschuim tussen die plankjes zit. Ziet er al heel mooi uit. Ben erg benieuwd hoe je de romp gaat beplanken (en ook waarmee ), ze heeft een ingewikkelde vorm, en is heel strak en glad. Lijkt me een flinke uitdaging om dat netjes te krijgen.
Maar voor jou zal het wel geen probleem zijn cute
Dit is een modern schip, ga je hier ook moeten verjongen ?

Ik ben blij dat je terug iets uit hout aan het maken bent Rik, je Nimitz ziet er prachtig uit, maar het is vooral met je houtprojecten dat je geniale bouwkunsten het sterkst naar boven komen.

Dit is een erg leuk topic om te volgen cute

Groeten, Pascal
 
Dank je wel jongens.

Het is idd leuker werken met hout.

Het verjongen van hout is niet de bedoeling bij dit schip. :|Volgens de spesificaties van dit schip, lopen alle planker recht en volgt dit de natuurlijke weg. Dan is als de onderkant van de zijkan is bereikt de plank in vorm gezaagd. Raar maar waar. Geen scheepsbouwkunst dus. (dit maakt het dus gelijk moeilijker voor mij)

Verder het schip word een totale lengte van. 60 cm en breedte van 26 cm en hoogte van 18 cm incl vin.

Het hout is gewoon triplex van de Gamma. Maar dan is deze verkeerd geleverd. Is Mahony toped triplex. Ik heb dit voor 1 euri meegekregen. cute Gezaagd en al.
 
Haha, dat is een koopje. Leuk dat het je met dit project (hout vasthouden) wel mee zit cute Ik zal M bij mij houden tot je project klaar is.

Groeten, Pascal
 
He, he. Eindelijk een foto update. Stom VIRUS gehad. (nogmaal ik haaaaat Windos's.) Maar goed. Dat is weer even over.

Opnieuw alles. Ik heb nieuwe materiaal en info van Peperbus gekregen. Hij is op het Nederlandse Forum Modelbrouwers actief. Hij heeft vele tekeningen en ander materiaal verzorgd voor mij, dit ook nog eens helemaal belangeloos. Mijn dank hier voor is niet zomaar uit te drukken. Hierdoor is gelijk mijn besluit geweest om de maat te veranderen van 1 op 12 naar 1 op 8 en dus gelijk maar overnieuw begonnen.

De foto's.

SANY2384.jpg
De tekeningen uitgetekend op A-4 papiertjes.

SANY2385.jpg
Dan alles plakken op het hout dat ervoor is. Dit is nog steeds het zelfde hout als dat ik al had.
Nu maar zagen.

SANY2386.jpg
Even kijken hoe dat het er uit komt te zien. De stukjes zijn bijna allemaal uitgezaagd. Nu alles netjes op maat vijlen.

Pfff. Al dat gezaag. is nu toch eindelijk gebeurt en nu alles netjes vijlen en schuren zodat het allemaal netjes past. Zodat het straks gelijmd kan worden.

Nu ook even een oplossing zoeken om het netjes haaks te krijgen, normaal werk ik altijd op een bouwstelling, maar nu heb ik geen centrale kiel. Dat wordt dus goed meten omdat de kiel niet helemaal op de grond staat. De boeg, neus als het ware is dan het laagste punt.

Deze is nu ook een beetje aangepast omdat het dek als het ware nog iets ronder loopt.
 
Hey Rik,

Ziet er erg mooi uit. Dit is de eerst keer dat ik een schip zie bouwen dat geen centrale kiel heeft. Spreek je in dit geval van 2 kielen ? Of wordt dat anders genoemd ?

Groeten, Pascal
 
1_kiel_goed.jpg

Rik,zou het geen idee zijn om een "tijdelijke"kiel te maken?.
Dan kun je hierin de boegspanten steken,zeg maar.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan