Hoofdsponsor

1/12 Hydroplane Ferrari "Arno" van Achille Castoldi (1/12)

Idd, Ronny hier heb ik al aan gedacht.

Ik ben alleen nog niet op onderzoek uit geweest. Dus daar moet ik nog op uit.
 
Toen ik eens leer nodig had voor een projectje ben ik gewoon naar de schoenmaker geweest, kon ik kiezen uit tientallen soorten.
 
Ja dat is ook een optie. Moest ik maar eens gaan proberen. Alleen dan wel als het hondenweer weg is. En het beter begaanbaar is. Dit is niet te doen. :s Ik waar gewoonweg uit mijn schoenen.


Even een stukje uitleg over hoe ik die pennetjes er in lijm, hier is immers om gevraagd.

SANY2458.jpg
Een Exacto mesje. Met daarin een mooi beiteltje. Mocht je dit ook willen aanschaffen, let dan op de kwaliteit, deze zijn hard en stijf/nietbuigbaar. En die goedkope buigen en breken makkelijk. Met alle gevolgen van dien.

SANY2459.jpg
En dan doormiddel van een snijdende/stekende beweging. steek ik het net boven het gelakte oppervlakte af. Het is dan nog niet klaar.

SANY2460.jpg
Hier is net iets beter te zien hoe ik iets boven het oppervlakte de pen afsteek. Let wel dat de schuine kant van het beiteltje aan de onderkant zit. Anders steek je dus wel in het gelakte hout. En dan krijg je beschadigenen. En dat is dus zonde omdat je dan een kuil krijgt ipv een glad oppervlak.

SANY2461.jpg
Ik blijf even op het zelfde stukje. Dan ga ik met het beiteltje er nog een keer langs als ik alle pennen heb afgestoken. Dit keer zo vlak mogelijk met de platte kant. Let wel op dat je dan de lak niet raakt. Dus ook hier blijf ik een klein stukje boven de lak.

Als alles gedaan is. Dan is het gemakkelijk om het weer glad te schuren. Het hout dat gelakt is moet je dus weer bijna kaal schuren. Ik heb het eerst een keer gelakt om er zeker van te zijn dat ik de potloot streepjes weg krijg van waar ik de gaatjes geboort hebt. En om voor beschadigingen te voorkomen. Dus dat deze lak nu bijna helemaal weg geschuurd word is niet zo erg.

SANY2462.jpg
Nadat alles weer een keertje is gelakt. Ben ik begonnen met de spiegel. Ik heb ervoor gekozen om hier een lichte houtsoort voor te gebruiken ipv een ziveren spiegel. Dit lijkt mij toch mooier.

Daarbij zal ik normaal gezien de spiegel eerst er op monteren en dan de huidlaag. Maar bij de echte is dit ook zo gemonteerd. En dus wijk ik maar af van mijn eigen methode.

Nu ook weer eerst lakken en dan de nagels in de spiegel aanbrengen en weer lakken. Maar als eerste de spiegel is iets ruim, dus netjes op maat schuren.

Er komt schot in de zaak. En het meeste schuur en plamuur is gelukkig voorbij. :wink:
 
Weer zéér knap afgewerkt ..Rik en ook weer prachtige en zeer leerzame Foto's
TOP.....man....
:|:|
 
Hoi Rik,

je bent een bron van inspiratie om ons zeker door te gaan!!!!!!!! :k
Nieuwe uitdagingen aan te gaan .cute
En ga zo door, ik bewonder je werk ApplausApplaus.
 
Bedankt voor de uitleg Rik. Wederom iets bijgeleerd :k
 
o weer wat verder gedaan en wat is er allemaal gebeurt??

SANY2463.jpg
Juist zwart, ja idd. dat is dus de bedoeling, ik weet dat de ferrari rood moet zijn. Maar dat is voor later.

Net zoals de Kareldoorman destijds een paar keer een laagje zwart heeft gekregen krijgt deze dit ook. Dit is handig om dan eventuele zaken te zien die je anders mist. Als ik nu ga schuren zien we straks waar het zwart blijft zitten, en waar dit het eerst weg gaat. Daar waar het eerste weg is, is een kwestie van vlak schuren met een schuurblokje. Daar waar het zwart blijft, bijvoorbeeld een putje, daar moet nog wat geplamuurt worden bijvoorbeeld. En zo krijg ik de opbouw zo glad als het maar kan.

Nu maar weer eens verder knutselen.
 
Hey Rik,

Bedankt voor de uitleg over het maken van de houten nagels cute

Wat een prachtige creatie staat daar op je laatste foto :| :| :| :|

Echt geweldig hoe je aan het bouwen bent. Het lijkt allemaal zo eenvoudig als je dit topic leest, maar daarin ligt de sterkte van een groot bouwmeester : op een ogenschijnlijk simpele manier een echt meesterwerk bouwen.

Veel foto's maken Rik, want dit moet je zien om het te geloven Applaus Applaus Applaus

Groeten, Pascal
 
Rik,je blijft er ook in "hangen".

Gewoon spuiten gaan ;P.

He he..nee hoor,schuur maar lekker,ik vind dat ook fijn om te doen.Alleen ergens moet je op een gegeven moment een grens gaan trekken.Tenminste dat heb ik gedaan.

Ron.
 
Wel ik nog wel wat schuur uurtjes te gaan met deze. Maar ja dat wist ik van te voren. Dus is dat ook een van de redenen he. Eens kijken hoe strak ik een schip afgewerkt krijg. :D

1_sany2465.jpg
Dat is even schrikken he. Jawel de binnenzijde is bekleed met iets dat op een grove poliester lijkt, maar ook weer een beetje op hoogpoligtapijt. Vreemd maar het zal wel weer ergens mee temaken hebben. Dus gaan wij dat ook namaken.

1_sany2466.jpg
Is het zaagsel eenmaal gedroogd, dan wordt het zwart geschilderd. Lekker grof met een oude kwast er tussen proppen. Zo krijg je een beetje robust vlak.

1_sany2468.jpg
Dan grijs drybruschen. Wel er komen nog wel wat laagjes drybrusch overheen, maar zo gaat het ongeveel worden. :k

1_sany2483.jpg
Even een inkijkje. De tweede brusch is er nu overheen gegaan, hoofdzakelijk zal het grijs worden. Die heeft de echte ook weer als hoofdkleur. Ik dacht eerst nog aan houtenlatjes enzo. Maar ik houd het orgineel toch aan. :D

1_sany2480.jpg

Huh, en wat is dat dan..........

Oh ja, ik was vandaag jarig......... dus nieuwe slofjes gekregen van dochterlief. En dat is toch weer lekker warm he. :|:|:|
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij deze gefeliciteert met je vejaardag Rik en zeker weer prachtig werk.........
ApplausApplausApplaus
 
Happy birthday Rik cute , wat een leuke sloffen zeg.

Een binnenbekleding gemaakt van geschilderd zaagsel :| :| :|
Ziet er schitterend uit, je moet er maar op komen zeg.

Groeten, Pascal
 
'k Ben wel een beetje laat Rik, maar toch nog een happy_birthday.gif.


Die tip met het zaagsel vind ik wel knap gevonden.



By the way: leuke 'sloef'kes'. cute




Droop
 
gelukkige verjaardag, happy birthday, bon anniversaire...en wat je nog allemaal wilt :k
leuke sloefkes gekregen. Homer Simpson blijft altijd geweldig, zelfs op sloefkes :k

en nu de Ferrari:
chiek jong :k
 
Ook van mij een gelukkige verjaardag Rik.
Doe uw sloefen niet verschieten he anders bijten ze je voeten eraf.:D
Grts

Johan
 
Rik,van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

En zo worden we weer een jaartje ouder en wijzer.
Gelukkig dat modelbouw je jong houd,toch:k.

En met die mooie sloffen kun je prachtig brouwen stiekum in de nacht,zonder dat iemand je hoort lopen :D

Euuhhh....misschien iets te ver gaande,maar hoe jong ben je geworden?.

Ron.
 
Nou kijk eens,een mooie jeugdige leeftijd.
Al had ik me jou iets ouder voorgesteld,gezien de teksten opbouw:k.

Ron.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan