Hoofdsponsor

1/12 Hydroplane Ferrari "Arno" van Achille Castoldi (1/12)

Dank jullie wel allemaal.

@ Blue bird. Ik was idd eerst van plan om 1 op 12 te gaan. Maar doordat het een wedstrijd is, op het Nederlands forum, Modelbrouwers.nl. En ik veel info heb gekregen, is mijn besluit geweest om tussentijds te wisselen in 1 op 8.
Ik dacht dat ik dat toch goed vermeld had. wacko Sorry voor de verwarring.

Verder probeer ik idd, hier een mooi pareltje van te maken en de wedstrijd te winnen. verdacht
 
Een pareltje wordt het zeker en vast.
Maar nu weet ik nog steeds niet hoe groot je (1/8ste) model wordt :|?

Misschien bouw ik ook ooit wel eens een boot. Maar dan schaal 1/6!
(Mijn standaart bouwschaal is plus minus 1/6). Kwestie dat mijn equipe (lees, de leden van het Alouette-bouwteam) dan kunnen meevaren.
Vandaar mijn vraag.

Heligroeten,

Nick
 
Ja dat klopt. Het schip word 1 op 8 en dat is dus zo'n 75 van boeg naar steven, en 4 centimeter voor het roer wat er nog achter aan zit. Dat maakt in totaal dus zo'n 79 cm.

Breed 30 centimeter op het breedste punt

Let wel, ik ben 2 mtr lang ong. Ik pas er dus niet in. :s
 
Nu wil ik graag even laten zien dat ik weer wat verder ben, en ook mijzelf weer heb mogen afstoffen. Tjonge wat stuift al dat hout zeg..... Als je het goed glad wil maken.

SANY2420.jpg

SANY2421.jpg
Even twee foto's van hoe het aan het worden is. Natuurlijk is dit nog lang niet mooi strak. Maar het begin is er. Ik denk nog zeker een laag of 8 en dan begint het mooi egaal te worden. Maar voordat het zover is. De nagels moeten er nog in. En natuurlijk ben ik nog bezig met de testen. En het lijkt er op, hoe gek het ook klinkt, dat ik blank houten nagels ga gebruiken, dit omdat het erg mooi staat. Of toch messing? Nou ja. Even de testen afwachten. Van de week hier meer resultaten over.
 
Nog zo'n vraagstuk, ik had eerst het gevoel dat de achterkant mooi zilver moest worden, zoals dit.
2154221916_3f89f92a2c.jpg
Maar na een tijdje wikken en wegen, heb ik besloten dit niet te doen. Dit omdat ik er nu achter ben dat het orgineel dit ook niet had. En dat is toch op de een of andere wijze wel een leidraad. Al heb ik een dichterlijke vrijheid hierin. Dus de nagels en de beplanking, die ik in latjes heb gemaakt. Als model vind ik dit op de een of andere wijze mooier.

Ferrari%2520%2824%29.jpg
Ook dit komt er op. Dus de planeerplaten, deze zijn bedoeld in het echt om de klappen op te vangen van het planeren en om de slijtage het hoof te bieden. Hout zal sneller kappot gaan dan deze metalen platen. Ik ga ze uivoeren met zilver.

ArnoXIhulldetail.jpg
Dan zien we hier het orgineel. De houtskleur is lichter oke. Maar de nagels zijn zwart of toch anders...... Maar goed dat dus voor later. Ook hier zijn de platen te zien. En dat is gelijk de reden waarom ik ze ook wil aanbrengen.
 
Mooi verniswerk ApplausApplaus, werk altijd met hout daarom naar berghok verbannen kan ik zoveel stof maken als ik wil.wacko
Was er nog niet eerder achter dat dit een scheepsmodel betrof.
 
Dank je jongens.

Of ik win, tja, dat valt nog te bezien. Er doen zeer goede modelbouwers mee. En die hebben ook een hoog niveau. Ik moet de lat dus erg hoog leggen. Ook voor mijzelf. :k

Wat ik altijd net als elke wedstrijd hoop, is dat het eerlijk is. Dan is het leuk. En dan is winnen op de tweede plaats he.
 
Rik ze zeggen van plantenliefhebbers,dat ze groene vingers hebben,maar jij hebt wel echte "bruine vingers" je bewerkt en gaat om met hout als geen ander.........echt ...TOP...man.
:|:|:|
 
Rik heeft houten vingers :D.En hout met hout gaat prima.

Rik heeft het wel in zich Applaus.

Ron.
 
Zullen we toch eens een foto van zijn neus moeten vragen :D.

Ron.
 
He, he, he, die neus he. Ik heb wel een puntneus ja. :| Maar niet zo hard als hout hoor.

En nu eerst maar eens mijzelf bezig houden met de opbouw. Hiervoor heb ik nieuwe spanten gemaakt. En hier dan ook opnieuw gaan latjes lijmen.
Ach niet teveel tekst, gewoon plaatjes.

SANY2422.jpg


SANY2425.jpg

SANY2428.jpg

Zo staat ze er dus momenteel bij. :D
 
Tekst is hier niet nodig Rik..........Je foto's spreken boekdelen........
:k:k
 
Hoi Rik,

zien er strak uit ik kijk in stilte toe en geniet van je werk!!!!ApplausApplaus
 
Even misschien wel leuk. Dit is mijn eerste hydroplane, motor is helaas vervangen voor een electro BB 700 En dus gaat ze nog maar met een slakkengangetje.

1_SANY2435.jpg

1_SANY2436.jpg

1_SANY2439.jpg

Deze heeft destijds de naam Waterfall gekregen. Eigenlijk is dit de tweede. Dat komt omdat ik dus met een os motor vaarde. En het schip dus tegen een kade van hout gevaren had. En ja. Dat had de eerste niet overleeft. Dat was dus met hoge snelheid. En door een vast hangend roer. :| Dit is dus de tweede romp. De motor heb ik eens verkocht. Dit omdat ik er niet echt veel mee vaarde.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Prachtig, toevallig heb ik vandaag dus ook nog op een kit van deze boot zitten kwijlen, helaas wilde m'n portefeuille niet meewerken :(
 
Idd, Dany.

Dit apparaatje mag wel wat kosten he. Dat is dan wel weer jammer. Dat is ook de reden dat ik het maar zelf doe. Kijken of het mij ook lukt. :D

Maar we zijn ook weer een beetje verder natuurlijk.

SANY2441.jpg
Tja, en dan maar weer schuren he. (Ik heb nog nooit aan een model zoveel mogen schuren) Maar ik wil het dan ook echt strak hebben.

SANY2442.jpg
SANY2443.jpg
En zo begint het al wat te worden, ik ben alleen nog niet klaar met het spuiten en plamuren. Dat mag nog wel een paar keer gebeuren.

(Rik die nu moet gaan oppassen ivm de vele stof in huis) :oops: :oops: :oops:
 
hoe ga de spleten wegwerken in de overgang tussen pleisterwerk en houten romp.

Rubberen sierstrip of ?
 
Denk maar aan mijn slogan Rik cute.

"Zonder schuur of plamuur,is het modelbouwersleven zuur".

Welke korrel gebruik je als polijst papier,Rik?.

Ikzelf gebruik niet fijner als 400.

Ron.
 
Ik ga straks met het plamuren verder. Dat schuur ik met een oud en versleten schuurpapierjte 100 voor hout. Dus niet gewoon schuurpapier voor lakwerk. Ik heb hier verschillende soorten schuurpapier voor.

Zo is de korrel van schuurpapier voor kunstof anders dan die voor hout, maar zeker ook voor verf en plamuur. Deze gaat dan als je ze door elkaar haald, sneller door elkaar halen.

Dan als ik de plamuur er op heb zitten en ik vind de grijze grondlaag netjes genoeg, dan zal ik deze al met 400 gaan schuren. Dan ga ik deze met een witte kleurlak spuiten. Dit omdat ik het rood, daar straks helemaal helder mee kan krijgen. Deze laag word dan ook weer met 400 geschuurd. Dan ga ik rood opzetten. Deze in 3 dunne lagen. Deze dunne lagen worden dan netjes over elkaar heen gespoten met een lichte schuurbeurt met 600 Dan daarna nog 2 x de rode lak. Als ik deze er nu goed en tevreden op heb zitten zal ik de hele zaak nog eens polijsten. Dan met schuurpapier van 600 naar 800 toe werken. Dan blanke lak erover. Deze goed uit laten harden en dan een opruw geven van korrel 600. Dit herhaal ik een keer of 4 en bouw dan hiermee de korrel af naar steeds fijner. Tot zo'n 1200. Deze gebruik ik van Tamiya. Dan zal ik de laatste laag gaan polijsten. Het polijsten zal ik met een auto polisch gaan doen.

Verder komt er idd nog een lijst omheen. Deze lijst zal de aansluiting gaan geven met de romt en opbouw. Dan is de opbouw ook nog een 4 mm te hoog. Dat omdat deze nu nog erg recht is, en dus de lijnen van de romp niet volgen. Dat moet er dan straks nog in geschuurd worden. :k
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan