Hoofdsponsor

1/12 Hydroplane Ferrari "Arno" van Achille Castoldi (1/12)

Ron, dat is idd een goed idee. Eens over brainstormen. Het zal iets van een balkje moeten gaan worden. Dit omdat de er geen echte kiel is. En ik daar de spanten dan in moet gaan zetten.

Het model steekt nu zonder papier in elkaar. Vanavond een update van de vorderingen. Er is nog niets gelijmd. :D
 
Als je nu eens op beide valse kielen een horizontale lijn trekt.(op exact dezelfde plaats)

Deze horizontale lijn op dezelfde hoogte zet tov van vlak werkblad.
De 2 valse kielen evenwijdig zettten.

Daarna op elke spant een horizontale lijn trekken (bv van buitenste naar buitenste punt)

Steek nu de eerste spant erin.
Indien de horizontale lijn van de spant op de linkse kiel 4mm onder de horizontale lijn van de kiel is moet dit ook op de rechtse kiel zo zijn.
Dit kan voor iedere spant anders zijn.
 
Dat zou idd ook kunnen, alleen heb ik het geluk dat de onderkan een totale rechte oppervlakte heeft tussen de drijvers. Deze kan ik dus op een balk plaatsen en zo de boel stabiel maken met schroeven die ik in de balk draai. De drijvers vallen dan over de balk heen. En met elastieken van de post fixeren. Waarna het allemaal mag drogen.

En zo zijn we weer wat verder.

Natuurlijk weer plaatjes erbij.

SANY2390.jpg
Natuurlijk voordat we de spanten en alles in elkaar gaan lijmen, zullen we het papier er af moeten halen. Nu had ik zo'n goedkope plakstift gebruikt bij de action. Dus ik dacht die plakt niet goed. Tja verkeerd gedacht. Die plakt dus echt. Vele malen beter dan die orginele van pritt. Die kun je er nog redelijk van afhalen. Bij deze is het dus echt vast. En was het daarom ook schuren geblazen.

SANY2395.jpg
Afijn, alles netjes geschuurd en in elkaar gestoken is dit het resultaat.

Nu moest ik ook alles netjes haaks in elkaar lijmen. Hiervoor heb ik een soort mal gemaakt van een balkje, met daarin een stel schroeven gedraaid. Hiermeen de spanten dus op hun plaats kunnen houden doormiddel van een elastiek er omheen te spannen. En dit te laten drogen. Maar goed dat heb ik hierboven al eens beschreven.

SANY2396.jpg
En zo komen wij op het dek aan. Dit is nu een eerste keer beplankt. Dan is het wederom schuren geblazen. Het is nu nog niet helemaal zoals ik het wil hebben maar dat mag de pret niet drukken. Het gehele dek is nu beplankt. En kunnen wij weer aan de onderkant beginnen.


SANY2399.jpg
Ik vond dit toch we een stoere foto op de een of ander manier. De zijkanten van de boeg zijn dus nu ook beplankt, maar helaas moet ik stoppen. Dus morgen nog een keer rommelmaken, en het hele huis stoffen. Dit omdat de lijm nu simpelweg op is.

Word vervolgd.
 
vliegende start en mooie lijnen heeft deze dame
 
Idd, Newbie. Maar ik moet dit tempo volhouden. Dit omdat ik de deadline anders niet ga halen. Dan ook de wedstrijd auto hier erbij. wackowacko

Ik zal maar stoppen met te gaan slapen. :|
 
Hey Rik,

Ziet er heel erg mooi uit, ik denk dat je weinig moet schuren, het is nu al heel strak.

Kan je hier van een dek spreken ? Of is het eigenlijk allemaal romp ? Heeft dit schip nu 2 kielen, of wordt dat anders genoemd ?

Groeten, Pascal
 
Nee het schip heeft geen echte kielen, maar is zoals een katamaran opgedeeld in drijvers. Dit is van het type triangel, en heeft dus 3 drijvers. Waarvan de spiegel, door de schuine schroefas stand. En dan de twee drijvers voor. Vandaar de brede neus als het ware. Dit is een erg uitgebalanseerd geheel. Dat als het niet goed is, de diepte in verdwijnt ipv snel over het water heen scheert.

Het driepunts systeem voor schepen is al heel oud. En heeft zijn weg terug gevonden in de jaren 30. Men merkte dat hierdoor minder contact met het water was, met als logisch gevolg minder weerstand van het water. En dus kon je daarmee snelheid winnen. Het gewicht en de grote van de voorste drijvers en de aanvangshoek van de boeg zijn hier van groot belang. Dit schip heeft dan ook nog een neergaand dek. Dus wij spreken hier wel van een dek. Dit is dan weer voor de earodynamica Dus geeft minder luchtweerstand.

Dit type schepen wordt nog steeds gemaakt. Dan ook nog onder de term hydroplane, deze naar komt van het spreekwoordelijke laagvliegen over het water. Dit omdat het gehele schip uit het water wordt getild en hierdoor alleen met de schroef contact heeft met het water. De drijvers zullen gaan planeren, en daardoor nog minder contact maken met het water. En hierdoor weer minder weerstand, met weer meer snelheid. Dan zijn de tegenwoordige schepen niet meer van hout maar van carbon en allerhande koolstoffen gemaakt. Dit vanwege stevigheid en gewichtscontrole. Zo zijn er verschillende klasse. Deze zijn ingedeeld in motorgewicht. Hoe zwaarder de motor, 800 kg- 1200kg- 1500kg- enz. Des te meer kracht, en dus des te groter de snelheid. Des te sterker de romp moet zijn voor alle belasting die hier op komt te staan.

Ik hoop zo een beetje uitleg geven te hebben hierover. Natuurlijk is dit in notendop, maar anders moet het wel heel uitgebreid worden getypselt.
 
Rik....man,dit is een heel intressant en zeker leerrijk "typsel" dat je hier neer gezet hebt,en goed verstaanbaar voor een "Leek" als ik op gebied van boten.
Knap gedaan........en nu wachten op de volgende update.....
:D
 
Ik heb net een plaatje gekregen van Peperbus. Hij heeft mij voorzien van heel veel materiaal. De zijkanten moesten van multiplex. :s Daar gaat mijn mooie planken idee. De meeste modellen zijn voorzien van een beplanking overal. Maar in het echt dus blijkbaar niet. Nu heb ik geen foto's van de onderkant die zo duidelijk zijn als ik die nu gekregen heb. En dus hebben wij hier weer een uitdaging in. Hoe nu daarmee verder. :k

Wel jammer, is natuurlijk makkelijker werken he. Als je een plaat er op kunt lijmen. verdacht
 
Rik,de onderkant moet vl;ak zijn?.

Ik denk dat je daar wel je eigen keus in mag maken?.

Dus of beplanken met latjes of beplanken met plaatjes.Toch?.

Ron.
 
Die is idd. vlak. Dat wil zeggen een lichte bolling. Dan ernaast twee drijvers. Ik zal een foto maken van de onderkant waneer deze ook beplankt is. :D

Dit maakt het een stuk duidelijker.
 
Rik, ik ben dit project met de grootste interesse aan het volgen.

Het is niet te geloven dat dit ooit een 'Ferrari' moet worden.

Prachtig werk hoor!!Applaus



Droop
 
Het is niet te geloven dat dit ooit een 'Ferrari' moet worden.

He, he, he, ik heb er ook wel eens moeite mee dat te geloven. Maar ja, ook deze is dan weer voor een wedstrijdje. Dus het moet wel wat worden. :D
 
Ben er nog niet uit hoe ik de zijkanten gaat doen. Mijn voorkeur heeft eigenlijk fijne latjes. Maar kan dat, zo'n dichterlijke vrijheid. Die omdat ik vele modellen op het net gezien heb die ook die latjes hebben zo aan de zijkant. En zelfs word daar heel veel geld voor gevraagd. :|

Maar goed. Een sneak previeuw op wat er komen gaat. Erg veel is nog niet te zien. Het is een houten scheepsmodel, dus dat gaat wat langzamer he. :D

SANY2414.jpg



Ik denk dat het idd latjes gaan worden, ik vind het toch mooier op de een of andere wijze. Het ziet er wat luxer uit of zo. Ik kan het moeilijk uitleggen.

Maar nu eerst wat foto's. Ik heb nu het hele dek af. Wel de nagels nog aanbrengen, maar die wil ik zwart hebben. En als tweede keuze koper, dus ben even wat zaken aan het uitproberen. Het dek is al een aantal keren behandeld. Dit om te voorkomen dat er straks vervelende dingen mee gebeuren, de keuze is lakken geworden. Epoxi is duuuuurrrrrrrr. :|

Maar goed. Plaatjes.

SANY2416.jpg
Al een aantal keren gelakt. En dus tijd om de eerste keer te polijsten. Het moet immers gaan glimmen he.

SANY2417.jpg
Nou ja het begint wat te worden zullen we maar zeggen.

SANY2418.jpg
Er mag nog veel gebeuren voordat ik tevreden ben over de glans en gladheid. Dit slaat natuurlijk nog nergens op met al die kleine spikkeltjes er in.

Maar we gaan eerst de onderkant verder bewerken, dit is slechts een veiligheids laklaagje om het te beschermen. Nu is het hout ook wat harder en beter bestand tegen vervelende zaken. Er hoeft niets meer opgelijmd te worden dus het kan.
 
Ik zou eens jachtlak overwegen voor de afwerking,Rik.
Ik vind dat deze lak er een erg mooie glans aan geeft,en het is ook nog eens keihard na droging.

Ron.
 
Amai Rik, je gaat vooruit als een speer!

Mijn complimenten over de fineerlatjes, deze sluiten echt ongelofelijk mooi aan elkaar. Als ik het ooit zo netjes voor elkaar krijg geef ik een vat :D
 
Ziet er schitterend uit Applaus Applaus Applaus
Heb je de romp met aparte latjes bekleed ? Er is geen enkele naad te zien, hoe heb je ze zo perfect laten aansluiten ?

Groeten, Pascal
 
Rik....man,ik vind dit al heel mooi en ik ben er zeker van dat dit een" pareltje" gaat worden.....................

ApplausApplaus
 
Inderdaad, dat heb je schitterend gedaan, Rik. B:

Klasse hoor (maar ja, dat zijn we van jou gewoon. :k).

ApplausApplaus



Droop
 
Schitterend mooi project Rik.
Je boot is dus 1/12. Hoe groot wordt je model dan in werkelijkheid?

Heligroeten en blijven bouwen...

Nick
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan