Hoofdsponsor

1/12 Hydroplane Ferrari "Arno" van Achille Castoldi (1/12)

Met vlam polijsten ga je met een vlam (een mini brander of een camping brander )over jouwn kunststof deel heen. Door de hitte daarvan smelten de "overtollige " delen gelijk met het oppervlak van het onderdeel.

Let wel...het is erg gevaarlijk als je niet weet waar je mee bezig bent.

Dit ook nooit doen waarbij je in de omgeving brandbaar materiaal hebt staan. En de vlam nooit direct op het onderdeel houden wegens brandgevaar.

Je beweegt de vlam dan over het onderdeel op afstand. Dus de vlam mag het onderdeel niet direct raken. Je beweegt de vlam ook flink heen en weer zodat de vlam niet boven een plaats stil staat. Dit blijf je doen totdat je ziet dat de oppervlakte een beetje gaat smelten. Je krijgt een geweldige kick als je dit ziet, want het lijkt alsof je water tovert over dit deel...

Trek af en toe de vlam weg om het materiaal de kans te geven om te vloeien...

Maar dit is een geweldig moeilijk onderdeel. Ik heb het wel al gedaan. Maar de eerste keer smolt ik er meteen een gat in.....

Hier doe je wel een tijd over om het onder de knie te krijgen zodat het goed gaat. De eindafwerking is altijd (als je het goed hebt gedaan )vele malen beter als schuren of plamuren of polijsten.

Zie het zo...Als je plexiglas hebt gezaagd dan heb je die vervelende zaagsnedes langs de kanten ervan. Hier kun je dan niet doorheen kijken. Met goed vlampolijsten hierlangs wordt dit dan wel weer doorzichtig. Net alsof de fabriek dit zo heeft geproduceerd. Strak en glad en heel mooi doorzichtig.

Polyprop, pvc en ook polystyreen (kunstof van onze bouwdozen ) zijn hiervoor niet geschikt omdat deze een laag smeltpunt hebben...


Rik, Ik heb even de dichterlijke vrijheid genomen hiervoor..

Ron.
 
ik weet wat je bedoelt, heb dit al regelmatig gedaan

met plexiglas etc.....

was niet zeker of jullie dit bedoelden

grtzz
peter alias hugemikus
 
Ron, heel goed dat je de dichtelijke vrijheid neemt, hiervoor zijn wij nu eenmaal een forum.

Let wel, wat Ron heeft beschreven heb ik slechts kunnen aanschouwen. En de volgende keer zal ik dit zeker zelf gaan doen (proberen). Ron heeft dit zelf gedaan, het ziet er niet gemakkelijk uit en idd je moet echt oppassen want het gaat snel te vlug en dan kun je helemaal overnieuw beginnen.
 
Hoi allemaal,

leuk dat er dieper op in gegaan word ik leer zelf hier veel bij!!
Zelf gebruik inde plaats van een gasbrander een warme lucht feun die je gebruikt om verf weg te halen!! Dan heb je iets meer controle tijdens de werkzaamheden.
 
Dat is idd ook een optie, maar daar had ik nog niet aan gedacht. Is dit wel heet genoeg?
 
Lijkt mij dus eens handig om hier mee te oefenen. Dit lijkt mij dus ook gewoon echt een makkelijke manier om dit te oefenen. :P
 
Als ik daar aan begin zal ik zeker de proeven laten zien. ;) Ook de misbaksels hoor. Maar ik en bang dat het nog wel even zou kunnen duren ivm veel andere zaken die ik nu moet doen.

Opruimen bijvoorbeeld......... :O
 
Ademloos 29 pagina's in een teug gelezen, Ton (peperbus) heeft "Meester Ferrari bouwer" onder zijn naam staan, wat hij ook zeker verdient, maar er zijn er hier 2!!

In een woord 'Fantastico'

Salut!
 
Ja een schitterend stukje scratch werk van Rik. Ik heb de 1 : 8 amati met motor nog in de kast staan
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan