Hoofdsponsor

1/12 Hydroplane Ferrari "Arno" van Achille Castoldi (1/12)

Prachtig, inderdaad scrach van de bovenste plank ;)
 
Hoe kan ik hier nu het best op reageren ? Misschien zo : -fck-

Ziet er fantastisch uit. Onvoorstelbaar dat deze constructie gemaakt is uit plaatmateriaal.

Bij Ferrari gaan ze zich de ogen uit hun kassen kijken als ze uw model gaan zien Rik. :)

Prachtig werk.

Groeten, Pascal
 
... .... .... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ...
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ...
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ...
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ...

:O:O:O

ApplausApplausApplaus




Droop (die door al dit vakmanschap eventjes zonder woorden zit)
 
Dank je wel voor deze prachtige uitleg , echt heel mooi gemaakt.

Henny
 
ziet er goed uit rik ook al heb ik de balle verstand van ijzerbewerking. daarom blijf ik er ook zoveel mogelijk af.

toch staat het wieltje aan de achterkant lager dan aan de voorkant ? mischien is dit wel de bedoeling want ik kan slecht geloven dat er zoveel speling op zit. komt dit recht met de spanning van de kabel ?
 
Dank jullie allemaal voor de complimenten.

Ik had het nog niet gezien, dat het wieltje er iets scheef op zit. Dit is met het oog eigenlijk niet te zien. Ik heb mij best moeten doen hiervoor. Dank voor het melden. Gaan we iets aan doen. Het wieltje is toch net ietsje scheef gaan staan. Er zit geen speling op.

Vanavond ga ik eens bezien wat ik er aan kan doen.
 
Rik,de perfektie en het uitwerken tot in de kleinste details is kenmerkend voor u..:nowink::nowink:dit gaat echt prachtig worden...en zoals gezegt...als ze dat bij Ferrari gaan zien....ik denk dat je van daar wel iets zal horen....:D:D:D Prachtig man...............:nowink::nowink:
 
Dank jullie wel jongens. Maar het is nog lang niet perfect hoor. Alles is met de hand. Dus als ik ooit eens een machine parkje bezit dan zal het toch meer in de buurt van perfectie komen. Al denk ik dat het dan nog niet perfect zal zijn hoor. Ik beschik alleen maar over een dremel. Verder vijlen en een figuurzaag gebruikt.

Maar goed. De volgende zaak gedaan. Niet veel maar ja. Tijd is nu eenmaal de grootste vijand op het modelbouwen. En de baas natuurlijk. :ohmy:

1_SANY2925.jpg

1_SANY2926.jpg
Even het roer op vast geschroefd. Dus zo komt het dan netjes te zitten. Sorry voor de flits en zo. Maar het glimt allemaal zo dat het niet echt te doen is.

1_SANY2932.jpg
Totaal overzichtje.

1_SANY2933.jpg
De onderkant nog eens. Hier zal op het vlakke gedeelte nog het een en ander aan pijpjes komen voor de koelwater systemen enzo. Dus daar zal ik nog wel even mee zoet zijn. Wat ik hier ga proberen is een koper buisje te vertinnen. En deze dan netjes op te poetsen waarna de blanke lak dit mag afmaken. Dit zal echter een probeersel gaan worden omdat ik niet echt weet hoe het tin zich met blanke lak zal gaan gedragen. Wie hier meer kaas van gegeten heeft roept maar.

1_SANY2935.jpg
En even aan het zagen geweest. Nu de gaatjes van de tellers maar uitzagen. Maar dat is dus voor later. Tijd is voorlopig weer op. En moeten wel het bladje afmaken. Dus genoeg werk aan de winkel.

En natuurlijk ook voor nu weer bedankt voor het kijken. En tips en suggesties. Altijd welkom. ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Onvoorstelbaar dat dit scratchbouw is :O Ziet er fantastisch uit ApplausApplausApplaus

Volgens mij kan Brady inpakken met zijn Arno-model : Arno XI Ferrari hydroplane 1 :8 scale kit by Amati
(691 dollar voor de boot, en 1495 dollar voor de motor ???!!!, waanzin :angry:)

Groeten, Pascal

Euuh, waarom die smiley in de link staat, is mij een raadsel.
 
Dit wordt een prachtmodel!! Proficiat!
Ga je op het dashboard ook perlage aanbrengen?
Hier anders een interessante link.
 
zeer mooi gedaan.Petje af.

ps is de houtschroef waarmee je het heb bevestigd ook schaalgetrouw ??
 
Nu de gaatjes van de tellers maar uitzagen

Hallo Rik, ik volg normaal in stilte, maar ik wil toch een tip geven namelijk deze, grote gaten boren in dun plaatmateriaal gaat vrij eenvoudig. Geen driekante of gerafelde gaten meer! :angry:
Leg gewoon een opgevouwen stukje stof tussen de boor en het te boren plaatje, de boorspaan word nu naar boven afgeleid door het stof en zie een perfekt rond gat. :D Doe maar eens een test werkt echt, opgepast geen te grote stukken stof nemen daar dit gaat ronddraaien.
 
Dank je voor de tip. Ik zal dit zeker even proberen. Nooi geweten. Dat terwijl ik toch jaren monteur ben geweest. (fietsen/scooters/motoren) Maar wel heel veel moeten boren. :wacko:
 
Een gouden tip,volgens mij.

Dat wist ik ook niet.Dus gewoon een stukje stof,los op het te boren plaatsje leggen en dan boren gaan?.
Alleen,hoe kun je dan het plekje goed vinden,omdat het stofje op de afteken plaats ligt.

Maar dat is minder,ik vind deze tip wel goud waard:).

Ron.
 
Heel simpel gebruik een kolomboormachine doe alsof ge gaat boren maar dan zonder lapjes stof, punt aan, en leg daarna de lapjes stof, best enkele laagjes op elkaar tussen de boor en het te boren plaatje en dan boren, succes gegarandeerd, gebruik telkens enkele nieuwe lapjes stof. Dit is een zeer oud trukje dat verloren gegaan is maar wel werkt.
 
Laatst bewerkt:
Nooi geweten. Dat terwijl ik toch jaren monteur ben geweest.

Geen probleem Rik, men is nooit te oud om te leren, dit heb ik ook geleerd van een ouwe rot in het vak nl van " Benny Haeyen " de naam doet er niet toe maar mag vermeld worden, dit zijn nu van die zaken die verloren zouden zijn gegaan, vroeger was er niets dan handwerk, vandaag snijd men een gat met de laser en morgen neemt men een sticker en plakt men een gat om het zo maar te zeggen, maar deze oude technieken zouden nooit verloren mogen gaan zeker omdat ze zo simpel zijn, daarom "men zegge het voort" en daarvoor doen we het toch zeker. :) :) :)
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het echt een hele mooie tip. Ik vind het super dat je de tipgever nu benoemd. Helaas weten wij niet altijd meer wie de tip heeft gegeven. En dat is echt jammer voor de tip gever. Zullen we maar zeggen ere wie ere toekomt. Helaas is het bij mij ook vaak zo dat ik niet weet hoe en waar vandaan een tip komt. Je leert vaak van meer mensen. Dat kun je gewoon niet onthouden. En tenslotte je houd daar ook geen administratie van bij. Dat gewoonweg onmogelijk.

Je hebt ons weer een mooie tip gegeven en natuurlijk zal ik hier een verslag van uitbrengen hoe het gagaan is. :dry:
 
Zo weer even verder gegaan. Was toch wel even geleden weer. Maar gelijk ook weer een flinke tegenslag. Om hier maar even mee te beginnen. Ik heb nu een fllink gevorderd schip waar ik de feeling niet meer mee heb. Doch wil ik deze afmaken. Ach jullie kennen dit wel. Maar nu het volgende. De stoel heb ik naar eigen inzicht toch met leer bekleed en dit geschilderd. Je moet wat toch? Dus vandaar uit vertrokken ging alles nog goed. Nu moest de kap nog eens in het rood gespoten worden. Dus enthousiast aan het polijsten voor de finale. En dannnnnnnn. Je raad het al. De bus waar de rode verf in zit heeft geen druk meer. :O Wel verf. Dus moet ik weer wachten. En dat is echt heel erg demotiverend. Net nu ik tijd heb. Is de bus stuk. En kan ik dus weer niet verder. De buurman heeft weer wat nieuwe woordjes geleerd. En de kids maar verteld dat deze woorden niet voor op school zijn. :nowink:

Ach mooi brandhout toch. :tongue::tongue::tongue:

Maar goed wat gaat wel goed. Dat bewaren we dan maar als het laatste punt. Daar krijg ik misschien weer wat moed mee.

1_SANY2974.jpg
Allereerst de stoel. Deze oogt niet helemaal correct met de kleur, maar dat ligt echt aan de foto en de belichting. Ik krijg dat maar niet goed.

1_SANY2963.jpg
Een printje gemaakt en daarvan de maten genomen waarvan ik denk dat de maten juist zijn. Helemaal correct nemen gaat niet echt omdat ik de maten nergens heb. Dus via foto´s en vergelijkingen een maar gevonden waarmee ik toch wel tevreden ben. Nu staan hierboven hele mooie tips voor het boren, maar die kan ik niet gebruiken. Ik heb geen boorkolom en met de handboormachine zonder goede klemmen om dit plaatje in te klemmen zag ik ook niet zitten. Dus maar old-school gaatje geboord en met de figuurzaag het gaatje op maat gezaagd. Duurt allemaal wat langer. Maar dan heb je wel wat.

1_SANY2964.jpg
Omdat de klokken bij dit schip een ring hebben aan de buitenkant wilde ik deze ook aanbrengen en een beetje netjes naar voren brengen. Nu heb ik dan doormiddel van messingdraad om een boortje heen te buigen de juiste diameter kunnen maken en dan zo op de plaat kunnen solderen. Dan als alles netjes is geschuurd en gepolijst kan het toch mooi afsteken dat messing ringetje op de zilveren plaat.

1_SANY2969.jpg
Dat is dan het resultaat. Nu moet er nog wel een wijzer achter gezet worden. Anders zijn het gewoon gaten.

1_SANY2970.jpg
Na een uurtje verschalen en verschijdene printjes kan ik de juiste maat uitknippen om zo deze achter het plaatje te lijmen. Maar ook hier wel even de volgende opmerkingen bij. De finale print is doormiddel van foto papier geprint. Daarna goed gedroogd en met een goede lak overgespoten, Hierdoor hebben we dus een mooie glans en gelijk een goede beschermlaag.

1_SANY2971.jpg
En dan het resultaat. De klokjes zijn uitgeknipt en op de juiste plaats aan de achterzijde gelijmd. Dan komt hier natuurlijk nog een finale laag overheen. Deze zorgt er dan voor dat alles netjes geseald is.

1_SANY2973.jpg
En dan komt dit geheel op zijn plek op deze wijze. Nu is het zo dat er nog een stuurwiel bij moet komen en dat de rode kap nog eens een finale laag moet hebben. Dus kan ik deze er niet permanent op vast maken.

1_SANY2972.jpg
Dan de middenconsole, deze houd ik dus ook mooi strak. Ik heb er nog even aan gedacht om hier een mooi gaatjes patroon in te boren, Maar dan geeft dit toch een vreemd resultaat van binnen. Dus ik ben er nog niet echt over uit. Dit laat ik even rusten tot later. :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan