Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw 1/72 - Morane Saulnier Type I [DONE]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.341
Ziehier mijn voorlopig eerste bijdrage aan de groepsbouw WO1.

Ik ga van start gaan met de bouw van een Morane Saulnier Type I, ééndekker in dienst van de Russische Luchtmacht in 1916.
Als alles goed gaat zou dit het toestel moeten worden in de kleuren van de Russische "aas", kapitein Ivan Smirnoff, verbonden aan het XIX Detachement. Ik zeg wel "als alles goed gaat" want er zijn geen decals voorzien in de kit.

We beginnen met de boxart:

attachment.jpg

gevolgd door de onderdelen:

attachment.jpg

Zoals je ziet is de hoeveelheid enorm en zijn de details overweldigend. Er is geen resin of PE en interieur details zijn onbestaande.
De romp zonder motor is 6,5 cm lang.
De instructies:

attachment.jpg

zijn redelijk duidelijk maar er is geen rigging patroon voorzien en, geloof mij, er moeten nogal wat kabeltjes gespannen worden soms op een niet orthodoxe manier.

Gelukkig kunnen we gebruik maken van een vuil boeksken:

attachment.jpg

die ons wél een rigging plan en gedetailleerde tekening op schaal alsook foto's van het echte toestel verschaft.

Decals zijn niet voorzien in de kit maar een behulpzaam lid van mijn club heeft er enkele aangemaakt en afgedrukt op zijn printer. Het is de eerste maal dat ik dergelijke decals ga gebruiken dus duimen dat het goed gaat als het zover komt.

attachment.jpg

Nu maar hopen dat de bouw iets sneller zal lopen dan deze van de GMC want daar zijn we ook nog met bezig.

Wordt vervolgd,
Erwin
 
veel geluk erwin met dit rudimentair diertje
 
Onbegonnen werk, dit model!
Als je hier iets van weer te maken licht ik mijn hoed op van mijn kale kop!
Maar lef heb je!
:)
Zonder dollen, dit word geen makkie, alleen al de bedrading.
Veel succes met dit leuke toestel.
 
Vrij sober kitje, veel succes ermee.

Als het de eerste keer is dat je zelf gedrukte decals gebruikt NIET vergeten er een laagje vernis over te spuiten eer je ze in het water legt anders... ;S

grtn Eric
 
Indien het afgeprint is op een laserprinter dan hoeft dat laagje vernis niet.

Veel plezier met uw vliegerke.

JM
 
Bedankt voor de reacties en tips.
Dat van dat laagje vernis wist ik al maar heb het nog nooit toegepast; zal een primeur worden voor mij.
@ Verbeek: zal inderdaad geen makkie worden, ben ik mij ten volle van bewust. Tot overmaat ligt er hier zelfs nog een tweede dergelijk toestel te wachten waar een lichte verbouwing aan zou moeten gebeuren nl. de verlenging van de overkapping van de mitrailleur. Heb een foto van zo een toestel in Franse dienst.

Maar voorlopig hebben we er nog alle moed in!
 
Veel succes met deze kit, er waren toch heel wat "speciallekes" he in die tijd.
 
En we zijn er mee gestart.
Eerste werk zoals verwacht opkuis en dunner maken van de vleugels, weg schuren van het teveel aan ribdetail en kijken wat we van de cockpit zouden kunnen maken.
Vleugels vergeleken met de plannen en gaatjes geboord voor de bedrading in vleugels en romp.

attachment.jpg

Vervolgens toegespitst op de staartvlakken en deze verbouwd van een gewoon stuk plastiek naar een iets deftiger uiterlijk.

attachment.jpg

De kit onderdelen zitten nog aan de sprues en de verbeterde stukken liggen er onder.

Ook reeds een begin gemaakt met de aankleding van de cockpit maar hiervan nog geen foto. Heb enkel een tussenschot geplaatst achter de piloot (weet dat dit niet volledig correct is) en een houten vloertje ingelegd. Heb in de restjesdoos een passend stoeltje gevonden in wit metaal en de rest zal scratch worden.

Nu eerst dezelfde handeling herhalen bij toestel 2.
Wordt vervolgd.
 
I will follow....! Ben vooral benieuwd voor de houtstructuur(schilderen) en de bedrading tussen de vleugels! Nog veel succes met de voortzetting Erwin!

Grtz yves,
 
Zal je hierbij een beetje moeten teleurstellen Yves want deze kist was in feite niets meer dan een nest pannelatten en zeildoek over. Aan de binnenzijde van de cockpit zal ik wel enkele latten aanbrengen maar je zal er bijna niets meer van zien.
Voor de bedrading zal ik voor het eerst eens gebruik maken van de draad 0,02mm van Ushi von der Rosten welke ik onlangs bij Burglar gekocht heb.
 
Hier zijn we dan met een update.
Zoals aanvankelijk gesteld dus maar gezorgd voor een beetje scratch interieur mij baserend op foto's en plans. Niet gemakkelijk want de kit leent er zich niet toe.
Er werd dus een tussenschot geplaatst en een houten vloer, er werden enkele latten aangebracht aan de binnenzijde en een witmetalen stoeltje werd als basis gebruikt voor de te herbouwen stoelen. Tijdrovend en niet echt lonend; ben er niet echt tevreden over. Een instrumentenbord zoals in het algemeen gekend zat er niet in die vliegtuigen, eerder een paar losse metertjes die op het frame gemonteerd werden.
Heb dus enkele stukjes ronde plastiek gesneden en deze voorzien van metertjes van een Reheat decalvel. Ze zijn niet groter dan een speldenkop en zullen later in de cockpit gemonteerd worden.

attachment.jpg

Alles moet nog wat opgekuist worden. De metalen kap op het bovenste toestel werd vervaardigd uit het aluminium van een theelichtje. Sommige Russische toestellen hadden deze grotere overkapping, waarschijnlijk om het wapen te beschermen tegen de koude.

attachment.jpg

Heb ook reeds een deel van het staartvlak gemonteerd ten einde een verticale referentie te hebben als ik de vleugels zal monteren.

Wordt vervolgd.
 
Eentje om te bewijzen dat er nog verder gewerkt word.

attachment.jpg

Cockpits wat bijgewerkt met 2 instrumentjes, vleugels aangezet, landingsgestel voor en achter geplaatst en de staartvlakken deels gemonteerd.
Nu nog de steun op de romp en de motorbehuizing. Ben ook reeds begonnen met het opkuisen van de motor zelf maar dat is een regelrechte ramp....niets moois van te maken. Lijkt wel of de moules niet goed tegen elkaar lagen op het ogenblik van het spuiten.
Maar we geven het niet op.

Wordt vervolgd.
 
Dag Erwin,alweer een mooi stukje geschiedenis hier.Pracht van een vliegtuig.Ben er zeker van dat dit tot een goed einde komt.
 
Lijkt wel of de moules niet goed tegen elkaar lagen op het ogenblik van het spuiten.
Maar we geven het niet op.

Dat doet me denken aan een tip die ik eens van iemand kreeg... is het geen optie om de motor in tweeën te zagen en dan opnieuw tegen elkaar aan te plakken weer?

Van wie kreeg ik deze tip ook alweer... I wonder... ;)
 
Hahaha, goede tip Roy en geloof me of niet maar ik heb het overwogen.
Betere tip zou zijn om de hele handel weg te kieperen en aan iets anders te beginnen maar daarvoor heb ik er reeds te veel uurtjes en moeite ingestoken. Neen, ik ga ze afwerken naar beste kunnen en ze zullen wel op mijn vliegveld belanden maar daarmee zal ook alles gezegd zijn. Denk niet dat deze ooit naar shows zullen meegaan.
 
Vond dat ik toch iets moest doen met die motor maar uiteindelijk zal het niet veel uithalen.
Eén ding dat direct opviel bij het opkuisen van de motor was dat twee cilinders langer waren dan de andere en bij nazicht aan de achterzijde van het stuk en het dry-fitten op het toestel blijkt dat deze aan de onderzijde staan. De maker van de kit heeft dus rekening gehouden met het feit dat er slechts 2 zullen zichtbaar zijn eens dat het model gebouwd is (bijna idem aan de Fokker Dr.1 van Beyond). De schroef is voorzien van een grote spinner en deze bedekt omzeggens alles wat zichtbaar is van de rest van de motor.

Hier het resultaat van een motor met en zonder extra's.

attachment.jpg

Uiteindelijk, nadat ie in zijn behuizing zal zitten en met de schroef + spinner er op zal dit nog zichtbaar zijn:

attachment.jpg

Was het de moeite om te doen? Vind van wel want met een beetje schilderwerk bij zal het toch iets realistischer overkomen denk/hoop ik.

Volgend probleem zal het aanpassen zijn van de motorkap met de rest van de body want deze is nu te breed en moet normaal gezien vlot overlopen van kap naar romp zonder verschil in breedte.
 
Ik vind het zeker de moeite, maar ja ik ben dan ook een detailkijker he. Naar mijn idee maken of kraken de details het model. Het oordelend oog zal altijd, op het eerste gezicht, op zoek gaan naar foutjes... dingen die niet kloppen. En als die niet gevonden worden, is er kans om te zien of een model ook echt mooi is of niet. Je hebt die eerste stap nu gezet, wat mij betreft.
 
Persoonlijk vind ik de opwaardering aan de motor zeker de moeite.
Zoals je zelf zegt, met wat schilderwerk zal het zeker iets meer hebben dan een motor zonder deze.
Prachtig gedaan op deze brailleschaal, chapeau!
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan