Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw 1/72 - Morane Saulnier Type I [DONE]

Bedankt Xavier, kende deze link niet. Juist jammer dat het voor een type N is en niet voor een type I maar bepaalde delen zouden bruikbaar moeten zijn.
 
Erwin,

Motor lijkt me goed man, als je dit maar ziet achteraf, zou ik dit zeker doen zoals je nu bezig bent. Ook die details geven een meerwaarde aan het model, hoe slecht het origineel onderdeel soms wel is. Een verbetering aanbrengen is zoveel meer aan een model..... :)
Zijn echt wel kleine dingetjes he... :)
 
Vandaag effe verder gedaan aan de cowlings van de beide vliegtuigen in de hoop deze wat beter te doen aansluiten op de romp.
De foto toont het bekomen resultaat na enkele uren schuren.
Links de onbehandelde en rechts de behandelde versie.

attachment.jpg

Was de moeite van de inspanning waard denk ik.

Wordt vervolgd.
 
Ziet er inderdaad netjes uit, maar waarom op de ene folie en op de andere niet?
Twee verschillende versies?
 
maar waarom op de ene folie en op de andere niet?
Twee verschillende versies?

Inderdaad. In feite identiek hetzelfde vliegtuig met het verschil van de langere overkapping welke soms werd toegepast en dit waarschijnlijk ter bescherming van de mitrailleur en de piloot. Moet nogal een koude bedoening geweest zijn in zo een open ding.
Tevens is dit nog een vliegtuig dat niet was uitgerust met een gesynchroniseerde mitrailleur m.a.w. de mitrailleur schoot letterlijk op zijn eigen propeller waar deflectorplaatjes waren op aangebracht. Als men 5 kogels afschoot en er kwamen er 2 of 3 toe dan had men geluk. Hoop dat ik deze op de propeller zal kunnen weergeven.
Had aanvankelijk niet de intentie om 2 vliegtuigen te bouwen maar had deze met de metalen overkapping gekregen (als wrak) en vermits ie er toch lag te liggen heb ik dan maar besloten deze ook af te werken. Is in feite een build en een rebuild dat ik nu maak.
 
Ferm staaltje recovery Erwin, van een geslaagde verbetering gesproken..!
Keep following..

Grtz yves,
 
Mij vandaag ook eens bezig gehouden met de ventilator van het toestel, allez, de schroef.

Deze bestaat uit vier delen: twee schroefbladen die meer weghebben van peddels, een massieve cover en een as welk in de motor past.
Eerst en vooral de schroefbladen een beetje bijgewerkt, de cover opgekuist en de centrale as aangebracht. Daarna de schroefbladen gemonteerd onder een hoek van 15° en aan de achterzijde een rondje papier aangebracht om het geheel een beetje gesloten te houden.

attachment.jpg

Links uiteraard de losse onderdelen en rechts de gemonteerde. Ik moet het rondje papier wel nog wat bijknippen.

Vermits we zo stilaan aan de verf fase zijn gekomen hebben we ze dus eerst en vooral voorzien van wat pre-shading.
Waarom? Zoals eerder reeds gezegd was dit toestel weinig meer dan latten en zeildoek en dat zeildoek was onbeschilderd in de meeste gevallen waardoor het een gelig uitzicht had. Humbrol had hiervoor in der tijd een kleur Clear Doped Linnen.
De vorm van de vleugelribben was hierdoor goed zichtbaar maar nooit zo alsdat het in die kleine kits weergegeven wordt. Ten einde dus de aanwezigheid van die ribben te accentueren, worden deze eerst voorzien van wat donkere verf. Zwart is te donker en Vallejo Grey Primer leek wat te bleek. Dus maar teruggevallen op Vallejo Olive Drab primer en dat komt goed uit want één van de toestellen zal een olive drab motorkap en wielen krijgen.

attachment.jpg

Alles moet nog lichtjes afgeschuurd worden maar vlekken kunnen in principe geen kwaad om reden dat die toestellen ook niet proper bleven en we dan een kleurnuance krijgen.
Het spreekt voor zich dat de bleke verf, Clear Doped Linnen voor de ene en wit voor het andere toestel, in heel dunne laagjes zal aangebracht worden zodanig dat de pre-shading er nog wat door zal schijnen.

Wordt vervolgd.
 
Mooie werkjes doe je hier. Ik heb de oude van Revell nog in de kast staan. En die is klein :O

Ik ben benieuwd!
 
OK, hier zijn we weer.
Mijn potje Humbrol Clear Doped Linen was onbruikbaar geworden en dus werd overgestept naar het dichts mogelijke van hetzelfde merk zijnde Humbrol 74 Matt Linen.

attachment.jpg

Dit leek mij uiteindelijk toch iets te gelig en daarom werd er nog een heel dunne laag Humbrol 71 Satin oak over aangebracht.

attachment.jpg

Op het eerste zicht op foto niet veel verschil maar toch lijkt het beter op wat ik vooreerst op het oog had.
Alles afgesloten met een laag Klir alvorens de andere kleuren zullen gespoten worden.

Wordt vervolgd.
 
Wel succes met je bouwsel...ik heb deze schaal opgegeven omdat mijn vingers te groot zijn en mijn geduld echt niet zolang duurt
om zo een prachtig vliegtuigje te bouwen ik ben nochtans een fan van WOI vliegtuigen.. en nu ik weer een tijdje gekluisterd ben aan huis volg ik lekker warm verscholen
achter me hout kachel jouw fijne werk prachtig!!
 
Ik vind het altijd mooi als iemand eens durft tonen dat het ook bij hem/haar eens verkeerd kan gaan. Dat het ook mij kan overkomen is niet meer dan normaal en heeft niet altijd te maken met de wet van Murphy.

Bij het verven van de beide Moranes ging het zwart verven van de staart heel vlot. Daarna werden beide toestellen afgeplakt om de neuzen in de kleuren olijfgroen en zilver te schilderen. Het olijfgroen lukte heel goed maar bij het zilver liep het mis.
Reden hiervoor ligt waarschijnlijk bij mijn potje Vallejo zilver waarvan de verf niet echt vloeibaar meer is en dus verdund werd met Vallejo thinner. Zilver is een metaalverf en moet dus redelijk vloeibaar zijn maar hier was de verf blijkbaar te dun en gaf ze geen goede dekking. ook de gele ondergrond zal een rol gespeeld hebben. Zo goed als die was voor het olijfgroen, zo slecht zal die geweest zijn voor het zilver.

attachment.jpg

Op de foto is het niet zo goed te zien maar het zilver is dus niet dekkend en werd vandaag voorzien van een tweede laag in de hoop dat dit voldoende zal zijn. Moest dit niet het geval zijn dan vliegt de Vallejo verf er af en spuit ik de neus met Humbrol.

De olijfgroene propellerkap moet ook nog bijgewerkt worden.

Wordt vervolgd.
 
Metaalkleuren vind ik nog altijd één van de moeilijkere om te spuiten.
En verdunnen is ook niet altijd een gemak om mee te spuiten, op die manier loopt het soms onder de afgeplakte rand...
Om dit te vermijden probeer ik metaalkleuren met de borstel aan te brengen, en dan zo droog mogelijk, beetje zoals drybrushen.
Verder zien ze er goed uit ;)
 
Ik vind het altijd mooi als iemand eens durft tonen dat het ook bij hem/haar eens verkeerd kan gaan. Dat het ook mij kan overkomen is niet meer dan normaal en heeft niet altijd te maken met de wet van Murphy.

Daar ben ik het helemaal mee eens. In de bladen (FineScaleModeler, Art of Modeling en de talloze andere) zien we allemaal juweeltjes voorbij komen en de bouwbeschrijving lezend lijkt het erop dat die mensen geen fouten maken. Terwijl dat naar mijn idee echt niet waar is, maar misschien schamen ze zich voor hun foutjes en houden ze die liever voor zich.

Zelf ben ik niet zo van dit soort zelfverheerlijking / glorificatie, alleen al omdat ik vind dat andere bouwers net zo veel hebben aan een overzicht van iemands prachtige bouw- schilder- en verweringstechnieken, als aan een overzicht van iemands fouten. Van beide kan men leren. Om die reden laat ik in mijn eigen verslagen ook altijd mijn eigen fouten zien. Je eigen onderschrift iets anders formulerend, vind ik "share your knowledge, it's a way to mutual wisdom".

En ook nu weer ben ik, door jouw post, weer eens met de neus op de feiten gedrukt hoe voorzichtig je moet zijn met het spuiten van metaalkleuren. Verder komt dit wel goed en de bouw verloopt toch heel voorspoedig. Maar vooral ben ik blij dat je hetzelfde denkt over het bovenstaande.

Ik hoop dat je opmerking andere bouwers ook aanzet om hun fouten (en herstellingen) te omschrijven. Vaak is het ook een kwestie van je ertoe zetten om ergens een foto van te maken... toen vorige week mijn chassis brak en het plastic week was geworden en ik even het idee was dat dit onherstelbaar was, zat ik met de handen in het haar en kostte het me grote moeite om die ene foto te maken. Gelukkig heb ik dat wel gedaan, zodat mijn bouwverslag nu volledig is mét foto van wat er kan gebeuren als je de fout maakt die ik daar maakte.
 
Heel juist Roy, we zitten blijkbaar op dezelfde golflengte. :)
 
De verffouten bij beide toestellen werden weggewerkt, een laag Klir erover en dan met een heel bang hart een poging ondernomen om de zelfgemaakte decals te plaatsen. Zoals eerder aangehaald heb ik ze niet zelf gemaakt maar een clublid en dan nog eens enkele jaren terug dus ik wist niet goed hoe ze zicht zouden gedragen. Had er wel enkele lagen vernis over gespoten maar toch, een eerste maal is en blijft een eerste maal hé. :nowink:

En wat raad je? Het ging verbazend goed.
Een laag Microscale Micro Set, een decal en een laag Micro Sol en dit is het resultaat:

attachment.jpg

De zwarte decals op de staart moeten nog wat aangepast en bijgetekend worden want ze waren in feite iets te klein voor het staartvlak maar ik vind het veel beter dan hoegenaamd geen decals.
'k Begin er in te geloven dat het nog schone vliegerkes gaan worden ook. :8

Wordt vervolgd.
 
Dat zijn inderdaad al schone vliegerkes Erwin, zeer goed bezig ;)
 
Effekes terug gekeken op een artikel in één van mijn SAMI magazines met betrekking tot de bouw van een Morane Saulnier Type N meer gekend als de "Bullet".
In principe hetzelfde type vliegtuig met uitzondering van de motor en de mitrailleur.
Heb hier een meevaller: het type N had een deflector nodig op de schroef, het type I had een gesynchroniseerde mitrailleur en dus moet ik de schroeven niet ombouwen.

Wel gezien dat ze in die bouwbeschrijving het plastiek en de verf zo konden kleuren alsdat het leek alsof het helemaal zo dik en zwaar niet was en meer op schaal. Dit werd toegepast door het aanbrengen van washes waardoor de vleugelribben meer geaccentueerd werden.
Dus ook effe moeten proberen met dit als resultaat:

attachment.jpg

Links de versie mét wash, rechts deze zonder.
De foto's tonen het niet duidelijk maar het is beter dan gewoon geverfd, ikke dus content. :)

Wordt vervolgd.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan