Hoofdsponsor

1/32 sleper De Zeehond 1/35 RC [wip]

Na 2,5 maanden niets te bouwen door tuinwerken, verhuis dochter lief, een vakantie en dan nog wel wat, begonnen mijn handen toch geweldig te jeuken en wil ik terug aan de slag.
We hebben eerst maar even bij gelezen in alle prachtige bouwverslagen maar helaas nergens wat gepost ,anders was ik nu nog maar in de helft en was ik zelf nog niet aan bouwen toe gekomen.
Ik heb gekozen om met de stuurhut aan de slag te gaan, de kraan en werkboot zullen dus nog even moeten wachten.
Voor de reling zijn alvast de steun palen uitgezet.
De mast die in het begin zo ruim leek aan de binnen zijde zit vol draad en een watertoevoer , hopelijk ben ik geen draadje vergeten want dan word het echt prutsen.
Verder heb ik een start genomen met de eerste led verlichting maar hier hen ik toch nog mijn bedenkingen wat betreft de ledstrip.
Ik had nog een stuk voor 6V liggen dat lang genoeg was om zowel in de verblijfsvertrekken als de stuur post voor het nodige licht te zorgen.
Het idee was om ze in 1/2 te knippen en met draadjes de banen terug aan elkaar te solderen zodat het plaatsen makkelijk kon plaatsvinden.
Maar ik kan op de banen niet solderen ( ook niet na opschuren ) uiteindelijk heb ik de stukken maar parallel aangesloten daar ik vermoed dat er telkens 2 leds en een weerstand in serie staan.
En tot mijn verbazing brand bijna alles op 2leds na. na deze er ook af genipt te hebben brand alles op 6V . Maar ik twijfel geweldig of dit wel lang gaat blijven branden, Iemand vertrouwd met de opbouw van die led strips die helderheid kan scheppen in deze materie ?


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

tot later, Marc
 
na meerdere avonden zweten , vingers verbranden en nog wat zijn we al flink opgeschoten.
Het eerste werk bestond er in om alle reling paaltjes een beetje aan te passen.
De 3 onderste gaten een maatje groter uitboren en het bovenste verwijderen om daarna de staander hol uit vijlen.
Eens dit achter de rug zijn we van start gegaan met de 2 makkelijkste stukjes reling , hoek om en niet te lang.
Daarna kwam het iets of zelfs heel wat moeilijkere plooi werk aan de beurt.
Na een avond driftig buigen en her buigen heb ik maar besloten de reling en de trap leuning van elkaar te scheiden op een strategische plaats en deze na het plooien terug aan elkaar te solderen.
Het is niet overal perfect maar ben best tevreden en buiten schilderen ga ik er niets meer aan wijzigen.
Over de platforms met bluskanonnen ga ik nog wel even nadenken en vermoedelijk een hulpstukje moeten maken voor deze kunnen gemaakt worden, de steunen staan namelijk allemaal onder een hoek ipv recht.
en op foto ziet het er dus zo uit.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

tot later, Marc
 
Ferme update, ziet er mooi uit zo
 
Ik wou dat ik dat kon (mooi werk).
 
Bedankt Jongens

Ondanks het te mooie weer om aan de bouwtafel te zitten , tracht ik toch enkel avonden in de week wat te bouwen.
Zo heb ik de pet kunnen assembleren met bijhorende reling en deze voorlopig nog los op de kajuit geplaatst.
Hiermee is meteen ook al het grote werk achter de rug en resten me nu nog een massa details om te knutselen en aan te brengen voor er kan geschilderd worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

tot later , Marc
 
Blijvend mooi werk Marc, ik kan niet anders zeggen. Dit wordt een prachtig model op het water straks, waar de 'concurrentie' neem ik aan een puntje aan kan zuigen!
 
Blijft aangenaam om volgen.
 
Ook gegeven namens de rest van het forum trouwens.
 
weet ik wel Roy :) , er zijn altijd meer lezers dan mensen die wat neerpennen, ben er zelf ook zo een.
Maar ik weet nooit wat schrijven buiten oooo en wouw maar dat is zo..... , heb het forum ooit al eens gevraagd voor een "TOF ZO" of " LEUK" knop .
op deze manier weet de bouwer dat zijn verslag gelezen en geapprecieerd wordt. ( en het is makkelijker voor die mensen als ik die nooit weten wat schrijven)
 
Marc, ziet er weer prachtig uit.
 
zo te lezen ligt het bouwtempo op het forum door het zomerweer eerder aan de lage kant.
Bij mij is dit niet anders, toch even een kleine update zodat ik straks niet een elle lange foto reeks dien te posten.
laat ik voor de verandering eens beginnen met een stukje foto van het echte schip zodat het misschien wat duidelijker is wat ik aan het fabriceren ben.

attachment.jpg


we hebben ondertussen de reddingsboeien lanceer installatie in elkaar staan en een voorlopig kleurtje gegeven.
klein detail, als je de borgpen er uittrekt rolt de band inderdaad over boord ( de seinboei niet meegerekend )
De ventilator schachten voor het personeels verblijf staan klaar om gemonteerd te worden op het dak.
En verder is er momenteel een klein band werkje lopende om 20 scheepsverlichtingen te maken met behulp van een ledje.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

tot later, Marc
 
Het blijft moeilijk om aan dit schip bezig te blijven , zo lijkt het wel als je naar de frecentie van de update's kijkt.
De grootste reden hiervoor is dat ik de lat hoger heb gelegd dan in het verleden betreffende het niveau van details en afwerking.
Hierdoor loop ik toch geregeld tegen een probleempje aan waardoor alles dan even aan de kant gaat en ik overschakel naar iets dat ik gewend ben , zoals de romp van de black pearl die hier natuurlijk wel van profiteert in bouw snelheid.
Maar met het vroeger donker worden en het slechtere weer heb ik toch opnieuw de stuurhut van de zeehond op de werktafel geplaatst in de hoop dat deze nu eindelijk eens afgebouwd geraakt.

Ik heb me enkele reddingsvlotten met staander aangeschaft en ben begonnen deze in elkaar te solderen.

attachment.jpg

Na dit frutsel werkje was de goesting opnieuw gevonden en hebben afgelopen dagen toch regelmatig opnieuw aan de werktafel plaatsgenomen.

Zo zijn er heel wat detail stukjes geknutseld en geplaatst op de stuurhut. sommige zijn nog verwijderbaar andere zijn dan weer definitief geplaatst.
Dit alles heeft natuurlijk te maken met het schilderen dat straks ook nog aan de beurt diend te komen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Als je een sleper bouwd die ook kan ingezet worden voor bluswerken en olie bestrijding op zee en in de haven weet je dat er ook een boel kranen en aanverwante toestanden dienen gebouwd te worden. na enkele avonden knutselen en uitproberen zijn we er toch in geslaagd om een eertse kranen groep te plaatsen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Eveneens dien ik een aantal grote verluchtings roosters te maken die wat groter zijn dan op het echte schip , maar ik heb nu eenmaal de lucht aanvoer nodig wil ik straks een rookgenerator installeren.
Na wat experimenteren heb ik met wat U profielen een malletje gemaakt waarmee ik de roosters kan maken.

attachment.jpg

Het viel me echter op na wat lamellen geplaatst te hebben dat de doorkijk mischien toch net nog te groot was.
na mijn voorraad styreen nog eens goed doorzocht te hebben vond ik nog een 3mm latje (andere zijn 2,5 mm ) wat toch beduidend een beter resultaat geeft.
(3 laatste latjes aan de R kant) dus eerst daags maar even naar de winkel om inkopen te doen.

attachment.jpg

ook na voorlopige plaatsing merk je dat de 2,5 mm latjes net te kort zijn voor een bevredigend resultaat.
Je kan meteen de andere openingen zien die ook nog moeten voorzien worden van een rooster.

attachment.jpg

Vermits ik door mijn voorraad bruikbaar styreen profiel zit zowel voor de roosters als de kranen en ik pas volgende week inkopen kan doen,.....
NEE geen bouwstop. we hebben de messing en soldeerbout opnieuw boven gehaald en zijn duchtig aan het plooien en solderen aan het vervolg van de relingen.
Maar hier normaal volgende week meer over, vgr Marc
 
ziet er geweldig uit , iedere keer prettig verrast
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan