Hoofdsponsor

1/32 sleper De Zeehond 1/35 RC [wip]

marc w

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
20 jun 2011
Berichten
3.208
Start nieuw bouwverslag


Na de bouw van mijn RC PT117 afgerond te hebben , had ik even een pauze aangekondigd om verschillende zomerse huishoudelijke en tuin karweitjes op te knappen.

Vermits ondertussen de zomer stilaan teneinde loopt kunnen we met de eigenlijke bouw van een volgend project op starten.


Meer dan een jaar geleden, op de “open marine dagen te Zee Brugge” startte mijn nieuwe project.

Een babbel met de kapitein , een afgevaardigde van de rederij , 150 zelf genomen foto’s waaronder enkele van de plans, een handvol foto’s van tijdens de bouw en een scheeps-fische met hierop zij voor en dek zicht . Hiermee zijn we van start gegaan in DELFTship. Op het einde van vorige zomer had ik een vrij correct spantenplan op de pc staan, behalve de neus en de skeg, die kreeg ik maar niet zoals het hoorde.


Tijdens de forum bijeenkomst te Antwerpen ging plots een deur open die mijn laatste probleem zou oplossen tijdens een gesprek met Dirk D, alias:Soetkin, Dank zij hem en een ander forum lid Ronny kreeg ik de ontbrekende info in handen waardoor ik het spantenplan correct kon vervolledigen. Hiervoor openlijk nogmaals mijn dank aan deze 2 forum leden. ( zo zie je maar waar een forum dag zoal goed voor kan zijn)


Deze zomer tijdens de afbouw van de PT117 kwamen de ondertussen op schaal geprinte plans regelmatig boven en werden er overal netjes maten bij genoteerd zodat we tijdens de bouw en de zoektocht naar geschikte materialen niet steeds de meetlat zouden moeten bovenhalen.


(bijna) Niets houd me dus nu nog tegen om te starten met de bouw van de Zeehond , de trots van onze Belgische vloot te Oostende.

De begin fase zal langzaam verlopen vermits ik deze wil afwisselen met het touw en zeil werk van de bluenose om dan tijdens de wintermaanden op volle bouw snelheid te komen. Natuurlijk leggen we de lat opnieuw een beetje hoger en gaan we schaal 1/35 aanhouden om de nodige details te kunnen aanbrengen.


beknopte technische info:

Lengte: 39.5 m / 113 cm

Breedte: 10 m / 28.5 cm
aandrijving : 4 blads schroef in draaibare straalbuis + boegschroef

extra uitrusting 3 blusmonitoren, sleep haak en lier


tot slot enkele foto’s van het 1/1 model gevonden op het www:


Zeehonda_zps9df7034a.jpg

Zeehondb_zps46acf535.jpg


vgr Marc
 
Laatst bewerkt:
Heb die reeds in actie gezien, machtig schip. Succes met de bouw, ik volg in stilte.
 
marc ik zit op de eerste rij om te volgen en als je nog iets nodig hebt van het schip laat het maar weten dan kijk ik wel of ik de wens kan vervullen .
gr dirk d
 
mooi project Marc. U kennende komt dat dik in orde ;)
 
Het eerste deel van ons nieuw bouw verslag.
Nog wel geen spectaculaire vorderingen maar de werkbank kan niet meer ingenomen worden door wat anders , wat al zeker een pluspunt is.
De spanten waren afgedrukt en ik heb deze geplastificeerd, zo kan ik steeds 1 spant weg knippen en houd ik een stevige mal over om de volgende af te tekenen.

DSCN2344_zps9d6ff90c.jpg


De achterste 11 spanten zijn reeds overgebracht op het hout en liggen klaar om uit te zagen.

DSCN2339_zpsfcb8ea67.jpg

DSCN2341_zpsf9b3ee29.jpg

Hiermee is de start genomen.
Vgr Marc
 
Succes Marc, ga je zeker volgen .
 
veel suc6 marc ik heb de kiel al gezien en het word best een heel scheepje hoor
 
Het gaat beter vooruit dan verwacht.
Op de werkbank liggen momenteel 21 spanten en een kiel uitgezaagd te wachten.
volgende werken zijn: deze controleren een beetje bij te schuren en de breeklijnen, bovenkant reling en onderkant dek, half inzagen.
Zo kan ik na het beplanken de spanten makkelijk verwijderen tot onder het dek.
Ondertussen gaan we op zoek naar een stevige bouwplank om de spanten en kiel op vast te zetten.

DSCN2345_zps770437f7.jpg

tot later , Marc
 
Gelukkig loopt er hier op het forum nog eentje rond die meteen merkte dat er iets niet klopte met mijn stapeltje spanten.
En mij behoed heeft om deze in de verkeerde volgorde op de kiel te bevestigen .
blijkbaar had ik hier en daar de verkeerde spant nr genoteerd :) oeps
zo zou het dus beter moeten zijn

DSCN2348_zpsa937feb8.jpg

DSCN2349_zps5ee0c0d0.jpg

vgr Marc
 
kleine update om te laten zien dat we nog bezig zijn.
de uitgetekende spanten zijn nu bijna allemaal uitgezaagd en voorzien van een passing met de kiel.
De boeg en kont zijn als laatste nu nog aan de beurt. Daarna nog even bekijken of er geen spanten dienen bijgemaakt te worden in het midden.
Alles staat nog losjes in elkaar en is zeker niet uitgelijnd, het gaat enkel om de passing met de kiel voorlopig.

DSCN2352_zps35c38777.jpg

DSCN2353_zps4be8e433.jpg

we blijven stilletjes bezig
vgr Marc
 
De eerste vorm verschijnt , magisch moment ;)
 
mooi , gaat niet makelijk worden om deze mooi in lijn te vijlen ( schuren )
 
merci jongens,
het is inderdaad bijna magisch de vorm te zien verschijnen maar gelijktijdig ook een beetje beangstigend als je aan de aard en de hoeveel werk denkt dat er nog aankomt. ( maar ik heb er nu al 1.5 a 2 jaren plan van gemaakt in mijn hoofd, we zien dus wel )
vgr Marc
 
spantjes staan vast, het begin van het aanschuren der spanten is reeds gestart en op de kont en de boeg hebben we een blokje gekleefd.
lijkt niet veel maar er zitten weeral meerdere avondjes werk in.

DSCN2358_zps79e3839e.jpg

DSCN2357_zps45285b1b.jpg

DSCN2356_zpse1be373e.jpg

en we gaan rustig verder
vgr Marc
 
netjes Mark! Dat aanschuren van de spanten zie ikzelf altijd tegenop.
 
neem je tijt marc want het is geen makelijke romp heb ik al gezien , maar het begin ziet er goed uit 8)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan