Hoofdsponsor

1/32 sleper De Zeehond 1/35 RC [wip]

Dochters geslaagd ? Papa tevreden ? stres weg ? tijd voor ontspanning :)
 
hoi marc, kan je rustig verder bouwen nu je meer tijd hebt, zijn u dochters geslaagd.
 
of ze geslaagd zijn weten we pas binnen een grote week, ze hebben nu 7 dagen vakantie en dan mogen ze op stage vertrekken.
Ik weet dat ze hun best gedaan hebben, of er nu 1,2 of 3 her examen volgen is onderschikt.
vgr
Marc
 
Kleine up-date.
Na het uitharden en bij schuren dacht ik dat het tijd was alles eens in de spuitplamuur te zetten om de romp stilaan te kunnen gaan afwerken.
Meteen viel op dat ik toch nog redelijk wat schuurwerk voor de boeg heb.
En natuurlijk weer net iets te snel geweest. Ben vergeten de fender, die volledig rondloopt, rechtstreeks te bevestigen op de epoxy.
Dus maar even door schuren op die plaats tot we terug op het originele materiaal zitten.
We gaan dus nog maar wat met schuurpapier aan het werk.

DSCN2774_zpsd489b145.png

DSCN2775_zpsafa87453.png

DSCN2776_zps1d1c2c57.png

tot later,
vgr Marc
 
Herkenbaar, hoe fijner je spuitwerk hoe beter je de foutjes nog ziet .
 
Nog eens een up-date van de werken.
Naast het schuren van de romp wat inmiddels is afgerond en een mal voor het dek te maken, hebben we ons de afgelopen weken vooral bezig gehouden met het in huis halen van de nodige onderdelen zoals batterijen,schroef,schroef as,ontvanger, servo's,....
Alleen een roer vinden is wat moeilijker, dit bestaat namelijk uit een straalbuis die over de vaste schroef draait. Nu waren er wel enkele behulpzame bouwers die dit wel zouden willen trachten de draaien uit een stuk messing of brons als ik hen dat bezorgde.Toch wil ik de eer aan mezelf houden en zelf een manier trachten vinden om het te fabriceren. Ik ga dus een poging doen om met behulp van glasvezeldoek en epoxy een straalbuis te maken voor een schroef van 65mm. Om een lang verhaal kort te maken bekijk je maar even onderstaand foto verslag van het vervaardigen van de verloren mal waarrond straks het doek word gewikkeld tot ik voldoende wanddikte heb verkregen.

DSCN2830_zpsemkphgeh.jpg

DSCN2835_zpsfng0q0f2.jpg

DSCN2836_zpspiuot8ev.jpg

DSCN2837_zps4s6wgf0l.jpg

DSCN2838_zpsvzbhdd6c.jpg

DSCN2840_zps5m7ym7sc.jpg

DSCN2842_zpsdkx2ag7u.jpg

nu nog waxen en dan maar klodderen
vgr Marc
 
Dat is de spirit, alles zelf maken ;)
Het moeilijkste van zo een draaibare straalbuis is de juiste plaats en hoek van je roerkoning, zodat je schroef nergens raakt, ben benieuwd 8)
 
dit lijkt wel goed te zijn mark en een stuk makkelijker dan wat je eerst wou doen met een blok hout en in vorm draaien op de draaibank.

op hoop van zegen 8)

als je denkt dat de doek niet sterk genoeg is kan je misschien een gybrok band gebruiken om een stevig net in de epoxy te hebben. is ook glasvezel dus denk ik wel dat het moet lukken

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
@ René, heb dan ook reeds een beetje vals gespeeld en 2mm speling genomen.
De schroef komt op het stuk dat het snelst verbreed L op de foto , denk wel dat het goed gaat komen.
@ Dirk, die heb ik nog liggen, kan ik inderdaad misschien wel 2 laagjes van gebruiken.
uiteindelijk moet ik 2mm hebben op minst dikke wand aan het begin en einde.
vgr Marc
 
je maakt het moeilijk hoor,
neem drie stukken pvc buis die het dichts de diameter benaderen,
zaag twee stukken open,lijm nu de drie stukken met hard pvc lijm in elkaar,
waneer de boel is uitgehard, de boel volgens tekening afdraaien op de draaibank
groeten,ronny
 
Daar heb ik ook even aan gedacht,maar niet gevonden wat ik zocht.
Ik heb geen draaibank Ronny, doe alles met de Dremel of met het handje. En deze keer heb ik gebruik gemaakt van een boormachine vastgeklemd op de rand van de werkbank met een spanvijs. Op die manier een mooi rondje maken valt niet mee, heb 3x moeten aanleggen eer het naar mijn goesting was.

Er zijn vele manieren die uiteindelijk lijden naar hetzelfde eindresultaat zullen we maar denken.
vgr Marc
 
Ja Marc ,
Kortstraalbuizen maken, kan met van alles en nog wat, zelfs propyleen plaat.

attachment.jpg

Hoe werkt het : De hoop overschot aan plaatjes, gat M8 in het middenpunt.
Lijm ze allen aan elkaar (vooral de benutte buitenzijde ) terwijl je ze een voor een over een M8 bout aan schuift.
Zijkanten klem er op, zoveel als benodigd. Laten drogen.
Gebruikt : kolomboormachine en een aangepunte 6mm schietbijtel (uit de oude doos). Meer heb ik niet van doen.

center Roerkoning staat vlak boven de grootste diameter van de schroef.
Deze center zit +/- 1/3 lengte van de koker aan de as kant. (in de meeste gevallen, er zijn natuurlijk uitzonderingen)

Voor de rest goe bezig !

Slukes,
Swake
 
Toch maar een klein verslagje van de afgelopen deprimerende week.
vorig weekend stond alles klaar om te starten aan de te fabriceren staalbuis en wat ander gekleef aan de romp.

Zaterdag avond nog geen vuiltje aan de lucht, zondag begon ik al wat zenuwachtig te worden want de epoxy wou niet uitharden en ik had zowat de ganse romp aan de binnen zijde besmeerd.
zondag avond zo goed als door het het lint, toen mij euroke viel dat ik maar 10% verharder had gebruikt ipv de bedoelde 30%.
Na een slapeloze nacht toch eens diep in en uitgeademd en de romp op de verwarming geplaatst.Mogelijk hard alles nog uit maar dan wel zeer langzaam was de redenering. Helaas, pindakaas...... Vrijdag alles in de wagen gezet en naar de zaak gereden waar ik alles aankoop.

Vermits de aangebrachte epoxy met teweinig harder nog zeer sterk kleefde,heb ik de raad gekregen alles nog eens een nacht op de verwarming te plaatsen om zo de meest vloeibare vorm te verkrijgen. Zaterdag morgen opnieuw een beker aangemaakt , maar nu met 60% harder en dit goedje zo goed mogelijk door de slechte laag gemengd met een vrij harde borstel.Vandaag lijkt voor 95% mijn probleem met de romp opgelost. Voor de straalbuis heb ik de mal kunnen verwijderen zonder schade. Het gedane werk ligt in de vuilnisbak. Buiten het feit dat het niet uitharde , zag het er wel goed uit. Goed voor een 2de poging later in de maand. De Romp ga ik nog enkel dagen gerust laten en hopelijk is tegen het einde van de week alles weer normaal.
niet zo vrolijke groetjes
Marc
 
Altijd een baal moment als je zoiets tegen komt, maar als het een troost mag zijn, ik ben onlangs zowat hetzelfde tegen gekomen bij het mengen van silicone rubber om een mal te maken. Ipv het gewicht in verhouding te nemen, had ik ml in verhouding genomen. De rubber wou ook niet uitharden, tot ik na een dag tot het besef kwam waar ik gemist was...
Heb ook opnieuw mogen beginnen, en het was geen makkelijke opdracht om het origineel te ontdoen van de verkeerde rubber -nono-
Hopelijk lukt het de volgende keer veel beter ;)
 
wat zegen ze ook al weer haast en spoed is zelden goed marc je bent niet de eerst en zal zeker ook niet de laatste zijn die zo iets tegen komt .en zijn er geen barsten in de epoxy gekomen met zo veel verharder in te doen ???.
gr dirk d
 
Wie niets doet, doet niets verkeerd, hoort er bij Marc.
 
merci voor jullie reactie jongens.

Gisteren was nog niet alles droog( nog kleverig zoals het hoort) , nu lijkt na een eerste controle dat wel het geval. Alles gaat dus zeer waarschijnlijk goed komen :) :).
Voorlopig geen barsten te zien Dirk, maar ik heb de nieuwe epoxy vrij goed door de oude kunnen wrijven.
De laag epoxy met te weinig harder had meer weg van een dikke gel dan half uitgeharde epoxy.
al wat vrolijkere groeten
Marc
 
mooi om te horen dat alles in orde is gekomen .
gr edirk d
 
Vermits aanvallen nog steeds de beste verdediging is blijven we niet te lang treuren om gedane zaken.
eerst een foto van de blinkende kei harde binnenkant. :)

DSCN2850_zpsuhqvidri.jpg

Ondertussen zijn de stoot rubbers bevestigd zodat we de water afvoer gaten netjes kunnen aftekenen en uitzagen. Daarna kunnen de dekken er in,..... maar ik loop nu weer te snel.

DSCN2851_zpszkhmb8wc.jpg

DSCN2852_zpsmoocaom6.jpg

Laat ik beginnen met de straalbuis. gisteren de start laag gezet en vandaag de 2de laag. Morgen eerst het overtollige materiaal afsnijden, zo kunen we de wanddikte iets nauwkeuriger bepalen. Waarschijnlijk volgt dan daarna de eindlaag om voldoende wand dikte te bekomen.

DSCN2848_zpsbg2py9ty.jpg

DSCN2857_zpsstbbsmge.jpg

voila dat was nog eens een update die ik met plezier geplaatst heb.
vgr Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan