Hoofdsponsor

1/32 sleper De Zeehond 1/35 RC [wip]

hallo marc dat is gezichts bedrog alles loopt recht door met een knik van boven naar beneden maar niet naar buiten of naar binnen hoor zo als je ziet op het plan .maar voor je op je gemak te stellen zal ik eens zien of hij binnen is deze middag en ga ik dat dan bevestigen voor u .
attachment.jpg
attachment.jpg
gr dirk d
 
Laatst bewerkt:
Alvast bedankt Dirk,
Er zit wel degelijk een schuin stukje in , zie ik ook op de foto's die ik zelf gemaakt heb.
de boven zijde van de lage reling komt gelijk met de onderzijde van de hoge reling. Vermits beide schuin naar binnen staan ligt de bovenste hoek iets verder naar binnen dan de lage hoek. dit is doormiddel van een trapezium verbonden. hier zie ik niet meteen problemen, alleen is er geen spant aanwezig op dit punt zodat de overgang nu in de vrije lucht geschiet; de meerpaal staat op 40, Hierdoor kan ik momenteel het boeisel niet juist richten hier ga ik dus iets op moeten verzinnen waarschijnlijk door een tijdelijke spant bij te maken op die plaats.
vgr Marc
 
ok marc deze middag eens lang gegaan maar licht niet binnen als hij binnen licht zal ik toch een gaan zien .
gr dirk d
 
Dirk , mocht je ondertussen al zijn gaan kijken bedankt voor de moeite om me te willen helpen.
Ik weet dat ik koppig ben eens ik iets in mijn hoofd heb gehaald, dus maar wat gaan snijden schuren en passen.
op de foto's niet zeer goed zichtbaar maar op de werkbank zie je duidelijk verschil. De achterste reling blijft nu schuin naar binnen staan en eerst kwam deze bijna vertikaal.

DSCN2533_zpsf4d4da19.jpg

DSCN2534_zps8b98a734.jpg

DSCN2536_zpsb2f8e20f.jpg
 
rond 17.00 uur deze avond was hij nog niet binnen denk dat het zaterdag of zondag gaat worden om hen te zien .maar ik ga toch kijken .
gr dirk d
 
vermoedelijk laatste up-date van dit jaar.
Het boeisel is volledig gemonteerd en meteen gefixeerd samen met de laatste laag epoxy en mat die is aangebracht.
Nu alles een weekje laten uitharden voor ik opnieuw verder kan... :( Maar dan begint hier de maand der stilte, met 2 studerende studenten in huis.
Valt dus nog te bezien of er veel zal geknutseld worden waarbij machines aan de pas moeten komen.

DSCN2544_zpsee69183a.jpg

DSCN2548_zpscc2e7c05.jpg

DSCN2558_zps110a16d4.jpg

DSCN2559_zpse6070823.jpg

hopelijk tot snel
vgr Marc
 
Ziet er goed uit Marc, strak boeisel . Wou dat ik nog een student in huis had :unsure:
 
Bedankt Rene' , ik begrijp wat je bedoeld. Zover komt het bij mij ook nog wel eens.

Ondertussen is alles net ver genoeg uitgehard om het teveel aan epoxy mat er af te snijden en het geheel eens te aanschouwen. Al zeg ik het zelf , ben er reuze content over. straks eerst nog maar eens stoeltje maken om ze netjes op te presenteren en aan verder te kunnen werken.
vgr Marc
 
marc hierbij bevestig ik er zit wel degelijk een lichte knik in sorry dat ik zo laat ben maar ik ben ziek geweest.
gr dirk d
 
Dan ben ik 3x blij, 1 omdat je terug aan de betere hand bent, 1 omdat je voor mij bent gaan kijken, en 1 omdat ik nu niks hoef af te breken en rustig kan verder doen.Merci,Dirk
vgr Marc
 
graag gedaan ik heb wel met de verrekijker moeten gaan kijken je kan er niet meer binnen het is nu ook al met een kaart en slagbomen .
gr dirk d
 
Tegen alle verwachtingen in nemen de dochters gezamenlijk pauze, wat mij af en toe toch in de gelegenheid stelt om wat te schuren en herrie te maken.
In een eerste, veel te hevige start, had ik de knikjes al te veel rond geschuurd wat natuurlijk resulteerde in meer plamuurwerk en opnieuw zachtjes aan schuren.
Ook het gebruik van 1mm fineer samen met weinig spanten heeft me extra plamuur en schuur werk opgeleverd.
Voordeel van dit alles, we zijn toch weer al een beetje slimmer geworden.
Nu zit ik echter nog met een vraagje voor de meer gevorderden onder jullie.
op 3 plaatsen heb ik helaas opnieuw geschuurd tot op het hout, Het zijn maar kleine plekjes, 1 a 2 cm² maar allen onder de waterlijn.
Zou ik nu opnieuw een laagje epoxy aanbrengen, weliswaar zonder doek of zou ik gewoon verder werken met spuitplamuur en daarna schilderen?

en enkel foto's natuurlijk.

DSCN2567_zps956eb1a8.jpg

DSCN2566_zpsfcf93738.jpg

DSCN2565_zps798a7600.jpg

DSCN2564_zpsb9bcf1fa.jpg

tot later
Marc
 
Spuit plamuur en een stevig verfsysteem, grondverf en 2 lagen lak, geeft voldoende bescherming.
Je schip blijft niet continu in het water.
1 mm fineer is inderdaad dun, ik werk altijd met meerdere lagen fineer, heb daar nog nooit glasmat over gezet, alleen maar impregneren met dunne epoxy.
Als je op die kale plek epoxy zet moet je terug schuren , je loopt dan de kans om op andere plaatsen kale plekken te krijgen en zo blijf je bezig.
 
Merci René,
Ik heb ondertussen nog een beetje meer weg geschuurd en er een dun laagje epoxy plamuur overgezet. Ga nu dus verder afwerken zoals gepland en jij eveneens aangeeft.
 
Veel schuurwerk, succes met de romp, komt wel goed.
 
De nieuwjaarsdrukte is ondertussen wat bekoelt, Het eerste grote werk van dit jaar.
De mooie gladde waterdichte romp, voorzien van enkele grote gaten om boegschroef, bluswater toevoer en ankerkluizen te kunnen plaatsen.
Het leek me een beter idee dit eerst uit te voeren voor de romp volledig afgewerkt wordt.
toch redelijk veel werk geweest, alles uit meten ,gaten boren, uit vijlen en schuren, buisjes plaatsen, gaten terug opvullen , overtollig vulsel vlak schuren en een eerste keer plamuren voor de fijn afwerking. De ankerkluizen maken en plaatsen is de volgende uitdaging.

oeps, vergeten een foto te maken tijdens het maken van de gaten, dan maar meteen met de buisjes er in.

DSCN2611_zps64d28118.jpg


vgr Marc
 
de examen van de dochters zijn afgelopen :) YES :)

de afgelopen dagen heeft mijn dremeltje dan ook overuren gedraaid.
de ankerkluizen zijn gefabriceerd, geplaatst en voor de eerste x geplamuurd.
de kiel is gebogen geschuurd en gelijmd met epoxy als ook de kimkielen.
De hiel , bestaand uit een alu 5x5mm staaf zal later vastgezet worden en op de juiste maat ingekort.
Maar eerst het roer met buis en schroefas bij elkaar gaan zoeken
( ik kan nu eindelijk de juiste maat bepalen en op zoek naar de juiste attributen)
In afwachting starten we volgende week met de voorbereidingen om de dekken te plaatsen. Zijnde het inkorten van de spanten en de dek balken voorzien.
En natuurlijk, het verder afwerken ( netjes glad schuren) van de romp aan de buitenzijde.

DSCN2732_zps65da8b77.jpg

DSCN2730_zps1b9833b2.jpg

DSCN2733_zpse7907c96.jpg

tot volgende up-date
vgr Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan