Hoofdsponsor

1/32 sleper De Zeehond 1/35 RC [wip]

Dat ziet er goed uit Marc, dat schuim verwerkt als ik goed zie fijner dan de witte platen ?
 
Klopt René, het is zeer fijn van structuur.
eigenlijk kan het nog fijner dan ik heb gedaan, maar ik wou zeker zijn van een goede hechting.
Het is styrodure dacht ik, het is overschot van mijn woning. Het zit zelfs onder mijn vloer, dus het is zeer stevig materiaal en het is water vast ( slorpt geen water op zoals gespoten schuim).
Nu is het al wel 20 jaar geleden dat ik gebouwd heb, weet dus niet dat het nog verkrijgbaar is.
vgr Marc
 
marc weer zeer prachtig werk geleverd zeker niets op aan te merken maar ik zit wel met een vraag waarom maak je de kiel niet uit een stuk dat spaart toch veel werk en je kan al de uitsparing van de schroefas ook voorzien ik zal eens een foto plaatsen hoe ik het doe om een gedacht te geven
gr dirk
attachment.jpg attachment.jpg
 
Daar is simpel op te antwoorden Dirk.
Omdat ik nog steeds onvoldoende ervaring heb.
Ben nu aan mijn 3de schip bezig, telkens een andere bouw wijze toegepast,van verschillende mensen al zeer bruikbare en nuttige tips gekregen.
ben al veel slimmer geworden ,weet al van verschillende dingen dat ik die NOOIT meer mag doen.
Maar helaas nog niet hoe ik het nu op de makkelijkste wijze kan uitvoeren.
Dus ,alvast bedankt om je ervaring te delen, ik neem dit alvast mee naar een volgend project.
vgr Marc
 
ik weet ook nog niet alles hoor marc ik leer ook nog elke dag bij maar ik blijf er bij het is zeer prachtig gedaan van je en ten slotte er is voor alles een oplossing in de modelbouw dat is het leuke er aan .gr dirk d
 
Marc , hoe zij men het ook alweer. Ik durf er niet aan begingen om zelf een romp in elkaar te zetten ;)

De raad : Gewoon doen .

En Ja de een doet het anders dan de andere. De een bouwd vanop een plaat, de ander vanaf de kiel en ja dat is moeilijker om een in lijn staand schip te verkrijgen. Maar lukken doet het toch (zij met een beetje meer geduld en aandacht)

Ik kan hier ook gaan ouwehoeren over dit en dat en zo. Maar doe het lekker niet.
Als ik zie, wat ik zie, en jij ziet het ook. Wel dan heb je vorderingen gemaakt.

Voort doen Marc ! Het zicht is alles.

Mvg,
Swake
 
merci Swake,
Ga meteen de daad er bij voegen en we gaan verder.
Vermits ik op het www uiteenlopende info vond met betrekking tot verwerking van epoxy bij lage temperaturen ben ik afgelopen week eens een babbel gaan maken met de epoxy/polyester expert hier in de buurt ( herstelt alles aan wagens).
Zijn antwoord was simpel , hoe kouder en vochtiger de temperatuur, hoe langer word het uithardings-proces, des te sterker word de epoxy, zolang je maar boven de 5°C blijft. Voor polyester ligt het wat ingewikkelder maar daar had ik geen boodschap aan.
Dus nieuw doekje en 0.5L epoxy meegebracht.
Deze voormiddag alles netjes op maat geknipt en alle benodigde attributen klaargelegd. En daarna maar mengen , roeren, rollen, deppen,.......
fotokes zullen intresanter zijn vermoed ik :)

DSCN2440_zps6acc973e.jpg

DSCN2443_zps8e3b3b5c.jpg

DSCN2441_zpsbad961a4.jpg

DSCN2442_zpsdc1b596e.jpg

Momenteel Staat ze in het tuinhuisje, daar zakt de temperatuur iets minder tijdens de nacht. En nu maar wachten tot alles uitgehard is zodat we weer verder kunnen. vgr Marc
 
ben net eens komen kijken en ze ziet er erg goed uit met het nieuwe jasje aan marc.
 
hoeveel lagen leg je marc .
gr dirk d
 
Ziet er goed uit Marc, en nog snel ook.
 
Deze morgen vol spanning naar het tuinhuisje nog voor het ontbijt.
En..... , niet meer kleverig maar nog een wel flexibel.
Het ziet en voelt er volgens mij dus in orde uit, nog een dagje laten door harden en dan zien we wel weer. Ik hou jullie op de hoogte.

hoeveel lagen leg je marc

Wat het aantal lagen betreft, hiervoor doe ik graag een beroep op de ervaren bouwers onder ons.
Aan de buiten kant ziet het er nu prima uit,de vorm zit er nu netjes in en dat wil ik zo behouden,nog wel hier en daar wat plamuren en schuren om het 100% te krijgen.
Ik had eigenlijk gedacht aan de binnen kant eerst wat opvulling te doen in de hoeken en daarna nog een doekje van 200gr.
Dan krijgen we uiteindelijk 1mm fineer met aan beide zeiden minimum een doekje van 200gr.
Ik hoop hiermee voldoende stijfheid te bekomen.
Iemand een idee hierover?
vgr Marc
 
Deze morgen vol spanning naar het tuinhuisje nog voor het ontbijt.
En..... , niet meer kleverig maar nog een wel flexibel.
Het ziet en voelt er volgens mij dus in orde uit, nog een dagje laten door harden en dan zien we wel weer. Ik hou jullie op de hoogte.



Wat het aantal lagen betreft, hiervoor doe ik graag een beroep op de ervaren bouwers onder ons.
Aan de buiten kant ziet het er nu prima uit,de vorm zit er nu netjes in en dat wil ik zo behouden,nog wel hier en daar wat plamuren en schuren om het 100% te krijgen.
Ik had eigenlijk gedacht aan de binnen kant eerst wat opvulling te doen in de hoeken en daarna nog een doekje van 200gr.
Dan krijgen we uiteindelijk 1mm fineer met aan beide zeiden minimum een doekje van 200gr.
Ik hoop hiermee voldoende stijfheid te bekomen.
Iemand een idee hierover?
vgr Marc

normaal gebruik ik voor een polyester romp 3 lagen maar u hebt al spanten en een laag fineer hout denk ik dat 2 lagen meer dan genoeg is .
gr dirk d
 
Een extra laag kan zeker geen kwaad hé Marc. Het is nu niet dat het een licht zeilschip is dus ik zou voor zekerheid kiezen en beter een laagje teveel zetten.
 
merci Swake,
Ga meteen de daad er bij voegen en we gaan verder.
vgr Marc

Graag gedaan Marc. ;)

Je had het over
"Zijn antwoord was simpel , hoe kouder en vochtiger de temperatuur, hoe langer word het uithardings-proces, des te sterker word de epoxy, zolang je maar boven de 5°C blijft"

De Heer zal leren en begon te tikken.
Fenomeen uitharding vind intern plaats door toevoegen van Harder. Die harders zijn er in drie gradaties, snel, midelmatig en trage. Elks van hen heeft voor en nadelen. Zo is de snelle harder de veroorzaker van warmte, net iets wat je bij een modelboot kan missen als de pest. De gevolgen die daardoor kunnen onstaan, is eerst en vooral lossen van de ondergrond. En als het een lattenbootje betreft, welke in te vochtig hout is gemaakt kunnen die plankjes begingen werken.
Carroserie gaste gebruiken die snelle harder soms, maar enkel bij klein reparaties. De grotere vlakken kiezen die ook meestal voor de middelmootharder.

Trage harder, wel, traag is dan traag . Uithardig tot 85% volgens de briefjes 3 a 4 dagen.

Polyester breng je aan bij een kamertemperatuur boven de 12° en epoxy daar word die temperatuur ook aangeraden. Over meer vocht, wel, ik heb eenmaal met eigen ogen gekeken bij het opplamuren met snelharder. Gewoon een vochtig doek erover om de temperatuur te temperen (zo vertraag je de uitwerkende verharder)
En ja er is geen haan die trager wenst te werken , hihi.

Moet je deze horen (ik bedoel lezen). Onlangs had ik een klein dispuutje met de importeur van de verf die ik net ben gaan halen. Ik gebruik al jaar en dag niets ander meer dan synthetische Thinner. De man kende dat niet, wist ook het verschil met cellulose thinner niet. Enkel, de door de leverende firma aangereikte Thinners hebben een gradatie , A, B; C, E enz. Het gaat daarbij om combinaties van Thinner met andere stoffen en niet om de Thinner op zich (die blijkt toch een Synthetische thinner te zijn, net omdat de bijgevoegde stoffen nooit te combineren zijn met cellulose thinner) .

Wat betreft de vraag is de laag dik genoeg. Zeker, alleen. Stel je eigen de volgende vraag. Is de buitenlaag perfect waterdicht. Ben je daar geen 100% zeker van, leg dan nog een tweede laag. Ik heb ook geen fotokijkglas en weet, indien je nog moet bijwerken er geschuurd moet worden.

Mvg,
Swake
 
na een weekje uitharden kunnen we opnieuw verder.
eerst hebben we de de overlappingen van het doek weg geschuurd en daarna de volledige romp. Helaas heb ik op enkele plaatsen in al mij ijver de volledige epoxy weg geschuurd. Het is dus bij deze dan maar beslist dat er nog een 2de laag aan de buitenkant overkomt. Ik ga deze aanbrengen na dat de borstwering is vervaardigd ,zo kan ik deze gelijk tijdig mee verlijmen tot een stevig geheel.
Dan de romp maar van de bouwplank gehaald om aan de binnen zijde het geheel eveneens met epoxy te bekleden om een grotere stijfheid te bekomen zonder ons al te veel zorgen moeten maken om de vorm aan de buitenzijde.
Mijn overschotjes doek ondertussen in kleine stukjes versneden om deze te gebruiken in de hoeken en op de smalle delen. voor tussen de meeste spanten allemaal reepjes van een 5cm gesneden zodat we rustig konden overlappen en aan klodderen zonder te veel pas problemen.
Het oogt misschien wel niet , maar de beoogde stijfheid en stevigheid heb ik ondertussen wel bekomen. ( het geheel heeft reeds een nachtje uitharden achter de rug en is ondertussen kleefvrij ) Nu opnieuw enkele dagen wachten op door harding en dan kunnen we opnieuw verder.

ter verduidelijking natuurlijk enkel foto's

DSCN2464_zps82d71aad.jpg
geschuurd

DSCN2468_zpsfe526cc3.jpg
van de bouwplank gehaald

DSCN2503_zps3dda2133.jpg
mijn overschotjes versnipperd

DSCN2504_zps3e7e8193.jpg
DSCN2505_zps8563e4fa.jpg
en het resultaat na enkele uren aanklodderen.
vgr
Marc
 
vorm zit er goed in marc ik zie geen bulten of verzakkingen in de romp dus dit lijkt wel goed te komen ;)

gaat heel wat gewicht in gaan denk ik voor ze op de waterlijn zit
 
goed werk geleverd marc een plezier om te volgen .
gr dirk d
 
Moest even de foto van het origineel bekijken om de bedoeling van je bouwwijze te begrijpen, maar zo heb je stevige spanten om je boeisel op te lijmen en je kan eerst het dek waterdicht maken en gelijk je spuipoorten maken .
Epoxy en glasvezel altijd een geklieder maar zo krijg je een lichte en stevige romp.
 
Merci jongens voor jullie reactie
de toekomst zal uitwijzen of ik de juiste beslissing heb genomen betreffende mijn bouwwijze , momenteel zie ik het nog helemaal zitten, hopen maar dat het zo blijft.
er zal inderdaad heel wat nodig zijn om ze op de waterlijn te krijgen , momenteel drijft ze als een blad op het water
 
Gelukkig had ik de spanten nog niet afgezaagd op dek hoogte ,want zoals verwacht had ik enkele stevige punten nodig om het boeisel in de juiste vorm te manipuleren. het achterste gedeelte zit momenteel in dry-fit op zijn plaats. Later deze week ook de voorste prepareren.
En dan even onderzoeken hoe de overgang tussen het hoge en lage dek dient opgevangen te worden want hier zit een gek knikje in dat ik er momenteel niet echt in krijg.

Image1_zps22fc9119.jpg

DSCN2519_zps52142485.jpg

DSCN2520_zpsd468823f.jpg

DSCN2522_zpsec6a3714.jpg

vgr Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan