Hoofdsponsor

1/32 sleper De Zeehond 1/35 RC [wip]

als alles goed past is een knik spant een van de gemakkelijkste rompen voor mij om te maken men kan dan veel bredere planken gebruiken .
gr dirk d
 
Zo makkelijk vind ik het nu toch ook weer niet,misschien omdat het de eerste keer is ???? wie zal het zeggen.......
Zal deze avond nog eens wat foto's van de vooruitgang plaatsen.
vgr Marc
 
Een knikspant geeft dan weer andere moeilijkheden, als een knik 0.5 mm niet goed uitgelijnd is zie je dat onmiddellijk, opletten als je schuurt bij de flauwe knikken , Maar zal je wel lukken ;)
 
De afgelopen dagen s 'avonds voldoende tijd gevonden om enkele plankjes op zijn plaats te lijmen .
:) waren wel redelijk brede en/of lange :)
We zijn constructie lijm ( broes lijm ) aan het gebruiken zodat ik kleine foutjes toch nog kan corrigeren. ( spanten zagen met een ele wipzaag is toch niet mijn sterkste troef, en elke mm verschil zie je inderdaad bij een knikspant )

Eerst zoveel mogelijk rondom ter hoogte van het dek de eerste repen hout geplaatst, daarna zijn we de bodem plaat en eerste knik beginnen aan te brengen.
De scheg staat er nog los op, deze moet nog verdikt worden en de boring voor de as zou ik nog graag uitvoeren voor alles vast zit aan elkaar.

DSCN2379_zps9dfd0495.jpg

DSCN2381_zps71093ad9.jpg

DSCN2383_zps2f8eb931.jpg

DSCN2384_zpscfcaf97a.jpg

straks nog enkele plankjes trachten te lijmen.
we blijven bezig , tot later
vgr Marc
 
8) nou dat ziet er niet verkeert uit hoor mark. slim gezien om zo breed mogelijke stukken te pakken , daar zou ik niet aan gedacht hebben :sleep:
 
dag marc,
goe bezig maatje,
en wat denk ge van die bouw wijze? stuk makkelijker dan met latjes werken niet waar;
groeten,ronny
 
zie je wel dat dit gemakkelijker is kijk eens welke planken dat je kan legen .
gr dirk d
 
Laatst bewerkt:
Merci alvast voor jullie positieve reactie's.
Gemakkelijk is het wel , als je 1 plaat op maat hebt , gewoon efkes overtekenen en ge hebt L en R.
symmetrie word op deze manier zeker bewaard. Alleen komt elk foutje van het aanschuren wel naar boven.
Gelukkig hebben we nog een Dremel om wat bij te schuren indien nodig.
 
door jullie aanmoedigingen en het stilaan zien sluiten van de volledige romp weer doorgewerkt tot de vroege uurtjes.
boeg en zijkanten zijn volledig dicht. Nu het kontje nog goed krijgen....

DSCN2387_zps729edf99.jpg

DSCN2388_zpsc1458ccc.jpg

DSCN2389_zps0cdcecd5.jpg

vgr Marc
 
Merci , voor al jullie positieve feedback die ik reed mocht ontvangen over dit project
e voila,
de kont is ook dicht, meteen wat bij geschuurd en op de plaatsen waar het fineer hol was komen staan meteen wat plamuur er tegen aan.
De romp zelf is kaar om in een dekentje met epoxy te hullen.
Maar eerst de scheg nog definitief maken en plaatsen, dat is voor een volgende keer.

DSCN2390_zps7360f032.jpg

DSCN2391_zps1339e8e5.jpg

DSCN2396_zps9ff15f54.jpg

vgr Marc
 
Mooi Marc. Ga je dit gebruiken als mal of wordt dit de echte romp?
 
gho kan haast niet geloven dat je alles al dicht hebt . dat ging presies iets vlotter dan je zelf had verwacht, maar het ziet er wel goed uit hoor marc
 
Michel, Ik vind hem iets te groot (115 x 30 cm) om er een mal van te maken waar ik later toch niets meer mee doe. Momenteel is de beplanking 1mm dik ( fineer ) en de spanten zijn 1cm breed, het geheel leent zich volgens mij het best om 2 lagen keperweefsel aan buitenzijde en 1 of 2 aan de binnen zijde met verstevigingen in de hoeken. Binnen in hou ik ruimte zat om alles ingebouwd te krijgen.

Dirk, jou bouw snelheid ga ik toch niet evenaren hoor, Maar elke avond 4of meer planken gaat best goed vooruit als je de grote kan aanhouden die ik nu gebruikt heb
vgr Marc
 
en nu mag je eens zegen wat er gemakkelijker is knik spant of gewoon spant .
maar jammer dat ik er niet vroeger op gelet hebt de doorvoer voor je as zit er nog niet in het is gemakkelijker werken als je de doorvoer eerst maakt .
gr dirk d
 
Dirk, makkelijker om te beplanken , moeilijker om de spanten te zagen te plaatsen en aan te schuren. De minste afwijking merk je op, je kan natuurlijk meteen een beetje corrigeren, zeker als je telkens 2 identieke planken maakt voor R en L.

en dan het voorlopig laatste deel van dit hoofdstuk, de scheg.

we zijn begonnen met de roer doorvoer te boren en een voorlopig buisje geplaatst zodat uitlijning met de schroef as wat nauwkeuriger kan uitgevoerd worden.
De boring voor de as kon ik niet vroeger maken Dirk, daar ik er geen rekening had bij gehouden bij het fabriceren van de spanten kon ik pas de doorvoer maken na het beplanken. De boring viel namelijk op de kruising van een spant en de kiel die ik nu volledig heb weggenomen.
we hebben gekozen deze in styroduur te maken en later te bekleden met epoxy. daar de zijkanten recht liepen volstond het om boven en onderzijde te vervaardigen, daar een laag isolatie plaat tussen en maar schuren tot de gewenste vorm was bekomen.
Later nog een stukje kunststof er tussen gelijmd voor de aller dunste kanten.
En dan plots een beetje paniek want ik kreeg de schroef niet tussen scheg en roer??????? Na wat vergelijken met de bouwtekening kwam al vlug het verlossende antwoord, de roer koning was een spant verkeerd geboord. Oef dat was vlug opgelost. En dan zeg ik zelf soms nog ,alles 2x meten en nameten voor ge boord of zaagt.
Uiteindelijk staat ze er dus op, het enige dat nog rest is de romp in de epoxy zetten en de valse kiel en roer hiel plaatsen.
Helaas zal dat even moeten wachten want ik moet al het materiaal hiervoor nog gaan bij elkaar sprokkelen.

Natuurlijk nog een hoop fotokes om mijn verhaal een beetje duidelijker te maken.

DSCN2397_zps214916e9.jpg

DSCN2398_zpsf75dd628.jpg

DSCN2399_zps8cb65cb2.jpg

DSCN2400_zpse1304e45.jpg

DSCN2404_zps30043427.jpg

DSCN2406_zps59fb972b.jpg

DSCN2409_zps9aa6a4a3.jpg

DSCN2412_zps6db09baa.jpg

DSCN2414_zpsfa6e761b.jpg

tot later, vgr Marc
 
Kan dat schuim tegen epoxyhars Marc? Misschien best eerst om een stukje afval proberen, het zou zonde zijn als de hars de scheg zou wegvreten...
 
of wat plamuur er over smeren.

ik weet het ook niet michel maar je maakt daar wel een punt het zou maar wat zonde zijn moest dat weg smelten door de epoxy
 
Bedankt voor jullie bezorgdheid , maar jullie hoeven niet ongerust te zijn jongens het geheel is nu al verlijmd met epoxy en/of constructielijm afhankelijk van, het vlakke verbinding was of er wat ruimte diende opgevuld te worden. bij mijn PT boot heb ik het ook als mal gebruikt. het heeft dus al bewezen dat het werkt.
vgr Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan