Hoofdsponsor

1/32 sleper De Zeehond 1/35 RC [wip]

Bangelijk , hoe knap is dat niet zeg
Marc
 
dank u heren voor de complimenten.
Het is niet de eerste keer dat ik maar bouw met het verstand op nul omdat ik er zo geconcentreerd ben op een bepaald item dat ergens anders iets uit het oog verlies. Helaas nu niet anders. Ik had de sokkel van de kraan wel een cm hoger gemaakt omdat de romp hoger gemaakt was.
Maar naast de cm romp komt daar ook nog eens de schroef aan de onderkant en de beugel om het geheel op te tillen aan de boven kant bij.
Met als gevolg dat het geheel niet onder de kraan past. Jullie kunnen hopelijk begrijpen dat na de vloek toen ik dit vaststelde geen foto's genomen zijn om dit effe vast te leggen.
Na enige bezinning besluit ik om de varende zodiac toch verder af te werken maar hem een iets ander uiterlijk te geven en hem op het achter dek als extra verwijderbare lading mee te nemen.
uit noodzaak heb ik de papieren zodiac verder aangekleed. Vermits deze toch niet in langdurig contact met water gaat komen en reeds meerdere lagen vernis had ontvangen zie ik hier geen probleem in.
Veel valt er niet te fotograferen bij de bouw van een simpele zodiac dus nu eerst wat foto's van het statische model dat onder tussen is afgewerkt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het werkend model heeft ondertussen reeds meerdere wijzigingen ondergaan en staat momenteel n zijn nieuwe kleurtje te wachten om samen te stellen. Jullie zien het goed, ik maak er een zodiac van de zee reddings-dienst van, niet een copie van een bestaande maar volgens mij best een aanvaardbare uitvoering.

attachment.jpg

tot later, Marc
 
zo, hier zijn we dan met het op 1 na laatste bouwonderdeel voor dit schip.
Veel valt er niet over te vertellen, ik heb enkel nog wat foto's en een filmpje voor jullie.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

en dan nog even laten zien dat ie inderdaad te hoog is voor onder de kraan.
kraan lier komt tegen de motor en de kraanarm tegen de hef-beugel.

attachment.jpg

natuurlijk ook een vaartest in het zwembadje.
Voor de liefhebbers, zodiac is 20cm lang en 8.5cm breed en weegt 130 gr inclusief batterij.
achteraf gezien had ik de motor nog wat kleiner kunnen bouwen, maar vond het wel iets hebben voor het zee reddings-werk.


Verder loop ik nog met het idee om enkele boeien te fabriceren die overboord kunnen gezet worden.
Maar de volgende maanden zal ik me vooral moeten bezighouden om de arduino besturing in te bouwen en alle elektronica hieraan te koppelen.
Tussendoor dient er nog wat verweer schilderwerk aangebracht te worden anders heeft de schilder op het achterdek niks meer te doen.
In dit bouwverslag zal waarschijnlijk dus opnieuw een pauze vallen van enkel maanden, maar zeker tot later, Marc
 
Mooi werk weer Marc al dacht ik dat een blauwe lamp alleen voor douane en Politie was.
 
Klopt Pascal maar oranje viel helemaal niet op en de gaatjes waren al geboord ;)
 
Zo, deze heeft een heel jaar in de ijskast gestaan, maar sinds januari zijn we terug bezig met de laatste stapjes.
Vanaf halfweg dit bouwverslag was ik er van overtuigd dat om Arduino te introduceren in dit model omdat mijn 8 kanaal zender ontoereikend bleek te zijn om een makkelijke bediening te verkrijgen.
Maar vermits het meer dan 35 jaar geleden was dat ik op de schoolbanken nog wat geprogrammeerd had wil ik al 3 jaar een cursus arduino hiervoor volgen om dit schip werkend te krijgen. Helaas dichtste les locatie op minstens een uur rijden , dat heb ik er 's avond niet voor over na de dagtaak. zodoende zijn we maar begonnen met zelfstudie en wat uitproberen.
Na 2 maanden heb ik met redelijk wat hulp van een NL collega RC modelbouwer een code in elkaar gestoken om alle elektronica aan te sturen.
Naast de zender voor de normale bediening van de motoren en dergelijke ga ik ook gebruikmaken van mijn smartphone en bluethoot om de kraan en verlichting aan te sturen.
hieronder de elektronica bestaande uit, in het midden een arduino met daarop een motorschield waarmee ik de 4 motoren van de kraan ga aansturen, Links 8 relais waarmee de verlichting zal bediend worden, onderaan een spannings module die de 12V uit de batterij naar de gebruikelijke 5V reduceerd waarop tegenwoordig alle electronica werkt, op de achtergrond het kleine componentje dat de verbinding met de smartphone verwezenlijkt en Recht enkel motoren om te testen.

20220202_215409.jpg

om de smartphone makkelijk te kunnen bedienen heb ik ook een houder ontwinkelt die boven op mijn zender kan gemonteerd worden en op de foto daaronder het prog MITapp dat een aantal toetsen weergeeft waarmee dan alles bediend kan worden.
50 (2).JPG50 (1).JPG

Mochten er geïnteresseerden zijn zal ik graag wat meer uitleg geven.

Verder heb ik tussendoor nog een houder met 4 boeien getekend en uitgeprint welke overboord gezet kunnen worden met de kraan, net zoals de eerder gemaakte zodiac. enige minpunt is dat helaas maar 1 van de 2 op het dek kan staan om mee te spelen :)
50 (5).JPG
50 (6).JPG
50 (4).JPG

Tenslotte is ook de transport kist afgeraakt

50 (7).JPG

Nu word het enkel nog een kwestie om alles in te bouwen en alle draadjes op het juiste contact aan te sluiten,Eveneens moeten hier en daar nog wat dingen definitief vast gezet te worden op het dek. Om dit te realiseren verwacht ik toch nog wel een maand bezig te zijn.
Hopelijk alles klaar te hebben tegen de start van het vaar seizoen.
tot later,
Marc
 
Prachtig, Marc.
Je schrijft over een motorshield, betekent dit dan dat je met steppermotoren werkt voor de kraan, of heb je met arduino altijd zo'n shield nodig ?
 
Danny,
motoren rechtstreeks aansluiten op de arduino lukt meestal niet rechtstreeks,( je hebt max 5V en het vermogen is te groot )
een servo dat lut wel, maar heb geen idee hoeveel je er gelijktijdig kan gebruiken.
er zijn natuurlijk verschillende shields, de meeste voor 1 of 2 motoren aan te sturen.
Het shield dat ik gebruik kan gelijktijdig 2 stappen motoren of 4 dc motors sturen op 12V en gelijktijdig 2 servo's. op 5V
in mijn kraan zitten 4 dc motoren 12V .
de uitgangen om de servo's te sturen heb ik opgeofferd om zo de 8 relais te kunnen sturen. de servo's van mijn schip stuur ik dan via mijn zender.
vgr Marc
 
Toch wel knap hoor.
Goede aanpassing ook aan houding van het figuurtje achter het stuur.
 
Vind het knap werk allemaalhet bouwen van het schip en dan nog de elektronische kant van het geheel. Van het laatste snap ik dus helemaal niets, kan nog geen ledje inbouwen en laten werken :LOL:
 
Die elektronica is ook niets voor mij maar ik vind de boeien een mooie meerwaarde op het schip.
 
na de laatste foto van vorig verslag is de zeehond opnieuw op de werktafel beland.
Omdat het al enkele jaren geleden was toen ik de eerste basis bedrading had aangebracht, en ik toen nog het idee had om 2x 12V en een 6V batterij in het schip te steken.
Alles eerst maar eens herbouwd naar 2x 12V en enkel spanningsregelaars. Daarna de nieuwe elektronica een plaatsje geven in het elektronica rekje of elders op het schip.

boven zicht van het rekje welk ik ook aan de zijkant kan vast klikken zodat er een groot ruimte vrijkomt om in de buik van mijn schip te kunnen friemelen.
51 (2).jpg
51 (3).jpg
bovenaan in het rek de 2 spanningsregelaars met daarnaast de geluidsmodulle ( komt van de aller bekende oosterse winkel en ik heb geen idee wat dit gaat geven)
gevolgd door de futaba ontvanger en geheel R de bleuthoot ontvanger
op het midden verdiep de Arduino met motorschield
en daaronder, onderste boven gemonteerd het relais bord voor de verlichting.
onder in het ruim ook nog de relais voor de batterijen en eentje voor het rek aan/uit te schakelen.
51 (6).jpg
Er moeten nog heel wat draadjes aangesloten worden maar het idee en de basis is een feit.
achter de grote opening maar nog onder de stuurhut een box en versterkertje voor het geluid.
Op de andere zijde van de stuurhut zitten de open roosters die het geluid naar buiten moeten laten komen.
ook zijn hier 3 schakelaars te vinden op via de relais batterij 1 en 2 aan/uit te schakelen en nog eentje om het gehele arduino gebeuren te schakelen.
51 (4).jpg
51 (5).jpg
tot slot nog even een blik onder het luik in het achter dek , dat enkel open kan voor grote onderhoudswerken.
Hier zie je de draden al toekomen om de kraan te gaan besturen en dieper in het ruim de bekabeling afkomstig van de kraan.
Hier diend nog een printplaatje tussen te komen zodat de beveiligings eindschakelaars die in de kraan zitten ingebouwd kunnen opgenomen worden in de besturing.

51 (1).jpg

zo, jullie zijn weer een beetje op de hoogte van de vorderingen.
tot later, Marc
 
Knappe foto's van de aandrijving en vind de voorlaatste foto wel extra knap.
 
nog eens wat schrijven hier, eindelijk was ze klaar op de geluidmodule na want daar krijg ik geen geluid uit, althans niet het geluid dat ik voor ogen heb. Dus toch maar eens in het zwembad om alles te testen. Oei, nog een klein probleempje. 1van de waterleidingen naar de blusmonitoren blijkt te lekken. Waarschijnlijk achter een bevestigings pinnetje blijven haken dat de ladder en verlichting vasthoud.
Ondertussen wat materiaal besteld om de laatste mankementjes weg te werken. nog even wachten dus om dit verhaal af te sluiten.
wat tussentijdse foto's ....
20220601_183354a.jpg
20220601_183405.jpg
20220601_183520.jpg

tot later
 
Wa moet ik daar nu over zeggen ? Perfect , geweldig , ongelooflijk en knap
Marc
 
Prachtig Marc. Ze ligt mooi in het water.
 
Echt knap werk en dat ook hier alles weer allemaal werkt.
Op den duur weet je toch niet meer welke te nemen om te gaan varen he?:LOL:
 
bedankt allemaal
gezien het gewicht van deze 18Kg en al de werkende apparatuur en lichtjes zal deze voornamelijk meegaan naar demo's en avondvaren.
gaat zeker geen scheepje zijn om effe snel onder de arm te nemen en te gaan varen

het geluid komt stilletjes dichter bij een betaalbare/aanvaardbare oplossing, heb voor 20€ een arduino mp3 spelertje gevonden waar we wat mee gaan experimenteren. een geluidskaart van 200 a 300€ is voor mij wat te duur voor wat het moet dienen.
 
Vandaag club met varende schepen bezig gezien in de vijver van het Rivierenhof en hoopte u daar te zien.
Toch wel knap die schepen op het water.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan