Hoofdsponsor

1/32 sleper De Zeehond 1/35 RC [wip]

wauw prachtig Marc hopelijk kan ik hem volgend jaar eens bewonderen
 
daar mag je op rekenen , moet toch eens 1x in zijn oude thuishaven gevaren hebben :)
 
Toch wel een hele prestatie hoor en dat het dan nog telkens werkt ook,daar buig ik voor chapo.
 
De kraan afkrijgen en werkend is ons volgend doel.
Ik had eerder al ens een start hiervan gemaakt maar had toen geen rekening gehouden met de diameter van de draadstang bevestigd aan de motor.
nu bleek dat de M4 draadstang te dik was om netjes in de laatste trap van de kraan te bewegen.
Ere zat dus niets anders op dan een losse motor te nemen en daar zelf een M3 draadstang aan te monteren.
helaas bracht dit echter 1 problemen naar voor, namelijk, de ruimte die ik voorzien had voor de motor is nu de lengte van de koppeling te klein.
Ik zal dus de behuizing van de achterste trap achteraan met 5mm moeten verlengen wil ik alles monteren zonder dat het zichtbaar blijft.
voor de geïnteresseerden nog enkel foto's van de aandrijving.

attachment.jpg

op volgende foto zijn de 2 kabels die voor het uitschuiven van de voorste trap moeten zorgen goed zichtbaar.
eentje naar de achterkant van de achterste trap en eentje via een rollager naar de voorkant van achterste trap

attachment.jpg

attachment.jpg

de beveiliging heb ik zo opgebouwd dat bij het uitschuiven uiteindelijk de draad eindigt op de spindel maar de as nog even verder loopt zodat het geheel niet uit elkaar valt, ook heb ik de nep zuiger aan de bovenkant op het einde rood gekleurd ( zichtbaar in het filmpje)

bij het volledig inschuiven bepaald een eindschakelaar dat de volledig ingeschoven stand bereikt is.

attachment.jpg

Zodra de arm gesloten was kon ook de cilinder die voor de op en neerwaartse beweging moet zorgen eveneens gemonteerd.
Deze heeft ter hoogte van de draaikrans een scharnierpunt. verder is de beveiliging hetzelfde opgebouwd als bij de mast, naar boven toe stopt de draad op de as, naar beleden is een eindschakelaar ingebouwd die voor het stoppen zorgt.

de draaikrans is eenvoudig opgebouwd met 2 in elkaar draaiende buisjes. onderaan het inwendige buisje komt ook het tandwiel dat uiteindelijk voor de draaiende beweging gaat zorgen.

attachment.jpg

En zo ziet het er momenteel uit, terwijl ik het onzichtbare gedeelte voor de draaibeweging nog verder ontwikkel kan ik het zichtbare gedeelte al een beetje gaan aankleden zodat het wat meer op een echte kraan gaat lijken.

attachment.jpg

en tot slot nog even een link naar een filmpje


tot later, Marc
 
Laatst bewerkt:
Jullie zijn niet te doen met jullie technische vaardigheden.
Super
 
onbetaalbaar knap werk wat we hier te zien krijgen weeral , fantastisch hoe je hier te werk gaat en op ideeën komt
Marc
 
Knap werk Marc.
 
Laatst bewerkt:
Weerom vol bewondering voor wat je te voorschijn tovert.
 
merci allemaal,
Ondertussen weer wat gevorderd, de kraan is zelfs bijna klaar al wegen de laatste loodjes meestal het zwaarst.
Met dunne ele draad heb ik de olie leidingen gesimuleerd. voor de soepele leidingen heb ik de kern uit de mantel getrokken zodat ik een soepele verbinding bekom tussen de bewegende delen.
Eveneens de katrol op de kop, een schakelkast achterop, de olie pomp op de draaischijf en enkel kabel geleiders alsook de winch aangebracht.
Verder ben ik al eens op de meeste plaatsen met een gele verfborstel overheen geweest zodat het toch al een beetje meer lijkt op de echte. Het schilderwerk voltooien gaat nog wel enkele uurtjes in beslag nemen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Tenslotte heb ik ook de draaibeweging in de praktijk omgezet. Ook hier heb ik voor zo weinig mogelijk beveiligingen gezorgd om het eenvoudig te houden.
Er zijn er gewoon geen :)
clear.png
zal dus van mijn eigen stuurkunsten afhangen hoelang het duurt voor ik een deuk in de kajuit draai :)

attachment.jpg

attachment.jpg

zo , we zullen maar wat verf gaan kliederen, tot later, Marc
 
Misschien kan je door een of enkele tanden uit het grote tandwiel weg te nemen beletten dat de aandrijfmotor de kraan te ver doet draaien ?
 
Mooi werk Marc, een servo motor met tandwiel is ook makkelijk te gebruiken en te monteren of je moet een 360 graden koppeling gebruiken dan maakt het niet uit.
 
Had inderdaad een mogelijkheid geweest.
Het is op deze manier gebouwd omdat ik het geheel met Arduino wil gaan aansturen en ik denk dat het makkelijker gaat zijn met enkel motoren ipv een mix van motoren en servo's. Maar dat is een gok daar ik me deze winter daar nog verder in moet verdiepen.
 
Ik heb ook al eens met Arduino gewerkt. Jouw project zal een mooi stukje electronica worden, alleen omdat je de motoren niet rechtstreeks op de Arduino kan aansluiten.
 
bedankt allen voor de positieve reacte."
@ strop96, er moet een motor schield tussen om de 4motoren aan te sturen, dit is besteld maar nog steeds niet geleverd door de drukte bij onze "post"
Maar dan nog zal het wel wat tijd vragen voor alles aangesloten, geprogrammeerd en werkend is. Gelukkig is de winter nog lang.

Ook enkel condensatoren die voor de ontstoring moeten gaan zorgen van de motoren zitten vermoedelijk in hetzelfde paketje.
Heb dus maar besloten de kraan voor 95% af te werken en voorlopig op het dek te plaatsen tot ook de laatste elektronica onderdelen geleverd zijn.

attachment.jpg

attachment.jpg

Over naar ons volgend projectje, hetgeen met de kraan overboord dient gezet te worden en liefst daarna ook nog terug opgepikt.
De bijboot, lang geleden heb ik hier eens een papieren versie van gemaakt om de eerste tests mee uit te voeren. Daarna is er een epoxy variant gemaakt waarvan de wanden 0.5cm hoger waren om meer gewicht te kunnen dragen.
De afgelopen dagen aan de tekencomputer gezeten en de 3D printer in beweging gehouden om wat onderdelen te vervaardigen.

attachment.jpg

duidelijk herkenbaar de fenders, maar ook het motorblok in 3 delen met daarin de servo. Het idee is de motor als roer te gebruiken en de stuurservo hierin te verbergen. Verder kan je nog een batterij bakje, een zitting en stuurconsole vinden. hopelijk krijg ik de ontvanger en vaarregelaar hierin ingebouwd. En ergens moet er nog wat komen waardoor het geheel kan opgetild worden. Eerst alles maar eens in de romp geladen en het geheel in het water gezet voor een drijftest.

attachment.jpg

attachment.jpg

Zo te zien heb ik de juiste inschatting gemaakt betreffende het gewicht.
De volgende weken zijn alvast gevuld met de bouw van deze ( hopelijk) varende zodiac op 1/32.
tot later, Marc
 
Nu de weergoden ons wat minder gezind zijn om buiten te vertoeven, gaat het aan de bouwtafel opnieuw en beetje sneller vooruit.

stap1 was het inbouwen van de servo in de motor en deze ook voorzien van een stuurstang.
eens dit afgesteld was op de juiste maat was het verder in elkaar zetten van de motor zo geflikt.
het bovenste deksel blijft afneembaar al zal de verf straks wel een beetje voor een verzegeling zorgen.

attachment.jpg

daarna zijn we het batterij bakje met daaraan de ontvanger gaan samenstellen en de regelaar in het zitbankje gemoffeld.

attachment.jpg

attachment.jpg

En natuurlijk een bemanningslid ronselen, gelukkig ergens nog een chauffeur gevonden die we met wat aanpassingen konden opleiden tot een lid van het reddings-team.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


ondertussen ook begonnen met schilder werken, maar daar meer over als het geheel af is.
tot later maar weer, Marc
 
Hier kijk ik met open verbazing, prachtig.

Grtz Bart.
 
Ja dat is met kennis van zaken wat ik hier zie.
Moest ik dit maken gaat er gelachen worden want is direct een duikboot:D
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan